לקראת חג הביכורים: שבעת המינים ברכה?

ארצנו התברכה בשבעה מינים, האם הברכה היא לכולם? תלוי באיזה פרי מדובר ובאיזו צורה. המדריך שיעשה לכם סדר בשבעת המינים מהבחינה הבריאותית (חדשות בריאות)

עינת מזור בקר | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

"כי ה' אלוהיך מביאך אל ארץ טובה, ארץ נחלי מים, עינות ותהומות יוצאים בבקעה ובהר, ארץ חיטה ושעורה וגפן ותאנה ורימון. ארץ זית שמן ודבש."

(דברים פרק ח' פסוקים ז'-י')

חיטה ושעורה:

כאשר דגנים אלו נאכלים בצורתם המלאה, עם הקליפה הם מכילים שפע של ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים ולכן נחשבים בריאים לסוכרתיים ולכולם בכלל. חשוב לציין כי, פחות מומלץ לצרוך דגנים מעובדים (לחם העשוי מקמח לבן, אורז לבן וכו') אשר בתהליך תעשייתי הוסרה מהם הקליפה אשר עשירה בחומרים מזינים. בנוסף, בקרב חלק מהסוכרתיים הדגנים המלאים יגרמו לעלייה מתונה יותר של רמת הסוכר בדם בהשוואה לדגנים מעובדים, ושלא כבדגנים מעובדים, הדגנים המלאים מגנים על הלב ומסייעים בהפחתת משקל.

לחלק מהדגנים המלאים יש אינדקס גליקמי נמוך יותר ואז הם יתפרקו לאט יותר במערכת העיכול ולכן יעלו באיטיות את רמת הסוכר בדם. במקרים כאלו הלבלב כנראה יפריש כמות נמוכה יותר של אינסולין לכן, דגנים מלאים עדיפים לחולי סוכרת. חשוב לציין כי בעידן התזונה מותאמת אישית, בו אנו חיים, גם הדגנים המלאים עלולים להעלות משמעותית את רמת הסוכר בדם בקרב חלק מן הסוכרתיים ולכן מדידות הסוכר לפני ואחרי האוכל חשובות וההבנה של כיצד כל מאכל משפיע עליכם באופן אישי. עוד סיבה לסוכרתיים לצרוך דגנים מלאים היא כי לדגנים המלאים תכולה גבוהה של מינרל הכרום (בעיקר בשעורה) שנחשב למאזן רמות סוכר בדם - . הדגנים מכילים סיבים תזונתיים הנותנים תחושת שובע ומונעים בעיות עיכול. נציין כי את השעורה ניתן לצרוך בתור גריסי פנינה. את הגריסים ניתן לבשל בתוספת ירקות כתבשיל או בחמין.

גפן (ענבים)

ענבים נחשבים מזון בריא בשל סיבות רבות: הם עשירים במינרלים, ויטמינים, סיבים תזונתיים, וחומרי הזנה נוספים. בנוסף, ענבים עשירים בגלוקוז ובפרוקטוז.. מאחר וענבים עלולים להעלות את רמת הסוכר בדם, מומלץ לצרוך אותם בכמויות קטנות, על פי השפעתם על רמת הסוכר בדם.

חצי כוס של ענבים אדומים מכילה 52 קלוריות, 11.6 גרם פחמימות, מתוכם 0.11 גרם מסוכרוז, 5.43 גרם גלוקוז, ו-6.1 גרם של פרוקטוז, וכן כמות קטנה של סיבים תזונתיים. הרופאים ממליצים גם על ענבים ירוקים לסוכרתיים מכיוון שיש בהם רמה גבוהה יותר של סיבים תזונתיים. הם גם עשירים בויטמין C וויטמין K, אשלגן, ופוליפנולים. כמו כן מכילים נוגדי חמצון שמועילים מאד לסוכרתיים..

תאנה

תאנים ידועות כפרי בריא. אך האם סוכרתיים יכולים ליהנות מהם? האגודה האמריקאית לסוכרת ממליצה על תאנים כמקור עשיר בסיבים תזונתיים שמסייעים באיזון הסוכרת. עלי תאנים ידועים כמפחיתים את כמות האינסולין הדרושה לאיזון רמות הסוכר בקרב חלק מהאנשים המטופלים בקביעות באינסולין. ניתן ללעוס מספר עלים צעירים ורכים, על בסיס יומי, אך יחד עם זאת חשוב לדעת כי עלי התאנים לא ישפיעו באותו האופן על כל האנשים וכי יש לשים לב למינוני האינסולין הניתנים במקביל, וזאת על מנת שלא להיכנס להיפוגליקמיה.

תאנים עשירות באשלגן. צריכת כמויות גדולות של אשלגן יכולה להבטיח הפחתה בתנודתיות רמות הסוכר, כמו גם עזרה באיזון לחץ הדם. במידה וחשקה נפשכם במשהו מתוק, כדאי שתשקלו תאנה, אבל לא מיובשת. בתאנים יבשות תכולת הסוכר גבוהה יותר באופן משמעותי.

רימון

בגרגירי הרימון וגם בפרחיו יש רכיבים שמסייעים בהורדת רמת הסוכר בדם. רופאים ברחבי העולם עורכים מחקרים על תכונות הרימון. למשל, בשנת 2007 העיתון Journal of Medicinal Food דיווח על הרימון כעל פרי בעל תכונות אנטי דיאבטיות (Diabetes = סוכרת(. אוניברסיטת מרילנד בדקה את הרימון ומצאה כי יש בו נוגדי חמצון, רכיבים אנטי בקטריאליים ואנטי ויראליים. עבור סוכרתיים מומלץ לאכול את הפרי ולא לשתות מיץ מרימונים. חצי כוס גרגרי רימון. נחשבת כמנת פרי המכילה כ15 גרם פחמימות.

זית ושמן זית

שמן זית הוא רכיב בולט וחשוב בדיאטה ים תיכונית. כף שמן זית מכילה 14 גרם שומן, 2 גרם שומן רווי, ללא סיבים, ללא כולסטרול וללא סוכר. שמן זית הוא מקור טוב לויטמין E ולויטמין K והוא אינו מכיל פחמימות כך שכל הקלוריות מקורן בשומן. מה שהופך את שמן הזית לשמן הבריא ביותר מכל השמנים הוא סוג השומנים שהוא מכיל – כמות גדולה של שומן חד בלתי רווי לצד שומן רב בלתי רווי, אומגה 6 ואומגה 3. . . בשמן זית יש גם פיטוסטרולים המסייעים להפחתת רמות הכולסטרול בגוף. . לבסוף, הוא מכיל גם נוגדי חמצון ובכך מסייע להפחית את העקה החימצונית שנגרמת בגלל רמות גבוהות של סוכר בדם.

חשוב לסוכרתיים לדעת כי:

  • שמן זית עשיר בנוגדי חמצון
  • עשיר בנוגדי דלקת
  • מפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם
  • מפחית את הנזק שגורם הכולסטרול "הרע"
  • מוריד לחץ דם
  • מחזק את דופנות כלי הדם
  • מגן בפוטנציה מפני מחלת אלצהיימר

דבש

בעבר הנחו סוכרתיים שאסור להם לאכול כל צורה של פחמימות פשוטות כמו סוכרים שונים (דבש, סילאן, מייפל, פירות, מיצים, סוכר חום ולבן, אגבה), ממתקים וקינוחים., יחד עם זאת, מה שחשוב יותר בהשפעה על רמות הסוכר בדם הוא כמות הסוכרים שצורכים (המידתיות), ופחות סוג הפחמימות,. דבש נחשב לממתיק טבעי ובריא יותר בהשוואה לסוכר, אך למרות שהוא טבעי, הוא מכיל את אותה כמות של סוכר כמו שמספק הסוכר הלבן או החום. לגוף לא משנה האם מקור הסוכר הוא טבעי או לא ולכן סוכר הדבש והסוכר הלבן / חום הרגילים עוברים את אותם תהליכים בגוף. מסיבה זו, הדבש יכול להשתלב בתפריט של סוכרת אך בכמויות קטנות וכמובן לאחר בדיקת השפעתו על רמת הסוכר בדם ובמידה וניכר כי הוא גורם לעלייה מתונה בלבד של רמת הסוכר.

עינת מזור בקר, דיאטנית קלינית במרכז DMC לטיפול בסוכרת

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר