כיכר השבת

אוקיי, דרעי חזר. ומה עכשיו?

השאלות החדשות שבכל זאת עולות מהקאמבק הדו-שבועי הזה הן לטעמי שתיים: האחת, האם אדם חרדי יכול לעמוד בראש מפלגה לא חרדית? דרעי לא ירוץ חלילה נגד עולם התורה, אז האם ייתכן מצב שבו רבנים חרדים ייתנו לו גיבוי לרוץ ברשימה שהיא מלכתחילה לא חרדית? האם הם יקראו לציבור שומרי התורה להצביע יהדות התורה או ש"ס, אבל למסורתיים לשים פתק "דרעי"?

45
סיון רהב-מאיר | כיכר השבת | כ"ב בסיון | 24.06.11
דרעי חוזר, שוב
דרעי חוזר, שוב (פלאש 90)

1. בברכת המזון, אחרי שאוכלים לחם, אנחנו אומרים: "ונמצא חן ושכל טוב בעיני אלוקים ואדם". בתפילת הדרך מבקשים: "ותתננו לחן ולחסד ולרחמים בעיניך ובעיני כל רואינו". מהו ה"חן" הזה? מה זה בכלל "חן"? ההגדרה חמקמקה, אבל אין ספק שאריה דרעי התפלל טוב. הוא נושא חן, המון חן, גם בעיני התקשורת. לפעמים זה הזוי: לא משנה אם אמר זאת כבר אלף פעם, גם אם יכריז מחר (אחרי שהכריז היום) שהוא חוזר לפוליטיקה, מייד ירעימו הכותרות: "דרעי חוזר!". מרתק לראות זאת כל פעם מחדש: דרעי עושה אפצ´י (את אותו אפצ´י), וכובש בסערה את סדר היום.

2. המנגנון קבוע: דרעי, כמו שעשה אמש בועידת הנשיא, אומר כבר שנה-שנתיים את אותו הדבר: אני רוצה לחזור לפוליטיקה, אני מרגיש ששם אני יכול לתרום, ואני מחפש את המסגרת המתאימה, בתוך ש"ס או מחוצה לה. למחרת ייבחר דרעי בין תוכניות הבוקר (רזי ברקאי או ירון דקל?) והערב (עודד בן עמי או לונדון וקירשנבאום?), שם יישאל שוב את אותן שאלות נוקבות ("תרוץ נגד הרב?", "מה דעתך על אלי ישי?", "אבל הרי הורשעת בשוחד..."), יענה את אותן תשובות עמומות שלו, ויחזור הביתה להר נוף, לחכות לקאמבק הבא, שבוא יבוא. בין לבין, אגב, הלו"ז שלו מלא יותר משל שר שכבר מכהן: פאנלים, ימי עיון, בריתות, חתונות, שבע-ברכות, הרצאות, ניחומי אבלים, ומה לא. והחשמל באולם עדיין קיים כשהוא נכנס, בדקתי בכמה אירועים לאחרונה.

3. לא רק דרעי השתנה מאז ימי ש"ס ושינוי ו"אני מאשים", גם החברה הישראלית. לא בא לה לריב. היא דווקא רוצה יהדות, אבל בכיף. בנחת. הקדוש ברוך הוא מככב בפלייליסט של גלגל"צ, וללכת לשיעור תורה זו כבר אופציה תרבותית לגיטימית, ודרעי יושב לנו טוב בתוך התמהיל הזה. בכל סכסוך בחודשים האחרונים הוא התראיין והציע פשרה, הציג אלטרנטיבה: כך עשה אחרי השריפה בכרמל (כשר פנים לשעבר),

בפרשת ילדי העובדים הזרים (שם קרא לא לגרשם), בסכסוך שעון הקיץ (אז הציג מדיניות משלו), במאבק על מחירי הקוטג´, בפולמוס ה"יזכור" (הציע נוסח מפשר ומשלב), בפרשת החינוך בעיר עמנואל (גיבש את הפשרה בסוף ימי החופש הגדול שם) ועוד ועוד. כשאלפי חרדים יוצאים לעבוד ומתגייסים, דרעי החדש והמתון הוא המייצג הקלאסי של ה"חרדי החדש" הזה. הוא "נכון", הוא טרנדי, הוא לא אלי ישי.

4. רובי ריבלין נאם ביום ירושלים האחרון בגבעת התחמושת, ואמר שהרבה יותר קל וכיף לחלום על ירושלים. אלפי שנים התפללנו ושרנו וכספנו. אבל הנה, עכשיו היא שלנו, ברוך השם, ועכשיו זה הרבה יותר קשה. צריך להתחיל להגשים את החלום. זה מזכיר קצת את דרעי והקאמבק שלו: על הנייר, הכל נפלא. אפשר לחלום שאתה הכי מתאים לכולם: גם חרדי וגם מסורתי ופתוח, גם עממי וגם ברנז´אי, גם שמאלני (הכותרת האמיתית שנתן אתמול לאילנה דיין היא בכך שלא שלל ויתור על הגולן) וגם ימני, גם עם חיים רמון וליברמן וגם עם הרב אלישיב. על המדף, על הספסל, זה עובד. דקה אחרי שדרעי יכריז "הר הבית בידינו" - הוא יצטרך להחליט מה הוא באמת.

5. השאלות החדשות שבכל זאת עולות מהקאמבק הדו-שבועי הזה הן לטעמי שתיים: האחת, האם אדם חרדי יכול לעמוד בראש מפלגה לא חרדית? דרעי לא ירוץ חלילה נגד עולם התורה, אז האם ייתכן מצב שבו רבנים חרדים ייתנו לו גיבוי לרוץ ברשימה שהיא מלכתחילה לא חרדית? האם הם יקראו לציבור שומרי התורה להצביע יהדות התורה או ש"ס, אבל למסורתיים לשים פתק "דרעי"? השנייה, האם אפשר לשנות את כללי המשחק באמצע המשחק, ולהכריז כעת על דרעי כמי שנושא "קלון לנצח"? בכנסת עדיין מתגלגלת יוזמת "חוק דרעי" (כמה חוקים פרסונליים כבר נקראו על שם האיש הזה), ויוזמיה, שרוצים לחסום את שיבתו לפוליטיקה, רוצים למעשה להודיע שגם אחרי שהקלון תם - הוא בעצם לא תם.

6. נחזור לסיום אל החן של דרעי, ואל עוד אחד שיש לו את זה, בגדול. כי זהו הרי חלומם של הכתבים הפוליטיים, שנמאס להם מברק-נתניהו-לבני, לקראת מערכת הבחירות הבאה: דרעי מול לפיד. וואו. אלמלא הציוצים של ג´ודי היו נתקלים בהכחשה מיידית של לפיד, הרי שהיינו חוזים בחגיגה של ממש, בקרב על הנרטיב של הישראליות: אריה מכלוף בן אסתר נגד יאיר בן טומי. מרוקו, ישיבת "חברון" ורחוב הקבלן נגד הונגריה, הגנקי ורמת אביב. קידוש בליל שישי מול "אולפן שישי". היו עימנו.

(הטור התפרסם במקור באתר 'חדשות 2')

תוכן שאסור לפספס
45 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
17
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
החברה מהצפון28.06.11
16
ועדיף עם יבחרו באמסלם
יום ליום26.06.11
15
שאלתי את הרב שלי שליט"א על אריה דרעי (מכיוון שאני הייתי ילד בזמן כל הסיפור שהיה איתו)... וכבוד הרב אמר , שבזמנו שדרעי היה יו"ר ש"ס היהדות הספרדית שגשגה והוא ממש הקים 'אוהלה של תורה' בארץ ישראל והעביר הרבה כספים לישיבות הקדושות ושאי אפשר לדעת מה ילד יום ומה מרן שליט"א יחליט ושאריה דרעי אישית הוא אדם
maorlod24.06.11

הצגת כל התגובות

14
מה שעשה הצעיר הזה בשנה - לא עשו עסקני אגודת ישראל ב-40 שנה.
רב שך ברגע אמת24.06.11
תרגום מיידיש לעברית: "מה שגנב הפרנק הפראייר בשבילנו בשנה - לא הצליחו עסקנינו לגנוב ב40 שנה, אנחנו צריכים אותם מחוץ לכלא!
אריק24.06.11
13
שניהם דואגים קודם כל לעצמם!!!רק השוטים מתווכחים מי טוב יותר, החכמים כבר הבינו מזמן...את העטרה יחזיר רק המשיח כל השאר בדיחה גרועה.
לחרדי26.06.11
12
לא איכפת לו שיעופו טילים בכל הארץ בגלל ויתורים לערבים, העיקר שהתקשורת השמאלנית הארורה תסקר אותו בצורה יפה.
פרענק26.06.11
11
אריה דרעי באש ובמים לא יעזור כולם אנחנו מצבעים לו חיבים להחזיר לו טובה על כל השנים שהו עזא לנו ובגלל זה הוא ישב בכלא אז קצת טובה לאיש כולנו דרעי
מנ26.06.11
10
החרדי החדש זוהי צרתינו שלנו שלא פסחה גם על דעי "חביב הקהל" כולנו רוצים למצוא חן,להראות נאורים,אנשי העולם הגדול המשלבים צהובונים עם דפי גמרא לבנים, ידע "עולם" עם עולם התורה, טרנדיות עם חדיות לשמה.... בקיצור כולנו סובלים מהרצון לעבור מסך ולהיות אהודים.
נוף24.06.11
9
שנה-מנדטים-קולות----ראש ממשלה--מפלגתו----הערות – 4 -- 63,605 -- פרס-שמיר רוטציה. דרעי מזכיר המועצת. 88 – 6 -- 107,709 - שמיר - ליכוד. (דרעי בן 29 שר פנים) 92 – 6 -- 129,347 - רבין ויורשו פרס - עבודה. 96 - 10 - 259,796 - נתניהו - ליכוד. 99 – 17 - 430,676 - ברק-ישראל אחת.(2 פתקים)דרע
יצחק24.06.11
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
סתם ישיבה בוחער סטלן24.06.11
לא היה אהדה לדרעי בגלל העשיה שלו, בכלל לא! וחוץ מזה אצל דרעי היה 2' פתקים, בפתק אחד בזמן דרעי, הוא קיבל 10' וש''ס עם פתק אחד קיבלה 12', אל תעבוד על הגולשים
אוריע24.06.11
1. אלה שטענו שה-17 מנדטים שהיו לש"ס ירדו בגלל החזרת השיטה הישנה של הצבעה בפתק אחד - טעו בגדול, כי מהסקר של ערוץ 2 שנתן לדרעי 15 מנדטים אם יעמוד בראש ש"ס ולישי רק 10, מתברר שרק 2 מהם ירדו עקב כך אבל ה-5 הנוספים בגלל אלי ישי. 2.דרעי מעולם לא חיכה לגידול טבעי, הגידול הטבעי היה אצלו רק מע"מ. אצל ישי, ה
יצחק24.06.11
8
בגללו אנחנו בבוץ של אוסלו
יחש26.06.11
7
שהוא יעשה.... אני למשל, כמו שהצהרתי, יצביע לו בוודאות.
משמש 24.06.11
6
לציבור נמאס כבר מהגדוליאקעס וכל המלחמות שלהם בפונוביץ שימשיכו להלחם ראשי המחבלים מול ראשי השונאים ויעזבו אותנו לנפשנו הרב דרעי טוב לאנשים הנורמלים שנמאס להם מכל השטויות האידיאוליוגיות אנו רוצים דירות לילדים ואוכל לשובע ושהגדוליאקעס יריבו בין המחבלים לשונאים ויעזבו אותנו
שפוי24.06.11
5
שבת שלום. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משגיח כשרות בחוף הנפרד24.06.11
4
בושות שעבריין מורשע יעמוד בראש, אין איזה ספרדי שלא ישב בכלא שראוי לעמוד בראש? לא מבין.
מני24.06.11
אני מעדיף את ה"קלון" ההיסטורי השקרי שהדביקו לדרעי שחוץ מסיסמא אין בו ולא כלום, מאשר את האבדון הנוכחי הקיים כעת בהנהגה הנוכחית הספרדית.
שלמה24.06.11
3
בס"ד לך אחי אלי ישי שלום רב. אם באמת הייתה חושב לעשות לעצמך שם,ולקדש שם שמים ברבים דבר שלא הרבה זוכים לו. היית מפנה מקומך בשידור ישיר במסיבת עינתונאים לעיני כל העדה והעם.והייתה זוכה למה שלא תשיג עוד חמישים שנה בחייך!ולא בגלל שאתה לא כישרוני ומוצלח,אלה מהסיבה הפשוטה שאתה יודע היטב בעמקי נשמתך שאתה
לשם26.06.11
2
עכשיו רק נותר לבחור מי עדיף לנו...
איציק25.06.11
1
גדולי ישראל הספרדים ובראשם מרן שליט''א יגידו לשומרי התורה ולחילונים להצביע אך ורק ש''ס! וגדולי התורה האשכנזים יורו להצביע יהדות התורה, זה לא ישנה דבר!
אוריע24.06.11
נכון
מנשה שלמה26.06.11
אולי גם יעניין אותך
פוליטי מדיני

נתניהו מגיב למבקר המדינה: "התנגחות מיותרת בזמן מלחמה"

יאיר טוקר | 01.05.24

סערת חוק הגיוס

גנץ מגבה את היועמ"שית ותוקף: "כתם של חוק השתמטות"

יוני גבאי | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"יש הצעה על השולחן"

הרצוג נפגש עם בלינקן: "שחרור החטופים - בעדיפות עליונה"

יוני גבאי | 01.05.24

סקר חדש

כרבע ממצביעי גוש הימין: רה"מ נתניהו צריך להתפטר מיידית

ישי כהן | 01.05.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

"אין לכך תקדים"

פוקס מגיב ללימון: "דרישה לא חוקית, ניסיון לכפות הפרדה"

יוני גבאי | 30.04.24

נסיעה "מבצעית"?

נהגו של בן גביר ייחקר באזהרה; השר ימסור "עדות פתוחה"

יוני גבאי | 30.04.24

קרב מוחות

"עימות או עסקה" | דריכות בירושלים לקראת תשובת חמאס 

יוני גבאי | 30.04.24

צפו בדברים המלאים

רה"מ על לכוונה להעמידו לדין: "יהיה זעם בממדים היסטוריים"

בני סולומון | 30.04.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

הרסן השתחרר

כך הגיבה בתו של ארדואן לפיגוע הבוקר שעשה תייר טורקי

יוסי נכטיגל | 30.04.24

בסרטון מצולם

נתניהו מתחייב: נכנס לרפיח, צווי האג - שערורייה היסטורית

יוני גבאי | 30.04.24

פונה לנתניהו ומזהיר

סמוטריץ בנאום חריף: "סינוואר תכנן להגיע בדיוק לנקודה הזו"

יוני גבאי | 30.04.24

מאיים על ראש הממשלה

בן גביר: נתניהו מבין מה תהיה המשמעות אם זה לא יתקיים

יוני גבאי | 30.04.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

ביקורת ציבורית

טלי גוטליב לנתניהו: "סינוואר מוריד אותך על הברכיים"

יאיר טוקר | 30.04.24