62 בעד, 55 נגד

בזכות קולות החרדים: 'חוק הלאום' אושר במליאת הכנסת

לאחר שעות ארוכות של דיונים במליאת הכנסת, לפנות בוקר אישרה המליאה באופן סופי את חוק הלאום. החוק עבר בזכות החרדים שהצביעו בעדו. נתניהו: "רגע מכונן בתולדות הציונות" (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
מליאת הכנסת (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

מליאת הכנסת אישרה הלילה (חמישי) סופי את חוק הלאום המתוקן. החוק אושר בזכות קולות המפלגות החרדיות שהצביעו בעדו. ההצבעה החרדית בעד החוק הגיעה לאחר דיונים אורכים בין ראשי המפלגות ליו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם שהתחייב שהחוק לא יפגע בנושא שמירת השבת והרפורמים.

הצעת החוק מעגנת בחוק-יסוד את מעמדה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ואת זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית במולדתו כזכות ייחודית לעם היהודי, את סמלי המדינה, את ירושלים כבירת ישראל, את השפה העברית כשפת המדינה, את עקרון קיבוץ הגלויות ומעמד השבת ומועדי ישראל.

כמו כן, הצעת החוק מעגנת את פיתוח ההתיישבות היהודית כערך לאומי וקובעת כי המדינה תשקוד על הבטחת שלומם של בני העם היהודי ואזרחיה המצויים בצרה בשל יהדותם או אזרחותם וכן תפעל בתפוצות לשימור הזיקה בין המדינה ובני העם היהודי ולשימור המורשת שלהם. הצעת החוק מקבעת את המעמד החוקתי של לוח השנה העברי כלוח רשמי של המדינה ואת יום העצמאות, חגי ומועדי ישראל וימי הזיכרון.

מהצעת החוק המקורית הוסרו סעיף ההתיישבות הנפרדת שקבע כי "כל תושב ישראל ללא הבדל דת ולאום, זכאי לפעול לשימור תרבותו, חינוכו, מורשתו וזהותו" וכי "המדינה רשאית לאפשר לקהילה, לרבות בני דת אחת או בני לאום אחד, לקיים התיישבות קהילתית נפרדת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במליאת הכנסת: "זהו רגע מכונן בתולדות הציונות ותולדות מדינת ישראל. 122 שנה אחרי שהרצל פרסם את חזונו, קבענו בחוק את עקרון היסוד של קיומנו. ישראל הא מדינת הלאום של העם יהודי, שמכבדת את זכויות הפרט של כל אזרחיה.

"ובמזרח התיכון רק ישראל מכבדת את הזכויות האלו. כשאני מדבר בעולם, אני חוזר ואומר שזוהי המדינה שלנו, מדינת היהודים. בשנים האחרונות יש מי שמנסה לערער על כך. ובכך לערער את יסודות קיומנו. לכן חוקקנו היום בחוק שזהו ההמנון שלנו, זוהי השפה שלנו, וזוהו הדגל שלנו. תחי מדינת ישראל".

יו"ר מר"צ ח"כ תמר זנדברג: "התחושה שבתוך שעות מדינת ישראל רוצה לשנות את אופייה ולא לטובתה. בכל ההחלטות של מדינת ישראל עומד איש אחד בצלאל סמוטריץ. יצביעו כאן על חוק יסוד שאין אחד ששלם אתו בבניין הזה וזה יקרה כי ראש הממשלה חייב הישג לפני שיוצא לבחירות.

"זה רגע מביך ומביש שמה ששולט כאן זו הקומבינה הפוליטית. אבל יש תקווה, רק היום אנו עדים למחאה האזרחית והציבורית שהחוק הפנדקאות הצית והיא מקור לגאווה מאוד גדולה וגם חוק לאום זה שאנו מצביעים נמצא את הדרך לבטל".

ח"כ ציפי לבני: "כששאלתי חברי כנסת מהקואליציה למה הם לא מביאים את אותו חוק שאנחנו יכולים להתאחד סביבו מאה חברי כנסת, הם הסתכלו עלי בחיוך ציני ואמרו שנתניהו רוצה את החוק בשביל לריב, אחרת איך ידעו שהוא יותר לאומי מיכם? מה יצא לנו מיזה שתתמכו? זו השיטה".

ח"כ איימן עודה: "כמו שבכפר קאסם נאמר שזו פקודה לא חוקית בעליל ודגל שחור מתנוסס מעליה, גם בחוק הרשע הזה דגל שחור מתנוסס דגל שחור." תוך כדי דבריו הוציא ח"כ עודה גדל שחור מיכו ונופף בו מעל דפי החוק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר