אחייניו של אדם שנפטר: את הבית ירשה האלמנה אך השטח שסביבו גם שלנו

ב-2008 נפטר תושב הצפון והבית במושב בו התגורר עם אשתו עבר לבעלותה המלאה. באחרונה דחה השופט אסף זגורי תביעה שהגישו נגדה אחייניו של האיש בה טענו שעל פי צו הירושה הם זכאים לחלק מהשטח שסביב הבית ועל האלמנה לרכוש אותו מהם תמורת 600,000 שקל (משפט)

עו"ד רז לבנת | כיכר השבת |
האלמנה ירשה את הבית, אבל מה עם השטח סביבו? אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

חוק הירושה קובע שכאשר אדם נפטר ולא הותיר ילדים אלמנתו יורשת שני שליש מעזבונו ואת היתר יורשים הוריו ואחיו (או צאצאיהם אם הללו נפטרו). החוק מסייג וקובע שביחס לדירת המגורים – האלמנה יורשת את חלקו של בעלה המנוח כך שהדירה כולה עוברת לבעלותה.

ב-2008 נפטר אדם והותיר אחריו אלמנה. לזוג לא היו ילדים אך היה להם בית במושב בצפון הארץ שהוקם על שטח של כ-2 דונם. האיש לא ערך צוואה ולאחר פטירתו ניתן צו ירושה שקבע שאלמנתו היא היורשת המרכזית ואחייניו (ילדי אחיו למחצה שנפטר) הם בעלי זכויות בחלק קטן מהעיזבון.

בתביעה שהגישו האחיינים נגד האלמנה ב-2014 הם טענו שעל פי חוק הירושה היא אמנם ירשה את בית המגורים אך השטח שסביב הבית שייך גם להם, בהתאם לאחוזים הקבועים בצו הירושה.

לטענתם, יש לפצל את המגרש ולאפשר לאלמנה לרכוש מהם את חלקם בשטח תמורת 600,000 שקל, לכל הפחות.

מנגד, ב"כ האלמנה התקומם על עצם ניהול ההליך וציין שמדובר בלא פחות מהטרדה של אישה מבוגרת בת 90. לטענתו, חלקת האדמה שבה גרו האלמנה ובעלה המנוח ניתנה להם בחוזה חכירה מול רמ"י וכללה מראש 1,800 מ"ר.

לדבריו, צו הירושה קבע שהאלמנה תקבל את הבית ושטח האדמה הוא חלק בלתי נפרד ממנו.

עו"ד רז לבנת. צילום: נחמה דרור

כסף, כמה שיותר

השופט אסף זגורי מבית המשפט למשפחה בנצרת הסביר שנקודת המוצא בכל הנוגע לירושת בן זוג היא שיש לחזק את זכותו לירושה על פי דין, בעיקר בנסיבות בהן מדובר בהתנגשות זכויותיו מול זכויות יורשים ממעגלים משפחתיים רחוקים יותר.

הרציונל הוא לאפשר לבן הזוג להמשיך בשגרת חייו ולמנוע ממנו הטרדות ואי נוחות. השופט הדגיש ש"אין משהו מטריד יותר מתביעה משפטית של יורשי בן הזוג המנוח שעמם לא היה לאלמנה שום קשר".

לדברי השופט, בהגשת התביעה האחיינים כמובן לא מבקשים להפוך לשותפים בפועל בשטח, לעזוב את דירותיהם במרכז הארץ ולעבור לצפון כדי לסעוד את האלמנה. מטרתם היא אחת, קבלת כסף וכמה שיותר.

"האם זו כוונת הפסיקה ברצותה להעניק לאלמנה שלווה ושקט מטרדה ואי נוחות של יתר היורשים ביתר הימים שנותרו לה?" שאל השופט והשיב בשלילה.

השופט הוסיף שמעבר לזכותה של האלמנה לא להיות מוטרדת מתביעות, זכותה גם ליהנות "הנאה סבירה" מביתה ומכל השטח שסביבו ללא שותפות כפויה עם אחייניו של בעלה המנוח.

השופט סיכם שהמילה "דירה" שבחוק הירושה משמעותה הדירה וכל השטח שעליו היא בנויה, גם אם מדובר בשטח של 2 דונם רבועים.

בנסיבות אלה דחה השופט את התביעה וחייב את האחיינים בהוצאות של 25,000 שקל.

  • ב"כ התובעים: עו"ד גיל סמרה
  • ב"כ הנתבעים: עו"ד שלומי אביטן

עורכי דין ירושות • לפסק הדין לחץ כאן

הכותב: עו"ד רז לבנת עוסק ב- דיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותב לא ייצג בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר