כיכר השבת

רס"ל רדוצקי מדבר

אחד מראשי מגייסי החרדים לצה"ל: "אני לא יכול להגיע להורים לבוש במדים"

עוזרו של ראש מדור בני ישיבות ב'תל השומר', ומי שייסד את פרויקט שילוב החרדים בזרוע היבשה, מגולל בראיון לאתר צה"ל את קשייו האישיים - לצד ההישגים והאתגרים (חדשות)

35
אלי רוטמן | כיכר השבת | י"ד באייר | 10.05.17
יחיאל רדוצקי
יחיאל רדוצקי (צילום: אתר צה"ל)

עוזרו של ראש 'מדור בני הישיבות' בצה"ל שבלשכת הגיוס בתל השומר, אומר בראיון לאתר צה"ל: "כאדם מאמין, אני חושב שבחור ישיבה אמיתי, שיושב ולומד תורה כל היום, ראוי לקבל פטור".

העוזר הוא רב-סמל יחיאל רדוצקי, בשנות ה-30 לחייו, שאת דבריו המצוטטים באתר צה"ל הוא אומר בעוד יום בו נערך תהליך קליטה של חיילים חדשים בבקו"ם ומאוחר יותר יקבלו בו מאות בני ישיבות ואברכים את הדיחוי המוכר משירות.

"מאחורי הגדר יש נערים שמתגייסים לשדה הקרב, ומצדה השני ישנם מאות שחוזרים לישיבה", תיאר יחיאל את המראה אליו הוא כבר רגיל למדי. "צה"ל הקדיש מדור שלם לחבר'ה שלא מתגייסים. רובם מגיעים לכאן, מגישים טופס דחיית שירות, וכשאנחנו רואים שהם באמת בני ישיבות, דוחים את השירות שלהם בשנה. כך עד גיל 24, עם קבלת 'פטור עילויים'".

רדוצקי מגלה: "בשלוש השנים האחרונות איתרנו כ-5,000 מתחזים. צעירים שבזמן שחבריהם יצאו לשדות הקרב, הם יצאו לשדות הבילויים. אותם אנחנו מגייסים".

(צילום: אתר צה"ל)

הקצין החרדי שאף ייסד פרויקט שילוב חרדים בזרוע היבשה, הוסיף מעט רקע: "שואלים אותי פעמים רבות מה ההבדל בין חילוני לחרדי - למה חילוני יישלח למלחמה והחרדי יקבל שירות מפנק עם לימודים, במסגרת אחד המסלולים המיוחדים שהוקמו עבורם. התשובה היא שהרוב המוחלט של החרדים לא למדו לימודי ליבה, ולכן, בניגוד לחילונים, בגיל 18 הם לא יהיו מוכנים ללימודים אקדמיים ולעולם הגדול. חרדים שישרתו בצבא ויקבלו כלים לאזרחות, יוכלו להשתלב טוב יותר בחברה הישראלית ובכלכלתה. בסופו של יום, המשימה הלאומית שלנו, בעזרת הגיוס, היא העצמתה של מדינת ישראל".

בהתייחס לקמפיין החרד"קים והשיימינג נגד חיילים חרדים, אומר רדוצקי כי "יש אנשים שמסוגלים לפגוע באחר בגלל הבחירות שעשה. נתקלתי במקרים רבים של חיילים שספגו יריקות, קללות, מכות, או נזרקו מהבית, גם על ידי ההורים. היה בחור שנזרק החוצה באמצע הלילה, שחפציו הושלכו מהחלון על ידי המשפחה. 'בחרת להיות חייל, אז תישא בתוצאות', נאמר לו".

"חיילים חרדים", הוא מוסיף, "לא פעם מחכים לרגע בו יחזרו לבסיס. הבית שאמור להיות החממה, המקום הבטוח, הופך לזירת קרב. קיימת אווירה שחייל צריך לפחד מעצם היותו חייל, וגם אם ההורים יחבקו אותו - השכנים עלולים לזרוק עליו אבן".

את חלק מהדברים הללו חווה רדוצקי גם באופן אישי: "אני לא יכול להגיע לבית של ההורים שלי על מדים. בהתחלה הייתי עושה את זה, עד שהובהר לי בצורה מאוד ברורה שעדיף לי שלא. אני משתמש בפטור מדים, למרות שאני לא אוהב אותו - מי שאמור להסתתר זה המסיתים ולא החיילים. חייל צריך להיות גאה בעצם היותו חייל. אני גאה להיות חייל".

"אני יכול להבטיח שבשכונת מאה שערים גרים כמה וכמה חיילים, אך רק ההורים שלהם יודעים על כך. אגלה לכם סוד: אולי גם הם לא יודעים. במקום ללכת בגאווה במדים, הם מורידים ראש, ואילו המסיתים, לעומתם, עושים זאת בריש גלי. הגיע הזמן שזה יהיה הפוך, שמי שרודף חיילים יתבייש בזה. אבל אנחנו כאן ואף אחד לא ישבור אותנו. שיעור הגיוס עולה, עוד ועוד מקומות נפתחים עבור חרדים! החרדים שמתגייסים - זה העתיד".

הכניסה לבקו"ם. ארכיון (צילום: פלאש 90)

ברמה האישית המציאות לא תמיד וורודה: "כשהתגייסתי, ספגתי מכות והצקות. חלק גדול מחבריי ניתקו קשר, הפנו לי גב וזלזלו בי. ביום הגיוס אמא ליוותה אותי ברגל ממאה שערים ללשכת הגיוס. יכול להיות שהיא בכתה אחרי זה, אני לא יודע". בגיל 18 הוא עוד חלם להיות רב כמו כל חבריו לישיבה. קריירה צבאית לא הייתה בראש מעייניו, והוא לא חשב ללכת כנגד הזרם. 4 שנים מאוחר יותר, רדוצקי הבין שהוא לא מסוגל ללמוד יום שלם והחליט להתייצב בלשכת הגיוס כדי להתגייס לשירות צבאי.

יחיאל מתאר: "היה שם תור ארוך של חרדים, הכל שחור-לבן. כולם הגישו את הטופס, וכשהגיע תורי אמרתי: 'באתי לבטל מעמד'. שאלו אותי האם אני משוגע, והאם אני רוצה פטור משירות בגלל סעיף נפשי. כשאמרתי שאני רוצה להתגייס היו כאלה שצחקו עליי. לקח לי שעה לשכנע אותם שאני רציני".

חייל מותקף בירושלים (צילום: "קבוצת מחאות החרדים הקיצוניים")

אך התהליך לא היה לו קל כלל וכלל, לדבריו, "בתחילת השירות הרגשתי פושע. מצד אחד הרגשתי טוב להיות חלק מצה"ל ולתרום למדינה, אך מצד שני לא הפסיק להדהד בראשי הקול שאמר 'מה אני עושה?' ו-'זה אסור!'. אני חונכתי לכבד חיילים, אבל להיות חלק מזה - וואו. היה לי קשה כשהתגייסתי. לקחת בחור שגדל במאה שערים, להלביש אותו במדים ולהגיד לו להצדיע לדגל זה שינוי תודעתי מטורף".

"מצד שני", הוא מספר, "גיליתי שיש לי יכולת להשתלב, דברים שלא הצלחתי בישיבה אני מצליח בצה"ל. ראיתי שאני עוזר לאחרים, שטוב לי", הוא אומר ומחייך: "אני שמח שעברתי את התהליך הזה כי כיום אני יכול לסייע לאחרים, אני מבין את הקושי שהם חווים".

תוכן שאסור לפספס
35 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
21
יא פדחנים הוא לא קצין הוא נגד..... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוס10.05.17
20
לחרדי בן תורה אסור להתגייס לצבא. כל מי שמתגייס יורדת לו הרמה התורנית ובסופו של דבר הוא יהפך לשבבניק.
אני לא ציוני14.05.17
בס"ד הייתי בישיבה והייתי בצבא ולא הפכתי לשבבניק. אתה תהיה שבבניק
יהודי16.05.17
גם אם התקררת "חלקית" הרסת לעצמך הרבה ובל יתואר ואין להשיב. בעולם הבא מראים לאדם כמה הוא הפסיד ועד לאיפה הוא יכל להגיע. וגם אם לא הגעת לרמה של שבבניק הפסדת והפסדת בגדול. וגם הכנסת את נשמתך למקום סיכון לאבד את כל עולם הבא שלה ועברת על "ונשמרתם לנפשותיכם". שיחקת בהימורים על חיי הנצח שלך. וגם על הסכנה
שאסרו להתגייס17.05.17
19
לא יכול להגיע לבית הוריו במדים אך להתראיין בשם ופנים גלויות? מה זה השטויות הללו
נתן15.05.17

הצגת כל התגובות

18
הגראי"ל שטיינמן כותב במכתב לרבי דן סגל שהוא נגד גיוס גם למי שלא לומד, ורק מי שמחטיא את הבנות החרדיות, עדיף לו ללכת כדי שלא יחיטא. דעת הגר"ח קנייבסקי היא חריפה יותר, והוא מתנגד נחרצות בכל מקרה
חיים11.05.17
וגם ר' חיים וגם הגראי"ל, שלא אוהבים את המראות שיש בצבא, מבינים שלעיתים הדרך לשמר את הבן אדם דתי בכלל עוברת דרך אותו מסלול גיוס. בניגוד לעצניקים שמצידם שהבחור יתפרק, יבלה בפאבים או בכל מקום אחר של אינשי דלא מעלי והעיקר לא להתגייס. אז ככה, זה לא העיקר, זה רק בגלל המציאות, ולעיתים מציאותו של בחור הינה,
אבי11.05.17
17
אתה רוצח נשמות של יהודים, אוי לנשמתך בגינהם ובבאר שחת
מוסר, 10.05.17
16
את הבן אדם ...
אנאל10.05.17
15
כל גדולי ישראל כבר הכריעו בזה שגם מי שאינו במסגרת ישיבתית אסור בשום אופן להתגייס לצבא הישראלי הטמא. ולך רדוצקי אני קורא לחזור בתשובה דחוף!!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איתמר10.05.17
גדולי ישראל התירו לך אינטרנט בסלולרי? בדיחה..
דני11.05.17
14
יש מלא שמסתובבים אתה עשית משהו טוב תהיה גאה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה 11.05.17
13
שללמוד תורה - זה העזרה הכי גדולה בעולם שהוא עושה עבור כל האנושות.
יוסי10.05.17
אך אתה יודע בדיוק את המצב. שחלק לא מבוטל (בעיקר אצל ישיבות הפלג והמחבלים אם כי גם אצל הצד השני) הם בטלנים וסתם אינשי דלא מעלי. אז הם לא לומדים, מבטלים אחרים שאולי רוצים ללמוד. האם לזה אתה קורא "העזרה הכי גדולה בעולם עבור כל האנושות?"
אבי11.05.17
12
"גדול המחטיאו יותר מן ההורגו"
אמת15.05.17
11
איזו תמימות.. איזו נאיביות..איזו כריעת ברך לבעל... הבעל עננו!!! מה היו אומרים ילדיה של חנה כשביקשו מהם להתכופף לצלם אחרי כתבה שכזו..
חמץ ומצה10.05.17
10
►◄בחור ישיבה אמיתי, שיושב ולומד תורה כל היום, ►◄ ראוי לקבל פטור". !
◄ראוי לקבל פטור11.05.17
9
אתה כל כך צודק וזה נכון מי שלומד שילמד ומי שלא שימצא תצמו בצבא מצליח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פלוני10.05.17
8
ובמיוחד את בחורי הישיבות
חרדי שפוי12.05.17
7
אני אמנם מאוד לא אוחז מאלימות נגד חיילים והשמצות וכדו' אבל הוא הגזים לחלוטין!!! הוא מדבר כמו חילוני "אני גאה שאני חייל" "גיוס החרדים גודל" יכול להיות שיש בחורים שצריכים ללכת לצבא (ואגב דעת הגראי"ל כפי שפורסם מבני ביתו הנאמנים שאלו שצריכים ללכת לצבא זה אלו שאוכלים טריפות
קורא כיכר השבת.10.05.17
6
אתה לא שומע לגדולי ישראל ואתה צריך להיות מנודה ומוקע על ידי כל בר דעת ירא שמים
חושב16.05.17
5
הצבא זה מקום טוב לפליטים ופליטות בית מוגן ומובטח עד לקבר מקסימום במצבה שקבורתו לא נודע
שישאר שם11.05.17
4
המסומם מחטיא הרבים בעולם הזה - זה מחטיא הרבים ב-2 עולמות.
להפיל אותם גםכן17.05.17
3
על חייל כמוהו חייב ללכת הביתה עם כלב. כלב קשה ואכזרי.. נראה את המסיטים הגיבורים מול הכלב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יצחק11.05.17
2
כמה שאפשא להבין אותו, עדיין די מביש לפרסם כתבה עם דברים כאלה באתר חרדי. "החרדים שמתגייסים זה העתיד"?!!? יש גבול למה שניתן לומר כמי שרואה עצמו חרדי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שי10.05.17
1
שלב ראשון מתאר את עצמו: "בתחילת השירות הרגשתי פושע". שלב שני: כבר לא הרגיש פושע. בשלב השלישי: כבר יכול לצרף אחרים אליו לחבורת הפשע. כך דרכו של היצר הרע לעבוד בשלבים.
פסיכולוג10.05.17
גם כשעוברים לצד השני,היינו שחוזרים בתשובה, אין חזרה ב"מכה אחת", וודאי שבדרך יש נפילות רבות. כך גם כאן, הוא בהתחלה חשב שאין דרך אחרת אלא רק להיות בישיבה, בהמשך הבין ש"איכא דרכא אחרינא" והיום הוא מהווה דוגמה נאה גם לאחרים.
אבי11.05.17
אולי גם יעניין אותך
צבא וביטחון

טל שביט, מרדכי אסולין ועידו טסטה - נהרגו בכרם שלום | הי"ד

ב. ניסני | 05.05.24

הושמדו תשתיות טרור

המטח מלבנון | צפו בתיעוד מתקיפות מבנים צבאיים ע"י צה"ל

דוד הכהן | 05.05.24

בהחלטת גלנט והלוי

לאחר שלא קודם: תא"ל עופר וינטר ישוחרר בקרוב מצה"ל

ב. ניסני | 05.05.24

רונן בר מתריע

השב"כ נמנע מלעצור גורמי טרור | זו האזהרה החריגה

יוני גבאי | 05.05.24

212 יום למלחמה

3 לוחמים נהרגו בעוטף | משלחת חמאס עזבה את קטאר

כתבי כיכר השבת | 05.05.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

פקודת יום השואה

הרמטכ"ל: "אנו במלחמה צודקת; בראשיתה כשלנו במשימתנו"

ב. ניסני | 05.05.24

"טעות אנוש"

ההודעה של דובר צה"ל עוררה סערה - והוא חזר בו; זו הסיבה

ב. ניסני | 05.05.24

"ממובילי מתקפת הטרור" 

צה"ל: "חוסל מפקד ממפקדי חטיבת רפיח בג'יהאד האיסלמי" 

דודי בן חמו | 04.05.24

צפו בהפצצה

העיתונאי שתיעד את הטבח - מפרסם תיעוד "פחות משמח"

יוסי נכטיגל | 04.05.24
ש

בריאות זה הכול

מלחמה? אזעקות? דואגים לנפש הילדים!

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

סגירת מעגל

5 מחבלים רוצחים חוסלו בטול כרם; לוחם ימ"מ נפצע אנוש

ב. ניסני | 04.05.24

נערכים למלחמה

לוחמי צה"ל קיימו תרגיל פתע המדמה התקפה בלבנון | צפו

ב. ניסני | 03.05.24

"24 שעות קריטיות"

מלכודת מדינית: ארה"ב תעניק חסינות למחבלי חמאס ותמנע מישראל לחדש את המלחמה?

דוד הכהן | 03.05.24

נתניהו עודכן לפני הפרסום

"זו שערורייה, עצור" | מתקפה חריפה בעקבות סבב המינויים החדש והרגיש במטכ"ל צה"ל

יוני גבאי | 02.05.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

כל הפרטים

המטכ"ל משתנה | זה ראש אמ"ן החדש והאלוף הראשון מעלי

ב. ניסני | 02.05.24