כיכר השבת

מיוחד ל"כיכר השבת"

פלסנר פותח פה: "ניסו לפגוע באבא שלי, זה לא מרתיע אותי"

ח"כ יוחנן פלסנר בראיון ראשון ובלעדי ל"כיכר השבת", יורה לכל הכיוונים ומשיב לכל הטענות ● זועם: "הגיעו להכפשות אישיות, כולל לפגוע באבי שהוא אדם יקר בן 82" ● תוקף: "יש לכם הנהגה שלא דואגת לציבור אלא דואגת לעצמה" ● מתגונן: "לא דיברתי על סנקציות אישיות" ● בלעדי (חדשות, פוליטי)

57
ישי כהן | כיכר השבת | ה' באב | 24.07.12
פלסנר בראיון ל"כיכר השבת" (צילום: מתוך הוידאו)

חבר-הכנסת יוחנן פלסנר (קדימה) נחשב ל'מוקצה' במגזר החרדי. הוא זה שעמד בראשות הוועדה לקידום השיוויון בנטל ודרש 'אחריות מיוחדת' על חרדי שלא יתגייס.

מאז החלה הוועדה את הדיונים, פלסנר לא התראיין לכלי-תקשורת חרדים. רק עכשיו, על רקע נסיון הפילוג בקדימה, הוא מדבר למגזר החרדי ומשיב לכל הטענות.

כבר בתחילת הראיון הוא מספר על ההיכרות שלו עם המגזר החרדי: "גדלתי בירושלים, ואי-אפשר לגדול בירושלים בלי להכיר את הציבור החרדי. למדתי בבית-ספר ליד 'מרכז כלל'. ליד הבניין פעלה ישיבה חרדית.

,,ב"וועדת קשב" (צילום: פלאש 90)

"בשלוש השנים האחרונות ניהלתי את ועדת המשנה של ועדת חוץ ובטחון שעסקה בנשוא של ישום חוק טל. מטבע הדברים פגשתי הרבה רבנים, אברכים, חיילים חרדים בצה"ל ובשירות האזרחי".

למה דווקא יוחנן פלסנר עומר בראש הוועדה לגיוס חרדים?

"מטבע הדברים עסקתי בנושא במהלך השלוש שנים האחרונות, אין הרבה אנשים במערכת הפוליטית שבאמת מתמצאים בסוגיות, ולא בכדי אני הגעתי עם הצעה שהיא מאוד מתונה ומאוד נכונה לפשרה".

פלסנר אומר שהציע "מתווה שכל כולו פשרה, דווקא בגלל שאני מכיר את הנושא לעומק ואני רוצה לבוא עם משהו מעשי".

תוקף:
"ההנהגה החרדית דואגת לעצמה"

בתקשורת החרדית פלסנר ספג ביקורת עזה בעקבות המסקנות שהציג. "אין לי יומרה לומר לך מה קורה בתקשורת החרדית, אני יודע שהיו הרבה מאוד עיוותים, ולקחו חלקים מהתוכנית, הציגו והכפישו והפכו אותי ל'המן הרשע', וזה בסדר; המתווה שהצעתי הוא טוב לא רק למדינת ישראל הוא בעיקר טוב לציבור החרדי שהיום סובל מבעיות רווחה מבעיות פרנסה".

פלסנר לא מהסס לתקוף את ההנהגה של המגזר החרדי: "יש הנהגה לציבור החרדי שלדעתי לא דואגת לציבור אלא דואגת לעצמה. היא דואגת להנציח את המצב הקיים, ולהנציח את השליטה שלהם במערכת הקיימת, כך שהאינטרסים שלהם ישמרו ולא האינטרס של מדינת ישראל ולא של הציבור החרדי.

מתגונן:
"המתווה שהצגתי - פשרה"

"אני הואשמתי בכלי התקשורת המובילים במדינת ישראל בכך שהבאתי פשרה שכל כולה מכירת חיסול ודווקא לא לזה שהלכתי למשהו שמרחיק לכת. זה נכון שבשבועיים האחרונים שלשכת ראש הממשלה רצתה להנציח את המצב הקיים אז ראו בי כאדם שכדאי לתדרך נגדו".

לגייס שמונים אחוז מהציבור החרדי זו פשרה?

"אני מדבר על כך שלאפשר גיוס לכולם עד גיל 22, מה שאומר שעולם הישיבות הגבוהות - למי שלומד תישמר כמות שהוא - כולל ברמות התיקצוב הקיימות, זאת פשרה משמעותית.

"אני לא חושב שאני צריך להכריע או מדינת ישראל צריכה להכריע בין ערך לימוד התורה ובין ערך השירות וההגנה על המדינה, אנחנו צריכים למצוא מערכת שמאפשרת את קיומם של שני הערכים הללו זה לצד זה, אבל אי אפשר להביא למצב שבו רק ערך אחד או השני.

,,עם השר בוגי יעלון (צילום: פלאש 90)

"המציאות הזאת כבר לא יכולה להתקיים, הקהילה החרדית היא גדולה היא משמעותית היא חלק גדול ממדינת ישראל ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמינו את המציאות שהתאפשרה בעבר שהקהילה החרדית הייתה קטנה ולכן התקיימו קודים אחרים".

למה נלחמת לאורך כל הדרך בסנקציות אישיות נגד תלמידי הישיבה?

"מעולם לא דיברתי על סנקציות אישיות. דיברתי על עקרון האחריות האישית, והאחריות האישית מדברת בסופו של דבר על-כך שהאחריות לשרת חלה על הפרט, אותו פרט שהוא אזרח המדינה, ואותו פרט כפרט יש לו אחריות.

"המדינה זה לא משהו שמתקיים בכל מקרה. אנחנו צריכים לסייע, לתמוך בכלכלת המדינה באמצעות שירות באמצעות עבודה לתמוך בביטחון המדינה, ולכן הפרט שמקבל צריך גם לתת.

משתלח:
"יש רבנים, אבל גם יש מדינה"

פלסנר טוען כי לא דיבר על סנקציות "אלא על 'הקלות'", כלשונו.

ברגע שהרבנים הודיעו שתלמידי הישיבה לא יתגייסו - אף חרדי לא יתגייס. מה יעזרו כל הסנקציות הללו?

"יש לי המון כבוד לרבנים ויש בהם כאלה שתומכים בשירות, יש רבנים שנותנים הסכמה שבשתיקה, ויש רבנים שהם יותר קיצוניים, אבל בסוף צריך לזכור שכל ההסדר הקיים - ההסדר שבמסגרתו מתפקדת הקהילה החרדית.

"זה הסדר שמתאפשר כתוצאה מכך שמדינת ישראל מאפשרת אותו. מדינת ישראל מעניקה דחיות שירות ומחריגה בעצם את בני הציבור החרדי ונותנת להם הטבה שאין לשאר הציבור".

,, (צילום: פלאש 90)

"אני מכבד מאוד את הרבנים, אבל גם למדינה יש אמירה. כשהמדינה אומרת שמודל צבא העם עומד לקרוס, אי אפשר לקחת את הביטחון של כולנו כמובן מאליו. אנחנו צריכים לפעול ואנחנו צריכים להגן, וגם בהיסטוריה בעבר אף פעם לא היה מצב שכולם לומדים, תמיד היה מצב שיש את אותם שלומדים, והרוב נוטלים חלק בעול של סיוע של המאמץ הקבוצתי והלאומי.

"אני מצפה ממנהיגי הקהילה החרדית וגם מהרבנים לגלות את אותה אחריות ולהבין שמה שהיה לא יהיה. צריך לצעוד במתינות להסכם חדש, והמדינה צריכה לקבוע את התנאים להסדר הזה".

תלמידי הישיבה אמרו שיסכימו לשבת בכלא ובלבד שלא יתגייסו.

"אני שמח שהזכרת את הסוגייה של הכלא. זה היה ספין שרץ גם בתקשורת החרדיות, ולפיו פלסנר רוצה להכניס את החרדים לכלא. אני מתנגד להכניס חרדים לכלא, אני דיברתי על סנקציות כלכליות. מדינת ישראל יכולה לקבוע חובות ויכולה לדרוש מהאזרחים, ובאותה מידה היא יכולה למנוע הטבות שהיא נותנת. מדינת ישראל לא תקים מערך מפואר של כוללים בבתי הכלא".

מאשים:
"עסקנים חרדים מסיתים נגדי"

"אם לא נדאג לאפשר הכשרה מקצועית השתלבות בגיל צעיר מספיק במערכות השירות והתעסוקה, כל עם ישראל יסבול מזה. לכן אני מצפה מהמנהיגות החרדית לגלות אחריות ולהסתכל על התמונה הרחבה, ולאפשר תהליך מדורג של שינוי".

אתה באמת מאמין ששמונים אחוז מהציבור החרדי יתגייסו לצבא?

"אני מאמין שהצגנו מתווה שמאפשר לרוב הגדול של הציבור החרדי לשרת או שירות צבאי או אזרחי ולאו דווקא בגיל 18, חלק יבואו לאחר שיתחזקו בישיבה גבוה, וחלק אחרי שיתחתנו. זה לא קיצוני, לא מבקשים מאף אחד לוותר על אמונתו".

אתה מצטייר בציבור החרדי כ'שונא החרדים'. איך ההרגשה?

"אני מאתגר אותך ללכת ולחפש בכל מקום שבו דיברתי אם אפשר לזהות שבריר אחד של שנאה ולא של אהבת ישראל. אני מדבר על אחדות העם כדי שלא נגיע למצב של שבר נוראי, ואני מבין שיש כאלה שיש להם אינטרס בשימור המצב הקיים ועדיף להם להסיט את האש כלפי יוחנן פלסנר. אין לי בעיה עם זה, בכדי להוביל שינוי אמיתי צריך גם לספוג".

זועם:
"פגעו באבא שלי"

לאחרונה פרסמו כמה כלי תקשורת את קורות חייו של פלסנר, וטענו שהוא לא יהודי. מה חושב על-כך הח"כ המושמץ?

הנה תגובתו הראשונה: "ברגע שלא הצליחו להתמודד עם הזירה הרעיונית, ולא עם העמדות שלי הם הגיעו להכפשות אישיות, כולל לפגוע באבי שהוא אדם יקר בן 82 שקשר את גורלו בגורלה של הארץ הזו, וגידל משפחה יהודית למופת.

"אמא שלי כמובן גדלה במשפחה מסורתית. ראיתי את הכתבות הללו והבנתי שאם אתה רוצה להוביל שינוי, ינסו לפגוע בך בכל דרך וזה לא מרתיע אותי".

בסיום הראיון שוחחנו עם פלסנר על הטלטלה במערכת הפוליטית בעקבות נסיון הפילוג בקדימה.

"אני חושב שחלק מהאנשים פה התגלו בחולשתם, ואני מצטער בשבילם. קדימה היא דרך שמייצגת את המרכז הפוליטי הישראלי. מר נתניהו התגלה בשיא עליבותו. הוא לוקח את המאשבים הציבוריים שהוא מופקד עליהם בנאמנות ושוכר אתם ומציע אתם שוחד פוליטי. זה מהלך שלא הוסיף כבוד לפוליטיקה הישראלית".

תוכן שאסור לפספס
57 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
30
מי שהוא מתלמידיו של אברהם אבינו יש לו עין טובה וגו', ומי שהוא מתלמידיו של בלעם הרשע יש לו עין רעה וגו'. והמבין יבין.
נעמה24.07.12
29
"יש לכם הנהגה שלא דואגת לציבור אלא דואגת לעצמה" אכן מילים כדורבנות
*סטלנית*24.07.12
28
נזכה להתחזק בתורה לא כולם מבינים ויודעים מה הזכות ללימוד תורה..
איצקוביץ24.07.12

הצגת כל התגובות

27
אין ליד מרכז כלל תיכון יהודי בכלל!!! ואגב זה יודע כל מי שעובר ברחוב הנביאים ליד דוידקה!
משה24.07.12
26
כן יאבדו כל אויבך ישראל
פלוני בן פלוני24.07.12
25
כדי שיוכל להסביר את כל הטעויות שהוא עשה? הדברים הללו לא מענינים אף אחד. כי פה הוא אומר אותם ושם הוא אומר משהו אחר.
חכם24.07.12
24
הוא יהודי בדיוק כמוכם.אם אימא שלו הייתה גויה יכולתם לכתוב את זה כי זה היה עניין של יהודי ולא יהודי,אבל שהאב גוי זה סתם גזענות לשמה,זה לא משנה כלום!
איינשטיין24.07.12
הדעות של הבן אדם
שפוי25.07.12
23
ממש כמו מופז! יצויין לשבחו
מוקד 10024.07.12
22
"יש לכם הנהגה שלא דואגת לציבור אלא דואגת לעצמה" וזה נכון לצערנו !
עסקן אחד24.07.12
21
חז"ל מספרים לנו שפעם גזרו הרומאים גזירה שאסור ליהודים ללמוד וללמד תורה. ורבי עקיבא, למרות הגזירה, עבר על הצו הרומאי ולימד תורה ברבים. בא אליו יהודי אחד בשם פפוס בן יהודה. פפוס היה יהודי נאור, ומודרני, ומתקדם, שמבין בפוליטיקה, ומבין מה מסוכן לעם ישראל, ומבין מה חשוב יותר ועל מה צריך לפעמים לוותר.
אריה24.07.12
20
כינו אותו המן הרשע. לכינוי הזה הוא זכה רק באתר החדשות שטיבל תחת הכותרת "פלסנר מחליף את המן ומטיל סנקציות". אז מה הוא קורא שם?? וכמו"כ אני דווקא רואה שהוא דיי מבין בעיתונות החרדית...
רשכבה"ג_שליט"א24.07.12
19
כבר חכמים אמרו כי כאשר ה' רוצה להיפרע מציבור חוטא, מעמיד בראשו עיזה עיוורת. ואכן ההנהגה החרדית בכנסת היא האוייב הכי גדול של הציבור החרדי.בניגוד למשה רבינו שהנהיג עם ישראל הנהגה לשמה, ואינו חשב על עצמו כלל, הרי שההנהגה החרדית שחברה לביבי שהוא בצלמה כדמותה, חושבים קודם מה טוב להם, כיצד יחיו חיים שאין
דן סגל24.07.12
פלסנר ששמו אותו שם והשתמשו בו כמו מגבון חד פעמי לתינוקות וכך הוא יפול כמו המגבון בשרותים על שאלה אחת הוא לא יענה לעולם איך אתה מכריע בנושאים שאתה לא מבין בהם כמו לימוד תורה וערכה? אפילו שופטים במדינה העלובה מנסים לשמוע שני צדדים
חייםפעמיי יין24.07.12
וחוץ מזה, בוועדה, היום גם חרדים!! תפסיק להיות פרזיט!!!
רותם27.07.12
18
עם כל הכבוד לעיונים החרדים צרי0ך לזכור שההלכה אינה נפסקת מעל גבי העיתון, ובהלכה היהודית כתוב שאם אמא של אחד יהודיה ואביו גוי אזי הוא יהודי לכל דבר ועניין כי הולכים לפי האמא, ויוחנן פלסנר הוא יהודי כמו הרב אלישיב והרב עובדיה בדיוק, ושיפסיקו הענתונים להלחם בצורה שהיא אינננה מלחמה אלא הכפשה, באמת לא שמ
אייל24.07.12
17
לנו כאשר יש לך עבודה קשה מאד לדאוג לציבור שלך שהרבה ממנו חיים בעוני וחרפה, למרות הליב"ה והתארים האקדמאים, המדינה הזו בנויה ותהיה בנויה על "שנור" מארה"ב ומעשירי העולם, עומדים כעניים בפתח, ולא שונים במאום מהציבור החרדי, אין לה קיום כלכלי בפני עצמה, ולא בגללינו, ואין לה קיום בטחוני ללא לימוד התורה. ל
חרדי מאז ולתמיד24.07.12
הוא התכוון למנהיגים ליצמן גפני אלי ישי וכל הבררהה..
רבנית בסטייל24.07.12
16
וכל החכמולוגים ובראשם מר פלסנר מנסים להוביל מאבק שיגרום לקריסה טוטאלית של הצבא. גיוס כללי של חרדים משמעו פלוגות שלמות שדעת תורה מנחה אותם, וברוב הפעמים בניגוד להחלטות המפקדים ומנהלי המבצעים. במחשבה שניה, יש סיכוי טוב שהחרדים במדינת ישראל ישתלטו על מערכות הצבא בישראל בעוד כ10-15 שנים. (זיכרו שהשנה
המקובלת24.07.12
15
אני מוכרח להודות שקראתי בענין את דעותיו של פלסנר, כל זמן שהיו ענייניות. כאשר הגעתי לשורה: "ההנהגה שלכם דואגת לעצמה", הבנתי שאין עם מי לדבר לחלוטין! או שהאיש בור לגמרי בנושא החרדי [למרות ההתפארות המשונה שלו על הכרותו הרבה], או שהאיש יודע היטב על מי ועל מה הוא מדבר, ואף על פי מסית ומשמיץ!
חרדי24.07.12
ישנה תופעה כזו......
עינת24.07.12
14
מה לעשות?
אחת24.07.12
13
אז אבא שלו גוי או יהודי? אין תגובה אז הוא בעד סנקציות או נגד? אין תשובה אז מה לגבי הערבים החברים שלו? אין תשובה אז למה הוא פוצץ את הדיון עם יעלון? אין תשובה כיכר השבת, אם כבר נתתם במה לעוכר ישראל הזה שסתבא שלו קתולית ואבא שלו הנוצרי אומר שהגיע לארץ "רק בגלל מזג האוויר הנוח", לפחות הייתם צריכים לשאו
משה כהן24.07.12
12
מקומך הוא הרחק הרחק מאיתנו מר מחלוקת, הבאת על עם ישראל במחלוקתך גזרות קשות ואיומות. שה' ישיב לך נקם ושילם על מעשיך הנפשעים.
AssaFiles24.07.12
11
מתחילה אמר שלא דיבר כלל על סנקציות, ואח״כ כשהזכירו את נושא הכלא טען שדיבר רק על סנקציות כלכליות ולא על כלא? היה דיבור על סנקציות או לא??? לפלנסרים פתרונים...
צ״ע24.07.12
10
יש לו מה לומר, ואני שמחה שהביאו את הצד שלו. מה הקשר למוצא שלו? הוא יהודי בכל מקרה! וחב'רה--האם היהודים השלמים (מיודעינו משינוי ומרצ) היו יותר טובים ממנו??? קצת להשיב למה שאחרים חושבים לא יזיק לנו!
נמאסתם עלי24.07.12
9
להלחם בישיבות זה כמו להילחם בדת האם אפשר להילחם נגד הנוצרים והמוסלמים נגד מצוות דתם. זה אותו דבר מי שלא מבין את זה שילך ללמוד
לייב24.07.12
8
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוני24.07.12
7
למה כשהבנאדם הזה כבר לא רלוונטי אתם נותנים לו פתחון פה. תנו לו ליכנס לפח האשפה של הפוליטיקה וזהו, לשכוח. הוא מכיר את החרדים? עוד מעט יטען כמו כל הפשיסטים שהחברים הכי טובים שלו הם חרדים. בעעעעעעעעעעעעעע, זבל אנושי שכמותו.
הגיונר24.07.12
6
במקרה הטוב הוא טיפש
אלעזר24.07.12
5
האיש אינו דובר אמת ומילל כרגע כחתול לאחר שנבעט מכל עשייה.פלסנר אין לו להלין אלא על עצמו בלבד שהגיע כפיל בחנות חרסינה וחשב שבכוחניות ניתן לפתור בעייה מורכבת ורבת שנים באופן חד צדדי.אני לא קונה את הבכיינות שלו בכתבה זאת.פלסנר נהג בחוצפה כוחניות וחובבנות בבואו לטפל בבעייה עדינה מאוד מבלי לקבל את ברכת ה
צנחן24.07.12
תגיד, אתה חותם כ"צנחן" מפני שככה אתה מתחפש בפורים?
הרמתכ"ל24.07.12
צדקת ידידי. בילדותי אכן התחפשתי לצנחן ובצבא המשכתי בשגעון הזה ושירתתי בחטיבה 35. אפילו נפצעתי. אני מתנצל אם העובדות פוגעות בך.
צנחן24.07.12
4
יוחנן פאולוס השני
בר כוכבא24.07.12
3
הקדושה !!!!
יואל24.07.12
2
כשאדם מן השורה שומע את פלסנר מתראיין 15 דקות ומציג את עצמו כמסכן, כאחד שהחרדים רדפו אותו, הכפישו אותו, זלזלו בו ובאביו היקר (אגב, ע"פ ההלכה הוא אינו אביו כלל אז אין שום עניין להכפישו בדבר זה), והוא, בסך הכל דאג לציבור החרדי מתוך אהבה ומסירות וכו' -- דע לך קורא יקר, זהו דמגוגיה זולה! אנא ממך לך אח
שו24.07.12
1
כלל ראשון אל תתעסק עם התורה הקדושה כלל שני אולי תלך לשבת בערכים הידברות ותקשיב לדרשות הרב זמיר כהן נויגרשל הרב שכטר יתכן שאתה בור ועם הארץ רק תקשיב זה הכל
יודי פשוט מאוד24.07.12
אולי גם יעניין אותך
פוליטי מדיני

ההשוואה בין נתניהו לסינוואר - ומה חושבים בארגון 'בצלם'?

בני סולומון | 15:28

"היריב שלך כועס"

חדד צפוי לייצג את פילבר | הפרקליטות: "ניגוד עניינים מובהק"

קובי אטינגר | 13:36

בצל המגעים מול אמריקה

המלך סלמאן חולה; בסעודיה נערכים לשינויים בהנהגה

יוסי נכטיגל | 11:42

האם הממשלה תשרוד?

קיץ פוליטי חם; אלו המכשולים הצפויים לממשלה המקרטעת

יוני גבאי | 08:34

"אתם לא יודעים לנהל"

חילופי האשמות בין שרים לנתניהו: "אתה לא מעוניין בעסקה"

יוני גבאי | 19.05.24
ש

משרות נחשקות

סמינר שיוציא אותךְ עם תואר איתו תרויחי כפול

כיכר בשיתוף תכלית | מקודם

"מהים ועד הנהר" | צפו

אוחנה הציג לבכירה האמריקנית מפה מגן ילדים בחאן יונס

יאיר טוקר | 19.05.24

קורא להציב אולטימטום

סמוטריץ': "להיכנס קרקעית ללבנון אם חיזבאללה לא יציית"

יוני גבאי | 19.05.24

עדכון גירסה

השינויים של גנץ במכתבים לנתניהו על החזרת החטופים 

יוני גבאי | 19.05.24

מלחמת 'חרבות ברזל'

סקר: 63% מהציבור סבורים שתפקוד רה"מ נתניהו – גרוע

יוני גבאי | 19.05.24
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

ממשלת החירום בסכנה

השר בני גנץ הציב אולטימטום לנתניהו - וחטף מכל הכיוונים

ישי כהן | 19.05.24

"בחר לחלל את השבת"

גפני נגד גנץ: "איננו ראוי להיות מנהיג במדינת ישראל"

ישי כהן | 18.05.24

ממשלת החירום בסכנה

נתניהו עונה לגנץ: ״נותן אולטימטום לראש הממשלה במקום לחמאס״

ישי כהן | 18.05.24

"שלטון נתניהו רשום על שמכם"

לפיד לגנץ: "די עם האולטימטומים הריקים, צאו מהממשלה"

ישי כהן | 18.05.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

דד ליין לנתניהו

גנץ: "לקודש הקודשים של הביטחון חודרים שיקולים פוליטיים"

ישי כהן | 18.05.24