כיכר השבת

הטור השבועי

כילד, הרב עובדיה צייר את עצמו כ"מרן"

כיצד היה מגיב מרן על בחירתו של הנשיא טראמפ? • איזה ספר כתב דווקא בתקופת משבר? • וגם: תתחילו לסתום את האוזניים • הטור השבועי של הרבנית יהודית יוסף (דעות)

38
הרבנית יהודית יוסף | כיכר השבת | כ"ו בחשוון | 27.11.16
הציור על כריכת מחברתו של מרן, בהיותו צעיר לימים
הציור על כריכת מחברתו של מרן, בהיותו צעיר לימים (צילום: בית מורשת מרן)

אגדה נאה מספרת על גדוד צפרדעים חסרי מעש, שהכריזו על מרוץ ייחודי וראשון מסוגו, כשהמטרה להעפיל לצמרת אחד העצים הגבוהים בעיר.

ביום המיועד, התייצבו הצפרדעים על קו המרוץ, כשבני משפחתם עומדים מאחוריהם, לתמוך ולקרוא קריאות עידוד. האות ניתן על ידי ראש השבט, ותיכף זינקו הצפרדעים והחלו לטפס. אלא שגזע העץ היה חלקלק מידי, ותוך מספר שניות החלו עשרות צפרדעים לנשור מהעץ, כשראשן נחבט בקרקע.

"לא ניתן לטפס על העץ הזה, אין סיכוי", הצטדקו הצפרדעים שנפלו, והצטרפו לקהל הרחב שהביט על העץ בדריכות: על הגזע נותרו עדיין כמה צפרדעים שנאחזו בציפורניהן במאמץ שלא ליפול.

ככל שחלפו הרגעים, החלו כולם להבין שמדובר במשימה כמעט בלתי אפשרית. "תרדו", הכריזו לעבר הצפרדעים, "לעולם לא תצליחו להגיע". כמה מהן ניסו בכל זאת להתאמץ, אך מהר מאוד נטשו את המרוץ וקפצו למטה, תוך שהן מצטרפות לקריאות הפסימיות של הקהל.

הצפרדעים האחרונות שנותרו על העץ, ניסו להמשיך בשארית כוחותיהן. הקהל לא הפסיק ללעוג להן, וכמה אף החלו להתבדח על היומרה שלהן להעפיל לצמרת. "אין לכן את הכישורים הבסיסיים הנדרשים לטיפוס על עץ", גיחכו.

אט אט נשרו כל הצפרדעים, האחת אחרי השניה. כולן, מלבד אחת. נראה היה שכל קריאות הבוז, הלעג והצעקות, לא עושים עליה רושם, והיא ממשיכה לטפס במאמץ עילאי, באיטיות אך בעקביות.

הקהל הגדול צפה בדאגה אחר התקדמותה של הצפרדע, ורק הגביר את ניסיונות השכנוע: "בסוף הרי ממילא תיפלי. הנפילה מהגובה הזה הרבה יותר כואבת...", אמרו כמעט בתחנונים. לרגע היה נדמה שהיא עוצרת, אבל אז חזרה שוב לטפס.

"היא פשוט מתאבדת", הנידו כולם בראשם ברחמים, אלא שבדיוק אז, מול עיניהם הנדהמות, קפצה הצפרדע קפיצה אחרונה והגיעה לצמרת.

מעט מבויש, ניגש ראש השבט אל הצפרדע האמיצה, על מנת לברך אותה על ההישג המרשים. "איך הצלחת לעשות זאת"? שאל בנימוס, אך לא זכה למענה. הוא ניסה לשאול שוב, והגביר מעט את קולו, אך הצפרדע המשיכה בשתיקתה.

כעסו של ראש השבט החל להתעורר, אלא שלפתע ניגשה אליו אחת הצפרדעים. "היא לא יכולה לשמוע אותך", לחשה באוזנו, "היא פשוט חירשת..."

הכל בידינו

שבועיים אחרי הבחירות הדרמטיות לנשיאות ארצות הברית, נדמה שהעולם החל להתרגל לצמד המילים: "הנשיא טראמפ". בעוד כלי התקשורת מנסים ללמוד ולהפיק לקחים, כיצד טעו בכל הניתוחים והתחזיות, נדמה שהגיע הזמן ללמוד משהו גם לעצמנו.

כאשר נבחר הנשיא ברק אובמה לכהונתו הראשונה, הגיעו כמה תלמידים אל מרן זצ"ל, ושאלו אותו: מה עלינו ללמוד מבחירתו ההיסטורית של האפרו-אמריקאי הראשון, למשרה כה רמה?

אמר להם מרן: "אם קטן אתה בעיניך – ראש שבטי ישראל אתה". אין דבר העומד בפני הרצון.

מרן לא אמר זאת מהשפה ולחוץ. הוא חווה זאת על בשרו. כל ימיו היו רצופים התמודדויות מורכבות, רוחות עזות וסערות, שאיימו על הגשמת שאיפותיו וחלומותיו. אך מעולם הוא לא אמר נואש.

לא פעם סיפר איך חבריו לכתה היו מלגלגים עליו על שהקדיש שעות ארוכות לכתיבה, על חשבון ההפסקה שלו. בגיל 17, כאשר הוציא לאור את חיבורו הראשון, הוא נתן לכך ביטוי בהקדמתו, וסיפר על אותם האומרים "מי הוא זה, שפל ונבזה, שנהיה מחבר חיבורים". אבל באותה נשימה הוא משיב, בלי להירתע ובלי לגמגם: "שמתי פניי כחלמיש, ומדרכי לא אמיש".

כי לפעמים כדי להגיע אל היעד הנכסף, צריך להיות חרש. לטפס ולנסות להעפיל לגבהים, בלי להסתכל למטה, בלי לשמוע את קולות הסביבה.

בין עשרות מחברותיו של מרן, מתקופת היותו צעיר לימים, ניתן למצוא נקודות רבות המצביעות על שאיפותיו. כך למשל, גילינו פעם בכריכת אחת המחברות, איך שירטט בכישרון דיוקן של רב לבוש גלימה וחבוש במצנפת הראשון לציון...

כך היה כשנאלץ לרדת למצרים, וסבל מרורים מחברי ועד הקהילה היהודית. כך היה כשרדפוהו הבבלים בארץ ישראל, עד שנפל למשכב. וכך היה כשהדיחוהו ממשרת הרב הראשי לישראל, בה ראה מרן באותה תקופה מנוף לקירוב ישראל לאביהם שבשמים. פעם סיפר לנו, שדוקא באותה תקופה, כשצערו היה גדול מאוד, כתב את אחד מיצירותיו התורניות המקיפות והמעמיקות ביותר, ספר "טהרת הבית", שהאיר את עולם ההלכה היהודי.

במקום לשקוע במסכנות, לדעוך ולהאשים את כל העולם, בחר מרן להתגבר על המכשולים ולממש את ייעודו. מרן הכיר את עוצמת הכוחות הטמונים באדם, והוא ידע לנצל אותם היטב.

זהו המסר הגדול והמשמעותי שלימד אותנו מרן בכל שנותיו: הכל בידינו! אין דבר שאינו ניתן להשגה!

אין זו אגדה

אין חולק על כך שהנשיא הנבחר של ארה"ב, הצליח לעשות את הבלתי יאמן. איש לא העלה בדעתו, שהאיש הבוטה וחסר הנסיון, ששבר את כל הכללים והמוסכמות, יגיע בכלל לישורת האחרונה. במהלך מערכת הבחירות, הוא ספג עלבונות בלי סוף, מבית ומחוץ, מאנשי תקשורת, ראשי ממשל, ואפילו מהנשיא המכהן עצמו. אך הוא המשיך בנחישות ובאומץ לב.

כל אחד מאתנו שומר בתוכו אוצר של חלומות ותקוות, מילדותו ועד היום. רבים מהם לא הבשילו לכדי ביצוע, ובטח לא באו לכלל הגשמה. גם בחיי היום יום, לעיתים אנחנו רוצים להתקדם, לטפס לגבהים חדשים. הלב שלנו משתוקק להגיע למקומות טובים ונכונים יותר, למימוש ולסיפוק עצמי.

רק שמשום מה, אנחנו בוחרים לחדד את חוש השמיעה שלנו, בכל הנוגע למה שאנשים אומרים עלינו. אלו המנבאים לנו כישלון, מטילים ספק ביכולות ובכישורים שלנו, ומרפים את ידינו מלדבוק במטרה.

בואו נקשיב לעצמינו. הקב"ה טמן בכל אחד מאתנו כוחות בלתי מוגבלים. יש ביכולתנו להצליח לעשות דברים שמעולם לא חלמנו עליהם. וזו בדיוק הבעיה. מי שחושב בקטן וחולם בקטן - נשאר אדם קטן. "חלום בגדול והעז להיכשל", אמר פעם מישהו חכם. השאיפה הזו, יוצרת מציאות.

לפעמים אנחנו נוטים להאשים את כל העולם בכישלונות שלנו, במקום להעצים את עצמנו. אל לנו להשליך יהבנו על אחרים. איש לא יגשים עבורנו את חלומותינו, ויתירה מכך, רבים מהאנשים שאנחנו 'בונים' עליהם, לא יעמדו לצדנו בבוא העת.

אם נשכיל להיות ממוקדי מטרה, אין חלום שאינו ניתן להגשמה. בלימודים, בעבודה, בפרנסה, בחיים האישיים ובכל תחום. אם רק נרצה באמת – אין זו אגדה.

אז כאשר נשמע בפעם הבאה את צמד המילים "הנשיא טראמפ", נחשוב על עצמנו. על החלומות, השאיפות, התקוות. זה הזמן לסתום אוזניים, לזקוף קומה ולשעוט במלוא המרץ לעבר המטרה הנכספת, קדימה ולמעלה! בלי להסס, בלי להירתע. כן, אנחנו יכולים!

תוכן שאסור לפספס
38 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
17
ישר כח את גדולה מן החיים מס17 תגובה קנאית בולט מאוד תמשיכי לכתוב על מרן אנחנו צמאים תודה גדולה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעל28.11.16
16
זכה לשלוש שולחנות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אאא.27.11.16
15
כמה קנאה יכולים להיות באיש אחד כל החברה של דוד סתיו וצוהר וכת פז של אמנון הידוע כל פעם יוצא להם העיניים שיש כתבות על הרב עובדיה על ביתו על מורשתו שלהם מוקדשת כתבה רק לדברים שליליים אשרי הדור שזכה במרן ובבניו ובממשיכי דרכו ולא ממשיכי כתות שמעוותים את היהדות ומטיפים לשינאה למי שלא הולך בדרכם אשרייך הר
דני30.11.16

הצגת כל התגובות

14
דברייך מעודדים ומחזקים ממש מרפא לנפש אנא המשיכי להטעים אותנו ממתיקותו של מרן אותו שימשת במסירות כולנו רעבים וצמאים עוד ועוד ומברכתך נבורך גם אנו לזכות לישועת הקבה בזכות מרן בקרוב
דינה28.11.16
13
הרבנית, אשרייך שזכית לשמש את מרן. בזכותך יכול היה להנהיג את הדור ביד רמה. ודאי מלמעלה הוא שומר עליכם בכל אשר הינכם עושים. מי ייתן לנו חליפתו ותמורתו... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי27.11.16
12
מרגש ומעורר השראה.... אם נדע להפנים זאת כל אחד בחייו.. להפפסיק להאשים.. פשוט להגשים... ... ליישם.. להשתחר מהסחות... ומתובנות.. שמקבעות.. אם נלמד לסלוח.. לעצמינו ולזולתינו... וליטול אחריות על מעשינו... נמנף כל כישלון.. להצלחה.. ולהעצמה... ואף נביא. תודעה להגשמה... אין לכאוב את העבר.. ואין לדאוג
יוסף27.11.16
11
גם בלי הקשר של הצדרקת שזכתה לשרת את מרן. היא פשוט סופרת מעולה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אני30.11.16
10
דברייך יפים ישר כח
261827.11.16
9
כאשר היה נער בישיבה, כתב חידושי תורה וחתם "רבה הראשי של פוזנא"....
שירה27.11.16
8
אבל מה יודית מרמלה יכולה להבין
ציור ידוע30.11.16
7
חוצפה ברמות קנאיות בושה וחרפה לכתוב כך אל מי ששירתה את מרן ובזכות זה זה גם את כל העולם הספרדי שמרן יוכל לשבת ולשקוד בתורה . הרבנית הקדישה את כל מיטב חייה , ( אני לא אומר שהיא סבלה שם אבל עדיין) אישה צעירה כביכול עברה דירה והשקיעה את חייה למען מרן . פשוט בושה לדבר כך . ומה עם מה שנאמר "גדול שימושה יו
תגובה לתגובה 1801.11.19
6
אף אחד לא הדיח את הרב עובדיה זצ"ל מתפקידו כרב ראשי. הוא סיים את תפקידו כרב ראשי וכראשון לציון לאחר עשר שנים כקבוע בחוק. ותחשבי על זה ש אלוקים חשבה לטובה. שאם לא כן לא היתה כמה תנועת ש"ס וכו... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
התוכן נאה. אבל חבל שאת משכתבת את ההיסטור27.11.16
החוק הזה היה בזמן שמרן היה רב ראשי . ורק בשביל להדיח בלשון המעטה תיקנו אותו עד אז החוק היה שונה (כמדומני עד הפטירה)
אבי .א 01.11.19
אתה לא יודע היסטוריה החוק היה לכל החיים או עד גיל מסוים הרב ניסים היה אמור להמשיך בלי שיתמודדו מולו אבל גדולי ישראל לחצו על מרן זצל שיתמודד ואז מרן זצל הסכים בלית ברירה וזכה ברוב עצום.ואז בא הבן של הרב ניסים משה ניסים שהיה שר משפטים והגביל את זה ל10 שנים לנקמה ומי שהמשיך זה הרב מרדכי אליהו זצל (נש
מוטי27.11.16
עשו חוק במיוחד בשביל למנוע את המשך הכהונה של מרן. זו היתה נקמת משה ניסים והמפד"ל על הדחת הרב יצחק ניסים.
דוד27.11.16
5
כאילו שמרן היה לו זמן לצייר ציורים הוא מגיל אפס בתורה וקדושה וזה ממש כפירה להמציא שצייר את עצמו וכו' גם אני יכול לצייר על רקע כתב ערבי ולהגיד שזה ציור של הבן איש חי וכו' והראייה, א. שאין ממש תמונה של מחברת ישנה של פעם אלא סתם רקע. ב. מעניין מאוד שהוא כבר ידע בילדות איך יראה הכובע של מרן בא
אור27.11.16
בסופו של דבר מנסים עכשיו להרגיע את הרוחות אחרי מה שהערבים עשו לנו הציתו לנו ולכן שמים כיתוב בערבית בכדי לראות שמרן לא שונא את הערבים אבל כולנו יודעים שמרן היה ימני. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מ.א.27.11.16
מי אמר שהוא צייר את זה בחו"ל? הרי בגיל 3 הוא כבר עלה לארץ. לכן ברור שזו מחברת מהארץ. או מהתקופה שהיה במצרים ואז זה ציור שצייר כבן 30. זה הכל.
נתנאל חיימוב27.11.16
הבגד של הרב הראשי בארץ ישראל היה גם לרבנים הראשים בטורקיה.זה בגד שלבשו שם הרבנים הראשיים. וכן הרב עובדיה היה מעטר את מחברות החידושים שלו.ראה בספר שכתבו נכדיו בימיו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
טיפשות27.11.16
4
סליחה התכונתי למגיב מס 18 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעל28.11.16
3
תודה רבה
נעמה27.11.16
2
נאלץ לרדת למצרים...? ההיסטוריה הרבנית מוכיחה שהרב עובדיה מונה על ידי הרה"ג הרב בן ציון חי עוזיאל זצוק"ל. והרב אהב מאוד את דרשתו ערב מינויו למשרת רבה של מצרים...
שלמה בן לולו29.11.16
בספר חזון עובדי' תעניות.הוא מספר איך בגלל בעיות כלכליות קשות הוא נאלץ לעזוב את תלמידיו ולרדת מצרימה
יגאל29.11.16
1
הוא המרן האמיתי הוא האיש אדוני הארץ
משלי שועלים27.11.16
מה, כל היום אתה חולם על אריה דרעי? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
המתבונן..28.11.16
אתה יצירתי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אני30.11.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 10:27

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:44

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 07:39

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 07:36

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24