מועצת, גיוס ובחירות

4 שנים אחרי: פגישת הרבי מויז'ניץ והגר"ש אוירבך • צפו

לפני 4 שנים ערך הרבי מויז'ניץ ביקור נדיר במעונו של הגר"ש אוירבך זצ"ל, מנהיג 'הפלג הירושלמי', בניסיון לשכנעו להצביע בבחירות. שנה להסתלקותו - "כיכר השבת" חושף וידאו מהפגישה (חרדים)

שאול כהנא | כיכר השבת |
(באדיבות המצלם)

היום - ט' באדר א', חל יום השנה לפטירתו הפתאומית של ראש הישיבה הגאון רבי שמואל אוירבך זצ"ל, המונים עולים לציונו בהר המנוחות ועצרות מספד נערכות ברחבי הארץ. במלאות י"ב חודש להסתלקותו, "כיכר השבת" חושף תיעוד וידאו בלעדי מפגישתם של האדמו"ר מויז'ניץ עם הגר"ש אוירבך זצ"ל, במעונו של הגר"ש בשערי חסד, ערב הבחירות לכנסת, פגישה שנערכה ביום שני י"ח באדר ה'תשע"ה.

גזכור, האדמו"ר ביקש לשכנע את ראש הישיבה הגר"ש אוירבך זצ"ל, מנהיג 'הפלג הירושלמי', כי צריכים להצביע בבחירות גדי לחזק את ידיהם של חברי הכנסת שיפעלו נגד חוק הגיוס וחוקים נוספים, והבטיח כי הוא יעמוד כחומה בצורה נגד כל התקפלות או פשרה בענין הזה.

במהלך שיחתם, תיאר ראש הישיבה את הרדיפות שעוברים תלמידיו כ"חילול השם גדול מאוד". האדמו"ר מויז'ניץ גולל בהמשך השיחה עימו גם את מצבה של מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל וכיצד נאבק לכנס אותה ולהפעיל אותה מחדש.

כזכור, קודם הבחירות כינס הגר"ש אוירבך באצטדיון הארנה אלפים מציבור 'הפלג הירושלמי', וההוראה הייתה שלא משתתפים בבחירות.

כפי שנחשף ב'כיכר השבת', גדולי התורה של 'הפלג הירושלמי שממשיכים את דרכו, הורו לפני מספר שבועות כי גם בבחירות הנוכחיות לא ישתתפו בבחירות.

'כיכר השבת' עם התמלול המלא מהפגישה:

ראש הישיבה הגר"ש אוירבך זצ"ל: "המצב היום שהרב'ה צריך לעמוד על המשמר בנושא הגיוס, זה ממש ביזיון. זה לא מובן איך לא פועלים כולם בכל הכוח הגיוס, אני לא יודע איך זה אצלכם, אבל אצלנו מרעישים עולמות - לעמוד על המשמר. זה דבר שפעם היה פשוט גם לילד בן תשע - שפועלים בכל דרך נגד גיוס תלמיד ישיבות, והיום אנשים לא מספיק מבינים את זה".

האדמו"ר מויז’ניץ: "צריכים הרבה רחמי שמים בענין הזה".

בשלב זה נכנסו הגבאים של הגר"ש אוירבך והאדמו"ר מויז'ניץ והגישו יין ל'לחיים' בכוסות מכסף.

האדמו"ר ויז'ניץ: "האמת שאנחנו צריכים הרבה רחמי שמים בכל העניינים מול רודפי הדת שפועלים באופנים הקשים ביותר".

הגר"ש אוירבך זצ"ל: "מישהו ניסה קודם להראות לי פרסום בחירות של דגל ואגודה, ולא יכולתי להסתכל על זה, יש שם פריצות וכדומה, ומדובר על חברי כנסת שלנו. אני אומר עליהם 'שלנו'... אבל החילול השם הוא גדול מאוד. קשה לי להגיד את זה אבל הציבור שלנו עובר מאות רדיפות. ברוב בתי הכנסת רודפים אותם. היה השבוע סיפור עם אברך שניגש לעמוד והרביצו לו עד שהוא היה צריך להתפנות לבית החולים. אני שותק ולא מדבר, יש את הענין של 'ככל אשר יורוך', אבל החילול השם הוא כל כך גדול...".

האדמו"ר מויז'ניץ: "הסבא שלי זה ה'אמרי חיים'".

הגר"ש זצ"ל: "כן, הייתי בטיש שלו בהושענא רבא".

האדמו"ר מויז'ניץ: "לפני הרבה מאוד שנים, למעלה מחמישים שנה, היו הרבה רדיפות...".

הגר"ש זצ"ל: "לא כמו הרדיפות של היום, זה משהו אחר".

האדמו"ר מויז'ניץ: "נכון שזה היה משהו אחר, ובודאי שזה היה הרבה פחות, אבל היו אז רדיפות. לא היה אז ציבור גדול, וביקשו בשעתו מהאברכים והבחורים לעשות תעניות ולהתפלל לפני הבחירות. האברכים והבחורים נכנסו לאדמו"ר הסבא שלי, והוא אמר להם שאם יהיו גזירות קשות כמו גיוס בנות נצא בחרב ובחנית וצריכים גם לשבת גם בבתי הסוהר, כי אסור לתת לזה לקרות - יש לנו אחריות גם כלפי היהודים הרחוקים.

"אני לא רוצה לשבח את עצמי ולעשות מעצמי איש גדול, אבל אני אגיד את המציאות. אני איש של שלום, קיבלתי את זה גם מהאמרי חיים שהיה איש של שלום בכל נפשו. אני מחפש שלום. ולכן אני מתרחק ממה שקורה במחלוקת".

הגר"ש: "אין ברכה אלא השלום".

האדמו"ר מויז'ניץ: "אני הרגשתי שאני צריך לבוא הנה לדבר עם ר' שמואל. אני מתנצל שאני קורא לכם ככה, אולי אני צריך לומר הרב ר' שמואל".

הגר"ש: "זה השם שלי, זה בסדר. ושמואל בקוראי שמו".

האדמו"ר מויז'ניץ: "אני איש של שלום ויש לי אחריות. אני יספר לכם - לפני כמה שנים המועצת של אגודת ישראל הייתה מאוד חלשה בגלל הרבה סיבות, אבא שלי לא הרגיש טוב וכנראה בגלל סיבות נוספות המועצת לא התכנסה והמציאות הייתה שהמוצעת לא עבדה.

"לפני חמש שנים החלטתי לעשות 'ויצעקו' ואמרתי 'רבותי, אי אפשר להפקיר את כלל ישראל', אבא שלי היה נשיא המועצת של אגודת ישראל, וסבא שלי היה לפניו גם נשיא המועצת, אז אמנם עוד לא הייתי הויז'ניצ'ר רב'ה, אבל הרגשתי שיש לי קצת אחריות על הציבור. אז קראו לכל הרבע'ס ואמרתי להם שלא שייך להפקיר ככה הכל. הציבור מחכה ורוצה לדעת מה דעת גדולי התורה בכל העניינים העומדים על הפרק.

"וברוך השם שנתיים אחרי זה כינסו את המועצת והתחילו לקבל החלטות. בהתחלה רצינו שזו תהיה מועצת משותפת של אגודת ישראל ביחד עם דגל התורה, אבל זה לא קרה.

"מה שאני אומר, שאנחנו מבינים שהרב ר' שמואל לא רוצה להיות שייך לבחירות האלה והציבור לא יילך לבחור, אני לא יודע אם זה נכון אבל ככה שמעתי. אני מרגיש אחריות, וחשבתי אולי לבקש מהאדמו"ר מסלונים ומעוד רבע'ס מהמועצת לבוא לפה, אבל החלטתי בסוף שאני יבוא בעצמי, אני בתומי אלך, ואני יבוא בפשטות לבקש שתשתתפו בבחירות כדי להגביר את הכוח של חברי הכנסת כדי שיוכלו לפעול.

"אני מתכוון להילחם על זה בכל הכוח ולעמוד כחומה בצורה שלא תהיה שום פשרה והתקפלות בנושא הגיוס. אז הרגשתי אחריות לבוא ולדבר, כי הרב ר' שמואל הוא אחד מגדולי הדור, ושיבקש מהציבור לבחור לכנסת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר