בצל האנטישמיות האמריקאית

יהודי ארה"ב שאלו את הפוסק: מותר לקחת נשק בשבת לבית הכנסת

לאחר ההוראה של הרשויות בארה"ב על החזקת נשק, במקומות תפילה יהודיים, שיגרו הרבנים מכתב להגר"מ שטרנבוך, עדכנו אותו על הבהלה השורה בארה"ב ושאלו אותו האם אפשר להחזיק ולטלטל נשק בשבת (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הגר"מ שטרנבוך (צילום: יעקב לדרמן)

יהודי ארה"ב מודאגים: לאחר גל התקיפות שעברו היהודים בארצות הברית בשבועות האחרונים, שיגרו רבנים ואדמו"רים להגר"מ שטרנבוך, שאלה קריטית; האם מותר ליהודים להגיע לבית הכנסת בשבת עם הנשק ואף לטלטלו, הגר"מ השיב להם תשובה מעניינת.

יהודי ארצות הברית, בעיקר אלו המתגוררים בניו יורק ובניו ג'רזי, עברו בשבועות האחרונים מספר תקיפות, מה שהעלה את חששם שבמידה ותפרוץ שוב מתקפה על בתי הכנסת, לא יהיה להם כלי נשק להחזיר מלחמה השערה, מכיוון שיש בעיה בטלטול לבית הכנסת ובשימוש בו בשבת.

ראשי אגודת ישראל בארה"ב יזמו בשיתוף השלטונות המקומיים, שבכל קהילה ובית כנסת ברחבי אמריקה יוכשרו מספר אנשים להחזקת נשק, בכדי שבמקרה הצורך רח"ל יוכלו בעלי הנשק לתת מענה ולהשיב אש נגד המפגעים.

רבני קהילות ומורי הוראה בארה"ב שיגרו לראב"ד 'העדה החרדית', הגר"מ שטרנבוך, האם לנוכח היוזמה החדשה לארגן בכל קהילה ובכל בית כנסת ברחבי אמריקה אנשים שיחזיקו נשק, יש מקום להתיר לבעלי הנשק לשאת את הנשק על גופם בשבתות ולטלטלו לבית הכנסת.

או אולי יש למצוא פתרונות יצירתיים הלכתיים אחרים לשימוש בנשק בשבת, או אף להימנע לחלוטין מכל שימוש בנשק בשבת.

בנוסף שאלו הרבנים אם המצב בארה"ב מוגדר כיום כ"עת סכנה" בו יש לחייב את כל בתי הכנסיות לדאוג לאבטחה בבתי הכנסת, או שאין הדבר מוגדר כ"עת סכנה" ומי שרוצה רשאי להסתמך על ביטחון בה' בזמן כזה.

צפו בתיעוד: רגע המעצר של הדוקר ממונסי. צילום: מצלמות אבטחה, CRIME STOPPERS

הגר"מ שטרנבוך, השיב לרבנים, כי במהלך השבת יש להשאיר את הנשק במקום מוסווה בתוך בתי הכנסיות אך אין להתיר לשאת אותו כל עוד לא נשקפת סכנה ממשית מפני תוקף פוטנציאלי.

"גם בירושלים אנו נמצאים במצב דומה", הוסיף הפוסק ואמר, "יש סכנה כל רגע מפני מפגעים, ומעולם לא התירו להסתובב בכל רחבי שכונות ירושלים עם נשק בשבתות, ועל כן גם בארה"ב אין להתיר במצב זה להסתובב עם נשק ברחבי הערים".

"בפרט שבארה"ב ישנם מקומות בהם הטלטול ברשות הרבים כרוך באיסור דאורייתא, ועל כן מוטב כי אותם קהילות החוששים מהמפגעים, יניחו את הנשק במקום מוסווה בתוך בתי הכנסיות אך לא יטלטלו את הנשק לחינם במהלך השבת".

באשר להחזקת הנשק בכל ימות השבוע השיב הרב שטרנבוך כי "אין חיוב להעמיד אבטחה בבתי הכנסת, ומי שהגיע למדרגת הביטחון רשאי לבטוח בה', אך מאידך מי שמעוניין להעמיד אבטחה רשאי להעמיד כרצונו ואין בכך פגיעה במידת הביטחון".

כזכור, במוצאי שבת, בשבוע שעבר, פרץ גבר שחור חמוש במצ'טה (סכין עם להב באורך של כחצי מטר) לביתו של כ"ק האדמו"ר מקאסאן פארשעיי במונסי ודקר חמישה מהחסידים שהיו במקום, ופצע אחד מהם באורח אנוש.

לאחר המולה שהתפתחה במקום נהדף המחבל מבית האדמו"ר וניסה להיכנס לבית הכנסת סמוך, ואך בנס לא הצליח להיכנס לאחר שהמתפללים ששמעו את הצעקות מתוך ביתו של האדמו"ר נעלו את דלת בית הכנסת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר