כיכר השבת

סערה חסרת תקדים

ועדה שהקים השר נאמן בחשאי תמליץ: לרוקן סמכויות בתי הדין

זעם במפלגות החרדיות נגד שר המשפטים נאמן, לאחר שהתברר כי הקים מאחורי גבו של הגר"ש עמאר - וועדה לבירור סוגיית 'מירוץ הסמכויות' בין בתי המשפט לבתי הדין. בוועדה חברות מסתבר, באופן תמוה, כמה פעילות פמיניסטיות ידועות. בלעדי: טיוטת המסקנות על ריקון סמכויות בתי הדין (חדשות, חרדים)

38
יוסי וייס | כיכר השבת | י"ד באב | 14.08.11
מכתב המחאה של דייני בית הדין הגדול אל הרב דיכובסקי
מכתב המחאה של דייני בית הדין הגדול אל הרב דיכובסקי

"תחשוב שמקימים וועדה לבירור סמכויות בתי המשפט, ממנים את השופט גל מנהל בתי המשפט ליו"ר הוועדה, וכל זה נעשה מאחורי גבה של נשיאת בית המשפט העליון דורית בייניש - ללא ידיעתה".

הדובר מאחורי הדימוי החריף לעיל, הוא יו"ר ועדת הכספים חה"כ משה גפני, שמבהיר בלשונו החדה, עד כמה חמורים מעשיו של השר נאמן, שמינה על דעת עצמו וועדה לבירור נושא "מירוץ הסמכויות" שבין בתי הדין ובתי המשפט, וזאת מאחורי גבו ללא ידיעתו של נשיא בית הדין הרבני הגדול הראשון לציון הגרש"מ עמאר.

מירוץ הסמכויות

הנושא המדובר - יש להקדים ולהסביר, הינו סוגיית חלוקת הסמכות בדיני גירושין בין בתי המשפט לבין בתי הדין הרבניים באופן ברור, בניגוד למצב כיום, בו קיים "מירוץ סמכויות", היינו - הראשון שפותח תיק - בבית משפט או בבית דין, מחליט בכך היכן יידון תיק הגירושים בין בני הזוג.

אלא שלשר נאמן היו מסתבר סיבות טובות להסתיר את הקמת הוועדה, שהרי לנוכח שמות החברים בה, או למען הדיוק - החברות, לא היה איש שום דתי עומד מנגד ומסכים כי אלו יהיו האנשים שיקבעו את סמכויות בתי הדין הרבנים. זאת למרות העובדה כי בראשות הוועדה הועמד - כעלה תאנה בודד, מנכ"ל בתי הדין הרבניים הרב דיכובסקי.

רק זמן רב לאחר הקמתה - קרוב לשנה, כאשר דלפה טיוטת המסקנות הראשונית אותה גיבשו הוועדה, נודעה הפרשה, ותהום כל העיר.

המדובר - כך על פי הטיוטה, בהמלצה כי בכל מקרה של חילוקי דעות בין הצדדים, יהיה בית המשפט המקום היחיד בעל הסמכות לדון. הדיון בבית הדין יתאפשר - על פי ההמלצות, אך ורק באם שני הצדדים יסכימו כי רצונם לדון דווקא בבית דין.

ריקון סמכויות

"במילים אחרות", אומר חה"כ גפני, "זהו ריקון כל סמכויות בתי הדין מתוכנם. וכי איזה זוג בהליכי גירושין מגיע להסכמה משותפת?! ברור שהפירוש היחיד כאן הוא עקירת כל סמכויות בתי הדין הרבניים והעברתם לבתי המשפט. זוהי חוצפה שלא תיאמן".

בעקבות כך, נערך לפני כמה שבועות מפגש חירום של כל הסיעות הדתיות והחרדיות בכנסת, יחד עם הראשון לציון הגרש"מ עמאר, שדיבר בחריפות חסרת תקדים על הנושא, ועל העובדה שנעשה בלא ידיעתו. "הכעס בו דיבר הרב עמאר היה עצום שאני לא זוכר כמוהו מעולם" מספר אחד הנוכחים, "זה היה נראה כאילו הוא על גבול של הודעת התפטרות".

השבוע גם שלחה עמותת הטוענים הרבניים בישראל מכתב חריף בסוגייה לשר המשפטים, תחת הכותרת "הוועדה לבחינת "מרוץ הסמכויות" - העדר איזון בהרכבה והיעדר אובייקטיביות בעבודתה ובהמלצותיה".

שמענו מהתקשורת

"נדהמנו לשמוע מהתקשורת", כותבים ראשי העמותה, "כי מינית ועדה לבחינת נושא "מרוץ הסמכויות" וכי היא עמדה לסיים את עבודתה והיה בדעתה להמליץ שלא לאפשר לבתי הדין הרבניים בישראל להמשיך ולדון בכל הנושאים הכרוכים בגירושין, אלא אם תהיה על כך הסכמה מראש של שני בני הזוג.

"ראשית, פליאתנו גדולה לנוכח העובדה כי מינית לוועדה ארבעה עורכי דין, אך אף לא טוען רבני אחד! הטוענים הרבניים בישראל הינם חלק אינטגראלי וחשוב ביותר של המשפטנים המייצגים בבתי הדין הרבניים בישראל. במשך כל שנות קיום המדינה ואף קודם, נעזרים רבבות מאזרחי מדינת ישראל, לשביעות רצונם, בייצוגם ע"י טוענים רבניים בהליכי בתי הדין הרבניים".

בנוסף מעבירים הטוענים הרבניים ביקרות נוקבת על השר, גם בנושא מינוי חברי הוועדה: "התפלאנו להיוודע, כי מינית לוועדה אשת אקדמיה בעלת אג'נדה ברורה נגד בתי הדין הרבניים ואשר התמחתה בכתיבה משפטית פמיניסטית, בלא שמצאת לנכון לאזן את המינוי באמצעות מינוי של מרצה תורני בעל שיעור קומה במכונים להכשרת טוענים רבניים או באקדמיה.

"נציין כי אשת האקדמיה שמינית, העידה בבית הדין האירופי לזכויות האדם בשטרסבורג נגד מדינת ישראל וטענה כי בתי הדין הרבניים בישראל מפלים נשים לרעה, ועל כן אין להחזיר לישראל ילדה יהודיה שנחטפה על ידי אימה לטורקיה והוחבאה שם במלבושים של מוסלמית (בית המשפט בטורקיה הורה להחזיר את הבת לישראל בהתאם לפסיקת ביה"ד הרבני והאם עתרה נגד טורקיה בבית הדין האירופי לזכויות האדם)".

עלה התאנה

גם לעניין החבר הדיין היחיד בוועדה והעומד בראשה - הרב דיכובסקי, לא חוסכים הטוענים הרבניים את ביקורתם: "עם כל הכבוד הראוי והערכתנו לגדולתו של דיין ביה"ד הגדול (בדימוס), הרה"ג שלמה דיכובסקי שליט"א, שמינית כיו"ר הוועדה, אין זה סוד כי בנושא זה הוא אינו משקף את מגוון הדעות הקיימות במערכת בתי הדין. ממילא, העובדה שמינית רק שופט אחד (בדימוס) לוועדה, אינה מבטאת איזון אמיתי לעמדות המורכבות, ואף הסותרות, הקיימות בנושא".

הטוענים הרבניים אף מזכירים חברה נוספת שמונתה ע"י נאמן לכהן בוועדה: "אחת מעורכות הדין שמינית לוועדה מנהלת ארגון שכל מטרתו הוא לסייע לנשים מסורבות גט, מן הראוי היה לאזן את המינוי בנציג שעיסוקו בסיוע לגברים מסורבי גט".

"נודע לנו כי הוועדה "נזכרה" לזמן דיינים לדיון שהחליטה לקבוע לעוד כחודש, לאחר שכבר עמדה למסור לידיך את סיכום עבודתה והמלצותיה שכבר גובשו, מקווים אנו שתשובתך לפנייתנו זו לא תהיה באמצעות זימוננו בלבד להופיע בפני הוועדה.

"אנו קוראים לך לפרק את הוועדה הקיימת, ולהקים ועדה חדשה ומאוזנת בהרכבה, בתיאום מלא עם נשיא בית הדין הרבני הגדול", מסיימים הטוענים הרבניים הרב יוסף וסרמן והרב יעקב קלמן - העומדים בראש לשכת הטוענים הרבניים, את מכתבם לשר נאמן.

שמות חברי הוועדה

אז מי הם חברי הוועדה שלשר נאמן הייתה סיבה כל טובה טובה להסתיר? הנה השמות: הרב דיכובסקי -יו"ר, השופט יצחק שנהב, סגן נשיא בית המשפט למשפחה ברמת גן (בדימוס), פרופ' דב פרימר, עו"ד. פרופ' רות הלפרין-קדרי, ראש מכון רקמן לקידום מעמד האשה, הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת בר אילן. עו"ד יוסי מנדלסון, אוניברסיטת תל אביב. עו"ד בת שבע שרמן-שני, מנהלת "יד לאשה" לסיוע למסורבות גט, ועו"ד מוריה כהן, ממחלקת יעוץ וחקיקה במשרד המשפטים.

ובמילים אחרות, גם אילו הייתה דעתו של הרב דיכובסקי כנגד ריקון סמכויות בתי הדין, הרי שבהרכב הנ"ל - אין לדעתו כל משמעות. אין פלא שהתוצאות היו בהתאם.

ההרכב המוזר והתוצאות שלא איחרו לבוא, הביאו גם למכתב מחאה חריף מצד דייני בית הדין הרבני הגדול, הממוען אל מנכ"ל בתי הדין הרבניים ויו"ר הוועדה הרב דיכובסקי.

במכתב - עליו חתומים הרב אברהם שרמן, הרב חגי איזירר, הרב ציון בוארון והרב ציון אלגרבלי, כותבים הדיינים, כי "במקום פתרון למירוץ הסמכויות, יש ריקון כל סמכויות בתי הדין הרבניים. גם לעניין סמכות גירושין ישנה פגיעה קשה ביותר".

הדיינים גם מצביעים על ליקויים בסיסיים בעבודת הוועדה, כמו חשאיות עבודתה, העובדה כי לא הובאה לחוו"ד של נשיא ביה"ד הגדול, ולא הוזמנו דיינים להשתתף בדיונים על שינוי כ"כ מהותי ובסיסי, כאשר המקובל הוא שאפילו שינוי זוטר בתקנות מובא לאישור בית הדין הרבני הגדול".

והיה אם לא תשמעו

ומה יהיה אם לא תישמע הדרישה? "לא יקום ולא יהיה" אומר גפני. "בעניין הזה אנו מאוחדים ומתואמים כל חברי הכנסת החרדים והדתיים גם יחד. מדובר בהפרת הסטטוס קוו וההסכמים הקואליציוניים, ואני מתכוון בקרוב להבהיר את העניין במלא החריפות לראש הממשלה. מדובר בשערוריה חסרת תקדים".

מכתב המחאה של דייני בית הדין הגדול אל הרב דיכובסקי
מכתב המחאה של עמותת הטוענים הרבניים
בלעדי - המלצות הוועדה - תחת הכותרת "חסוי"
תוכן שאסור לפספס
38 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
24
חייבים להפקיע מבתי הדין הפרימיטיבים והשוביניסטים את הזכות לדון בנושאים הכרוכים בגירושין! למעשה- חייבים לבטל את בתי הדין לחלוטין! כן ירבו " ממזרים" בישראל!
ללא שם24.08.21
23
לק"י אל ח"כ ........ השולח: חרדי לאחר התייעצות עם רבנים. הנידון: הפרדת דת ממדינה נתחיל עם בעית האישות, אין ספק בעיני שאם ידברו עם הרבנים גדולי הדור שבציבור החרדי, הרי שההצעה דלקמן תהיה ברת ביצוע, ולפחות כבסיס. כמובן שיהיו כאלה מהקטנים, שיחששו מאיבוד כבוד או פרנסה, אך לא זה המוביל את גדול
חרדי מאד15.08.11
22
הוא התכוון לבתי הדין הרבניים. חובה לבטל את המוסד המושחת הזה המלא במקבלי שוחד ורודפי שלמונים.
שימי15.08.11

הצגת כל התגובות

21
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גדולט15.08.11
20
כמה אופנים מצד הבעל: 1. 80% מהמקרים - הבעל רוצה לתת גט יום אחד קודם, אלא שאינו מוכן בתנאי הסחיטה שמציבה האישה. 2. 15% מהמקרים - הבעל אינו מעוניין ב... פירוק המשפחה במפתיע או שלא, הריסת הילדים, עוגמת נפש למשפחות, תהליך גירושין ארוך ומשגע ותהליך פרק ב' ארוך ומייגע. 3. 5% מהמקרים - מדובר בבעל משוגע שמס
כל כך למה15.08.11
19
אין לכם כלל מושג כמה נשים עגונות יתוספו בגלל ההמלצות הטפשיות הללו, מי שמצא להמליץ עליהם לא שמע את חוות דעתם של דיני בתי הדין, משיחה עם כמה מהם על הנושא הוברר שההמלצות הללו יביאו למקרי עגינות קשים וגם למקרים שביה"ד לא יסדר גירושין לזוג שעדיין לא גמר את ההתדינות בבתי המשפט וזאת ע"פ הלכה.
חיים15.08.11
18
למה אנו מסתפקים רק בדיני אישות צרכים להפיל את הממשלה אם לא יתנו כח לבתי דין לעסוק גם בדיני ממונות ואז הכל יהיה בסדר לו רבית שוחקות והוצ"ל אלא על פי התורה או הכל או כלום .ואז יהיה הכל
דוד15.08.11
17
כשבתי הדין חרבים מכל דין תורה, כבר לא נשאר את מה להחריב.
ט"ו באב15.08.11
16
בתי הדין הרבניים על פי ההלכה, או בשם ההלכה? הנה על פי ההלכה, והדברים בדוקים ואפשר לעיין: 1. האיש חייב לזון את בניו מדינא רק עד גיל 6. 2. הילדים שייכים לאב והם ממונו (לפחות עד גיל 13) כדכתיב בפרשת משפטים ב"וכי ינצו אנשים ונגפו אשה הרה" שהתשלום לנזקי הוולדות ניתן לאב ואף אם מת האב התשלום ליורשיו. (ולמ
שמואל15.08.11
15
פמיניסטית מקרבנו. אם תתנו להן יד בכל מקום שהוא הן יתרבו ויעשו מהדת חוכא ואיטלולא. הן פשוט לוקחות את החוק ועושות בו כרצונן בעידודו של בית המשפט. צריכים להרחיק אותן מכל המערכות הדתיות. אם הרבנים לא יקומו ויעשו הפגנה ענקית נגד התופעה המתרחבת של פמיניסטיות דתיות הן ימשיכו לגדול. לא מספיק מה שהן עושות לג
מגיב14.08.11
14
עד היום אינני מבין מדוע גפני, נציג בני התורה בכנסת, מוצא לנכון כל פעם להלחם מלחמת חורמה בעד המשך קיום ערכאת בתי הדין הרבניים? האם סבור גפני שניתן לסמוך על מה שנעשה שם? הרי כולנו יודעים שהרוח של הרב דייכובסקי שורה על המערכת, וזה אומר שאשה שתובעת גט, גם אם להלכה המצב אינו מצדיק כפייה, אלא לכל היותר חי
זליג16.08.11
13
ההישג הכי גדול של בתי הדין הרבניים שמשכורת הדיינים זהה למשכורת השופטים. רבים מתלוננים על מוסר העבודה של הדיינים, המגיעים לעבודה מאוחר, ויוצאים מוקדם. עתה משירוקנו הסמכויות, יהיה פחות עבודה לבתי הדין, ואף אחד לא ירגיש בהעדרות הדיינים ממקום העבודה ובא לציון גואל.
ינון15.08.11
12
לאשה אין הרבה בעיה לסרב כי היא יודעת שבתסריט הכי דרמטי (כפי שפורסם כאן לא מזמן על מקרה) אז רק אחרי 15 שנה היא תיאסר ורק ל-30 יום. האיש יודע שאם הוא יסרב, הוא ייעצר זמן קצר מהמועד שבו חייבו אותו גט, והוא גם ייאסר לכל חייו עד שיתן ולפעמים אף אחרי שיתן במקרה שיעורר חמתו של איזה דיין וכדומה. כל זאת מ
דוד15.08.11
11
בושה שאדם כזה עוד קורא לעצמו דתי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
לא נאמן לתורה15.08.11
10
נידוי לפני ראש השנה יום הדין הגדול והנורא זה מה שמגיע לו!!!!!!
צ15.08.11
תלמיד חכם שופטים לכף זכות, ומבקשים ממנו תגובה לפני שמבזים אותו ברבים!
מישהו15.08.11
9
החל במזרחי וכלה בעדה.
מהקהילה15.08.11
8
יש יותר נשים סרבניות גט מגברים שמסרבים להיסחט. למרות שלגבר יש יותר סיבה לסרב: 1. כי הוא הצד הנסחט והאישה היא הסוחטת (ילדים,כסף,מדור,כתובה,גט 2. לאישה יש את כל הנשק מצד הרשויות לאיים על הבעל ולסחטו כאשר הדבר היחיד שנותר לגבר לאיים זה הגט בלבד. אלו גם הסיבות מדוע רוב מוחץ של הגירושין הם ב
דוד15.08.11
7
בכנס של הרב רצון ערוסי לפני בערך 4 שנים הוא אמר שהוא ממליץ ללקוחות שלו ללכת לבי"ד ולא לבית משפט. פתאום הוא הפך את עורו? תחקירני כיכר השבת לטיפולכם. אני זוכר שהוא דיבר אחרי עו"ד נס. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נשמע מוזר15.08.11
6
1. דנים ע"פ מה שמקובל ונאור בעולם, גם אם לא צודק וגם כשזה נוגד את ההלכה. 2. שומרים על סמכויות.
ד. בייניש15.08.11
5
הגמרא בבבא בתר מח - נה: כופין אותו עד שיאמר רוצה אני הגמרא דנה בשאלה של אדם שהכריחו אותו למכור חפץ מסוים והוא קיבל תשלום על החפץ. האם הוא יוכל לטעון לאחר המכירה שאין למכירה זו תוקף מכיון שהכריחו אותו למכור, או שמכיון שהוא קיבל את התשלום, המכירה תקפה? אומרת הגמרא שהמכי
בשלום ובמישור15.08.11
הנושא לא פשוט בכלל ופוסקים כמו הרב אליישיב פוסלים את הגט ואומרים שהוולד ממזר.
מכה15.08.11
אענה לך לפי הסדר: 1. הגמרא ניסתה להביא ראיה מגירושין אך מיד דחתה ששם מדובר במצוות חכמים (ובתנאי שציווי החכמים או בית הדין הוא ע"פ ההלכה!) 2. ואם כבר ציטטת את הרמב"ם כדאי שתצטט גם את המשך ההלכה שהוא העיקר ובכל מקרה רגיל: הרמב"ם בהלכות גירושין פ"ב ה"כ אומר שמותר לכפות רק "מי שהדין נותן שכופין אותו"
פנחס16.08.11
מורי ורבותי: בסוף פרשת בלק כתוב:"וירא פנחס בן אלעזר בן אהרון הכהן מתוך העדה ויקח רומח בידו" אומר רש"י "ראה מעשה ונזכר הלכה אמר לו למשה מקובלני ממך הבועל ארמית קנאין פוגעין בו" אומר השפתי חכמים:"ובשעת מעשה דוקא וב"ד אין מורין לו לעשות, ע"כ קם פינחס מעצמו ועשה את המעשה" אומר בעל הטורי
בשלום ובמישור16.08.11
שאתה בא לפתוח פתחים נוספים? איזה יופי! כל כך פשוט להתגרש! אפילו הגט כבר מוכן ומזומן מחכה במגירה! מספיק שמישהו מתעצבן ערב אחד וכבר למחרת בבוקר הגט בכיס! רק כמה חבל שחכמים מכבידים את העניין ומצריכים לכוהנים גט מקושר... אויש אמת לא פייר...
חיים16.08.11
4
כגבר וכיהודי חרדי הייתי שמח לראות את בתי הדין של הרבנות ננעלים על מסגר ובריח. יש מספיק בתי דין פרטיים שאפשר ללכת אליהם.
שימי15.08.11
3
מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו.
חרדי15.08.11
2
הוא צודק ועוד איך! וגפני שיפסיק לברבר על נושא שאינו יודע! כמי שנמצא במערכת, אני יכול להעיד שיותר ממישים אחוז של הדיינים המתמנים הם מהרמה הבינונית ולמטה, וגם כל היתר אינם מי יודע מה. אז בידם ניתן להפקיד את הנושאים המסובכים והקשים הללו של החזקת ילדים וחלוקת רכוש? עדיף היה לגפני ללחוש באזנו של ראש הממש
רבינר15.08.11
1
מורי ורבותי! בדיון הקודם של "גל עיני ואביטה ניפלאות מתורתך באתר כיכר השבת "ערכתי דיון בנושאים: "גט מעושה", "דרכי כפייה במקום שאין כופים גט:" "הסכם לכבוד הדדי:" "סמכויות בתי הדין הרבניים בישראל" לגבי הנושאים האחרונים שהעלתי: "פתרון של קידושין על תנאי" גט על תנאי במעמד הני
בשלום ובמישור18.08.11
אולי גם יעניין אותך
פוליטי מדיני

"יש תאריך"? רה"מ נתניהו דחה פעמיים את הפעולה ברפיח

יוני גבאי | 08:12

"רפיח, עכשיו" | צפו

סמוטריץ' במימונה עם מפוני הצפון: "מכאן קוראים לנתניהו"

יוני גבאי | 29.04.24

בדרך לבחירות?

הדילמה של נתניהו: סמוטריץ' ובני גנץ עם אולטימטום נגדי

יוני גבאי | 28.04.24

מתקפה חריפה

השר סמוטריץ' מאיים לפרק את הממשלה "אם תניף דגל לבן"

יוני גבאי | 28.04.24

עסקת החטופים

"נתניהו משנה את עמדותיו מקבינט המלחמה לקבינט המורחב"

יוני גבאי | 28.04.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

השיח מול חמאס

סמוטריץ' נגד המתווה המוצע: "מעכשיו רק פגזים והפצצות"

יוני גבאי | 25.04.24

"טוב שחליווה התפטר"

סמוטריץ': אסור שהרמטכ"ל יהיה זה שממנה את המחליפים 

ישי כהן | 24.04.24

"תזמון מכוון"

בישראל מעריכים: הסנקציות האמריקאיות ייכנסו לתוקף

ישראל גראדווהל | 21.04.24

"מי זה יכול להיות"

נתניהו לגלנט: ״בכל פעם שאני יושב לפגישות - הכל מודלף"

יוני גבאי | 21.04.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

מתייחס לעסקה

נתניהו בסרטון לפסח: "מה נשתנה הלילה הזה ומה לא?"

יוני גבאי | 21.04.24

הצהרה לרגל פסח

גנץ: "לא וויתרנו על החטופים - מחבלי חמאס אינם חסינים"

יוני גבאי | 21.04.24

גיבוי ללוחמים?

מיכאלי על הגדוד שצפוי לסנקציות: "היה צריך לפרק מזמן"

יוני גבאי | 21.04.24

האשמה נגד החיילים

לפיד תקף ומה התברר? התקרית התרחשה בתקופת ממשלתו

יאיר טוקר | 21.04.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

"אמשיך לומר את האמת"

"דרדלה"? בן גביר מגיב: "חייב להיענות בתגובה חריפה ביותר"

ישי כהן | 21.04.24