אלו שמות ההרוגים

הטבח בפיטסבורג: 'נוסח התפילה לא משנה'

הרב הראשי הגר"ד לאו והראשון לציון הגר"י יוסף, גינו היום את הטבח הנורא שביצע אתמול אנטישמי, בו נרצחו כ-10 יהודים במרכז יהודי בארה"ב • בפנים: שמות ההרוגים (בעולם)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
הרבנים הראשיים לישראל (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

הרבנים הראשיים לישראל, הרב דוד לאו והרב יצחק יוסף, הגיבו היום (ראשון) על אירוע הטרור הרצחני, בו נטבחו אמש (שבת) כ-10 יהודים.

אזרח שפתח בירי במרכז קונסרבטיבי בעיר פיטסבורג במדינת פנסילבניה שבארה"ב, רצח 11 בני אדם - ביניהם קשישה בת 97, שני אחים וכן בני זוג.

בתגובה שפרסם היום (ראשון) הראשון לציון, הרב הראשי לישראל ונשיא מועצת הרבנות הראשית, הגאון רבי יצחק יוסף, הוא מספר: "נחרדתי לשמוע על הירצחם של יהודים חפים מפשע בפיטסבורג שבפנסילבניה, אך ורק בגלל היותם יהודים, על ידי מרצח נתעב ושטוף שנאה אנטישמית".

"לבי עם המשפחות השכולות, ועם כל אחינו היהודים תושבי ארה"ב", כותב הרב הראשי. "לצערנו, בתקופה האחרונה שוב האנטישמיות בארה"ב מרימה ראש. על היהודים לנהוג במשנה זהירות, על פי הוראות הביטחון של רשויות החוק - מדין 'ונשמרתם מאד לנפשותיכם', ועל כולנו מוטלת חובת התפילה לשלומם מדין ערבות. שנשמע ונתבשר בשורות טובות".

הרב הראשי האשכנזי, הגאון רבי דוד לאו, הגיב לטבח בראיון ל'מקור ראשון': "אגיד דבר אחד פשוט: כל רצח, של כל יהודי, בכל פינה בעולם, על רקע היותו יהודי - זה לא נסלח, זה פשע שאי אפשר בשום פנים ואופן לעבור לסדר היום".

מתנדבים בזירה לאחר האירוע (צילום: דוברות זק"א)

בתגובה לשיח בנוגע ליהדות הקונסרבטיבית אליה השתייכו הנרצחים, הגיב הרב לאו: "מה הקשר?! אין מה לערב פה את הנושא. מדובר על יהודים שנרצחו בגלל היותם יהודים. מה השאלה בכלל?! אני לא שומע ומבין איזה שיח יכול להיות על שאלה כזאת. הם נרצחו בעקבות היותם יהודים. זה משנה באיזה בית כנסת או נוסח הם מתפללים?!".

"אני חוזר ואומר: מדובר ביהודים וצריך לא לנצל רגעים מיותרים. לא להפוך את הדברים הכואבים לנושא. זה לא הנושא בכלל. יש לי מחלוקת אידאולוגית קשה עמם בנושא יהדות, לגבי עברו וממנה השלכה לגבי עתידו של העם היהודי לדורותיו. אז מה?! אבל בגלל זה הם לא יהודיים?!".

"יהודים נרצחו במקום שעבור הרוצח נחשב מקום עם סממן יהודי בולט. מקום עם ספרי תורה, יהודים עם טליתות, יש שם סידורים, יש שם אנשים שהגיעו לשם לצורך קרבת אלוקים. היות שכך הרוצח הגיע דווקא לשם לרצוח ולא במקום אחר. על זה הכאב והכעס".

האם היהודים צריכים להצניע את לבושם ואולי להסיר את הכיפה ברחוב?, נשאל הרב.

"חס ושלום. אסור להצניע", פסק הרב הראשי. לדבריו, "באירופה בזמנו היה רב בקהילת במארסיי שקרא לחברי קהילתו לא ללכת עם כיפה. אמרתי: חס ושלום, אנחנו חייבים לשמור על זהותנו היהודית".

"אני מזמין את כל היהודים לעלות לארץ, אבל אם לא זכינו והם לא נמצאים כאן, אין שאלה. כל יהודי שנרצח צריך לגנות זאת, כדי שחלילה זה לא יקרה שוב. אני קורא לגופי השלטון בכל מקום שהוא: לעקוב אחרי אנשים וההתבטאויות שלהם. הרי הרוצח האחרון, אפשר היה לראות שהוא אדם אנטישמי, שונא יהודים, היה צריך לעשות הכול לעצור אותו קודם לכן. כואב הלב על 11 יהודים שנרצחו", סיים הרב לאו.

שמות הנרצחים:

ג'ויס פיינברג, 75

ריצ'רד גוטפריד, 65

רוז מלינגר, 97

ג'רי רבינוביץ, 66

ססיל רוזנטל, 59 ודוד רוזנטל, 54 (אחים)

ברניס סימון, 84 וסילבן סימון, 86 (זוג נשוי)

דניאל שטיין, 71

מלווין וואקס, 88

אירווינג יאנגנר, 69

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר