כיכר השבת

תעלומת ה'רב' המתחזה

"ראיתי איך ג'קוב נגע בספר תורה והבנתי - הוא לא באמת רב"

קריסטוף קזימירצ'ק, העיתונאי שחשף את פרשת "הרב ג'קוב המתחזה" ששימש כרב קהילה בפולין, מספר בראיון לכיכר השבת על הרגע בו הבין שמדובר במתחזה. חברת הקהילה: "רימו אותנו" (עולם)

31
משה ברדא | כיכר השבת | י"ג בניסן | 21.04.16
ה"רב" ג'קוב
ה"רב" ג'קוב (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק שהוסר מהרשת)

סערת ה"רב" הפולני המתחזה ממשיכה להכות גלים: לפי העיתון הפולני "קול פולין הגדולה" (Glos Wielkopolski) האדם הכריזמטי ששימש כרב בעיר פוזנן, אכן הודה כי לא באמת היה רב, אלא התחזה לכזה. לפי העיתון, שמו האמיתי של המתחזה הוא יאצק ניסזוקטה.

במקביל, ראשת הקהילה במקום, גב' קובוס, ניסתה להרגיע היום (חמישי) בשיחה עם "כיכר השבת" וטענה כי ניסזוקטה לא שימש כרב באופן רשמי: "הוא בכלל לא היה רב במקום, זה לא נכון מה שמספרים. פנו אליו אנשים והוא נתן להם להמשיך לקרוא לו ככה, זה כל הסיפור".

ה"רב" (מתוך התקשורת הפולנית)

עם זאת היא הוסיפה ואמרה כי "אני באופן אישי מרגישה רע עם כל הסיפור הזה, בדיוק כמו הקהילה היהודית במקום. אנחנו המומים מהמקרה" לדבריה, "'הרב' למד עברית באמצעות רדיו ישראלי". קובוס הוסיפה ואמרה כי ניסזוקטה "היה קתולי אדוק, הוא הגיע ממשפחה קתולית ונשא איתו סיפור לא מובן שאנחנו לא בדיוק מבינים כרגע".

"המתחזה השיב לבני הקהילה עם שאלות הלכתיות"

שליח חב"ד בוורשא, שלום בער סטמבלר, אמר ל"כיכר השבת" כי "הקהילה היהודית נפלה בתרמית של 'הרב המתחזה'. היהודים שהיו במקום תמיד התלוננו ושאלו 'מדוע אין רב לקהילה'. כשהגיע 'הרב', הוא הצליח למשוך את ליבותיהם".

"אני מדבר עם יהודים מהקהילה והם מספרים לי שהרב הוצג על ידי ראשת הקהילה בפוזנן, שהיא גברת מאוד פעלתנית ועושה דברים רבים במקום. אז היא אמרה שהנה הגיע הסוף לסאגה המתמשכת ולכך שבכל פולין יש רב, ובפוזנן אין".

"מובן מאליו שבמקום כזה שאין בו הרבה אידישקייט, לא שואלים שאלות של מנהגים, אלא שאלות בהלכה" אומר סטמבלר. "הקהילה היהודית במקום ממש המומה מכל מה שקרה, הם כואבים".

"כפעילים לטובת היהודים" הוא אומר, "אנו צריכים להתמקד איך להוציא אותם מכל מה שקרה להם, ולא להתמקד בשאלה להיכן הרב הצליח להמלט" הוא מוסיף בהתייחסו לעיסוק הרב בשאלה להיכן נמלט הרב המתחזה.

ה'רב' עם הבישוף ונציגי הכנסייה (swietywojciech.archpoznan.pl)

חברת הקהילה שנפלה בפח של הרב המתחזה, אישרה בשיחה עם "כיכר השבת" כי "הרב" ג'קוב אכן ייעץ לבני הקהילה בשאלות הלכתיות ולא רק שימש כדמות רוחנית.

"ראיתי איך הוא נגע בספר תורה והבנתי - הוא לא רב"

קריסטוף קזימירצ'ק, העיתונאי שחשף את הפרשה המסעירה בעיתון "קול פולין הגדולה" סיפר היום ל"כיכר השבת' כי "משנת 2009 יאצק ניסזוקטה התחזה לאזרח ישראלי שעבד בחיפה, הוא אמר שקוראים לו יעקב בן ניסטל וטען שהבן שלו עדיין מתגורר בחיפה ומשרת בצה"ל".

"הוא התחזה כרב יהודי בפוזנן, השתתף באירועים רישמיים שבאחד מהם אף השתתפה שגרירת ישראל. הוא ניהל תפילות, אמר קדיש באירועים גדולים, ערך מפגשים בבתי ספר והרצאות בכנסיות והכין 'אוכל כשר' בשביל אורחים בקהילה. הוא אמר שהוא יודע עברית, אבל זה שקר".

"אחרי הדיווח שלי שהוא לא רב, השגתי מידע שהוא גם לא אזרח ישראלי מחיפה. צלצלתי אליו, בהתחלה הוא ניסה לרמות אותי, עד שבסוף הודה שזה לא שמו האמיתי".

נואם בכינוס דתות (מתוך יוטיוב)

לדברי קריסטוף קזימירצ'ק: "ה'רב' הלך עם זקן ובגדים אורתודוכסים, הוא היה אחראי על הצרכים של הקהילה היהודית, סמכויות שנתנה לו ראשת הקהילה הגב' קובוס. התרשמתי בהתחלה שיש לו ידע ביהדות, עד שראיתי שהוא נוגע בקלף של ספר תורה ביד, מה שלא נהוג ביהדות".

"הקהילה היהודית בפוזנן עצמה לא רוצה לדבר על הסיפור, היא סבורה שלא קרה כלום ואין לה שום כוונה ללכת למשטרה או לפרקליטות. אף אחד לא מחפש אותו" הוא מוסיף.

לפי הדיווח שהופיע בימים האחרונים ב"Times of Israel", לרב היה עמוד פייסבוק פעיל תחת הזהות "יעקב בן ניסטל", בה אכן צויין מקום הולדתו כחיפה בישראל, אולם העמוד הוסר בימים האחרונים ונעלם יחד עם הרב.

תוכן שאסור לפספס
31 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
10
הוא ניראה ליצן. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ירושלמית24.04.16
9
הדתות ותבינו שהוא לא רב ולא נעליים
רות21.04.16
8
אז מה? בקריאת התורה אליעזר ברלנד כבר 40 שנה שם את כל היד שלו על הקלף של הספר תורה. אני ראיתי את זה במו עיני ועוד אלפים ראו את זה ואף אחד לא מפקפק בקדושתו.
נחמן ברלנד22.04.16
אני בטוח שהוא טמא מטומא (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נ נח נחמ נחמן מאומן23.04.16
אייךך אתה לא מתבייש!!! איך אתה לא מפחד?? איך אתה לא רועד מפחד??? איךךך יש לך אומץ להכניס את הנשמה שלך לתוך גיהנום לדראון עולם?? בלחיצת כפתור סגרת לעצמך סוויטה נהדרת במדור השביעי בגיהנום - תהנה!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי23.04.16
כל הכבוד
רבקה01.05.16
אכן זה נכון... רק ה' יגלה בקרוב יהי רצון את משיח האמת שיעשה כאן סדר... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלמוני25.04.16
בס"ד עדיף לא לגעת.. נפסק בשולחן ערוך בדיני גלילת ספר תורה (אורח חיים, קמז, א) ובדיני כבוד ספר תורה (יורה דעה, רפב, ד). הטעם הוא בגלל כבוד וקדושת ספר התורה. אם יש צורך לגעת, כגון: לתקן אותו וכד', מותר לגעת בידיים מאחר ויש מקילים שאם נוטלים ידיים בבוקר ושומרים על הידיים נקיות מותר לגעת בספר.
מנחם22.04.16

הצגת כל התגובות

7
אם היה נושא לאישה בת ישראל, אם הוא בכלל לא יהודי או שיהדותו מפוקפקת.. האסון היה גדול יותר.. טוב שעצרו אותו בטרם עת
מרדכי22.04.16
6
חב"ד משתלטת על כל מקום שיש בו ושאין יהודים והאמת שבצדק הם עושים זאת כי אם לא הם יעשו זאת מי יעשה ומעניין למה דווקא חבדניק גילה ובקלות את המתחזה כי כנראה ששלחו אותו להיות רב במקום אבל....
להיות רב 22.04.16
5
הי, אשמח לקבל תשובה, מה זה קלף תורה ? ולמגיבים מס' 4 ו - 9 למה אתם מתכוונים ? מאוד רוצה ללמוד ולהכיר את העולם הנפלא שלכם. תודה.
חילונית מתחזקת24.04.16
הכוונה היא לקלף של ספר תורה שאסור ליגוע בו ביד ....העניין עם הנעליים הוא שרבנים הולכים עם נעליים פשוטות ושחורות ולא מגפיים או נעל מבריקה ומדוגמת...ולגבי המגיב של המתחזים [ 9 ] צריך להיות חרדי כדי להבין מי מתחזה ומי לא זה לא הולך על רגל אחת
יהודי24.04.16
לקלף התורה, האם מה שיש בתוך המזוזה נקרא קלף תורה ?
מתחזקת24.04.16
מה שיש במזוזה זה קלף..זה נקרא קלף לסת"ם..שזה-ספרי תורה-/תפילין-/ומזוזות.!! עורות מבעלי חיים טהורים בלבד!).. ובמזוזה צריך שיהייה כתוב שתי פרשיות על הקלף..פרשת-"שמע".. ופרשת-"והיה אם שמע"!
כנסי24.04.16
מסביר ממש נפלא :) תודה וחג שמח וכשר.
מתחזקת25.04.16
יש לך בוודאי שאלות רבות נוספות אני ממליצה לך לפנוץ ל"ערכים" ואו "הידברות" לשאול כל מה שעולה בדעתך לכל דבר יש תשובה בנועם עם מקורות מהימנים ובהצלחה בהתחזקות !!
לנסיכה של ד' המ25.04.16
תודה רבה לך, אני אכן עושה זאת, הידברות וערכים זה הבית של כל החוזרים בתשובה, אלא שפשוט אני אוהבת את האתר הזה למרות שלא תמיד הכל ברור לי כמו ראשי תיבות למיניהם או ביטויים שאיני מבינה אבל באופן כללי האתר הזה מאוד מעניין ויוצא שאני קוראת כתבות כאן ואת התגובות ולא תמיד מבינה למה הכוונה ולכן שאלתי והבחור
מתחזקת25.04.16
אם יש לך שאלות תמיד תוכלי לפנות אלי אשתדל לעזור: liron.dar@gmail.c
לירון ל27.04.16
בעזרת השם אהיה חלק מהעולם שלכם, העולם המדהים שלכם.
מתחזקת27.04.16
4
בית הכנסת הגדול בעיר שחולל בידי הנאצים שהפכו אותו לבריכת שחייה נמכר לאחרונה בזכות שקרים כגון ה"רב" הנ"ל לסוכני נדל"ן שיהפכו אותו לבית מלון. אין בפוזנן קהילה יהודית, רק עסקנים. זאת שחיתות וחילול קודש על חשבון היהודים שנרצחו בשואה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב22.04.16
3
פירסמו וחשדו לחינם. וצועקים הוא אמר ודבריו לא הובנו. או שהוא לא הסביר את עצמו נכון, החשדות אינם נכונים כלל ועיקר. ואין לו שייכות למה שחושדים בו. צריכים לפייס אותו ולבקש ממנו מחילה. יש אויבים שנלחמים להכפיש את שמו ומנסים בכח להפילו כדי להראות שהוא לא בסדר הכל בתוכנית של מלחמה. ואין להאמין לכל השמועות
יוסף22.04.16
2
שכן הוא מסתיר את כל הגוף מהראש עד הרגלים. והציבור החרדי מלא מתחזים כמים לים מכסים.
דן סגל22.04.16
1
אולי לזימבבואה.........
אליעזר22.04.16
אולי גם יעניין אותך
בעולם

בכיר חמאס: "בלינקן - שר החוץ של ישראל, לא של אמריקה"

דוד הכהן | 12:22

מחפשים לגיטימציה 

נכנס לקלחת העזתית? שר החוץ של צרפת יבקר בקהיר 

ישראל גראדווהל | 10:56

הסיכויים לעסקה שבפתח 

דובר הבית הלבן: "הצעה טובה מאוד, חמאס צריך לקפוץ עליה"

ישראל גראדווהל | 10:04

לא את כולם

דיווח: ביידן שוקל לקלוט פלסטינים מעזה כפליטים בארה"ב

ישראל גראדווהל | 09:38

ההצגה נמשכת 

"25,000 ארוחות" | ארה"ב ממשיכה בהצנחות במקביל למזח

ישראל גראדווהל | 07:05
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

אויבים על מלא  

הזיה: סין משקיעה מאמצים להשכנת שלום בין פת"ח לחמאס

יוסי נכטיגל | 30.04.24

תיעוד מרגעי התקיפה  

לונדון: אדם דקר אזרחים ושוטרים באמצעות חרב - ונעצר    

ישראל גראדווהל | 30.04.24

ארה"ב, תלמדי

נשיאת מחוז בצרפת השעתה מימון, בגלל... הפגנות חמאס 

ישראל גראדווהל | 30.04.24

פרעות בארה"ב | תיעודים קשים

האוניברסיטה משעה תלמידים; פורעים השתלטו על מבנה

ישראל גראדווהל | 30.04.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

משחק דיפלומטי 

דיווח: סעודיה לחוצה להגיע לנורמליזציה - והקשר לחמאס   

ישראל גראדווהל | 30.04.24

"כמו נבואה"

"טרוריסטים מאירופה": אילון מאסק שיתף תרגום של ישראלית

יוסי נכטיגל | 28.04.24

צפו בתיעוד

החות'ים מפרסמים: כך הצלחנו להפיל כטב"ם של צבא ארה"ב

יוסי נכטיגל | 28.04.24

במכתב פנימי 

 ארה"ב החליטה שלא להטיל סנקציות על הגדוד 'נצח יהודה'

ישראל גראדווהל | 26.04.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

"חוק הגיוס"

אוקראינה: הצעד הקיצוני בו נקטו הרשויות נגד משתמטים 

ישראל גראדווהל | 26.04.24