כיכר השבת

הסכסוך המדמם בפוניבז'

לאחר טענות הגר"א כהנמן; בצד הגר"ש מרקוביץ - מגיבים

כפי שנחשף לראשונה ב'כיכר', שני הצדדים הניצים יתייצבו בשבוע הבא בפני הבורר החדש; לאחר שהובאו טענות הגר"א כהנמן, בצד הגר"ש מרקוביץ מגיבים: "צריך לפטר את הרב כהנמן" (חרדים)

65
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | כ"א בכסלו | 25.11.21
הגר"ש מרקוביץ והגר"א כהנמן
הגר"ש מרקוביץ והגר"א כהנמן (צילום: באדיבות המצלם; בעריש פילמר)

ביום שלישי האחרון, נחשף לראשונה כאן ב'כיכר השבת', הטענות המלאות אותן הציג נשיא ישיבת פוניבז' הגר"א כהנמן לבורר החדש מטעם בית המשפט, השופט (בדימוס) דוד חשין, במסגרתן הציג את שורת הדרישות שלו בבוררות: אי שימוש בשם פוניבז', החזרת כסף ועוד. כעת, מגיבים בישיבת פוניבז' של הגר"ש מרקוביץ' לטענות שהועלו, מישיבת פוניבז' של הגר"א כהנמן אף הגיבו לנאמר.

כזכור, בשבוע הבא יחל הדיון בבוררות בעניין ישיבת פוניבז' לפני כב' השופט בדימוס דוד חשין, שמונה לשמש כבורר בסכסוך הארוך בישיבת פוניבז', לאחר שהבורר הקודם הגרח"ד צימבליסט פרש, כי לטענתו הוא לא יכול להתנהל מול עודכי הדין של הגר"א כהנמן, שלא מקבלים אותו כבורר.

בעקבות הצגת מסמך הדרישות של הגר"א כהנמן, גורמים מטעם עורכי הדין המייצגים את ישיבת פוניבז' בראשות הגר"ש מרקוביץ אומרים ל'כיכר השבת': "אנו לא נערוך את הדיונים על גבי כלי התקשורת, ובשל כך קבע ביהמ"ש את כב' הבורר שידון את טענות הצדדים, אנו בטוחים כי הבורר ישב על המדוכה ויגיע לבירור האמת".

אותם גורמים הוסיפו: "אנו מכירים כבר מהעבר את שיטת ישיבת הרב כהנמן שמנסה בכך להשפיע על בוררים ושופטים, מה שנקרא בשפה המשפטית "סוב יודיצה", אך לאחר שכבר התפרסמו טענות ישיבת הרב כהנמן לציבור הרחב אנו מביאים תגובה קצרה".

"לחלק מהטענות של הרב כהנמן יש בר מצווה"

למרות שהגר"א כהנמן חשף במסמך בפעם הראשונה את כל טענותיו בצורה ברורה ומסודרת, אותם גורמים מסבירים: "מגוחכת הטענה כי זו הפעם הראשונה בה הם משמיעים "לראשונה" את טענותיהם, מדובר במקבץ תביעות ממוחזרות, לחלקן כבר נערכה 'בר מצוה', הראשונה שבהן משנת 2009, והאחרונה משנת 2010. התביעות הללו כבר עברו את כל שלבי בתי המשפט בישראל, שלום מחוזי ועליון, הוגשו שוב לפתחם של הבוררים ונידונו ונידושו בעשרות דיונים בכל הערכאות. בסה"כ תביעות אלו היו בפני בתי המשפט כבר 9 פעמים, וכולם (שלום, מחוזי ועליון) גלגלו אותן מכל המדרגות. כעת זהו הפורום החמישי בפניו מוגשות תביעות אלו ככתבן וכלשונן".

לדברי אותם גורמים: "ב-2014 הוגשה הבקשה להרכב הבוררים שבראשות הגאון רבי חיים גדליה צימבליסט, ולאחר דיונים ארוכים, בהשתתפות עורכי דינו של הרב כהנמן, והבורר מטעמו. ניתן ע"י הבוררים פסק דין ארוך ומנומק, הקובע כי תלמידי הישיבה שבראשות הגר"ש מרקוביץ הם הינם התלמידים החוקיים של ישיבת פוניבז', והם זכאים למלוא הזכויות של הישיבה. פסק הדין קיבל משנה תוקף ע"י ביהמ"ש המחוזי ושוב ע"י ביהמ"ש העליון בשנת 2017".

"נזכיר, כי גם בתחילתה של הבוררות בשנת תשנ"ט-1999, ובפסק הדיינים שניתן בשנת תש"ס-2000, כבר אז כשנוכח פלג הרב כהנמן כי הדיינים לא פסקו לטובתו בכלל, החלה מסכת התעללויות בדיין, ופניות חוזרות ונשנות לכל בתי המשפט (השלום, מחוזי ועליון) על מנת לנסות ולקעקע את פסק בית הדין, אך גם שיטות אלו לא צלחו", הגורם מוסיף: "כל התביעות שהוגשו כעת, היו יכולות להתייתר, אילו הרב כהנמן היה מקיים את פסק 2000 וממילא הייתה מתייתרת הבוררות החדשה, וד"ל".

השימוש בנכסי ישיבת פוניבז'

בתמצית התביעה שהוגשה ע"י ישיבת פוניבז', מתבקש הבורר לקבוע כי תלמידי ראש הישיבה הגר"ש מרקוביץ שהם אלו שמוכרים כ"תלמידי ישיבת פוניבז'", על פי חוק, ודבר זה אושר אף בביהמ"ש. יהיו זכאים למלוא הזכויות והמימון מקופת חברת הישיבה: "יש לקבוע מנגנון שימנע את האפליה באופן מידי. וצרכיהם של בחורי ישיבת פוניבז' ואברכיה, הן השוטפים והן אלה שדרושים לצמיחת הישיבה, יבואו מתוך נכסי הישיבה (מאות דירות, בית קברות ועוד), ללא אפליה בין תלמידי הישיבה שנוהים אחר ראש הישיבה הרב מרקוביץ', לבין אלו הנוהים אחר גיסו, הרב אליעזר כהנמן, ולשלם רטרואקטיבית על 20 שנות האפליה, וההוצאות הרבות שהיו לישיבת פוניבז' בגין האפליה".

בישיבה מדגישים כי בעצם תלמידי ישיבת הרב כהנמן אינם נקראים ע"פ דין ולהבדיל גם ע"פ חוק בשם "תלמידי ישיבת פוניבז'" היות ו"פסק 2000 קבע מנגנון לקבלת תלמידים, רמי"ם ואברכים בישיבת פוניבז'. הרב מרקוביץ פעל בהתאם למנגנון, בעוד שהרב כהנמן פעל בניגוד גמור לפסק הבוררות. משכך, אין תלמידי הרב כהנמן יכולים להיחשב כתלמידי ישיבת פוניבז'".

"מנע מהם לחם לאכול ומקום ללון"

עוד כותבים בישיבת פוניבז' לבורר חשין, כי: "עובדת היותו של הרב מרקוביץ ראש הישיבה והגאון הנערץ על ידי חלק נכבד מבחורי ואברכי הישיבה. הייתה לצנינים בעיניו של הרב כהנמן אשר החל להדירו מענייני הישיבה. בשל כך הוא גם דחק את בחורי ואברכי פוניבז' מהישיבה, כצעד למידור ראש הישיבה הרב מרקוביץ מהישיבה ומניעת יכולתו לנהל את הישיבה מבחינה רוחנית. בראש וראשונה חדל הרב כהנמן לספק לתלמידי הישיבה אישור בדבר "תורתם אומנותם" (פטור מגיוס לצבא). וכן מנע מהם לחם לאכול, ומקום ללון (להלן - אש"ל). בלית ברירה נפתחה עמותה נפרדת, שמתפקידה ליתן לתלמידי הישיבה אישור "תורתם אומנותם" ולגייס תקציבים כדי לספק אש"ל לבחורי ואברכי פוניבז', אותם דחק הרב כהנמן".

לפטר את הרב כהנמן ולמנות נאמן

עוד מחדדים בישיבת הגר"ש: "אנו מבקשים להזכיר את פסק הדין של כב' השופטת יהודית שבח שפסקה בשנת 2014. פסק 2000 לא העניק לרב כהנמן את הבעלות על הישיבה, אף לא על נכסיה או על קופתה, אלא קבע כי: "שנתבאר למעלה שישיבה אינה רכוש פרטי של המייסד או המנהל אלא הוא רכוש הציבור, והמייסד או המנהל אינו אלא הקובע העיקרי בענייני הישיבה...". כל שהוענק לרב כהנמן הינו תפקיד ציבורי, שליחות, עול, מטלה בעלת אחריות כבדה לדאוג לנכסי הישיבה ולכספיה, שלא על מנת להתעשר אלא על מנת לאפשר את המשך קיומה של הישיבה על ציבור תלמידיה ואברכיה, למען הגדיל תורה והאדיר (בבחינת "כלום, שררה אני נותן לכם? עבדות אני נותן לכם")".

"אין צורך להטעים, והדבר הוא בבחינת המובן מאליו, שהתפקיד הרם והנישא הזה צריך להתבצע באמונה, במסירות, ביושר ובתום לב, ודאי ללא אפליה בין קבוצת תלמידים אחת לרעותה. הקניית השליטה על קופת הישיבה ונכסיה אין פירושה שהקופה הינה רכושו האישי של הרב כהנמן, וכי רשאי הוא לעשות בה את הישר בעיניו, ואין פירושה מתן היתר להאכיל את מקורביו "ברבורים שליו ודגים", ולהרעיב את האחרים". (ההדגשות במקור, ח"ב).

בשל כך דורשים בישיבת פוניבז': "היות והוכח עד עתה שפסק 2000 שאושר על ידי בית המשפט (והינו בגדר פסק דין) לא שכנע את הרב כהנמן לפעול בהתאם, ואף פסקה של כבוד השופט שבח משנת 2014 שלא להפלות לא שכנע את הרב כהנמן לפעול בהתאם, הרי שאין מנוס משחרורו של הרב כהנמן מתפקידו כמנהל הגשמי, ולמצער לשחררו מן הניהול הגשמי של הישיבה ולהטיל את התפקיד הנוגע לאספקת הגשמיות של כל הישיבה על ידי מנגנון ברור, כדוגמת נאמן, או קבוצת נאמנים, למניעת ההפליה המתוארת לעיל".

לקבוע את זהות בעלי המניות בחברת ישיבת פוניבז'

סעד נוסף שדורשים בישיבת פוניבז' ואף הוא הוצג בפני הבורר החדש: "לקבוע את זהות בעלי המניות בחברת ישיבת פוניבז' (חל"צ)". המצב שנוצר בשנים האחרונות הוא, כי משפחת כהנמן עושה ככל העולה על רוחה בנכסיה של ישיבת פוניבז', הכוללים מכירת נכסים של הישיבה והעברת הבעלויות במניות החברה, למרות שברשות ראש הישיבה הרב מרקוביץ נמצאים 50% ממניות החברה, "כל העברת מניות שנעשתה בדרך של הורשה או מתנה – אין לה תוקף, שהרי המדובר בחל"צ. לכן, סטטוס החזקת המניות בחברה לא השתנה, ולרב מרקוביץ' ולרב כהנמן מעמד שווה במניות חברת ישיבת פוניבז' (חל"צ), על כל המשתמע מכך".

להחזיר סמכויות לרבנית מרקוביץ בישיבה

עוד דורשים בישיבת פוניבז': "להשיב לרבנית מרקוביץ את סמכויותיה כמנהלת רכש בישיבה, מנהלת חדר אוכל ומטבח, אחראית על נשים נציבות, ועוד, סמכויות שהוקנו לה בדין ובמפורש בידי אביה. הרבנית גורשה מן הישיבה ותפקידיה נשללו ממנה באלימות גסה, ולכן יש להשיב מיידית לה את כל תפקידיה וסמכויותיה".

תגובת ישיבת פוניבז'

"מגוחך לראות שעיקר טענת המחבלים מתבססת על כך שהוצרכו לפתוח לעצמם ישיבה חדשה בשם "מסורת התורה" בגלל שהגר"א כהנמן לא סיפק להם אישור תורתו אומנותו לבחורים שלהם. הלוחמים הגדולים נגד ההתייצבות בלשכת הגיוס מבססים את כל הישיבה שלהם על התייצבות בלשכת הגיוס|.

"ככל הנראה אין כאן ישיבה ואין איסור להתייצב בלשכת הגיוס, אלא יש רק מטרה אחת לחולל מהומות ומחלוקות בכל מקום ואם אפשר לריב גם עם ישיבת פוניבז' וגם להפגין ברחוב נגד התייצבות אז למה לשבת וללמוד, עדיף לייצר מהומות".

תוכן שאסור לפספס
65 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
53
כתבה מיותרת ומרושעת! הוויכוח לא אמור לעניין איש!
שלמה26.11.21
52
תוך כמה חודשים - אין יותר שונאים
זהו זה!25.11.21
51
מרן הרב אלישיב הצדיק באופן ברור את הבורר שפסק 50 אחוז לרב מרקוביץ חבל שר לייזר לא מקיים דין תורה ופונה לערכאות
מעוז25.11.21

הצגת כל התגובות

50
חסידי חבד מאחלים הצלחה לשני הצדדים...
מחלוקת עלובה 25.11.21
49
הצדק עם אף אחד. רבנים פונים לערכאות ומרימים יד בתורת משה? איפה גדולי העולם הליטאי, מדוע לא הצליחו לעשות שלום עד היום? הציבור החרדי מלכלך על השר הצדיק כהנא כשבביתו יש חילול השם גדול וכולם שותקים.
בוזאגלוביץ'25.11.21
48
רוב הדברים כבר נדונו ונפסקו בבוררות הקודמת גם השופטת שפסקה ללכת לבורר חדש כתבה מה שנפסק נפסק הכל שריר וקיים ומתפלא אני מה שהגיש צד כהנמן כאילו לא היה אף פעם תביעות לדיונים בבתי המשפט
ללא שם26.11.21
47
הלואי שהם יצחליו ויעיפו את ישיבתו של כהנמן מבני ברק למקום הראוי להם!
תפילה26.11.21
46
אני מודה שאני די בהלם. שנים חשבתי כמו הצד של הרב כהנמן ועכשיו אני רואה שזה בכלל לא כזה ברור. אני מחוץ לבואש הזה אז קל לי יותר לראות את הדברים מבחוץ ולבודקם שוב. מותר לטעות. אני חושב היום שאפילו אם הצדק במאה אחוז עם הרב כהנמן באיזה זכות הוא הלך לבית המשפט אחרי פסק בורר שמינה הרב אלישיב זצ"ל. להפוך את
איש ירושלים25.11.21
45
אשרי מי שלומד תורה ואוי למי שפונה לבתי משפט על מנת למחוק פסקי דין של בורר חשוב
יהודי25.11.21
זה לא יעזור להם - הקב"ה הוא זה שקובע את העניינים, וגם הבורר החדש עוד יפסוק בעז"ה לפי התורה, ולפי הפסק הקודם
יהודי 125.11.21
44
לייזר כהנמן, תקפל חפצים ולך הבייתה. עוד מעט הבורר מעיף אותך מפוניבז'
שמחה גדולה25.11.21
אתה לא תדבר ככה עליו תתבייש לך
ליטאי גאה26.11.21
43
מענין ! אם זה נכון איפה כל הצבור החרדי יש צד שלא מכבד פסק בי"ד והוא נקרא אם הישיבות? ליטאים השתגעתם?
עוזר26.11.21
42
תגובה חזקה חבל שהם לא כתבו את כל טענותיהם, זה קצת הראה שהרב כהנמן הגזים. ושהמחבלים הם מוגדרים "תלמידי ישיבת פוניבז'" על פי החוק. לא בלתי מעניין!
פון25.11.21
41
חילול השם נוראי!! נוראי!!! עדיף לחלל שבת ולאכול חזיר בשבת ולא להתנהג כמו שהישיבה הזאת מתנהגת! תסגרו את הישיבה ותשלחו את כולם הביתה
ללא שם25.11.21
צודק
דוד כהן25.11.21
40
ליברמן ושותפיו הם העונש על חילול ה' של פוניבז' (וגור וסדיגורא וכו')... הפיתרון לפוניבז' הוא לשלוח את שני הצדדים לביתם ולהצניח ראש-ישיבה מבחוץ - ת"ח בעל מידות, שאינו קשור כלל למשפחה הבוערת והמדממת.
יהודי ישראלי25.11.21
39
זהו זה, זה הולך להיות הסוף של כהנמן - לפטר אותו לצמיתות מהישיבה, וכך להשיב את המצב לקדמותו כפי שדורשת התורה
ישראל26.11.21
38
שונאים לאהל
כהנמן26.11.21
37
פעם כולם קיבלו דיחוי ,,עד ביטול החוק וסכנת גיוס הכלל
ללא שם25.11.21
36
כל הקשקוש כבודו במקומו מונח, אבל כמי שלמד בוניבז' לפני 55 שנה ר' ברל ור' גרשון כבר היו ואילו הצד השני לא נולד עדיין........
יהודי25.11.21
35
פעם ראשונה שאני רואה תוכן כתוב על הסכסוך שם....ונראה לי יותר כמתבונן מהצד שהצדק עם הרב מרקוביץ'....ימים יגידו.....לדעתי כל המכות שהם מקבלים....הכל בגלל שהם מתיחסים לספרדים כמו אל עם אחר כמו לגויים.....לא לגור לידם כמה שניתן....לא להתחתן איתם....לא לקבלם למוסדות כמה שניתן.....רק להרחיק ולהרחיק כמה
המרוקאי27.11.21
34
הלימוד תורה של 2 ישיבות פוניבז הם לימוד של ריתחא דאוריתא תציצו ותיראו איזה אהבת תורה יש שם. וזה קידוש ד גדול. כל שאר הענים לא קשורים לאף אחד מן העולם וגם לא אליכם המגיבים מתחת לכתבה כל עוד לא ניסיתם להבין את מהות הישיבה ומקור המחלוקת
ללא שם25.11.21
33
ראשי ישיבות והולכים לפני שופט. אז הלומד תורה ולא מקיימה לא שווה כלום. אתם 2 נבלות
שי25.11.21
32
אוי כמה שזה חזק - "לחלק מהטענות של הרב כהנמן יש בר מצווה". והעיקר הם אומרים את זה "לראשונה" יאלע, תתעופפו כבר מפוניבז', וזריז!
למה25.11.21
31
משה אמת ותורתו אמת
שלמה25.11.21
30
חילול השם הכי גדול שהיה במאה שנים האחרונות.!! כולם צודקים! היו צריכים להיכנס לחדר סגור ולסגור בניהם את הכל מותר לוותר לא חיים פה 1000 שנים אחרי הכל יש גם את הקב"ה בתמונה באמת מספיק זה מה שחסר לנו עכשיו? באמת באמת!! קשה היום יותר מתמיד אבל יפה שעה קודם יכול צאת פה קידוש השם הכי גד
דוד כהן25.11.21
29
אולי עתה יסכילו האנשים להבין מעט מעט מהצד של ישיבת פוניבז' כנגד "ישיבת הרב כהנמן" כפי שנפסק על פי דין תורה!!
מאיר25.11.21
28
דוסים כת חמורים רבים אחד עם השני,לכו לצבא כת של דבילים
ירושלים26.11.21
27
למה השונאים לא מבינים שמי שהולך עם התורה והאמת הוא זה שמנצח? תפנימו את זה, אתם הולכים להפסיד, ובגדול!!!
שאלה26.11.21
26
לפלג יש כבר מסורת להשתלט על נכסים שלא שייכים להם
יואל25.11.21
25
בסוף התורה תנצח! שונאים שונאים, לא יעזור לכם שום דבר, הקב"ה רוצה שהתורה תנצח, שהפסק דין ינצח - וזה מה שיהיה בסוף על אפכם ועל חמתכם!! אמן
הלוואי25.11.21
לא פסק דין ולא נעליים
יהודי26.11.21
הקב"ה רוצה שתפסיקו עם חילול השם הנוראי הזה. חבל שאתם לא לוקחים רגע לעצור ולהתבונן בטרפת הזאת.
יהודי26.11.21
24
מאות תלמידים? לאחר שר' דייטש עזב את מרקוביץ, בשיעור הכלולי שלו יש פחות מ-30 בחורים. חוץ מזה, שהעוכרי דין של המחבלים בחרו כמה שורות מפסק דין ארוך, שלא אומרות כלום מבחינה משפטית.
SJ25.11.21
אל תגיב, אם אתה לא יודע לקרוא פסק דין.
בית שמש25.11.21
למה אתה מסלף את המציאות לשקר אין רגלים
מרים25.11.21
23
איזה כיף זה יהיה כשכל תלמידי כהנמן יעופו מהגבעה...
חחחח25.11.21
22
בושה וחרפה
חילול השם25.11.21
21
כל מילה פנינה
חזק26.11.21
20
כהנמן אינו גר"א
סתם עסקן בלי קשר לשאלת הבעלות26.11.21
19
אולי בית המשפט יפסיק את הבריונות של השונאים
ללא שם25.11.21
אמן. מהפה שלך - ישר לשמיים
אמן25.11.21
18
אני לא ליטאי ואין לי צד בעניין. תגובות הגולשים פה מזעזעות, רדודות וגורמות לחילול ה'. אי אפשר לנהל דיון בדרכי נעם?
יהודי25.11.21
90 אחוז מהגולשים הם חילונים או חרדי לייט שזה חרדים מזוייפים, די להסתכל על התגובות שלהם בכל ימות השנה, כדי להבין איזה אנטישיימים עלובים הם, ועד כמה גדול שנאת עמי הארץ שלהם
125.11.21
17
סוף שוף שמועים את האמת
יצחק25.11.21
16
אם אני יסכם אז מה שאתם קוראים שונאים אומרים לכו הכל שלי לא משנה מה היה בבוררות וכו' והצד השני נשמע עניני יותר מעניין
לוי26.11.21
15
התגובה של הרב כהנמן ממש לא עניינית ומותירה אותו במצב מאוד לא נעים האם זה מה שיש לו לענות על הטענות? לגופו של עניין כל עניין הדיחויים מהגיוס שמדבר עליהם הרב מרקוביץ הוא ישן מלפני קום הפלג הירושלמי או עניין אי ההתיצבות שכבר אז הדירו אותם כמו כן למיטב ידיעתי הרב מרקוביץ וגם הרב אוירבך לא כפו את דעתם הפ
משה25.11.21
משה, זה בסדר הם אף פעם לא ענייניים.
משה משה26.11.21
14
בקיצור השונאים דורשים 100 אחוז והמחבלים דורשים 50 אחוז. תנאי פתיחה לא מוצלחים במיוחד למרקוביץ
ראובן25.11.21
דרך אגב אין להם גם מיגו שיכלו לטעון 100 אחוז כי אנן סהדי וכו' ומיגו להוציא ראו פ"ק דב"מ תוד"ה ויחלוקו
ליטאי גאה26.11.21
13
הטעות היסודית של הרב כהנמן היא שהוא פועל ממניעים אישיים של אגו ושתלטנות ולא מתוך רצון להגדיל תורה ולהאדירה, כפי חזון מרן הרב מפוניבז' לייסד רשת ישיבות בארץ ישראל, לפיכך הוא מרעיב את בחורי הישיבה, ומותיר את בנייני ישיבת גרודנא באשדוד שוממים ועזובים לאחר שסילק את ראש הישיבה מהמקום.
הניהול הכושל של הרב כהנמן 25.11.21
12
שופט חילוני יהיה בורר ? לאן הדרדרנו
נתי25.11.21
11
רק חבל שלא הזכירו שגם הרב שטיינמן שכביכול הצד השונאים כפוף לו כתב במפורש שצד הרב כהנמן לא צייתי דינא
ינס26.11.21
10
הפלג הירושלמי הפכו מזמן ללא רלוונטים בציבור החרדי. אולי במבנים של ישיבת פוניבז' הם יזכו, אבל בזכות מרן שר התורה הגרח"ק שליט"א, הציבור החרדי על כל גווניו הקיא אותם ממזמן והם מודרים ממוסדות, בתי כנסת, שידוכים וכו'. כל הבדיחה הזו של השתלטות על פוניבז' זה כדי להישאר בכוח בתודעה, כאילו הציבור החרדי מטומ
כנסו!!26.11.21
9
ואני טוען, עזבו את המחלוקת על הירושה. האינטרס העליון של הציבור החרדי זה שהישיבה תתנהל בידיים של אנשים אחראים, אנשים מהמיינסטרים הנורמלי, שנשמעים לדעת תורה, ולא בידיים של אינשי דלא מעלי שהוקעו מהציבור החרדי התורני, כאלו שמריחים מבואש מההפגנות שלא נגמרות על הרכבת הקלה והגיוס, כאלה שרגילים להפגין על כל
נחמיה25.11.21
זה לא סוד שכל אחד יש לו דעת תורה אחרת, והפלג הירושלמי כלל לא הוקעו מהצבור החרדי, הם מוכרים כחרדים יותר מאשר חבדניקים או כל מיני חרדים חדשים, אז תתפוצץ... ודרך ההפגנות זה כלל לא מופרך, כל גדולי ישראל הפגינו נגד גיוס בנות, אז מה ההבדל בדיוק בין גיוס בנות ובנים, שעל בנות כולם נחרדים, אבל על בנים רוצים
אלתר25.11.21
8
אפילו גדולי ישראל אינם יכולים להסתדר על פי דין א"כ מה יגידו אזובי הקיר
נאבעך25.11.21
7
אל דאגה, בסוף האמת תנצח!
האמת25.11.21
6
כמה השונאים יכולים להיות לא עניניים בתגובה שלהם. נראה שהם כבר הפנימו שהתורה מנצחת והם הולכים לעוף מהישיבה
וואלה26.11.21
5
ישיבת פוניבז' היתה ותהיה של משפחת כהנמן. מרקוביץ הביתה!
שאול26.11.21
4
אין לנו שיור אלא התורה הזאת. כולנו תקווה כי לבסוף פסק הדין שכבר פסק הדיין הרב צימבליסט שליט"א אודות מה שצריך להיות בישיבת פוניבז' יצא לאור, ואז כל השונאים יעופו מפוניבז'
הלוואי25.11.21
3
יש מחבלים ויש שונאים מי בצד של המחבלים ? ומי בצד של השונאים ? אף פעם גם לא הבנתי למה הכינויים הללו ? האם זה כל כך מסובך לפתור את הבעיה ? האם לא מספיק החילול השם הנוראי ? האם לא מספיק עפו מעדנים וסטנדרים ? עד מי ילחמו שם עד זוב דם ? גם את זה ראינו.
ללא שם25.11.21
2
אם זה ישיבה .!
בנאי25.11.21
1
סוף סוף הם טוענים את הצד שלהם, העסק הזה לא כזה פשוט כמו שהרב כהנמן ניסה לפרסם, כהנמן עצמו הוא זה שהתחיל למנוע מהם את "תורתם אומנתם" ואוכל לבחורים שלא על פי בי"ד ובית משפט
ראבו25.11.21
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

בניסן נגאלו, בניסן עתידין להיגאל

גאב"ד דרכי הוראה: מוכח שרק מכוח ההלכה ננצח במלחמה 

חיים רוזנבוים | 11.04.24

עץ פרי עושה פרי

ראש הישיבה בירך את האילנות, ואת ילדי בני ברק | תיעוד 

חיים רוזנבוים | 10.04.24

סערת הגיוס | דבריו נחשפים לראשונה

הגרמ"ד סולוביצ'ייק: "השיסוי החילוני, מזכירים לי את העבר האפל; בגרמניה גם עשו כך"

חנני ברייטקופף | 10.04.24

בהרכב של 9 שופטים

אחרי צו הביניים: זה התאריך שבו יתקיים הדיון בבג"ץ

נחמן שטרנהרץ | 10.04.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

תנו כבוד לתורה

סיום מסכת יבמות בב"ב - הגר"ד והגרמ"ה חגגו עם 'אור אלחנן'

איצלה כץ | 09.04.24

יראת ה' אלמדכם

הגר"ד לנדו נעל את 'זמן חורף' בישיבת 'תפארת ציון' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 08.04.24

צפו בשיחה המלאה | מיוחד

"לא רוצה עשירים" | השיח הנדיר בין הגרב"ד פוברסקי לינוקא 

חנני ברייטקופף | 08.04.24