כיכר השבת

"נראה להם מי בעל הבית"

הרכבל בירושלים יעבור בשכונת סילוואן

ראש העיר, ניר ברקת, אמר בסיור שנערך בשבוע שעבר בעיר העתיקה כי הרכבל החדש שמתוכנן בעיר העתיקה יעבור גם בשכונת סילוואן הערבית כדי לחזק את השליטה בעיר (תח"צ)

2
דניאל הרץ | כיכר השבת | כ"א באב | 25.08.16
הרכבל בירושלים יעבור בשכונת סילוואן
(יונתן זינדל, פלאש90)

הרכבל לעיר העתיקה בירושלים שהעירייה מתכוונת להקים יעגון גם בעומק שכונת סילוואן הערבית, כך עולה מדברים שאמר ראש העיר ניר ברקת. בשיחה עם פעילי ליכוד, שבה שרטט את תוואי הרכבל, הסביר ברקת כי מטרת המיזם היא לגרום למשתמשים בו "להבין מי באמת בעל הבית של העיר הזו".

לפי התוכניות המקוריות שפורסמו בעבר, מתכוונת העירייה להקים ארבע תחנות עגינה לרכבל: באזור תחנת הרכבת הראשונה, ליד תיאטרון החאן; במתחם קדם שבמעלה סילוואן, השייך לעמותת הימין אלע"ד; ליד מלון שבע הקשתות שבהר הזיתים; וליד כנסיות גת שמנים, לא הרחק משער האריות.

אלא שבסרטון לייב שפורסם בעמוד הפייסבוק של ברקת בשבוע שעבר ובו הוא נראה מרצה בפני פעילי ליכוד שסיירו בהדרכתו בירושלים, הזכיר ראש העיר תחנה נוספת המתוכננת לקום - בבריכת השילוח שבמורדות סילוואן, כ-500 מטר ממתחם קדם לתוך השכונה. לפי דברי ברקת, שתיים מחמש התחנות יוקמו באתר עיר דוד שבניהולה של אלע"ד. לפי התכנון, התחנה במתחם קדם היא החשובה ביותר במיזם ואליה יתחברו רכבלים שייצאו משלושה כיוונים שונים - הר הזיתים, גת שמנים ובריכת השילוח.

בדבריו בסיור בנוגע לרכבל קשר ברקת בין הצרכים הכלכליים והתיירותיים שישרת המיזם לבין המטרה האידיאולוגית שלו. לאחר שתיאר את המאמץ הארכיאולוגי שנדרש כדי לחשוף את המדרגות מבריכת השילוח להר הבית ואת התוכנית לשיקום הבריכה בעתיד, אמר ברקת: "אני רוצה לאפשר ליהודים וללא יהודים לשחזר את החוויה הזו. מי שירצה לטבול (בבריכת השילוח) ולעלות למעלה לכיוון חוויית הר הבית, מי שעושה את זה יודע בדיוק מי בעל הבית של העיר הזו".

לדבריו, "כשמגיעים לחוויה הזו (הסיור באתרים היהודיים ההיסטוריים), גם אנשי שמאל מתבלבלים לגמרי, כי הם מבינים שזה אמיתי והחיבורים שלנו לירושלים קשורים בקשר בלתי נפרם לעולם. לחוויה הזו צריך לייצר גם אמצעי תחבורה".

ברקת הוסיף: "זה יאפשר להגיע לירושלים העתיקה והקדושה בלי רכב, בלי אוטובוסים. מה שאתם רואים היום זה לא איך שירושלים תיראה מחר. (אני רוצה) להביא עשרה מיליון תיירים שכולם יגיעו למקומות האלו, בלי התשתית של רכבות, רכבלים, רכבת מהירה, מלונאות וכו' לא נוכל לחוות את החוויה המיוחדת הזו. בשביל להביא את העולם הרחב, בשביל להבין מי באמת בעל הבית של העיר הזו, כל התשתית הזו מיועדת לזה".

ברקת רואה בפרויקט האמור פתרון תחבורתי אידיאלי לאזור העשיר באתרי תיירות. כבר ב–2013 הצהיר כי בכוונתו להפעיל את הרכבל בתוך שנתיים, אך העיסוק בנושא הוקפא לתקופה ארוכה. ברקת ומתכנני המיזם מצביעים על היתרונות הסביבתיים והתחבורתיים שלו, בהם ירידה של עשרות אחוזים בתנועת כלי הרכב הפרטיים והאוטובוסים ובפליטות המזהמים הקשורות לתחבורה באזור. עלות המיזם, כפי שהציגה אותה העירייה לפני כשנתיים, היא 125 מיליוני שקלים.

עם זאת, צפוי המיזם לעורר מחלוקת פוליטית, שכן הרכבל ייבנה כמעט כולו מעבר לקו הירוק, בסמיכות רבה להר הבית ולמקומות הקדושים לנצרות בהר ציון ובהר הזיתים. לפני כשנה וחצי פרשה מהמיזם החברה הצרפתית "ספאז'", המתמחה בהקמת רכבלים, ככל הנראה בעקבות פנייה של הרשות הפלסטינית לממשלת צרפת. הקמת הרכבל צפויה לעורר התנגדות גם מסיבות סביבתיות ותכנוניות.

בעיריית ירושלים נמנעו מלהתייחס לדברי ראש העיר על מטרת תוואי הרכבל. מהעירייה נמסר בתגובה: "מימוש חזון ראש העיר לרכבל שיחבר את המוקדים הרלוונטיים לשלוש הדתות באגן העיר העתיקה מתגבש בימים אלו על ידי אנשי המקצוע, ולכשהתכנון יבשיל הוא כמובן יידון בוועדות הרלוונטיות. פרויקט הרכבל הוא חלק מרשת תחבורה מקיפה הכוללת קווי רכבת קלה ומערכות הסעת המונים שיאפשרו גישה מהירה, בטוחה, יעילה וידידותית לסביבה למוקדים אליהם מגיעים מיליוני מבקרים בשנה".

תוכן שאסור לפספס
2 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
2
מי הוא כאן בעל הבית? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יחל26.08.16
1
שיאכלו לזרוק עלינו בקטבים😄😄😄 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם25.08.16
אולי גם יעניין אותך
תחבורה ציבורית
ש

המספרים שמאחורי ההצלחה האדירה במבצע "שושן פורים" בירושלים של משרד התחבורה

כיכר בשיתוף משרד התחבורה | מקודם
ש

שמחה וששון - לא בכבישים

אגד נערכת להפעלת שרות זמין בימי הפורים

כיכר בשיתוף אגד | מקודם

"השרה נגד הנוסעים"

יפגע בנוסעים: הופל החוק לתשלום באשראי בתחבורה ציבורית

דוד הכהן | 17.03.24

המהפכה של משרד התחבורה

הבשורה במחירי התחבורה הציבורית - חיסכון ענק לנוסעים

דניאל הרץ | 14.03.24

אלו הוצאות הפיקוח

מאות אלפי דו"חות לנוסעי התחבורה הציבורית; ומי השיאנית?

בני סולומון | 11.03.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

במקום הרווח שהפסידו ממס הבלו

זה המס שיגבו מכם עבור נסיעה של כל 100 ק"מ ברכב חשמלי

בני סולומון | 08.03.24

בהסכם עם משרד התחבורה

יחליף את הרב קו? פיילוט התשלומים באשראי - יתרחב

דניאל הרץ | 05.03.24

לילה של עבודות

שימו לב! בשל עבודות בגשר המיתרים; אלו השינויים במוצ"ש

בני סולומון | 05.03.24

העלות? 300 מיליון בשנה • צפו

נחשף בכנסת: 30% מהנוסעים בתחבורה ציבורית לא משלמים

בני סולומון | 12.02.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

22 מיליון מקומות ישיבה

2024 זה כאן: זה סכום עסקת הענק לרכישת קרונות חשמליים

יוסי נכטיגל | 22.01.24
ש

מודיעין עילית

הנהגים החרדים ב'קווים' התברכו במעונו של רב אחוזת ברכפלד

כיכר בשיתוף קווים | מקודם

תוספות המס ההזויות

השרה סטרוק הגיבה: "מכירה שרים שלא גומרים את החודש"

בני סולומון | 21.01.24

דו"ח המבקר

הגודש בכבישים גרם ב-2021 לנזק של כ-31 מיליארד שקל

קובי אטינגר | 15.01.24
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

"אבסורד זועק לשמיים"

זעם בוועדה על מיסוי רכבים חשמליים: "פגיעה קשה בתחרות"

דוד הכהן | 27.12.23

תהיה קליטה סלולרית

הדרך לנווה יעקב תקוצר | אלו 2 המנהרות שייפתחו היום בי-ם

בני סולומון | 14.12.23

ישדרג את הצי הקיים

למרות המלחמה: ארבעה קטרים חשמליים הגיעו לישראל

דוד הכהן | 14.12.23

ירושלים - ת"א, בית שמש ועוד

בשל תקלה: שימו לב לשינויים בתנועת הרכבות ברחבי הארץ

בני סולומון | 11.12.23
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם