כיכר השבת

האחדות ביהדות התורה

רק שמנו רטייה על 'הפרונקל' המוגלתי של הפוליטיקה החרדית // יצחק שינפלד

"אין לך כלי שהוא מחזיק ברכה אלא שלום", השלום בין פלגי היהדות החרדית האשכנזית שהוכרז אד-הוק, הינו שלום קר, צונן על גבול הקפוא ורק מאחר והסוגיה החינוכית עמדה על הפרק והוסדרה, לא התאים לפתח את הוויכוח הכוחני הקיים, שמעיב | טור דעה (פוליטי)

13
יצחק שינפלד | כיכר השבת | י"ט באלול | 15.09.22
יצחק שינפלד, כותב השורות
יצחק שינפלד, כותב השורות (צילום: ללא קרדיט)

"סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע אֶת הָאֱלֹהִים יְרָא וְאֶת מִצְוֺתָיו שְׁמוֹר כִּי זֶה כָּל הָאָדָם", זו מסקנת דברי קהלת. הפוליטיקאים החרדים אימצו את המסקנה המתבקשת וטוב שכך. הויכוח הרוחני-אידיאולוגי הסתיים בהבנות הדדיות, הויכוחים האישים על מיקומים ומי בראש! נדחו לעתיד, שבמציאות הפוליטית הישראלית בהחלט יכול להיות יותר קרוב מרחוק. הסכמי-העבר החתומים, שרירים וקיימים, מוסר-השכל למי שפקפק בתועלת חתימתם.

״אין לך כלי שהוא מחזיק ברכה אלא שלום״, השלום בין פלגי היהדות החרדית האשכנזית שהוכרז אד-הוק, הינו שלום קר, צונן על גבול הקפוא ורק מאחר והסוגיה החינוכית עמדה על הפרק והוסדרה, לא התאים לפתח את הויכוח הכוחני הקיים, שמעיב. יחסי הכוחות בפוליטיקה החרדית מחייבים בחינה מחודשת. ה-׳פרונקל׳ מלא מוגלה מבעבעת שתתפרץ. גם באם הונחה כרגע רטייה מצננת על הפצע, זה לטווח קצר ובגלל הסכם-חתום.

העתיד הקרוב אפוף ערפל, מתח וחשדנות הדדית. הרבה מעבר לכך. מגזרים שלמים לא מחוברים, חוגים חשובים שהתנתקו, עשרות אלפי קולות פוטנציאלים שנאבדו, וכבר קשה להחזירם. המספרים לא משקרים, למרות הגידול היחסי במתבגרים חרדים בספר הבוחרים המעודכן, המפלגה קופאת על 7 נציגים ובקושי רב.

האיחוד בציונות-הדתית ומפלגת נועם החרדלי״ת, מציל מנדט ליהדות-התורה והשבת. לו איתמר בן-גביר היה הולך לבד, אלפי צעירים היו נוהים אחריו וגם עכשיו הוא ישאב קולות פוטנציאלים. הציבור החרדי ברובו המוחלט מצביע: ׳ככל אשר יורוך׳, אך ׳לא אוהב׳ את המפלגה. לכולם יש ביקורת, חסידים, ליטאים, חולצות כחולות, חוגים שלא מיוצגים כלל. המציאות שלטובים ומוצלחים אין כלל אפשרות להתמודדות, מאחר ואינם מזוהים עם חוג, משפחה ו-או חצר מאד מסוימת, מרחיקה המונים. לא-אוהבים זה ביטוי דל ומכובס, גם למי שמצביע אנוס עפ״י הכרוז ורבותינו. באם לא יבוא שינוי דרמטי באפשרות לבחור למוסדות המפלגה ולהיבחר מטעם המפלגה, אין סיכוי לצמיחה וגידול הכוח החרדי שקופא על שמריו עידן. לנבחרים זה לחלוטין לא אכפת, טוב להם. הם אינם צריכים חברים נוספים שיבלבלו להם במוח ויבואו עם דרישות. גפני יהיה יו"ר ועדת הכספים וגולדקנופף שר, ללא קשר למספר ושובל הח"כים שמאחוריהם. שעוד מאן דהוא יקבל תפקיד בכיר ועצמאי, ולא סגן-שר אבוד ואנמי, מיותר.

הפעם זה שונה. כל בחירות הינם קריטיות לחינוך החרדי ולאפשרות לחיות חיים חרדיים במדינה היהודית. הפעם יותר מתמיד, על כף המאזנים מונח העתיד היהודי של המדינה, והאפשרות האינדיבידואלית של היחיד והפרט לחיים יהודים בארצנו. מ-שבת בפרהסיה, קדושת הכותל, כשרות, חמץ בפסח, ועד להתערבות בוטה בתכני החינוך. נושא גיוס בני הישיבות נדחה ונדחה לבקשת הממשלה, אך יגיע יומו! נכון, גם במדינות גויות יש חיים יהודים, שם אין שנאה בוטה לכל אשר יהודי-יהדות יכונה. שנאת עם הארץ לתלמיד חכם. אצלנו כאן והיום, הכוונה בכוונת מכונן לפגוע בכיס של ההורים החרדים כדי לחנכם ולא רק את ילדיהם. גזרת המעונות שהוקפאה זמנית ע״י בג״ץ, פרי מוחו הקודח של איווט האיום, ההסכמים החדשים עם המורים, שלא חלים במפגיע וכדי לפגוע, על צוותי החינוך של החינוך החרדי כולל בנות שלומדות ליבה. בתכנית שלא מוסתרת, צמצום דרמטי בהשתתפות מימון הממשלה בחינוך החרדי מגיל הגן ועד תיכון, למוסדות שלא יתאימו וישנו את תכנית הלימודים עפ״י הוראות משרד החינוך שיעודכנו, אותו משרד באותה הנהגה, שהוציא את לימודי התנ״ך מבחינות הבגרות וביטל את השעות למסורת ישראל בחינוך היסודי.

בשיטות האנטישמיות הידועות הם מכוונים לכיס של כולנו. 53 מיליארד שח לצרכים ייחודיים של המגזר הערבי, יש ויש. השוואת תנאים ואמצעים למגזר החרדי, אין, רוצים לקצץ במה שקיים. סיפור הסכמי השכר החדשים עם המורים שלא כוללים את החינוך החרדי, היה אמור להעלות את החכי״ם החרדים על בריקדות. העובדה שהתקווה והאמונה להחליף את השלטון הקלוקל בקרוב ממש, ציננה את האווירה והתגובה. סיפור הקיפוח החרדי במכרזי הדיור בקרית-גת הזעיק את החכי״ם החרדיים בראשות ח״כ הרב יעקב אשר, עזות הפנים של השר הממונה, זאב אלקין חובש הכיפה, אסור שתשכח, גם הוא בא לחנך. שר כושל ונכשל שהוא בדיחה במשרד שהוא בראשו, מצא בקעה להתגדר בה, נקמה בציבור החרדי שלא שותף לכת הרלבי״ם שהוא מראשיה.

בבחירות הממשמשות המפלגות החרדיות חייבות להצליח. הן חייבות כי לנו, לציבור אין אפשרות אחרת. זו מלחמת אין ברירה. הממשלה הקיימת ממשלת השיסוי, שמה אותנו על המוקד ולא רק ליברמן. מעצם אי היותנו חברים בכת הרלבי״ם, אנו מסומנים. קדנציה נוספת שלהם ונצטרך לבנות את הבית היהודי בנחלת אבות מחדש, לקומם הריסות אם בכלל, לא רק בגלל הנזק הכספי להורים ולמורים.

בידינו הדבר. זו עת חירום ומבחן, מלחמה על הבית. ניתן להחזיר את מרבית הקולות הפוטנציאליים הביתה, ניתן לקשור ולשלהב את הדור הצעיר ולחבר מגזרים נוספים שהתרחקו, התנתקו.

ניתן להגיע ל-8 ואפילו 9 מנדטים כבר עכשיו. לצורך כך חייבים לשנות עכשיו מדיניות ולהודיע על שינוי דרמטי, פתיחת השורות. בשלב הראשון להודיע מיידית על סוג של מבחן כוחות ו-או בחירות פנימיות עתידיות, שיערכו לאחר הבחירות הקרובות ועל פי הם, יקבע סדר המועמדים ויחסי הכוחות לעתיד. בנוסף הכרזה על סוג של פריימריז פתוחים, שבהם תינתן אפשרות להציג מועמדות לכל מי שימצא ראוי ע״י ועדת רבנים מיוחדת שתוקם לצורך כך.

האפשרות העתידית לשינוי והזרמת דם חדש, רענן, מוכשר, תוסס לעשייה הפוליטית בכנסת וברשויות המקומיות, מציאות שבה הקהל יכול לבחור את המועמד/ים המקובלים עליו מתוך רשימה סגורה מאושרת, העובדה שאישים מוכשרים ומחוננים יוכלו להיבחר לעשיה, גם באם אינם מזוהים עם חצר או חוג בולט גדול וחשוב, תביא לשינוי דרמטי, חיבור ואחדות כבר בבחירות הקרובות. זהו השינוי המתבקש ונדרש. כך ניתן להצליח כבר בבחירות הקרבות ובאות.

בידינו הדבר.

תוכן שאסור לפספס
13 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
10
הנציגות החרדית מעוניינת בפחות נציגים. השלל מחולק לפחות חלקים
החרמת עדה קדושה15.09.22
9
כל מילה במקומה
חברון15.09.22
8
מה יגרום הפרונקל הזה אנשי דגל, יאמרו שהחסדים יעבדו אנשי אגודה יאמרו, שעכשיו ה"דגליים" יעבדו לבחירות והנה, המתכון שיהדות התורה תצא קרחת מכאן וקרחת מכאן. וכל זאת, לפני שהבאנו בחשבון את כל מי שנמצא נעשק, נמצא נפגא, נמצא שמכירים אותו רק לפני הבחירות חברה, תתחילו להפנים שיש צורך בראורגניזציה ביהדות התורה
דובי15.09.22

הצגת כל התגובות

7
בשתי מילים: לא יקרה!!!
משה15.09.22
6
״לא פחות מ10 בע ה אבל תגישו תוכנית עבודה ותתחילו להכיר בחולצות הכחולות שבתוך המגזר אנחנו לא רק טובים בתור קול ובתור מחזיקי תורה חייבים ליזום כינוסים והסברה ר יצחק תודה לך על המילים ואולי גם על האותיות החודרות אין כוחנו אלא באחדות אמיתית
Yossi Ludmir15.09.22
5
איך ניתן לכתוב טור דעה אם אתה גם צריך להתחשב באלף ואחד סייגים תוך כדי כתיבה. אתה הרי לא יכול לכתוב מה אתה באמת חושב, והכול ברמזים. פתרון הוא אחד ויחיד: להפריד את הדת מן הפוליטיקה. רבנים אל להם להתערב בפוליטיקה. ראינו לאן זה מוביל. מחלוקת ועוד מחלוקת.
יצחק 20.09.22
4
ה"גדוילים" שלהם כוחם יפה בפלגנות סכסוכים ופיתוח שנאה כלפי האחר. רוב מוחלט של עם ישראל לא סופר אותם ולא רואה בהם אופציה לכלום. באופן טבעי תלמידיהם יורשים זאת מהם. אפס אחריות לגורל עם ישראל, רק כיסאות שלמונים ותקציבים לאנ"ש. אם זה היה תלוי בחרדים אין ספק שמדינת ישראל מעולם לא היתה קמה. יש לחרדים מנטל
הדג מסריח מהראש15.09.22
כל עוד תהיה ועדת שמונה ועדת בדיחה כל עו אין פריימריז לצערינו בבחירות הקרובות אלפים ויותר לא יתקרבו לקלפי
יצחק15.09.22
3
יאללה פריימריז
שומע לרבנים18.09.22
2
רוב הנציגים הקיימים טובים אך מיצו. את הציבור הם לא מייצגים. פריימריס רעיון מצויין. הכוח האמיתי 10 מנדטים.
בן תורה 15.09.22
1
מי שחושב שהשקט יגיע והמפלגה תצליח טועה בענק. לציבור נמאס, נציגים זקנים עייפים לא מוכשרים, שיודעים רק ללקק לאדמוריהם. שום כלום לציבור. יום הדין יהיה בקלפי.
חרד16.09.22
ועשית ככל אשר יורוך. לא מדבר אליך? ישנם נציגים מצויינים. בדגל בדרך כלל! באגודה זו קבוצה עייפה ושחוקה.
חרדי18.09.22
כל אשר יורוך הפך לקלישאה חלולה,יש לה משמעות רק פעם ב קלפי
אמת לאמיתה19.10.22
אולי גם יעניין אותך
פוליטי מדיני

סמוטריץ' במתקפה: "לדבר רק באש, המשלחת לקהיר טעות"

דוד הכהן | 17:09

לא הסכים לפגישה

סמוטריץ' באולטימטום: טיפול ביוקר המחיה? רק אחרי רפיח

יוני גבאי | 09:37

דיווח בארה"ב

גורמים בממשל האמריקני דחו את ה"הסכמה" של חמאס 

יוני גבאי | 07:36

"לעולם לא נרפה"

גנץ מגיב לסירוב בישראל: דואגים לחטופים. אין שיקול פוליטי

דודי בן חמו | 06.05.24

באופוזיציה תוקפים

אחרי הודעת חמאס | בישראל הבהירו: ההצעה לא מקובלת 

דודי בן חמו | 06.05.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

"אחראי על המינויים"

רה"מ נתניהו מנסה למנוע מינויי קבע של ראשי אגפים בשב"כ

יוני גבאי | 06.05.24

לקראת כניסת צה"ל

גלנט: סירוב חמאס לכל מתווה, מחייב להתחיל פעולה ברפיח

ישי כהן | 06.05.24

"הטרפוד של נתניהו"

משפחות חטופים לגנץ ואיזנקוט: תגידו את האמת על המו"מ

ישי כהן | 06.05.24

"המרצחים לא הבדילו בינינו"

ראש השב"כ: "החוסן שלנו נפגע - מקדשי המוות ימצאו מוות"

יוני גבאי | 06.05.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

נגד הדיווח

לשכת נתניהו מכחישה: "שקר מוחלט והטעיית הציבור במכוון"

דוד הכהן | 06.05.24

בנאום יום השואה

השר בני גנץ: "החזרת החטופים, היא חלק מגבורת היהודים"

בני סולומון | 05.05.24

לשכת רוה"מ מכחישים

דיווח: רה"מ נתניהו ניסה למנוע את גל המינויים בצמרת צה"ל

יוני גבאי | 05.05.24

"חייבים ברמה המוסרית"

גלנט לנתניהו: "לא רוצה לעלות את המחיר, אך העסקה טובה"

קובי אטינגר | 05.05.24
ש

מחלה אוטואימונית

ראש הישיבה מתחנן: "את אחי אני מבקש; צריך לשקם את בית המשפחה שחלתה"

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

"בסגנון מאיים ומביש"

קיש נגד בן גביר: "פוגע בביטחון המדינה כדי לקושש קולות"

ישי כהן | 05.05.24

"חוסר אחריות"

הודעות תוך חילול שבת: גפני תקף את גנץ והתעלם מנתניהו

ישי כהן | 05.05.24