הקורונה אצל החרדים

חשבון נפש נדיר: אנחנו פוחדים להסתכל בראי ולהגיד טעינו

לאחר שנגיף הקורונה הוביל לאסון בלתי נתפס בקהילה החרדית בארה"ב, הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון, מהמרצים הבכירים במדינה, בחשבון נפש נדיר • וגם: העתיד של האינטרנט בציבור החרדי (כיכר TV)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת,לייבל שוורץ עיבוד תמונה: דבורה נוסבכר)

הרב יוסף יצחק יעקובסון (הידוע בכינויו הרב YY ג'ייקובסון), נחשב לאחד מגדולי המרצים החרדיים בארצות הברית, וכאחד שלא חת ולא ירא מלהשמיע דעות אף כאשר הם ייחודיות וחדשניות.

בראיון מיוחד וראשוני מסוגו, ניאות הרב ג'ייקבסון להעניק ראיון ל'כיכר השבת', במסגרת 'כיכר גלובל', שבהגשתו של הרב בנימין גולדשמידט.

הרב מתרגש: האירוע עם הנשיא טראמפ הוא תיקון למפגש הרבנים עם פרנקלין רוזוולט בתקופת מלחמת העולם השניה • צפו (צילום: שמחה שיינער)

הרב ג'ייקבסון, נולד לפני 48 שנים, בשכונת 'קראון הייטס' החב"דית שבברוקלין, לאביו העיתונאי החסידי, ר' גרשון בער, מייסד העיתון אלגמיינר ז'ורנאל (מאידיש: העיתון של כולם), שנוסד בשנה בה הוא נולד, ועד היום נחשב לעיתון היהודי הגדול בעולם בשפת היידיש - והר' יוסף יצחק הוא עורכו הראשי עד היום.

עם אביו אצל הרבי מלובביץ' (צילום: יוסי מלמד ולוי יצחק פריידין)

את שנות ילדות ובחורתו, העביר במוסדות חב"ד שבברוקלין, וכשהיה בחור ב'תומכי תמימים', התקרב מאוד לרבי מלובביץ', והיה 'החוזר' לתוכן הקצר.

לא צריך לפחד מאתגרים ושאלות קשות! מה קורה כשהרבה בחיידר אומר לילד שלא הגיעו לירח באמת "וזה רק סרט" • צפו (צילום: כיכר השבת)

לאחר שהתחתן עם בת הרב שלמה פיטסבורג, המשיך להתגורר ביחד עם רעייתו בברוקלין, ואף היה אחד מ'המשפיעים', בישיבת תומכי תמימים שבקראון הייטס.

הרב ג'ייקבסון עם טראמפ (קרדיט: שמחה שיינער)

ברבות הזמן, ולאחר שקנה את שמו כמרצה מבוקש בבתי חב"ד בעולם ואף הצליח לחדור למעוזי הליטאים בארצות הברית, הוא עבר לשמש כרב קהילת "אור החיים" במונסי.

בשנים האחרונות, מתעסק הרב ג'ייקבסון, הרבה בנושאי חינוך, וההרצאות שלו מלאות עד אפס מקום ביום שיוצא הפרסום על ההרצאה. הרב עוסק רבות בנושאים רגישים במגזר החרדי ולא נמנע מלהביע את עמדותיו כשהם נצרכים.

הראיון המלא

המראיין הרב גולדשמידט: גולשי כיכר השבת שלום. הבן אדם שאתו אנחנו משוחחים, ידוע ברחבי העולם היהודי, כאחד הנואמים המוכרים והמפורסמים ביותר. הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון הוא רב בקהילת "אור החיים" במונסי, והוא נואם בחסד עליון. תקראו לו פה מפיק מרגליות, מגיד מישרים, אבל הוא ידוע ברחבי העולם היהודי – הרב YY ג'ייקובסון. שלום וברוכים הבאים.

"שלום וברכה רב בנימין, ואני מודה לך על האירוח".

אני מאוד שמח לשוחח אתך, כבוד הרב.

"תודה, תודה".

אני רוצה לשוחח על העולם היהודי לאחר עידן הקורונה. מה אנחנו לוקחים אתנו, מה אנחנו לומדים - אבל לפני שאנחנו נוגעים בנקודה הזאת, אולי תספרו קצת לצופים בבית, בכיכר השבת, על חיי הרב, על הרקע שממנו אתה מגיע.

"בהחלט. אני נולדתי להורים בברוקלין, ניו יורק. אבא שלי, זיכרונו לברכה, ואמא, להבדיל בין חיים לחיי החיים, גדלו ברוסיה הקומוניסטית, סבלו המון מהרדיפות נגד היהודים ונגד היהדות. אחרי המלחמה היגרו לאירופה, ולבסוף לקנדה ולארצות הברית. אבא שלי, זיכרונו לברכה, היה עיתונאי 50 שנה".

אבא שלי היה כתב ב'ידיעות אחרונות'

"בין הדברים הוא היה גם כתב "ידיעות אחרונות", באו"ם. במשך עשרות שנים הוא עבד ביחד עם עמיתו, הסופר המנוח, זה שקיבל פרס נובל עבור הספרות שלו ועבודה שלו בתור ניצול שואה, פרופסור אלי ויזל. הם היו מאוד קרובים ועבדו יחד בתקשורת עשרות שנים".

"אבא שלי גם יסד וערך להרבה שנים עיתון שבועי ביידיש, זה היה נקרא די אלגימינער ג'ורנל. הבית של ההורים שלי היה בית מאוד מגוון ומעניין, בית עם רב-גוניות".

"אני גדלתי גם בד' אמותיו של הרבי מלובביץ' זצ"ל, בקראון הייטס, בברוקלין, וזכיתי בשנות בחורי להיות אחד מה"חוזרים" שהיו אחראים לזכור וגם לרשום את דברי הרבי לאחר שבת ויום טוב, כשהיה אסור להקליט את זה בווידאו, בסרט הקלטה – לאלה שזוכרים מה זה סרט הקלטה".

"במשך עשרים שנה האחרונות לערך זכיתי לבקר במאות קהילות יהודיות מכל החוגים, אוניברסיטאות, להבדיל, ישיבות, כוללים, בתי מדרש, בתי כנסיות מכל החוגים, בתי ספר... ולנאום עם קהלים יהודיים, וגם לפעמים לא יהודיים, מכל החוגים והשכבות, ואני מכיר את זה לזכות גדולה, ואני מודה לה' על הזכות להביא את דבר ה', זו הלכה, ולהפיץ את אור התורה והיהדות בקרב כל אחינו בני ישראל ברחבי תבל".

תודה רבה על הרקע המשפחתי- עוד נשוב לכך בהמשך. אני רוצה לשאול את הרב. גדולי ישראל אמורים להיות עיניי העדה, אמורים להדריך את הציבור בכל ענייני הכלל והפרט. ו... מה שקרה פה בארצות הברית, בציבור החרדי בארה"ב, באיחור של התגובה, ובהססנות. איך הרב חי עם זה? מה התובנות של הרב?

"היה פה ניסיון גדול, והרבה מאתנו טעינו. טעינו בגדול. ואתה יודע שהגדלות של בן אדם היא לא זה שהוא לא טועה, אלא היכולת לצטט את דברי האמורא רבא במסכת בבא בתרא קכז: "דברים שאמרתי לפניכם – טעות הן בידי".".

עם אביו אצל הרבי מלובביץ' (צילום: יוסי מלמד ולוי יצחק פריידין)

"אם רבא, שהוא אחד מגדולי - ענקי הרוח וההלכה של עם ישראל במשך כל ההיסטוריה – יכול להגיד "טעות הן בידי", ואם יש מסכת שלמה בגמרא, במשנה שנקראת מסכת הוריות שמוקדשת לנושא אחד – שסנהדרין – סמוכים איש מפי איש עד משה רבנו – יכולים לטעות בעניינים של חיוב כרת. ועל זה מביאים קרבן, כמסופר בפרשת ויקרא, וכל מסכת הוריות".

"אז ודאי", מוסיף הרב ג'ייקבסון, "שבדורנו אפילו אנשים שהם יהודים מאמינים בה' ובתורתם, יהודים גדולים, יהודים מסורים לתורה ולציבור יכולים לטעות. אנחנו – הרבה מאתנו – לא יודע אם כולנו – אבל הרבה מאתנו עשינו טעות."

הקורונה? טעו טעות גדולה "גם אני"

הרב ציטט את דברי רבא – "טעות הן בידי" – השאלה אם הרבנים אמרו, אם המנהיגים אמרו שטעינו. אני אביא דוגמא מהארץ: אריה דרעי נתן לאחרונה ראיון ל'כיכר השבת', הוא לא גדול בישראל, אבל הוא אמר שצריך לעשות חשבון נפש – למה אחוז כזה גבוה של הציבור החרדי... הרב גרשון אדלשטיין דיבר על זה בהרחבה. השאלה היא – האם ההנהגה אומרת: טעינו? האם האנשים באים ויש את הכותרת הזאת – "טעות הן בידי", או שלא?

"אני יודע שאני טעיתי, הייתה פה – טעות! טעות גדולה, וטעות מרה, לדאבוננו. והכאב הוא שאצל הרבה מאתנו בקהילתנו קשה להם להגיד: "טעיתי". אני לא מבין מדוע".

"אלה שהם באמת גדולים מבינים את זה מיד. בן אדם הוא לא אלוקים, "אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות", כולנו בני אדם. משתדלים לחיות באופן הכי טוב, והכי טהור והכי נקי לפי רצון ה', אבל לכולנו יש מה שקוראים אצלנו באמריקה blind spot (נקודת עיוורון) – איך אומרים blind spot אצלכם? מקומות של עיוורון".

"לפעמים לא רואים, לא מבינים, לא תופסים. מישהו בארץ צלצל אליי והוא אומר לי: "כבוד הרב" – אומר לי – "אתה צריך להבין". אני גדלתי בשכונה, בקהילה שבה ספרו לנו כל השנים ש"שוטר", "החייל" הוא הלוחם הכי גדול נגד עם ישראל. הוא רשע מרושע, פושע ישראל".

עם אביו אצל הרבי מלובביץ' (צילום: יוסי מלמד ולוי יצחק פריידין)

"פתאום השוטר או החייל נכנס", מתאר הרב, "ואני יודע שהוא רוצה עכשיו להציל את חיי הסבא והסבתא שלי. אז איך אני אמור להגיב? אני צריך להגיד שחמישים שנה אולי עשיתי טעות, אולי הוא לא נאצי, אולי הוא אוהב ישראל, אולי הוא רוצה לעזור ליהודי אחר?" זה דיסוננס קוגניטיבי, קוראים לזה בפסיכולוגיה – זה ניגוד אינטלקטואלי יותר מדי חריף".

הבידוד בישראל היה עלילת דם??

"אז אני צריך להגיד לעצמי שזו עלילת דם, וכל הבידוד זה שטות, וזה שונאי ישראל, וזה פוליטיקה, וזה טראמפ, וזה נתניהו, וכו' וכו'. אני צריך לשטוף את המוח שלי עצמי! כי בלאו זה, בלי זה חשבון הנפש יהיה מאוד צורם, ומאוד מאוד כואב. ואחד מהלקחים שאני חושב שאנחנו צריכים להוציא מזה הוא – הקהל הוא קהל אותנטי".

"היוקר והישירות של התורה הם שתי מילים: תורת אמת. אם התורה לא מיוסדת על אמת הכי טהורה והכי צרופה – אפשר לזרוק את זה לפח. למה בן נוער, שיש לו המון תאוות בעולם, למה שהוא יחבק תורה אם הוא מוצא שאלה שמייצגים את התורה לא מדברים בכנות, לא מדברים באותנטיות? מפחדים להסתכל בראי ולהגיד את האמת – אם הייתה טעות, הייתה טעות".

"זה לא מעלה את התורה – זה מוריד את התורה! החשיבות, הקדושה של התורה מיוסדת על זה שכל בן תורה במשך כל הדורות הבין שפה אין מרמה. ה' נתן – ... כפי שאומרים - ה' נתן לנו תורת אמת".

האינטרנט והציבור החרדי

אני רוצה לחזור לנושא אחר. לציבור החרדי יש קשר מאוד מורכב עם האינטרנט. אנחנו מאוד מפחדים ממנו, אבל קשה מאוד להסתדר בלעדיו. אם עד היום היה אפשרי לעשות דברים לא און-ליין, לעשות דברים in person, לעשות דברים – לנהל אורח חיים ולהתעלם מהאינטרנט, שלושת החודשים האחרונים הפכו את זה להרבה יותר קשה. זאת אומרת, תהליך שיכל לקרות במהלך דור שלם קרה במהלך כמה חודשים ספורים. אנשים בגיל 70, 80 ו-90 שלא ידעו מה זה פייסטיים, וואטסאפ, זום – למדו מהר מאוד ומזמינים עכשיו אוכל דרך אמזון הביתה. השאלה היא איך הציבור החרדי הולך להתמודד עם האינטרנט, מה הרב חושב על ההחלטה של הרבה בתי ספר לא להשתמש בזום, ולהשאיר את הילדים בבית אולי בלימודים דרך הפלאפון. מה המחשבות של הרב על הנושא הזה? וסליחה שאני שואל שאלות לא קלות – אני יודע שהרב לא מפחד משאלות נוקבות, וגם לפתוח חשבון.

"אז תשמע – להשתמש בלשון הפסוק "חרב פיפיות בידם" – הגמרא בברכות יש לה ביטוי: "חרב של שתי פיות". מצד אחד – אני רוצה להדגיש את שני הצדדים. יש משנה בסוף פרקי אבות – כולם לומדים את זה עכשיו, כולם יודעים את זה: "כל מה שברא הקדוש ברוך הוא בעולמו לא בראו אלא לכבודו".".

הרב ג'ייקבסון עם טראמפ (צילום: שמחה שיינער)

אינטרנט זה כמו חשמל - תשתמשו איתו

"האינטרנט זה כוח אדיר, שאלוקים, הקדוש ברוך הוא, הטמין בעולם. כמו כוח החשמל, שהיה שם במשך אלפי שנים – לא ידעו מזה. כוח האינטרנט זה פוטנציאל עצום שנברא בכלל תכלית אחת: לכבודו של הקב"ה, להפיץ את התורה בכל העולם כולו, ולפעול – לעזור בקיום היעוד של ישעיהו הנביא: "כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים". זה תופעה מדהימה ונפלאה".

"הקב"ה נתן בעולמנו כוח ופוטנציאל ויכולת לחבר את כל בני האדם ממש, מקצה העולם ועד קצו – מן העולם ועד העולם – מקצה עד לקצה השני – ולהביא לשניהם דבר ה', זו הלכה, אור התורה, אור המוסר, אור היהדות בתור הכנה לימים הגדולים של "אז אהפוך אל העמים שפה ברורה, לקרוא כולם בשם ה' ולעבדו שכם אחד", כפי שהנביא אומר".

כמו כל כוח ענקי שהקב"ה ברא בעולם, יש בזה אנרגיה ענקית. וכמו האנרגיה האטומית, אפשר להשתמש בזה להאיר את העולם, ואפשר להשתמש בזה ח"ו להפציץ את העולם". אותו דבר באינטרנט".

"האינטרנט זה כוח אדיר עם פוטנציאל לשיעורים, להפצת התורה, להפצת טוב, קדושה בקרב היהודים, ולהבדיל גם בקרב הלא יהודים. אבל יש בו גם סכנות גדולות מאוד, ומשתי בחינות".

"דבר אחד – יש מה שנקרא screen addiction, התמכרות למסך. מי שיושב כל היום אצל מסך – אפילו אם מסתכל על אתרים כשרים – אבל זה לא טוב בשביל המוח, זה לא טוב בשביל החיים החברתיים, בשביל צעירים או צעירות – זה לפעמים מנתק אותם מחברה נורמלית, זה שולל אותם מצמיחה פסיכולוגית בריאה ומוכשרת".

מה הילד חושב שאומרים לו שאינטרנט זה שטן?

"אחר כך יש את הסכנה השנייה, של עניינים שהם לא צנועים ויכולים להוריד את בן האדם במזיד או בשוגג, באונס או ברצון – לבאר שחת. ולכן מוכרחים להדגיש את שני הדברים: דבר אחד, אנחנו צריכים לדבר אמת. רוב הילדים שלנו במשך השנים הבאות ישתמשו באינטרנט".

"רובם רואים שההורים שלהם – לא כולם, אבל המון מההורים שלהם – משתמשים באינטרנט. להגיד לכל ילד שזה טומאה בעצם וזה רע בעצם – דבר אחד, זה יוצר הרגש של אי-נאמנות בקרב הילד".

"קבלתי מכתב מילד, והוא אומר לי שאבא שלו אומר לו שאינטרנט זה השטן. אבל אחר כך הוא רואה שאבא שלו יושב שעות ומסתכל על וואטסאפ – אם זה השטן, אז איך אתה אומר את זה לילד שלך? מה אתה חושב שזה גורם לילד שלך לחשוב עליך ולחשוב על התורה?".

אינטרנט נועד לגלות את כבוד הקב"ה

"צריכים להגיד את האמת. האינטרנט הוא כוח אלוקי שבראו לכבוד שמיים. כשאני משתמש באינטרנט עבור ביטול תורה ועבור דברים של שטויות, ומי מדבר על דברים שהם ממש לא בריאים ולא טהורים, ויכולים להחריב חיים – אז אני לא רק מחריב את החיים שלי, אני גם מחריב את הכוונה האלוקית של האינטרנט, שנועד רק לגלות כבודו של הקדוש ברוך הוא".

השאלה היא – האם להילחם, לנסות לקיים בתים ללא אינטרנט בכלל, זה עדיין אפשרי? האם זה משהו שאנחנו צריכים לשאוף אליו? זאת אומרת: אם לפני עשר שנים הייתה שואל אותי אם שייך לקיים אורח חיים ללא אינטרנט בכלל – לפני עשר שנים זה היה שייך מאוד בקלות. זה שאלה של זמן עד שיהיו דברים שלא יהיה שייך לעשות אותם לא דרך האינטרנט. גם דברים שנוגעים – גם לגבי מיסים, גם לגבי עם השלטונות, גם לגבי רפואה, גם לגבי חינוך – השאלה האם יש אפשרות של עולם תורני ללא אינטרנט – האם זה דבר שהוא יתכן?

"תשמע, אם מישהו חושב שבשכונה שלו, בקהילה שלו, בבית שלו אפשר לעשות את זה – אשרי חלקו".

גם ראשי ישיבות משתמשים באינטרנט

השאלה מה הרב חושב

"אשרי חלקו. אבל המציאות היא ככה. דיברתי עם ראש ישיבה. אז אני אמרתי לו: "המזכירה שלך, שמנהלת את הישיבה מבחינה אדמיניסטרטיבית, המזכירה שלך משתמשת באינטרנט, כן?", יש הרבה דברים שנעשים בישיבה עם האינטרנט".

"אני יודע, כי רוב מחברי הספרים היום שהם רבנים, גדולים בעלי שם – או הם עצמם, או המשמש בקודש, משתמש באינטרנט, אפילו למצוא איזה מראה מקום, או למצאו איזה ספר. אז אנחנו צריכים להיות כנים בעצמנו, בעבור שלא נרמה את עצמנו וניתן מסר שקרי וכפול לנוער שלנו, כי זה לא יועיל לחינוכם – חינוך צריך להיות מיוסד על אמת".

דברנו על טכנולוגיה. דברי תורה של הרב מופצים גם ביוטיוב, גם בפייסבוק, גם בוואטסאפ, ואני אישית שמעתי הרבה דברי תורה והתחזקתי, ונהנתי מאוד מהרבה דברי תורה של הרב. מה אתה חושב - האם זה לא הגיע אולי מבית הגידול שלכם, עם אבא בתקשורת, ב"ידיעות אחרונות", עזר בסופו של יום שהבן שלו ילמד להשתמש עם ערוצי תקשורת בשביל הפצת יהדות?

אני אגיד לך האמת – אני התחנכתי בהשקפה כזו שתפקידנו בתור יהודים זה להאיר את העולם. ולא רק להישאר בבואה שלנו - שזה גם דבר גדול מאוד לתפקידנו לעשות לו יתברך דירה בתחתונים, לתקן עולם במלכות ש-ד-י".

"והיום, כשרואים שבורא עולם נתן לנו כלי מכשיר כאלה שבכוחם אפשר להפיץ את ידע היהדות ואת עמקות התורה ואת נשמת היהדות ואת האור והחמימות והחוכמה והתובנות של עם נצח לכל ארבע-עשר מיליון של בני עמנו, שרובם, לדאבוננו, מנוכרים במידה גדולה מחיי התורה".

"ועוד יותר, יש היום בכוחנו, ביכולתנו להשפיע, להבדיל, גם על מיליארדים מאומות העולם. אז אני חונכתי בהשקפה הזו – שזה לא רק דבר שמותר, אלא אלה שמוכשרים לכך – מוכרחים ומחויבים לנצל את הרגע ההיסטורי הזה ולא להחמיץ את ההזדמנות באמת להאיר את כל העולם באור התורה, באור האלוקי".

תודה רבה, הרב ג'ייקובסון

תוכנית זו מבית "כיכר גלובל" הופקה בעזרת ארגון "גשר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר