כיכר השבת

סיקור מיוחד

דרעי או ישי: חברי הכנסת של ש"ס בדילמת חייהם

בזמן שהמשא ומתן בין דרעי לישי נמצא בעיצומו, ניצבים חברי הכנסת של ש"ס מול דילמת חייהם: במי להביע תמיכה? אלי ג'אן משרטט את המפה הפוליטית הפנימית שקורעת את ש"ס לשניים: תומכי דרעי מול תומכי ישי, והמתנדנדים. סיקור מיוחד (חדשות, פוליטי)

64
אלי ג'אן | כיכר השבת | כ"ח בתשרי | 14.10.12
חברי הכנסת של ש"ס
חברי הכנסת של ש"ס (צילום: פלאש 90)

אב תשע"ב.

השר משולם נהרי טס לניחום אבלים של זאב וולפסון ז"ל המוכר גם בשמו "אבי קרן וולפסון" - בארצות הברית. במטוס, המתין אריה דרעי – היו"ר לשעבר והשניים העבירו שיחה נעימה. "הם היו נראים כאילו הם משתפים פעולה כבר הרבה זמן", אמר עד ראייה.

הטיסה המשותפת חזרה על עצמה גם בשיבה לארץ מניחום האבלים. נהרי אמנם ישב בקידמת המטוס - לפני דרעי, אך משום מה ביציאה הוא התפלא לראות את גבו של דרעי נכנס לרכב השרד שלקח אותו היישר ממורד המדרגות של המטוס. נהרי ניגש לחלון הרכב של דרעי ואמר לו "לכל מקום אתה המגיע ראשון, אה?" ודרעי ענה בקריצה: "לאיפה שאני צריך, אני מגיע".

בימים בהם מתנהל מו"מ אינטנסיבי במטרה להחזיר את דרעי לש"ס, אם לתפקיד היו"ר, או לחילופין כשר בכיר בממשלה, יצאנו לבדוק כיצד יגיבו חברי-הכנסת של ש"ס לשובו של היו"ר המיתלוגי.

סיוון תשנ"ט.

בעיצומה של פרשת דרעי, מקבלת ש"ס 17 מנדטים - מספר חסר תקדים. עורכי דינו של דרעי היו בעיצומן של הכנות לערעור לבית משפט העליון, אך את אהוד ברק שנבחר כראש ממשלה זה לא עניין: "ש"ס בראשות דרעי לא נכנסת לממשלה", קבע. דרעי עוד ניסה להפעיל שרירים, אבל מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א חשב כי 17 מנדטים באופוזיציה זה יותר מדי, ובניגוד לכל התחזיות, החליט להדיח את דרעי מתפקיד היו"ר. בישיבה הבאה שנערכה בביתו של מרן, העיניים היו נשואות לעבר ח"כ אליהו סוויסה, מקורבו של דרעי שעל פי כל ההשערות היה אמור להתמנות כמחליפו.

אלא שהרב עובדיה יוסף הפתיע שוב כשמינה את אלי ישי, אז מספר 4 ברשימה לתפקיד היו"ר. סוויסה היה הראשון לעזוב את הבית ומאז, צמד המילים דרעי וש"ס הפכו להיסטוריה.

חברי הכנסת שהרכיבו את הרשימה השמנה היו: אלי ישי, דוד אזולאי, שלמה בניזרי, יצחק גאגולה, אריה גמליאל, נסים דהן, יצחק וקנין, נסים זאב, עופר חוגי, דוד טל, אמנון כהן, יצחק כהן, רחמים מלול, משולם נהרי, יצחק סבן, אליהו סוויסה, יאיר פרץ ופנחס צברי שנכנס במקומו של דרעי.

המינוי המפתיע יצר קרע בש"ס ומספר חברי כנסת המשיכו לקבל את מרותו של היו"ר הקודם ואף נקראו "מחנה דרעי", אך ככל שישי ביסס את מעמדו, כך התמעטה לה הקבוצה הנאמנה. בסופו של דבר, היא מנתה את אליהו סוויסה, אריה גמליאל, רחמים מלול, דוד טל ויצחק גאגולה.

בבחירות הבאות שנערכו בשנת 2003, כל הח"כים הללו כבר לא נבחרו לכנסת.

"כל מי שלא יישר קו, ידע שהוא לא יישאר", אמר חבר כנסת בש"ס ששרד את המעבר. "זה לא נאמר במפורש, אבל זה היה ידוע לכולנו".

"שאנשי דרעי ירגיעו עם הספינים"

בש"ס יודעים היטב שגם כיום אי אפשר להדיח את אלי ישי. מאידך, חבל לפספס כח כמו דרעי ועל כן שני הצדדים עמלים בימים האחרונים על קיום הסכם פשרה.

במחנה ישי כלל לא אהבו את ה"ספינים" כפי שהגדירו, מצד מחנה דרעי: "אם דרעי הולך למפלגה עצמאית, הוא מסכן את עתידו", אמרו שם, "ולכן הוא לחוץ לחזור לש"ס. זה יתפרש כבגידה במרן".

דברי החכמים

בשלב הראשון, מועצת חכמי התורה אמורה להחליט אם חזרתו של דרעי נחוצה בתנועה בשלב זה. הרכב מועצת החכמים בראשותו של הרב עובדיה יוסף כוללת את הרב שמעון בעדני שליט"א, הרב שלום הכהן שליט"א והרב משה מאיה שליט"א. "במועצת יש לדרעי רוב מובטח", אומר גורם בכיר במועצת החכמים. "הרב שלום כהן והרב מאיה בוחרים בדרעי בלי למצמץ בכלל".

אמנם לרב בעדני אין שום מילה רעה על דרעי, שאף קיים איתו פגישה ביום שישי האחרון, אבל במצב הנוכחי יתכן ויעדיף את אלי ישי, לפחות בתפקיד היו"ר. "בכל מקרה, רק הרב עובדיה הוא זה שמחליט" מדגישים שם "כבר קרה שהרוב חשב משהו והרב החליט משהו אחר".

בסביבתו של הרב מאיה הסכימו לאשר כי יתמוך בדרעי והשבוע אמרו ללא חשש כי כבר בפתיחת שנת הלימודים הרב מאיה הכריז כי דרכו של אריה דרעי סלולה לחזרה לקדנציה שניה בש"ס.

דילמת הח"כ

בדיקה מקיפה של "כיכר השבת" עם גורמים פוליטיים רבים בעבר ובהווה מעלה כי לדרעי רוב בקרב חברי הכנסת של ש"ס.

שמות 11 חברי הכנסת המכהנים מטעם ש"ס כיום הם: אלי ישי, אריאל אטיאס, יצחק כהן, אמנון כהן, משולם נהרי, יעקב מרגי, דוד אזולאי, יצחק ועקנין, ניסים זאב, חיים אמסלם ואברהם מכאלי.

אם נוריד את אלי ישי המתמודד הראשי והרב אמסלם שכבר לא נחשב לחלק מש"ס, הרי שנותרו 9 חכי"ם ברשימה.

תומכי דרעי - אלו שאומרים ליישר קו עם דרעי הם ארבעה חברי-כנסת:

אריאל אטיאס – שהתבטא מספר פעמים על הרצון להחזיר את דרעי.

אמנון כהן – שעדיין מחזיק מדרעי כמי שיכול להוביל את הספינה למחוזות טובים יותר, ומעבר לכך, דרעי נחשב למקורבו של לב לבייב יותר מאשר אלי ישי.

דוד אזולאי –מהבודדים שלא קודמו בכל התקופה, משום שהוא מזוהה עם דרעי, "למרות שהוא נחשב לכשרוני מהרבה חברי כנסת", לדברי הפרשן.

ניסים זאב – שכל מי שדיבר איתו ב-4 עיניים יודע מהי דעתו.

תומכי ישי כוללים שני חברי כנסת: יעקב מרגי ואברהם מיכאלי, ששניהם מינוי ישיר של ישי. "מרגי הכי קיצוני בדעה נגד דרעי", אומר פרשן בכיר, "הוא היחיד שיוצא חוצץ נגדו בראיונות לתקשורת".

מתנדנדים:

יצחק כהן - הדעות בעניינו חלוקות, יש שאמרו כי הוא "שרוף" אצל דרעי מכיוון שערק למחנה ישי בזמנו, אך מקורות אחרים התעקשו שמאחורי הקלעים כהן משתף פעולה עם דרעי.

יצחק ועקנין - "ועקנין הוא חצי-חצי", אומר הפרשן, "אבל הנטייה שלו יותר לדרעי".

מי שנותר מחוץ לרשימה הוא משולם נהרי. "יש לו קשר ישיר לרב עובדיה יוסף", הודו כולם. "הוא לא צריך את דרעי או ישי כדי להחליט משהו". מעבר לכך, נהרי נחשב לאיש אמונו של הרב בעדני ולכן מקומו מובטח.

משלוש יוצא אחד

תחת הנהגת ש"ס ישנם שלושה מוקדי כח נוספים: רשת מעיין החינוך התורני, אל המעיין ועיתון יום ליום.

רשת החינוך התורני שמעסיקה אלפי עובדים ברחבי הארץ, היא הגדולה מבין השלושה. בראש הפירמידה יושב יואב בן צור, שידע ימים טובים יותר עם אלי ישי. "דווקא לאחרונה היחסים בניהם התערערו", אומר גורם ברשת. "במקרה של בחירה הוא חובר לדרעי כי הוא מזדהה איתו יותר".

רשת אל המעיין בראשות משה אילוז, מוכרת כמעוז של דרעי ואלי ישי יודע כי למרות התחושה החמימה שאילוז מעניק, ליבו עם דרעי.

עיתון המפלגה "יום ליום" נחשב בעבר לנחלתו הבלעדית של דרעי ויתירה מזאת, יום טוב רובין ששימש כעורך העיתון (כיום עורך בעיתון 'המבשר') אף הפך לנאשם מספר 3 בתיק של דרעי.

אולם יצחק קקון, העורך הראשי הנוכחי, לא מראה חיבה יתירה לדרעי, גם לא בחדרי חדרים ועל פניו התמיכה בישי אמורה להישאר גם בעידן החדש. "מצד שני", אומר חבר כנסת לשעבר, "אי אפשר לצפות ממנו לכתוב על דרעי. הכתבות עוברות הגהה מלמעלה והוא חייב ליישר קו".

אז אלי או אריה? עד שבש"ס יחליטו על הפורמט איתו הולכים לבחירות, המתחרים במפלגות השונות החלו בפגישות עם פעילים והקמת מטות בחירות. "אם הם לא יתעוררו בזמן, גם דרעי לא יעזור להם", התבטאו פעילים השבוע. "העבודה רבה, ומוכרחים להתחיל אותה".

תוכן שאסור לפספס
64 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
27
אריה דרעי צריך לרוץ לבד בלי טובות משס הכפויי טובה שתקעו לו סכין בגב ואלי ישי שסיבב את הסכין אריה דרעי שווה לבד בין עשרה לחמישה עשר מנדטים
אני14.10.12
26
המבוקש להעלות שוב את ש''ס לדרך המלך
המשקיף14.10.12
25
עם דרעי או עם ישי, יאיר לפיד הולך לעשות לש"ס בית ספר,
דן סגל14.10.12

הצגת כל התגובות

24
היתכן שיבואו בשם בורא עולם והדת ואחר כך יחלקו העוגה בניהם הם ומשפחתם וחבריהם יש פוסק בעולם שיתיר דבר כזה מועצת החכמים אם יתירו דבר כזה נאמין להם
אברהם 14.10.12
23
כמה מנדטים הוא הביא עד עכשיו שהוא בש'ס בקושי 12 מנדטים אריה דרעי בזמן הזה שאלי ישי נמצא שם מכפיל את כוחו של ש'ס על מה אתם מדברים זה אריה הוא יודע לחבר בין כל המגזרים בעם ישראל הקב'ה נתן לו את זה במתנה
רק אריה 14.10.12
22
הרי רק בזכות ש''ס אנו במעגל העוני, הרי רק בזכות ש''ס יש לנו השקפה מעוותת, אז למה תמיד היא (שלא בצדק) השעיר לעזאזל?
הקומקום14.10.12
21
לאריה דרעי היתה ההזדמנות שלו לקדם את ש"ס ואת הציבור הספרדי החרדי. לצערנו הרב הוא התעסק גם בעניינים אחרים שלא קידמו את העניין והוא הפסיד את המנדט להנהיג את ש"ס. הרב אלי ישי הוא יהודי ישר ויקר ההולך בדרך התורה ושומע להוראות הרב עובדיה והוא מנהיג את ש"ס בטוב טעם ודעת ולכן צריך לתת לו להמשיך ולהוביל את
אורי שלומוב14.10.12
20
אלי ישי הוא כישלון אחד גדול לא אוהבים אותו בגלל זה ש''ס לא מתרוממת כבר שנים והבחירות האלה יש סיכוי שש'ס תרד מנדט או שניים עם אי ישי בגלל זה הרב רוצה את אריה כי הוא יכול להיא מאסה של מנדטים הוא מנהיג
יעקב14.10.12
ממשלה ולמפלגות.
.....14.10.12
19
אני, אתה ובן ישי השאלה הראשונה: מי בראש אז אולי צריך לשים בראש את אטיאס, מה שנקרא יבוא השלישי ויכריע ביניהם על מס 2 ו3 יעשו הגרלה
אבי14.10.12
18
זה מה שמאפיין את שני היורים?
גילוי-דעת14.10.12
17
מישהו יודע מהי עמדתו של סגן שר האוצר יצחק כהן מש"ס בנוגע לחזרתו של אריה דרעי? תנו פרטים זה חשוב מאוד למאבק
איש תקשורת 14.10.12
יצחק כהן מעדיף את דרעי על פני ישי אני אומר מידיעה ומהכרה אישית אמר הרבה פעמים על חזרתו של דרעי וגם דרעי מאוד אוהב את כהן
נני14.10.12
16
עבריין מורשה מול אחד שמעולם לא נחשד בפלילים.
אחד שמבין14.10.12
15
הצלחת להצחיק אותנו בכתבתך הנשענת על פרשנים ״ מתחילים״ .
קובי14.10.12
14
היושב ראש אריה דרעי הביתה
חיים14.10.12
13
ים רק תעשה משהו טוב ישר יתפרו לך תיק ועכשיו הרב פינטו מדכאים את הספרדים כמו נאצים מתי תבינו שלספרדים וחרדים יותר טוב בחו"ל
גולדמן14.10.12
12
אני יודע מה שאני אומר, ואתם מכירים אותי טוב אם הייתם יודעים מי אני.
סס14.10.12
מורשע בחוק לא רואים אותו ממטר חרדים? שומעים לדעת תורה קולות צפים? אולי אבל לא משמעותי טנזים שלו? ה' יחזירם בתשובה
תמונת מצב14.10.12
יש אנשים שעד היום מעריכים את מה שאריה עשה למענם הוא נילחם בשביל המעמדים החלשים כדי שיקבלו תקציבים כולל המגזרים הערבים על מה אתה מדבר אלי ישי לבד הוא כלום
לומר את האמת14.10.12
הם יודעים מאיפה יוצא חלב ולשם הם ילכו
הבנת?14.10.12
11
מיכאל אילוז האיש שמחליט מאחרי הקלעים של ש''ס ומאחרי הקלעים של ביבי ומאחרי הקלעים של ושל ושל אבא שלי חבר שלו דוד שלי אח שלו חבר טווווב שלו....
שארתניק14.10.12
10
כאחד שמכיר את איציק מקרוב במא אחוז הוא איש של אריה רק שהבחור בן אדם עם כבוד שיודע ךכבד כל אדם איש עשייה ברמח אבריו למי שלא מכיר המפעל האדיר שלו ברכת מרגלית והראיה זה איך 17שנה שהאיש מחזיק לשס את ההתישבות תותח על בעשייה ולא קודם במאום תשובה:איש של אריה!!!!!
ניסים כהן14.10.12
9
to the Jews in France, and it is very important will it be the next chairman of Shas. In this age of anti-Semitism need someone strong who can influence and act.
yosaf france14.10.12
אני יודע לדבר אנגלית אבל לקרוא. ולכתוב קצת
יוספוש14.10.12
ECRIVEZ LE EN FRANCAIS חוץ מזה את מי זה מענין שם בצרפת מה הולך בארץ ומה זה נוגע להם בכלל אני צרפתי ואני יכול להעיד שדרעי וישי לא מוכרים שם לעומת זה מרן הרב עובדיה שליט''א הוא סופרסטאר שם יש לוין ואלפים רואים אותו
YOSSEF-JERUSALE14.10.12
8
אריה + אלי = אריאל [אטיאס]
איכא דאמרי 15.10.12
7
בפרשת השבוע,פרשת נח,בראשית י"א,כ"ח ברש"י: "..שקבל תרח על אברם בנו לפני נמרוד על שכרת את צלמיו,והשליכו לכבשן האש, והרן יושב ואמר בליבו:"אם אברם נוצח-אני משלו,ואם נמרוד נוצח-אני משלו".וכשניצל אברם,אמרו לו להרן:"משל מי אתה?",אמר להם"משל אברם אני".השליכונו לכבשן האש ונשרף...". חבורת אופורטוניסטים,בוגדים
ac61314.10.12
6
אתם מזה שקופים.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רינת14.10.12
5
אין מושג "פיקדון" כאן זה לא מלוכה כמו במרוקו העוברת מאב לבן ולנצח. כאן מתחלפים כאן דמוקרטיה הבנתם? ובבקשה להפסיק עם הרצון "לראות את אריה" הוא היום זקן וחלש
יגר14.10.12
הוא לא השתנה.
שועל המדבר14.10.12
אותו שוב שלא יאמר את האמת בפני הרבנים.
.....14.10.12
נמאס מהתונשים המגעילים ומחרחרי הריב. תוניסאי לא יכול להיות מנהיג לעולם!!!!! רק אריה יחזיר את שס לעניינים
חמשוני14.10.12
נא להוריד טוקבק זה לא אגיד שהמרוקאים הם כאלה כי זה אסור לדבר לשון הרע ולהוציא שם רע אבל אתה כן אתה מסריח ומגעיל ותתבייש לך שס לא הוקמה לטיפוסים כמוך חזור למרוקו אידיוט
שונא גזענים14.10.12
כמו המרוקאים המלוקקים זוכר הרב פרץ? קיבל וואחאד השפלה מג' ועדיין דבוק להם גם דרעי אותו דבר השכנזים שמו עליו קצוץ לא ביקרוהו בכלא אפילו והוא ואחיו עדיין מתים עליהם הלו כבוד עצמי יש לכם????
תונסי מבאר שבע14.10.12
חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח כמה נכון
הלעיל14.10.12
4
לדעתי חובה לראות את אריה בראש התנועה הוא יביא הרבה כבוד
דורון14.10.12
3
איך לא חשבתם על זה?????????????????????? למטרה ,בלי רעש, אהוב על כולם, נקי ופעיל הכרעתי
rctdesign14.10.12
2
- רוב מצביעי הם מזרחים מהפרפריה, עובדי צווארון כחול אשר יגעים במלאכת כפם. אבל אז ש"ס באה ודופקת אותם כמו בתוכנית טכנברג. -חלק ממצביעי ש"ס הם חרדים ספרדים( מושג מוזר כשלעצמו): והנה ראשי ש"ס מעדיפים להידבק לאחיהם היותר מוצלחים הספרדים. - באופן עקבי יש לש"ס תמיכה במגזר הערבי: הרי מדובר על מגזרים שלא עו
klozone14.10.12
הרי רק בזכות ש''ס אנו במעגל העוני, הרי רק בזכות ש''ס יש לנו השקפה מעוותת, אז למה תמיד היא (שלא בצדק) השעיר לעזאזל?
הקומקום14.10.12
1
ניסים זאב ברור שהוא מאנשי אלי ישי, יצחק ועקנין ברור שהוא אלי ישי, וגם אמנון לוי.
איציק14.10.12
אולי גם יעניין אותך
פוליטי מדיני

האמריקאים דורשים להעביר כספי מיסים לרשות הפלסטינית 

יוני גבאי | 16.05.24

מלחמה על הבית

בישראל מודאגים: מצרים תגרום להוצאת צו להפסקת מלחמה

יוני גבאי | 16.05.24

"המטרה שלנו להביס את חמאס"

בכיר בממשל ביידן: שותפים לדאגת גלנט, לישראל אין תוכנית

יוני גבאי | 16.05.24

על סף פיצוץ

המצרים מאבדים סבלנות כלפי ישראל בעקבות הפעילות ברפיח

יוני גבאי | 15.05.24

יו"ר האופוזיציה תוקף

הלפיד והיפוכו: התרגילים צריכים להפסק, הם צריכים להתגייס

יוני גבאי | 15.05.24
ש

ללא הלוואות או גמ"חים!

האפליקציה שתשאיר אתכם בסוף כל חודש עם יתרה בעו"ש

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

"כל עוד חמאס נשאר" 

נתניהו: מה יהיה ביום שאחרי? כל הדיבורים ריקים מתוכן | צפו

יוני גבאי | 15.05.24

ההצעה נדחתה פה אחד

נתניהו נגד האו"ם: "לא ניתן פרס לטבח של ה-7 באוקטובר"

יוני גבאי | 15.05.24

הזירה הבינלאומית 

לראשונה: מועצת הביטחון באו"ם תקיים דיון על גורל החטופים

יוסי נכטיגל | 14.05.24

בטקס המצטיינים 

הנשיא הרצוג: אין גדולה ממצוות פדיון שבויים, לפעול באומץ

ישי כהן | 14.05.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

אחרי המשבר בתחילת השבוע

לקראת משבר עם מצרים? "נוריד את דרג היחסים עם ישראל"

יוסי נכטיגל | 14.05.24

"מצב קריטי ודחוף"

ג'ו סאליבן גינה את תקיפת משאיות הסיוע לעזה: "שערוריה"

דוד הכהן | 14.05.24

"זה אינו יום עצמאות רגיל"

ראש הממשלה נתניהו מתחייב: "נמשיך עד הסוף, עד הניצחון"

ישי כהן | 13.05.24

"אני מכיר את השכול מקרוב"

הנציג החרדי לדרוזים: "כולנו  משפחה  שכולה אחת גדולה"

יוני גבאי | 13.05.24
ש

לא תכנסו?

פרפומריה רק ב- 10₪ • מהמותג הנמכר ביותר בארץ >>

כיכר בשיתוף סנו | מקודם

אחרי הסכסוך

ישראל הציעה לרשות לשלוט במעבר רפיח; זו הייתה התשובה

יוסי נכטיגל | 13.05.24

בראיון באנגלית

נתניהו: דנים בהגלייה של ראשי החמאס, אבל תלוי בכניעה

יהודה גל | 13.05.24

בראיון ראשון בתפקיד

למרות המשבר עם ביידן - השגריר מתעקש: "עסקים כרגיל"

יוני גבאי | 13.05.24

"חותם עז של יגון קודר"

"06:22, אזעקות מפלחות את הדממה" | צפו בנאומו של השר בן צור

יוני גבאי | 12.05.24
ש

האקדמיה החדשה

תוכנית חדשנית שמשלבת לימודים אקדמיים כבר בגיל צעיר

כיכר בשיתוף משרד החינוך | מקודם