כיכר השבת

אחי, צא מהנגמ"ש / דודי זילברשלג

דודי זילברשלג תוקף את נפתלי בנט: ללמדנו שאת הקרע מבצעים במודע פוליטיקאים קטנים, הציבור הדתי לאומי שהאמין במשהו חדש שמתחיל, מצא מנהיג ש"תקוע" עמוק עמוק בתוככי הנגמ"ש, שפתו שפת המלחמה, אפילו לשונו ההיסטורית, מסתכמת בעולם שהולך סחור סחור, סביב קרבות וכיבושים. יום הפורים נודע לכל יודעי דת ודין, הוא יום שמעת לעת אחד אין בו די שעות לקיום מצוות היום בהידור, טיולים ביום זה מאן דכר שמיה

37
דודי זילברשלג | כיכר השבת | ט"ז באדר | 26.02.13
דודי זילברשלג
דודי זילברשלג (צילום: פלאש 90)

חודש לפני הבחירות כתבתי על נחיצות הקמת ברית שומרי מצוות, במטרה להשפיע על אי אלו ענינים הנוגעים לדמותה היהודית של המדינה. הערכתי אז כי שליש מחברי הכנסת הנכנסת יהיו שומרי מצוות, ברמה כזו או אחרת. על התייחסות המפלגות החרדיות לתיאום המוקדם, חלוקות הדעות, אם כי ברור כמעט לחלוטין, שהיא לא חפה מהתנשאות מוקדמת הנשענת על דעות קדומות.

שנים שאני כותב על הנושא. התגובות שקלטתי הדהימו אותי: עד כמה בדעת הקהל הוא מוצא אוזן קשבת ובמקביל, איזו דחיה ושאט נפש מעורר הנושא בקרב פוליטיקאים מכל הזרמים.

תהליכים אלקטוראליים שינו את כיוון הרוח וההתנשאות והדעות הקדומות חצו את הקווים. אין זה סוד שהחברה החרדית, אינה מקשה אחת ואינה זהב טהור. כשם שהחברה הדתית לאומית אינה מרוקמת כיריעה אחת ואינה כליל תכלת. יש חרדים שעדיין "תקועים" בתודעה עם אנשי ה"פועל המזרחי" דאז, יחסם לרבנים, להלכה, לאורחות חיים, בקיצור הלאומי שמשקלו מכריע ואף מכופף אליו את הדתי. לעומתם, יש גם דתיים לאומיים, שבעיניהם החרדי המצוי, הוא התגלמות הסטריאוטיפ השלילי - משתמט, טפיל, עלוקה וכו' כמיטב עיצובו הדמוני של החרדי, בעין ישראלית.

כלומר, החרדי הזועם על ה"מיזרוחניקים" טועה בהכללה רעה, והדתי לאומי המכליל את החרדי המשתמט, חוטא לאמת.

אדהכי והכי, נעו המחנות הללו, חלק להכא וחלק להתם וכשם שאין החרדי עשוי מעור אחד, כך גם לא הדתי לאומי. דא עקא שמיצגינו מפה ומשם, עושים לנו שרות דב ומעמיקים את השסע. סוף כל סוף הם ניזונים מן הקרעים ומתפרנסים מהתהומות הפעורים. (לרוב אלו שהם בעצמם יוצרים)

השבת שהיתי לרגל שמחה, עם משפחתי ביישוב נוה שבחבל שלום, מפוני גוש קטיף עם משפחות שבאו מכל רחבי הארץ, ותקעו יתד בחבל המתפתח.

צלחת לווין אחת אינה מתנשאת מעל הבתים, אורח החיים צנוע ומעלי, תפילה לתפארת, שיעורי תורה כל השבת בכל פינה, לאנשים נשים וטף, טהרת הילדים עטויי הכיפות הגדולות ומשתלשלי הפאות, נמהלו בחן קסום עם צניעותן של בנות המקום, אורח חיים חרדי מוקפד לתפארה.

האם בגין הבדלי השקפות, אפילו אמונות ודעות, הם פסולים חלילה מלבא בקהל? האם נציגינו יכולים לשבת בכנסת בין מוחמד בארכה, ליו"ר מר"ץ זהבה גלאון, ואילו שילובם של יהודים יקרים אלו בברית פוליטית, נאסרה?. וכי הפער הפנים חרדי, רך ממנו? כלום אין תהום פעורה בין אבירי ההשקפה הליטאית, לבין אנשי חב"ד, ובכל זאת באו כולם בברית יחד?.

טיולים בפורים? מאן דכר שמיה

כשהתחולל הפשע הנורא של הגירוש, היה רוב מנינו ובנינו של הציבור החרדי, מיצר ודואג ומזדהה עם אחים יקרים שהיו למרמס. אמת נכון הדבר שהיה קושי מסויים באופני המחאה, שלא התאימו לרוח החרדית, אך לפחות המרכיב החסידי והמזרחי בחברה החרדית, לרבות תנועת ש"ס, התייצבו בכוחם הדל באותם ימים, בנסיון למנוע את העוולה. אמת היא שהמפלגה החרדית האשכנזית להוציא אחד או שנים מחבריה, שידרו מצב חירום כשהאחרים שידרו עסקים כרגיל, בניגוד לאוירה הקשה ששידרו בעיקר השבועונים החרדיים, שהיו בהזדהות מלאה.

ללמדנו שאת הקרע מבצעים במודע פוליטיקאים קטנים, הציבור הדתי לאומי שהאמין במשהו חדש שמתחיל, מצא מנהיג ש"תקוע" עמוק עמוק בתוככי הנגמ"ש, שפתו שפת המלחמה, אפילו לשונו ההיסטורית, מסתכמת בעולם שהולך סחור סחור, סביב קרבות וכיבושים. יום הפורים נודע לכל יודעי דת ודין, הוא יום שמעת לעת אחד אין בו די שעות לקיום מצוות היום בהידור, טיולים ביום זה מאן דכר שמיה. פרשנות על גדולי האומה, לא לפי רוח המפרשים חושפת עוד מדתיותו של האיש.

עמנו מעולם לא קידש מלחמות ולא העמיד להם זכר, גם הנצחון המרשים של החשמונאים, נותר סביב פך שמן טהור, קטן בחותמו של כהן גדול, הרוח ניצחה ולא החומר. "הלנצח תאכל חרב" האם נשעבד את כל עתידינו למלחמות, כיבושים, הבה נמיר זאת במלחמתה של תורה, בכיבוש היצר ועבודת המידות. הבנת תורה וערכה אינה מסתכמת בביקור נימוסין בהיכלי התורה, אלא בצלילה עם כל החושים לים התלמוד, התורה אינה הצצה לארבעה רוחות השמים ב"עמק האלה".

אנא אחי! חלץ עצמך לרגע מתוככי הנגמ"ש, בחוץ יש שדות מוריקים, שמים תכולים, ציוץ של ציפורים, חדוות נעורים וכל אלו לא נבראו אלא לשימושה של תורה, כי "אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי".

חבל שמנהיגות לא אחראית משני הצדדים, מקרעת את החברה, שומרת הגחלת, שמשימותיה ממוקדות, בחינוך, קדושת ארץ ישראל, ערכים מקודשים, עמל התורה ונשיאה בנטל, הן של משא העם והן של משא המחנות, לא כנטל חס ושלום, אלא כמשא חביב, לבנין האדם ולבנין החברה וכמופת של חברה, לתפארת העם היהודי ולגאון למדינת ישראל.

(הביא לדפוס: ישראל כהן)

תוכן שאסור לפספס
37 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
18
וגדולה שנאה ששונאים הדלים את החרדים יותר משנאת חילונים לחרדים. ןלגבי החרדים לאומיים, אם הם לא יעזבו את הבנדיט בנט כשיחריב את עולם התורה, אז יתגלה כמה הם רקובים מבפנים, ורק מבחוץ נראים חרדים...
דעת תורה26.02.13
17
של הדתיים. חסכת לנו שיעורי יהדות רבים!!!! תודה שהוכחת לכולם מי אתם!!!!!!!!!!
כולנו26.02.13
16
זה לא בית יהודי. הדגל שלהם זה כוחי ועוצם ידי הם רחוקים לגמרי מעולם התורה ומתנכלים ליהדות החרדית האמיתית. ערב רב שרוצים לעקור את תורת ישראל.
מוטי26.02.13

הצגת כל התגובות

15
אם הייתי מחלק את המאמר לפרקים הייתי נותן לו 2 פרקים: 1. הכרה בציונות הדתית - אם הייתי שואל לפני שנים חרדים על הציונות הדתית הייתי מקבל תשובה כי אין שם תורה ולא קדושה וספק אם יהודים הם בכלל וברור שאין לבא עימם בקהל. עתה אנו רואים שיניו והכרה בציונות הדתית כי מחזיקה את אש התורה והקדושה - אל נשכח כי מ
ערן26.02.13
בל תשכח שב-2003 שהמפד"ל התחברה עם שינוי ברשות טומי לפיד והוקמה ממשלה ללא מפלגות החרדיות.הבגידה של המפד"ל בחרדים הביאה לגרוש גוש קטיף ב-2005. בזאת לומר לך שההתחברות של הבית היהודי עם יש עתיד ב-2013 ברשות יאיר לפיד,הבגידה של הבית היהודי בחרדים עלולה להביא לגרוש יהודה ושומרון
ש26.02.13
א. לא דברתי בעד נפתלי בנט (מלבד זאת שהוא מצליח להאיר את הציונות הדתית מול החרדים ולחסוף את פרצופם האמיתי). ב. לא טומי לפיד העביר את גוש קטיף אלא גם פה האשמה על ש"ס (כמו אוסלו) שפתאום ביום ההצבעה ברחה לה ולא הצביע נגד (כאשר היא היתה הקול המכריע!). ג. לא נשכח את דברי הרב הגדול אלי ישי אשר בהצבעה על
ערן26.02.13
איזה להאיר מה להאיר? רק הוכחת יותר שבנט ושותפיו חוספים את פרצופם האמיתי כנגד הציבור החרדי. ובגידה בחרדים=בגידה בתורת משה! אומר לך חד משמעית שיהדות התורה וש"ס הצביעו נגד פינוי וגרוש גוש קטיף לידיעתך: השר ישי אמירתו חד משמעית תמיד נגד פינוי ישובים ולגבי פינוי גבעת האולפנה זה היה עניין שנוי במחל
ש26.02.13
עם לפיד בגרושים נוספים, והפעם אף חרדי לא יזיל דמעה.
משמש 26.02.13
14
עדיף הרב זילברשלג שלא תהי' בכותרות כדי לא להזכיר נשכחות
חרדי26.02.13
13
"חבל שמנהיגות לא אחראית משני הצדדים, מקרעת את החברה" נכון בהחלט.
סענדר26.02.13
12
לאדון זילברשלג 1. יש לנו יד מסויימת בגירוש קטיף, למה להתעלם מכך.. ההמנעות מהפגנות לא היתה בגלל קשיים באופני המחאה. אתה מטייח, וכפי מהנראה במודע. 2. אין איסור לטייל בפורים. לא חכמה לקבל רק את הסרוגים שמשדרים כלפיך התבטלות. חכמה להתמודד עם טיעוני הסרוגים וגם להסתדר איתם מבלי לתת להם להרגיש "אבק" כמ
מגיב מגניב01.03.13
11
ובזה מנסה בכך להשיג מעריצים מתוך המחנה הלאומי, כאילו מנהיג צבאי דגול.
חייל חרדי26.02.13
10
אתה פשוט מקשקש...
מיכאל03.03.13
9
לא ראינו אף חרדי שבא להפגנות למחות על גירוש גוש קטיף, וגם כיום כשהורסים בתי כנסת במאחזים זה בכלל לא אכפת לכם... אבל לפחות מישהו מהציבור שלכם מתחיל להפנים שגם בציבור הדתי יש תלמידי חכמים.והרבה.
ירושלמית26.02.13
8
לא שמענו על הנגמ"ש כששרפו 29 בתי כנסת בגוש קטיף!!!!!!!!!!!
מוישה27.02.13
7
למרן החזון אי"ש, הקאתי, והבטחתי לעצמי לעולם לא תלך נפשי עם שוטים וגסים שכאלו. שישאר בנגמ"ש ולא יצא, וכך לא נראה את הפנים שלו (ושל אישתו החילונית) עוד.
סתם ילד28.02.13
6
אצל האחד שירות בצבא מצווה גדולה, אצל האחר יהרג ואל יעבור. עבודה אצל האחד דרך ארץ קדמה לתורה, אצל השני זה עונש, לכן ראוי להתחמק.
דן סגל26.02.13
5
הם סתם מתגרים בגויים!
שונא מתנחבלים26.02.13
כנראה שאתה לא מכיר בחשיבות ישוב ארץ ישראל. והגויים לא מתענינים בהתנחלויות אלא באנו-עובדה יצאנו מגוש קטיף ועדיין רודפים אותנו...
סימה26.02.13
4
כשהבית היהודי רצה פרטנר כדי שלא ימצא את עצמו בחוץ דרעי התעלם , זרקתם את בנט קיבלתם לפיש ! ואגב גם אני לא רציתי תוצאות כאלה...(כתומך בית יהודי)
אריק26.02.13
לפי דבריך נשמע שהבית היהודי בעצם אומר שבגלל שאתם חוששים לא להיות בקואליציה החלטתם לחבור לאויב התורה ושלימות הארץ יאיר לפיד ? מה זה בעצם אומר על הבית היהודי שבשביל כניסה לקואליציה הפקיר את כל הערכים החשובים לבוחריו וסגר דיל עם יאיר לפיד !!!!!! זה מקום נמוך מאוד, וחוסר הניסיון צועק במהלך הזה, כי אם
דניאל 26.02.13
3
להם אינטרס בדבר. אם לדתיים לא היה 12 מנדטים הייתם ממשיכים לשים עלינו פס
klozone26.02.13
2
אכזבתני קודם כל כי הידורים לא אמורים להיות עניין ציבורי ויש מגדולי ישראל שהתבטאו על כך בחריפות אז מה אכפת לך אם הוא מהדר ובמה ואיך הוא מהדר ? נוסף לזאת הוא בסך הכל ניסה ללמוד לקח פשוט והגיוני מדברים שכתובים בתנ"ך ובמסורות שלנו שא-י-ן בה סתירה לדברי המפרשים כי אם לרוח שלך האישית לא נשעבד את עתידנו ל
נפתלי ?26.02.13
1
עם כל הטיעונים שלך ניתן להתווכח אפשר לקבל ואפשר לדחות אבל ההתייחסות הפרטנית שלך לדתיותו של בנט על פי ההידור שהוא מקיים או לא מקיים.אני מציע לך ורק לך לזכור שמי שיש לו חמאה על הראש לא יצא לרחוב ביום חמסין
רפול27.02.13
אולי גם יעניין אותך
פוליטי מדיני

סמוטריץ' נגד המתווה המוצע: "מעכשיו רק פגזים והפצצות"

יוני גבאי | 25.04.24

"טוב שחליווה התפטר"

סמוטריץ': אסור שהרמטכ"ל יהיה זה שממנה את המחליפים 

ישי כהן | 24.04.24

"תזמון מכוון"

בישראל מעריכים: הסנקציות האמריקאיות ייכנסו לתוקף

ישראל גראדווהל | 21.04.24

מתייחס לעסקה

נתניהו בסרטון לפסח: "מה נשתנה הלילה הזה ומה לא?"

יוני גבאי | 21.04.24

הצהרה לרגל פסח

גנץ: "לא וויתרנו על החטופים - מחבלי חמאס אינם חסינים"

יוני גבאי | 21.04.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

"אמשיך לומר את האמת"

"דרדלה"? בן גביר מגיב: "חייב להיענות בתגובה חריפה ביותר"

ישי כהן | 21.04.24

"הפרת זכויות הפלסטינים"

ארה"ב תטיל סנקציות על הגדוד החרדי בצה"ל | תגובות סוערות; בן גביר: "נקלוט אותם במג"ב"

יוסי נכטיגל | 20.04.24

לוקח אחריות

מקורבו של נתניהו מסביר: "מסרים יותר חשובים מהתלהמות"

יוני גבאי | 19.04.24

סערה ברשת

'דרדל'ה': ציוץ של בן גביר קומם שרים בממשלה - ובאיראן

יוני גבאי | 19.04.24
ש

לכולם ובחינם

באו לטייל בחול המועד בחינם >>

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

התקיפה באיראן

ישראל שותקת? חברת וועדת החוץ והביטחון מפזרת רמזים

יוני גבאי | 19.04.24

"אנו לא כמו הנאצים"

השיחה הקולנית והקשה בין נתניהו ושרת החוץ של גרמניה

דוד הכהן | 18.04.24

בצל המלחמה

"שלבים אחרונים"; מתקדמת נורמליזציה בין ישראל לסעודיה

יוסי נכטיגל | 18.04.24

בגלל המלחמה

מסרים הועברו: גובר הסיכוי להוצאת צו מעצר עולמי לנתניהו

חזקי שטרן | 18.04.24
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

כשברנע לצידו | צפו

הבקשה של נתניהו מראשי האגפים המוסד: "צריך להיעלם"

יוני גבאי | 18.04.24