כיכר השבת

איך יתכן גם גמילות חסדים וגם שנאת חינם?

עם כל החסד וכל המצוות, האם אנו מקיימים את הציווי הפשוט, "ואהבת לרעך כמוך"? האם אנחנו עומדים על שלנו במאבקים על דרכי עבודת ה' – או גם מבקשים את חיסול הזולת, זה שדעותיו שונות, ולו במקצת, משלנו? (טורים)

7
הרב יהושע פפר | כיכר השבת | ז' באב | 11.08.16
איך יתכן גם גמילות חסדים וגם שנאת חינם?
(באדיבות המצלם)

כידוע ומפורסם, הגמרא (יומא ט, ב) קובעת שבית המקדש הראשון נחרב בגין החטאים החמורים של שפיכות דמים, גילוי עריות ועבודה זרה. מנגד, בבית המקדש השני היו ישראל תלמידי חכמים ושומרי מצוות, ולכן שואלת הגמרא: "מפני מה חרב?" הגמרא משיבה: "מפני שהיתה בו שנאת חנם. ללמדך ששקולה שנאת חנם נגד ג' עבירות: נגד עבודה זרה, גילוי עריות, שפיכות דמים".

נדמה שבדברי הגמרא הנ"ל גלום מסר מופלא. חז"ל מבארים שהיו ישראל עוסקים בתורה, במצוות, ובגמילות חסדים. וכאן הבן שואל: איך ייתכן שמצד אחד היו עסוקים בגמילות חסדים, ובה בעת נתבעו על חטא שנאת חינם? האם אין קיומה של גמילות חסדים בין איש לרעהו ההיפך המוחלט של שנאת חינם?

אלא, שעוון שנאת חינם אין עיקרו במעשה, אלא יסודו בלב. בתקופת בית שני קיים עם ישראל את כל המצוות, כולל מצוות גמילות חסדים. במישור הטכני, הם היו צדיקים בכל קנה מידה. אך למרות זאת, לבבם היו פרודים זה מזה. תוך כדי גמילות חסדים, היו ביניהם שנאה, קנאה ותחרות.

אם נתור אחר מבחן מעמיק לשנאת חינם, נדמה שנמצא אותו דווקא בתחום של עבודת ה' – כפי שביאר המהר"ל (נצח ישראל, פרק ד) שהאחדות בעבודת ה' במקדש (לאחר איסור במות) הייתה תלויה בקרבת הלב בקרב ישראל.

זו כוונת הנצי"ב בהקדמה לספר בראשית, שכתב כי הצדיקים של תקופת חורבן בית שני היו עמלים בתורה ובמצוות "אך לא היו ישרים בהליכות עולמים". הם חטאו בכך שחשדו את כל מי שנהג שלא כדעתם באיזה עניין של עבודת ה' שהוא צדוקי ואפיקורס, והגיעו עד "שפיכות דמים בדרך הפלגה, ולכל הרעות שבעולם, עד שחרב הבית".

כל אומן שונא את בן אומנותו (עי' רש"י בראשית ג, ה). כך בדרך הטבע. אך מבני תורה הציפייה היא אחרת. בן תורה אמור להתעלות מעל השנאה הטבעית, מעל הדרישה והציפייה שהקרוב אלי בחברה יהיה קרוב אף בדעותיו ביחס לעבודת ה'.

מסיבה זו מחלוקת לשם שמים "סופה להתקיים" (אבות ה, יז) – שכן הצדדים למחלוקת זו אינם מעוניינים בחיסול הדדי. להיפך, הצדדים הניצים שבתוך בית המדרש מתוארים בגמרא (ברכות כז, ב) כ"בעלי תריסים" – בעלי תריסים ולא בעלי חרבות. הם בהחלט מגנים על עמדתם במלחמתה של תורה, אך אינם מבקשים לחסל, חלילה, את היריב.

גם בדורנו ניתן למצוא מעשים מתוקנים, קפידה ודקדוק בהלכה, וגמילות חסדים לרוב. אין לזלזל חלילה במעלות עצומות אלו. אך בתקופה זו, בימים שבהם נחרב הבית, עלינו לכוון את עינינו כלפי פנים, לעשות בדק בית ולבחון את הטמון בלבב פנימה.

עם כל החסד וכל המצוות, האם אנו מקיימים את הציווי הפשוט, "ואהבת לרעך כמוך"? האם אנו משתדלים לעקור ולשרש שנאה ותחרות מקרבנו? האם אנחנו עומדים על שלנו במאבקים על דרכי עבודת ה' – או שמא גם מבקשים את חיסול הזולת, אז זה שדעותיו שונות, ולו במקצת, משלנו?

אם לא נדע לסבול את השונה, את החולק עלינו, איך נתאחד יחדיו לעבודת ה'? אם לא נשכיל להעריך את החריג, גם כאשר אין בינינו הסכמה, איך נגיע למצב של בניין הבית ש"על ידו הם אומה אחת שלימה" (לשון המהר"ל).

דווקא בעבודה זו, בקירוב הלבבות ותיקון החטא של שנאת חינם, נזכה לראות בנחמת ציון ובנין ירושלים, שיבואו במהרה בימינו, אמן.

הרב יהושע פפר הוא מו"ץ ודיין, ומשמש כר"מ בישיבת חדוות התורה.

תוכן שאסור לפספס
7 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
5
מבירור שעשיתי נודע כי הוא לא דיין, לא מו''צ, לא ר''מ.
אבי19.08.16
4
וממתי מיישיב נהיה ר"מ?! אתמהה.
יענקי18.08.16
הוא דיין קבוע בבי''ד של ר' אשר וויס. והוא מו''צ בקהילת יוסף שלום. הוא באמת לא ר''מ בחדוות התורה. אך הוא מידי פעם מוסר שם שיעורים
אהרון18.08.16
3
כיום הדתיים הציונים/ימנים קיצוניים כהניסטים וכל אלה שעולים להר הבית,עוברים על חוקי ההלכה,מסיתים נגד כל מי שלא חושב כמוהם ויוצרים שנאה בעם,זו בעיה רצינית,כי יהודים מסורתיים שאין להם הרבה ידע בדת,מושפעים מאותם קיצוניים שעוברים על חוקי התורה ואותם אנשים חושבים שזה באמת מה שהתורה מצווה,שנאת האחר. בתור א
שירה16.08.16

הצגת כל התגובות

2
הרב הבהיר לי באמת כמה דברים תמוהים. תודה רבה
מתחזק14.08.16
1
חשוב מאד, שנזכה לקיים..
יוני14.08.16
תשעה באב

רבה של ירושלים פורץ בבכי בקריאת ההפטרה

יוסי נכטיגל | 27.07.23

שיעור מיוחד

סודו של החורבן: דווקא מתוכו החלה לצמוח גאולה

הרב יואב אקריש | 26.07.23

שיעור מיוחד לצום

הרב ג'ייקובסון מנתח את התמונה המפורסמת מהשואה

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 25.07.23

ט' באב תשפ"ב

מתי יוצא הצום ואלו הלכות כדאי שתדעו?

כיכר השבת | 07.08.22

כל הפרטים

אלו הלכות תשעה באב שיחול במוצאי שבת

הרב יוסף חיים אוהב ציון | 05.08.22
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

ידע יהודי

מיוחד: מסע בסמטאות ירושלים ובית המקדש

הרב אליהו שוויכה | 04.08.22

המדריך המלא

כל הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת

הרב יוסף חיים אוהב ציון | 16.07.21

מה שצריך לדעת

צום ונגיף: הנחיות הראשל"צ לתשעה באב

יוני גבאי | 15.07.21

'ט באב' תשע"ט

מתי יוצא הצום ואלו הלכות כדאי שתדעו?

כיכר השבת | 11.08.19
ש

מודל מנצח

להקים עסק דיגיטלי מניב: הכירו את סמרטה

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

ט' באב

שפת ירושלים // הרב אברהם בורודיאנסקי

הרב אברהם בורודיאנסקי | 11.08.19

שידור חוזר

הרב יצחק פנגר בשיחה לתשעה באב • צפו

כיכר השבת | 10.08.19

תשעה באב

שידור חוזר: הרב רפאל זר מקונן על החורבן

כיכר השבת | 10.08.19

שידור חוזר

השיעור של הרב יגאל כהן לתשעה באב. צפו

כיכר השבת | 10.08.19
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

תשעה באב נדחה

מה הדין: האוכל בצום חייב לעשות הבדלה?

כיכר השבת | 10.08.19

לספרדים ולאשכנזים

כל הלכות תשעה באב שנדחה ליום ראשון

הרב יוסף חיים אוהב ציון | 09.08.19

פְּנֵי כֹהֲנִים לֹא נָשָׂאוּ

תאמין שתבוא הגאולה: הרב יגאל כהן. צפו

כיכר השבת | 22.07.18

יְתוֹמִים הָיִינוּ

מה עוד נשאר לעשות? הרב יצחק פנגר. צפו

כיכר השבת | 22.07.18
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

דַּרְכֵי צִיּוֹן אֲבֵלוֹת

בין ארץ לשמים: שיחתו של הגר"ב רוזנבלום

כיכר השבת | 22.07.18

'ט באב' תשע"ח

מתי יוצא הצום ואלו הלכות כדאי שתדעו?

כיכר השבת | 22.07.18

ט' באב

אֵיכָה יָשְׁבָה בָדָד • הרבנית ימימה מזרחי. צפו

כיכר השבת | 21.07.18