כיכר השבת

"אין הכי נמי"

מה לבחורי הישיבות בגמר המונדיאל? // טור דעה

אם בחורי ישיבה כלשהם עשים דין לעצמם בנושא המונדיאל, לי אין מה לענות לבחור החילוני על הספסל. ואולי אענה לו בשפה ישיבתית פר אקסלנס – "אין הכי נמי" (טור דעה)

79
אלי שפירא | כיכר השבת | כ"ו בכסלו | 20.12.22
שער במונדיאל
שער במונדיאל (צילום מסך: כאן 11)

הטיימינג הקוסמי הזה, בנר ראשון של חנוכה, הביא אותי לשאול. לא שאלות מהסוג שמקבלים עליהן תשובה. שאלות שאין להן סימן שאלה בסוף.

אז יצאנו לדרך. כולם חגורים? יופי. חגורים שמח. סליחה, הייתי חייב.

ההתנגשות בין יום הדלקת נר ראשון של חנוכה לבין מועד משחק הגמר בתחרות הכדורגל העולמית, אירוע אוניברסלי ואדיר בהיקפו. לא זו אף זו - ככה אומרים עורכי הדין, אז, לא זו אף זו, שהדלקת הנר נפלה על אותו היום של הגמר העולמי, אלא שהשעות היו חופפות. הדלקת הנר, ולהבדיל - אירוע האלילות העולמי, לא האלילות ההיא של יוון העתיקה, אני מדבר על הסגידה האלילית לשחקנים עצמם - ועוד כאלה שלא נמנים בין הכדורים הכי עגולים על כר הדשא. הדלקת נר ראשון, ואירוע הגמר, התרחשו באותו היום ובאותה השעה. לפי שעון ישראל.

וכך זה התחיל:

ביום ראשון עם שקיעת החמה ודמדומי ערב, קיימו היהודים את המצווה שניתנה לנו מדרבנן, והנר הפיץ אור שדוחה הרבה חושך. בעוד העולם האוניברסלי, יושבי כדור הארץ מאלסקה עד ניו זילנד - קידשו את הסגידה האלילית לבחור ארגנטינאי בשם לאו מסי, שמעולם לא היה נציג האינטלקט האנושי, וממש כמו ראש הממשלה היוצא שגם הוא לא היה נציג האינטלקט האנושי - שחקן הכדורגל הנודע בשערים - תרתי משמע וכל זה, לא בדיוק מדען לפיזיקת הקוואנטים.

לא מתחבר לכדורגל, כדורסל, כדור יד או כל כדור אחר. הכדור היחיד שאני מכדרר באומנות אל תוך השער, הוא כדור אקמול קולד. ואין כאן ניסיון או מטרה להתנשא על מישהו, חלילה. אני פשוט חושב שתשעים דקות של בהייה קטטונית אחרי עשרים וכמה גברים מיוזעים שרודפים אחרי כדור, נוגחים בכדור, ורוב הזמן נוגחים אחד בשני או במשקוף ואם המצב יצא מכלל שליטה אז גם השופט יקבל נגיחה, ישלוף כרטיס אדום ויתמוטט. 90 דקות זה זמן יקר שבו, בעיני לפחות, אפשר לאתגר את האינטלקט, ללמוד משהו חדש, לצבור עוד ידע, להבין. אבל, אני יודע. זו דעתי האישית בלבד, ואני בטוח שבחורי ישיבות רבים יחלקו עליי ויסבירו לי כמה שאני לא מבין ולא קולט את היופי של המשחק.

אלי שפירא

בניגוד לשופט שחטף נגיחה שלישית עוד במחצית הראשונה, אני לא מוציא כאן כרטיסים אדומים לאיש. גם שאין לי משרוקית, אז לא יוצאים ידי חובה. כך או כך, שכל אחד ישלוף לעצמו את הכרטיס עם הצבע המועדף עליו. אני כותב כי באופן אישי אירועים שונים גרמו לי - שוב, לשאול ולתהות. אני איש של סימני שאלה מסתבר. סימני קריאה זה הצד החלש יותר.

הנקודה היא כזאת:

בתור ירושלמי שחי בירושלים, כי ככה זה ירושלמים, הם גרים בירושלים ופשוט לא עוזבים אותה, ובצדק. לעניינינו. ירושלים רבתי היא עיר גדולה לאלוקים ואדם, ועד שתבנה ותכונן, ובית המקדש ירד בנוי באש - לפי מ.ב.ד, עד אז האזורים שלא מאוכלסים בידי חרדים, שזה בגדול כמה מטרים בודדים בעיר, להוציא את אזורי הערבים, ובכל זאת, יש בעיר חלקים משמעותיים המשמשים כמעוזי חילונים, ובציבור החילוני יש מושג שנקרא "חיי לילה". אותם חיי לילה, דיי מפותחים בירושלים לרוב, אבל, כשבעולם מתרחש אירוע הספורט הגדול בהיסטוריה, גביע העולם בכדורגל, העיר כולה אחוזת טירוף (תרגום לאלה שלא ירושלמים, 'העיר' בירושלמית זה מרכז העיר. רדיוס של 700 מטר בערך).

בכל מקום ותחת כל עץ קלישאות לא רענן, מוקמים מוקדי בילוי, ספות כורסאות וספסלים, שתיה כדת אין אונס, וממול ניצב מקרן בגודל של שבעה מגדלי עזריאלי, ועליו מוקרן המשחק.

לצופים יש מערך לחנים קבוע, ונהמות בטון עולה ויורד מושמעות במקהלה בהתאם לנסיבות ולעוצמת הנגיחות של השחקנים זה בראשו של זה. הנקודה היא שהמאמץ כולו מרוכז בשרירי הרגליים, אז אין מה לפחד על הראש ואפשר לנגוח בכדור, בשוער, בדלת של רכב. קיר מבטון. מה שבא.

ועל כל פנים, בימות המונדיאל בירושלים, כשחרדי מן המניין או כזה שפספס את המניין יחלוף במרכזה של עיר, הוא ייתקל ישר בחוק החרדים השלובים, אבל בפירוש המילולי והמעשי שלו. אל מול המקרנים יושבים אגודות אגודות, המוני חרדים שלובים זה בזה, כרוכים זה בזה, רובם בחורי ישיבות לאורך הסקאלה שבין ישיבה קטנה ועד לקיבוץ, שבמקומות אחרים נקרא וועד. אז אולי הגיע הזמן להקים וועד, כי הרי הציבור החרדי מקים וועד לכל דבר, בטח יש להם אפילו את "הוועד להקמת וועד".

אני מציע להקים את "הוועד לבחורי כל הוועדים שבורחים בלילה כתינוקות הבורחים מבית הוועד". וכל זה למה? כדי לצפות בנבחרת פקיסטן גוברת על טג'יקיסטן שבמדינת אוזבקיסטן בגבול הודו ואפגניסטן. סטיתי מהנושא והשיר 'יעקוב' מתנגן לי עכשיו בעומק התודעה כמו תקליט שבור. העיקר בסוף יעקוב ניצל מהטאג'יקים הרעים, והבת של ראש השבט תישאר רווקה על שילבינו שערות ראשה, עשרים פרות לא יעזרו לה.

ואחרי שפתחנו במילתא דבדיחותא על ראש השבט המניפולטור, ראו. חלף דיי זמן מאז הייתי בחור ישיבה. וממרומי שנות חלדי, אני לוקח את הפריווילגיה לצקצק. כאחרון המצקצקים אצקצק, משום שללכת ברחובות מרכזיים בירושלים החילונית החוגגת את אותו מונדיאל, ולראות נחילים של בחורי ישיבות... כן. נחילים, של בחורי ישיבות, שחולשים על העיר, פושטים עם שחר, יותר נכון עם ערב, נאספים בקבוצות מול מקרנים עם בירות ופיצוחים, וממש מייצרים קירוב לבבות עם אחינו העגלות הריקות הטועות והפועות באחו, ומילא העגלות, כלומר אחינו הרחוקים שעדיין לא חזרו בתשובה, כלומר החילונים, הם יוצאים וחוגגים את המונדיאל, הסילבסטר וכל אידיהן של גויים כמו סטרנורא עיין ע"ז וכו', ומה לבחורי ישיבות עם כל זה?

מילא, בחור סורר שמשאיל ממשה השרת את האייפון 3 החדיש שרבים חללים הפיל בהם את סטיב ג'ובס עצמו, וצופה הבחור בפרעה וכל זרעו ממש במצולה, בחדרי חדרים, גם זה חמור. מן הסתם, אני לא משגיח.

אבל אני שואל את השאלה הישראלית הגנרית. חברים, למה ככה?

אני לא מטיף בשערים, לא לקחתי על עצמי את תפקיד המגיד מדובנא או מקוזניץ, עדיין. אני רק מנסה להעביר מסר אליו שותפים עוד רבים וטובים, חרדים - וגם כאלה שלא. המראֶה הזה פשוט לא נעים, דווקא למי שלא זכה להימנות על קבוצת עמלי התורה. הצופה חש בדיסוננס קוגנטיבי. שזה בעברית מצב שסותר את ההיגיון. או כשל לוגי.

וכן, ברור. ברור שלא כולם. ברור שלא הרוב. ועוד יותר ברור שביחס לאוכלוסיית עולם הישיבות כולו, מדובר בקומץ. אבל ביהדות ובהלכה מייחסים משמעות למושג "מראית עין". ואין זה מראה עין מלבב.

כך למשל, כשחלפתי לאורך רחוב יפו בדרכי לאנשהו באזור, בשעת ספק חשיכה ספק אינה חשיכה, בדרכי חזרה מאנשהו, כבר הייתה וודאי חשיכה, ומשחק קריטי ביותר- כך הבנתי לפי נהמות הדאגה והחרדה, התקיים באצטדיון הממוזג בקטאר, אולי רוסיה הייתה נגד אוקראינה, לא בדקתי.

לפי התכונה ברחוב, נראה שהאווירה מתוחה. כיכר מאוד מרכזית הייתה גדושה במאות בחורי ישיבות, צופים משולהבים, שלוקים בהתקף מאניה - אופוריה כשמישהו בעט בכדור לכיוון השער, ואז כולם כאיש אחד שוקעים לדיפרסיה, דיכאון עמיד, מאג'ורי, נוהמים בשקט מתחת לשפם.

בחור לבוש שחור לבן, ציציותיו מתבדרות ברוח הירושלמית, צועק לעבר המקרן: "רוץ נו רוץ, תעבור אותו!". המקרן לא הגיב.

אני מתיישב על ספסל, בתצפית אחורית, כולם חרדים. כולם. כן, ממש ספרתי. הושיע את עמך 800 פעם. כולם בחורי ישיבה חרדים. ירושלים מתחרדת עד כדי כך שלא נותרו בעיר צופי מונדיאל חילונים.

צחוק בצד. כאן זה היה רציני. וקצת עצוב.

בעודי צופה בתופעה המסקרנת, בחור חילוני כנראה מטושטש אחרי ששתה שלוש חביות בירה וצפה במשחק המותח, שרשרת זהב לצווארו, צמיד זהב על פרק ידו, קעקוע על רגלו, רבב על בגדו, שערו גולש מהר הגלעד, בקיצור, מאובזר. הוא מתיישב לידי ופוצח בניגון מוכר שמתחיל המילים "תגיד לי!". כן? "כל החברה החרדים האלה" הוא ממשיך, ואני כבר מבין לאן זה הולך. "כל הבחורים מהישיבות, אם מרשים להם שם בישיבות שלהם ככה, למה הרבנים לא מרשים להם ללכת לצבא? בצבא הם יתקלקלו, וכאן לא?", סוף ציטוט.

ניסיתי לגמגם שהרבנים ממש לא מרשים, ושזה מיעוט, ושילך למיר, חברון, וכל פוניבז' (ביום טוב) ועוד מאות ישיבות, ויראה בית מדרש מלא וגדוש, אבל בסוף חייכתי בנימוס ונטשתי את הספסל בבושה וחוסר נעימות. א-טאיינע, כמו שאומרים במונדיאל.

התזמון בין נר ראשון של חנוכה, לבין האירוע המרכזי של הכדורגל העולמי, הגמר הגדול, סימבולי מאוד בעיניי. ביוון העתיקה, שהניבה כידוע לא מעט חוכמת חולין בעולם, היה מנהג אלילי, לקיים תחרויות ספורט, בעיר ספרטה - נכון, משם המילה ספורט. התחרויות היו כל ארבע שנים, כשבמהלכן סגדו ההמונים לאליליהם, כאשר השיא היה כשספורטאי המנצח של התחרות, עולה אל פסגת הר האולימפוס - אותו הר שעל שמו קרויה האולימפיאדה, ואת לפיד הניצחון שאוחז בידו המסי של תרבוס יוון, אות הניצחון, מקדיש הזוכה המאושר לאליל הראשי, רמטכ"ל האלילים, שעל פי המיתולוגיה היה חובב שידורי ספורט ויושב עם בירה ופיצוחים ועוקב במתח אחרי המשחקים.

זה, כמדומני גרעין ההבדל בין חכמי ירושלים לחכמי יוון. הללו, עם חוכמתם הגדולה, סגדו בסופו של דבר לעשרות אלילים, העם היהודי להבדיל – נושא את דגל האמונה בה', באחדות מוחלטת של בורא אחד שהוא המדע, הוא המודע והוא היודע - כלשון הרמב"ם, ונשא בגאון אמונה זו. היהודים הם הראשונים שהביאו את בשורת הבורא היחיד בעולם לזמן העתיק, אז אינספור אלילים היו לכל עם, בכל הצבעים והמידות, כל הגדמים הכי מתקדמים, כולל אליל מתקפל, שבטח נקרא סמסונג. העם היהודי יצא למבצע "בלק פריידי" ועשה מכירת חיסול, בדגש על החיסול.

כמה סמלי הוא שביום בו חוגגים בעולם את רגע השיא של הירושה האלילית שהותירה יוון לעולם, בו ביום מדליקים נר ראשון של חנוכה, אחרי שמעטים נצחו הרבים, והמקדש, משכנו של הבורא היחיד - כאן בעולם החומר, שב לטהרתו.

לי נראה שהנושא שבמוקד החג, הוא מאבקי הסמליות בין הרעיונות היווניים האליליים - לבין סמלים שאותם מוביל העם היהודי מזה דורות. סמל הוא עניין חיצוני, לא מהותי. ממש כמו "מראית עין".

אם בחורי ישיבה כלשהם עשים דין לעצמם בנושא המונדיאל, לי אין מה לענות לבחור על הספסל. ואולי אענה לו בשפה ישיבתית פר אקסלנס – "אין הכי נמי".

חנוכה שמח.

תוכן שאסור לפספס
79 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
63
מעניין מה אה עשית שם בזמן ההדלקה
סתם מישהו21.12.22
62
לראות אחת למשחק זה לא עבודה זרה עבודה זרה . זה סגידה לא נורמלית לרצות לגעת בכל חפץ שהכוכב נגע וכו .אני חושב שהספורט היום התעדן מאוד לעומת התקופה של יוון אני לא ראית את המונדיאל רק מהסיבה שנהרגו המון פועלים בבנייה של האיצטדיונים בקאטאר וזה באמת מזכיר את תרבות יוון וזה מזעזע .
בן 21.12.22
61
כתיבה מעולה. רק הערה. אם כוונתך שבאמת אין תשובה אמיתית לשאלה של הבחור מספסל (ולא סתם שאין לך כלים להסביר זאת לחילוני) אתה בבעיה, פשוט תראה בציבור הדתי שמתגייס את % מורידי הכיפות במהלך שירותם הצבאי ותבין שהצבא זה לא סתם תרבות פנאי אלא אלטרנטיבה חינוכית וערכית ההפוכה כמעט לחלוטין מהיהדות.
ש.21.12.22

הצגת כל התגובות

60
תת רמה ,משחקי מילים של ילד בחינוך מיוחד
יוני21.12.22
59
חוץ מזה לא כדאי לזלזל באינטילגנציה של כדורגלנים יש מחקרים שמראים שלרוב הכדורגלנים שמשחקים בליגות הבכירות הם מעל הממוצע במנת משכל . יש כדורגלנים שעשו תואר ברפואה .
בן21.12.22
58
אחד המאמרים הכי דבילים שקראתי בשנה האחרונה . מגיע לכותב איזה פרס על זה
איש אמת21.12.22
57
כל הישובים החרדים בקושי יש בריכות מגרשים אחר כך לא מבינים למה יש נוער נושר בבחירות לבעוט את העסקניםשסוחרים בנו
יאיר21.12.22
יש גם יש מגרשי משחקים . אבל עסקנים מטונפים שודדים את המגרשים ללא כל הפרעה . שיכון ג' . בארי 18 פינה ירוקה הופכת למוסד חינוך . רמז מגרש כדורגל כנראה כנ'ל . שדרות רמז נשדד עי' בית הכנסת שיאושר שם או בסמוך לו מבנה 6 קומות . וכן על זה הדרך בכל פינה פתוחה בעיר המזוהמת בני ברק יש שוד השטחים הירוקים .
אורי22.12.22
כל מילה בסלע!!! שייצלו באש הגהינם בב"א
צודק!22.12.22
כן, עסקנים דוחים שולטים עלינו! גם בריכות שחיה אין בשכונות חרדיות, למרות שהעיריה מעוניינת לתקצב זאת (מידיעה!) אבל בגלל עסקנים שחושבים שהם חכמים ומתנגדים לב4יכה כי זה לא צנוע... כל התושבים סובלים שצריכים לנסוע רחטק לבריכה... העסקנים הללו שולטים על כולנו, מתי ננצל מהם?
מדויק17.01.23
56
ת'כלס, לא הבנתי מה הוא רוצה, מה נתפס דווקא על המונדיאל? ואת כל הנשים עם הפאות הלא צנועות הוא כן מבין? ואכמ"ל.
דוד21.12.22
55
רדוד מאוד. לא מתאים לרמה של האתר
יהודה21.12.22
54
איך רוסיה נגד אוקראינה אם שתיהן לא הגיעו למונדיאל???
אלי22.12.22
53
שוין... נו נו
אבישי22.12.22
52
כתיבה שנונה וקולית אבל האמת די נבובה ... כלומר הנושא הזה כל כך לעוס שיש ישבישער'ס שרואים כדורגל אז נכון שבאמת היה סתירה בין נר חנוכה לגמר המונדיאל אבל לדעתי בחור ישיבה נורמטיבי גם אם יצא לו פה ושם לראות כדורגל יכול לקחת את הדברים בפרופורציות(בניגוד מוחלט לאותו אחד שמשאיל אייפון 3 ממשה השרת...)
ישבישעעער22.12.22
51
אין שום בעיה לראות כדורגל ומי שלא מתאים לו שלא יראה אבל שלא יחנך אחרים
אחד שיודע22.12.22
50
ואווווווו זה המשפט הכי הכי הכי ... מטומטם ששמעתי בחיי!!!
שלמה 22.12.22
אתא צודק בהחלט משפט גרוע ודבילי
לאו מסי22.12.22
49
מענין איך אתה יודע על המשחק הזה🤔
מסי22.12.22
48
המאמר כתוב בהתנשאות שמקשה מעט להגיע לגוף העניין. לגופו של טור - כמחנך עדיף לי שתלמידיי יתעניינו בספורט ולא בכל התועבות האחרות ברשת ובמדיה, ולגבי מראית העין - זו בעיה ידועה, שמוכיחה שלא מדובר דווקא בנוער נושר שמחזיק סמאטרפון אלא בבחורים קונבנציונאלים שיש להם משיכה לקונצנוס של הכדורגל העולמי...
יש אמת אחת והיא מורכבת28.12.22
47
הביאו תמונה שיותר מדי מעורבת במשחק
דבורה22.12.22
46
לפני שאתה כותב תבדוק במה מדובר והאם לא עדיף שיראו כדורגל מאשר סרטים או שילכו לרחוב ודרך אגב כל מי שראית אותו שם הוא בחור שמור ואין לו אייפון איך אני יודע?כי זה שודר בערוץ 11 והיה אפשר לראות את זה הפלאפון אז אל תתחיל להשפריץ מילים על נושא שאתה תצא בו טוב ואיזה ספר מוייסר
איש ימיני22.12.22
45
מה אתה לא יוצא למסעדות זה גם תרבות יוון לתת חשיבות מיוחדת לאוכל אתה לא יוצא לחול לנופש אפילו שלדעת רוב העוסקים אין היתר . אז על תדבר על בחורי הישיבות שקצת יוצאים להשתחרר ולראות משחק שאין בו שום בעיה הלכתית . במיוחד אחרי שהם יושבים שעות על שעות ללמוד
בחור ישיבה 22.12.22
44
אויש תנוח כמה דמגוגיה וקלישאות, חפש מקצוע אחר
אהרן23.12.22
43
"לאתגר את האינטלקט" - במאמר הזה לא אתגרת לא את הכותב ולא הקורא.
דני22.12.22
42
הגיע הזמן שכיכר השבת תיתי לנו קצת תקצירים של משחקים שלא נצטרך להחזיק טלפון לא כשר
חיים25.12.22
41
אני מתלבט אם לצחוק או לבכות
ש ש22.12.22
40
זה ההבדל בין לגדול בעיר חילונית לבין עיר חרדית מי שגודל בעיר חילונית יודע להבדיל בינו לבינם ודרך אגב אחר כך הם מכבדים אותך יותר ומעריכים יותר וגם אם אתה רואה זה בסתר ולא בגלוי
יעקב20.12.22
לגמרי מסכים
דוד20.12.22
לפני שנתיים שגרתי בירושלים, לא הייתי יודע על משחקים (אא"כ היו חברי חדר אוהדים של...). כיום שאני גר בעיר מעורבת, אי אפשר שלא לשמוע את השאגות מכל הבניין לעיתים במהלך השבת עצמה. אז לומר שזה עדיף ? הא... בכול אופן ניכר שכותב הטור בקיא עד לפרטים הקטנים של כללי המשחק מעניין מאיפה???
פלוני20.12.22
39
״ראש השבט״ עם טית בסוף ולא ת, אפרופו אינטלקט בזמנך הפנוי
רק תיקון קל20.12.22
בפעם השניה שהוא כתב 'שבט' הוא תיקן.
מוני20.12.22
38
כתבה רדודה בלי תוכן וחוטאת לאמת
דוד20.12.22
37
אתה צודק 100%,אבל אתה מדי בעניינים כדי לשפוט את הבחורים תבדוק על עצמך ולא צריך בדיקה מעמיקה עד כמה אתה נגוע באלילים אחרים. כדור רגל לא מדבר אליך אבל כמב אלילים אחרים, כן.
Mike20.12.22
36
מנין לך מה האינטלקט של מסי
רפאל20.12.22
35
מילות כדורבנים. אהבתי..טור מצחיק ונכון
שיעהלה20.12.22
34
אתם עם האייפונים והאתרים והגלישות אל תשאלו למה הבנים שלכם או האחים שלכם שבישיבות רוצים ללכת לראות מונדיאל כמו שאנחנו הכנסנו מושגים חילוניים כמו אייפון ואינטרנט וכו' אז למה שבחורי הישיבות ישארו כמו שאמורים להיות?
הכל השפעה20.12.22
דבר ראשון זה לא בהכרח קשור כי יש אבות עם כל האייפונים והאתרים שאמרת לא רוצים שהבנים שלהם יראו ויש בנים של צדיקים גדולים שהולכים לצפות דבר שני ניכר שכתבת את התגובה באתר אז
אני22.12.22
במחילה מכבודו, אבל מדוע אתה כותב אתם עם האייפונים לא נראה לי שאת התגובה שלך כתבת מנוקיה 105
סליחה20.12.22
אין לך מה להתחמם, הרי אתה בעצמך יודע שהוא צודק ושהילדים שלך לא יחיו כבני תורה ועובדי ה' זה כואב אני יודע תנשום עמוק ותפנים
טיפש22.12.22
33
רבים וטיפשים ממך כבר טענו טענות חסרות טעם שכאלו מה מוצאים בחורים הנאה מלצפות במשחק שכזה, אומר בפה מלא שמי שלא מבין מה מעניין או מה מתוחכם במשחק זה או אחר, מוזמן ללמוד ולברר. הכי קל לגלגל עיניים בצידקנות מדומה, להפציץ במושגים שכביכול אתה לא מכיר ולטעון נגד בחורים.. שלא רצו טלפון עם אינטרנט בישיבה!
שוקי20.12.22
32
בתור אחד שמתעניין מאוד בכדורגל ההתנשאות של כותב הטור ממש מגעילה . גם אם אני יכול להסכים עם הרבה ממה שכתוב, תחושת העליונות הנוטפת בין השורות פשוט לא נותנת רצון לקבל מה שכתוב.
משה20.12.22
רחמי עליך. כנראה חוסר במותר האדם...
מישהו21.12.22
31
לא חסר צעירים חילוניים שבאים לסליחות ותפילות ושמחת בית השואבה ואף אחד לא שואל אותם אם הם לא בצבא..... אני לא משווה חלילה, אבל אפשר להרגע, כל עוד מיירי בכדורגל גברים....
בוא נרגע20.12.22
30
לא כולם מושלמים ויש בחורים שמתפתים ללכת לראות מונדיאל....עדיף היה שהיו צופים בסתר ולא ברחובה של עיר לעיני כל ישראל כי אז יש גם חילול ה'....בורו שעדיף היה אם היו נשארים בישיבה ללמוד אבל יש כאלו שקשה להם ללמוד רצוף שעות ארוכות ואידך הם אוהבים אקשן
האקשן והמתח שיש זה מה שמושך אותם...20.12.22
29
טור מתנשא ולא מצחיק בכלל
פפוס בן יהודה 20.12.22
28
מותר לראות מונדיאל. מותר גם להתגייס.
קורא ותוהה20.12.22
27
מחילה מכבוד הכותב הנכבד. גם אותי לא מעניין כדורגל כלל ועיקר אך דברים אחרים מעניינים גם מעניינים. אני לא שופט את מי שזה תחום ההתעניינות שלו וההתפרקות שבה הוא בחר (מה גם שאין בזה שום בעיה הלכתית בשונה מהרבה דברים אחרים). וחוצמיזה.. ניכר כי הכותב מונח יפה מאוד בחוקי המשחק..
מייבין20.12.22
26
עזבו אותנו בזמנינו כל אחד מרשה לעצמו לתת את הדיעה שלו דיייי
בק20.12.22
25
מצחיק בקושי תת רמה
יוסי20.12.22
24
גם אם יש קצת אמת, הטור כתוב בכל כך הרבה התנשאות שזה פשוט מעורר בחילה.
יוסי20.12.22
23
אתה לא יותר טוב ואולי יותר גרוע מאותם בחורים שנהנו מהמונדיאל אני בטוח שהם עושים יותר שטעייגן ממך אלא מה יש יצר הורע אז בבקשה די להיות המטיף בשער אתה לא האיש הנכון במקום הנכון בזמן הנכון ועל זה נאמר סייג לחוכמה שתיקה
בחור ישיבה20.12.22
22
קשקושי סבתא. עדיף שתעזוב את האינטרנט הטמא שרבותינו יצאו נגדו ותלך ללמוד משהו חדש, תצבור עוד קצת ידע.
אבי20.12.22
21
לא הבנתי איך אתה יודע כל כך הרבה מושגים על כדורגל, שופטים, כרטיס אדום וכו'....זה כנראה אומר שאתה מצוי בעניינים ואם לא הייתה צריך לכתוב על זה כתבה, כנראה הייתה צופה עם יותר מחצי עולם במשחקים
אחת20.12.22
20
טרחני למדי
גבע20.12.22
19
מרוב מלל שמנסה להתחכם, התעייפתי עוד הרבה לפני הפואנטה… פעם הבאה תכתוב מפוקס,
לא האינטלקט הכי חד20.12.22
הרבה מלל וקישוטי מילים
בדיוק מה שהרגשתי20.12.22
18
שורה התחתונה - קבל את האמת ממי שאמרה. אבל, זה קצת מצחיק, כי עבר לי בראש כשקראתי את הכתבה, מה היה קורה לו הכותב כרגע תלמיד בישיבה, וחשקה נפשו ללכת לצפות בגמר המונדיאל, האם הוא היה כובש את מחשבתו וחוזר לבית המדרש או שלא ממש.
משה20.12.22
17
אני בחור ישיבה ונכון יש לי בעיה אני חולה כדורגל אבל הכתבה נכונה וכתובה מעולההההה צחקתי
חבל אני דווקא אוהב כדורגל20.12.22
16
כתיבה קלאסית של שפירא. יש שמתים על זה. יש שלא סובלים. אין באמצע. כמו האיש עצמו
ישיבעבוחער 20.12.22
15
אם אני אתפוס שלט פליסטיישן או כדורגל אני כן אהנה מהמשחק, לא אשקר, אך אם יהיה לי מנגד שיעור תורה באותו זמן- אפילו לא אמצמץ במה לבחור. מי שהתורה לא מנחה את חייו זה בלתי אפשרי לשפוט אותו על רדידות, כי היצר הרע פשוט מושך אותו מהאף, אדם חילוני בכלל נגרר אחרי התאבות שלו ולא אחרי רמת האינטלגנציה (מניסיון).
אדיר - בעל תשובה20.12.22
14
לאו מסי אלוף העולם אין עליך אוהבים אותך....................
בר 20.12.22
למה מסי גולש בכיכר השבת?
חח22.12.22
לא מתאים
דבורה22.12.22
13
כולם פצועים היום ברוך ה שהנתח ליצר הרע שלהם הם נותנים לו בצפייה במשחק כדורגל.
שי20.12.22
12
מדובר בבנים להורים לא בדיוק חרדים, ושמעו בבית על משחקי כדור רגל
מרדכי20.12.22
11
אולי כתבה צודקת אבל הכותב הנכבד לא נראה שהוא זה שצריך להיות המטיף זה אומר בחורי ישיבה קדושים יש קצת יצר הרע אבל זה הרבה יותר טוב מלהיות כל היום באתרי האינטחטא ולהטיף מוסר תעשה דברים יותר מועילים ובין ריסי הכתבה נשמע שהכותב כמעט שופט אז גם כסיל ששותק חכם יחשב...
טוב20.12.22
10
מצפה מלומדי תורה שישחקו שחמט ולא יתענינו במשחקי כדור המתאים לדלי השכלה
משה20.12.22
9
כתיבה מעולה. מידי. גם אני הייתי בירושלים ביום של משחק. זה באמת היה קצת מצחיק לראות המוני חרדים צובאים על המקומות שמרינים את המונדיאל
אהובי21.12.22
8
אהבתי את הכתבה שפירא לא מפחד לכתוב את כל האמת גם אם היא לא נעימה לאוזן שלכם.
מתנחל מרעננה21.12.22
7
הומור שחור
מם21.12.22
6
ככה זה בעדר כולם נשלחים לישיבות גם אם הם לא יעשו כלום ויחכו רק לברוח. כל פראק כרס וזקן מקים "ישיבה" כי הרי התחייב בכתובה לפרנס. ודו"ק. אז בחורי ישיבה הם ודאי שלא .
גפנר 21.12.22
5
מה הברדיטשיבער היה אומר: ככה יפה עם זה. הנה אפילו אוהדי כדורגל שכל ראשם מונח בכדור, כאשר אין משחק גדול, הם הולכים לישיבות הקדושות ועושים שטייגען...
ברדיטשיבער ישיבישער21.12.22
4
טור מטופש ומתנשא. טוב לו שלא היה נכתב
אברך 21.12.22
3
מנהל או רב שעושה גזענות ברישום ועושה אפליות הוא גרוע הרבה הרבה יותר מבחור שרואה מונדיאל....
מנהל עושה אפליות גרוע ממי שצופה מונדיאל21.12.22
2
אלי שפירא מהכותבים הכי טובים שיש תנו לו כבר משהו יומי שנהנה כל יום!
קורא קבוע 21.12.22
אפילו לא בצחוק
אל תהרוג אותנו22.12.22
סתם כתבה ...מה לכתב ולבחורי הישיבה ולחרדים ? וכי בגלל שלא מושך אותו כדורגל נוגח בבחורי ישיבה,אז לא מושך אותם ליהיות כתב בעיתון אפשר לחשוב שזה תכלית החיים ... תן לבחורים קצת להשתחרר קצת מה יש? מי כמוהו יודע מה הולך ברחוב הבעיה שלו זה מונדיאל ..נו קטנוניות הכתבה והסיבה לכתבה...
אין הכי נמי 03.02.23
1
יש שם את מסייי אבל אדי את mbppe
יש09.02.23
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

אחר ששבת בישיבה | הפוסק הגר"מ שטרנבוך בקידוש לבנה 

חיים רוזנבוים | 19.05.24

אחרי התרגיל

הממשלה לבג"ץ: עד סיום כנס הקיץ - יהיה חוק גיוס חרדים

נחמן שטרנהרץ | 16.05.24

נעדר מהישיבה 10 חודשים

ראש הישיבה חזר לישיבה ומסר את השיחה השבועית • גלריה

חיים רוזנבוים | 16.05.24

גלריית תמונות

כך פתחו את זמן קיץ בישיבת 'אבני נזר' בירושלים | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.05.24

"אם הוא לא כבנו - צריך לפטר אותו" • צפו

ההדרכה של הגרב"ד לר"מים | "ר"מ חייב שהלימוד יהיה מתוק ולאהוב את התלמיד, לדאוג לו"

חנני ברייטקופף | 14.05.24
ש

לא תכנסו?

פרפומריה רק ב- 10₪ • מהמותג הנמכר ביותר בארץ >>

כיכר בשיתוף סנו | מקודם

גלריית תמונות

מעמד של שמחת התורה: מאות הבחורים סיימו יחד את הש"ס

חיים רוזנבוים | 13.05.24

עסקין בחדוותא דילי

הפוסק בשיחת 'פתיחת הזמן' ברשת הכוללים | תיעוד מיוחד

חיים רוזנבוים | 12.05.24

ביקור חיזוק

ראש הישיבה: החיילים בכניסה - לא יודעים שאתם השומרים

חיים רוזנבוים | 09.05.24

אנו רצים והם רצים

ויחזור לתלמודו: אלפי תלמידי הישיבות התחילו את זמן קיץ

חיים רוזנבוים | 09.05.24
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

תיעוד מפעים | צפו

הגר"ד לנדו הדריך את המחנכים איך לטפל בבחורים מתמודדים

חנני ברייטקופף | 08.05.24

על יד ארון הקודש המוזהב 

תיעוד מפתיחת זמן קיץ בהיכל החדש: הגר"י בירך "שהחיינו"

חיים רוזנבוים | 08.05.24

ענבי הגפן

המונים בשמחת אירוסי נכדת הגרמ"ה הירש | גלריה

חיים רוזנבוים | 08.05.24

צרבי דרבנן

במודיעין עילית מתכוננים לחג שבועות | גלריה

חיים רוזנבוים | 07.05.24
ש

השנה יותר מתמיד

ערב זיכרון ייחודי לחללי צה"ל יתקיים בבית שמש

אסף מגידו | מקודם

גלריה מכבוד התורה

מאות צורבי ומאות דפי גמרא - המבחן הגדול של 'ושננתם'

חיים רוזנבוים | 06.05.24

ותלמודו בידו

מול גלי הים בקיסריה: כך נפש הגר"ש גלאי בימי בין הזמנים 

חיים רוזנבוים | 06.05.24