כיכר השבת

"לא תחליף ל'מועצת'"

במרכז ההנהגה הליטאית: ראשי הישיבות • מאחורי הקלעים

הכינוס המיוחד במעונו של הגר"ג אדלשטיין, ביוזמת הגר"ד לנדו, מספק הצצה נדירה לראשי הישיבות והרבנים שנמצאים כיום במרכז הנהגת הציבור הליטאי - ומקבלים הכרעות ציבוריות מהותיות (חרדים)

45
ישראל כהן | כיכר השבת | ד' בכסלו | 22.11.17
ראשי הישיבות והרבנים בכינוס
ראשי הישיבות והרבנים בכינוס (באדיבות המצלם)

הכינוס השבוע במעונו של ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין, על פי בקשתו של הגאון רבי דב לנדו ובהשתתפותם של שורה נכבדת של ראשי ישיבות ורבנים שדנו בנושאי השעה העומדים על הפרק וניצבים על סדר יומו של הציבור החרדי ועולם התורה מיקדה מן הסתם את עיניהם של רבים ששמו לב כי עיני העדה דואגים כל העת מתוך אחריות כבדה לענייני כלל ישראל.

בכינוס עצמו השתתפו גם חברי מועצת גדולי התורה הגאון רבי משה הלל הירש, הגאון רבי דוד כהן וכן הגאון רבי יגאל רוזן, הגאון רבי יהודה סילמן והגאון רבי מאיר קסלר.

אין ספק שהנוכחות של אותם אישים רוחניים פותח צוהר מעניין להנהגה הליטאית כאשר אותם ראשי ישיבות ורבנים הם כיום עומדים במרכז ההנהגה הליטאית, דבר שהתחדש לאחרונה מטבע הדברים.

בשולחן הדיונים התקבלו הכרעות בשאלות קשות ובסוגיות מורכבות. בין היתר התקיים דיון מעמיק ומקיף בסוגיית ההתייעצות של מנהלי המוסדות אצל גדולי הדור וקבלת ההדרכה הנכונה, פירצת הישיבות התיכוניות, סוגיית האקדמיה בסמינרים, צביונם של בני התורה והיחס לציבור החרדי המודרני - קבלה והכלה אל מול שמירה מפני השפעת רוחות זרות על הבית פנימה.

הגר"ג אדלשטיין נושא דברים בכינוס

"זה לא יהיה נכון לומר שזה פורום שמחליף את מועצת גדולי התורה", מסביר גורם המעורה בפרטי האסיפה. "מדובר בראשי ישיבות ורבנים שמזה שנים רבות נושאים בעול ההנהגה וכפופים להנהגת הדור בראשותו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן שסמך את ידו עליהם בכל דבר ועניין וכעת מטבע הדברים הם נועדים יחד על מנת לקבל הכרעות בנושאים הנוגעים לשמירה על המחנה ולעתיד היהדות החרדית".

מלבד הגר"ג אדלשטיין אשר בשנים האחרונות מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן, הכניסו לכל הנושאים הציבוריים והנהגת הדור, כמו נשיאות ועד הישיבות, כניסתם יחד לועידת 'דגל התורה' ועמידתו בנשיאות מועצת גדולי התורה, כפי שהיה נראה בכינוס המועצת האחרון שהתקיים בירושלים, נראה שגם הגאון רבי דב לנדו ניאות להיכנס לעול הנהגה הציבורית.

הנושא הציבורי הראשון שהציבור ראה בו את כניסתו והסכמתו ליטול בעול ההנהגה הציבורית היה כניסתו לחברות בועד הישיבות, אבל אין ספק כי בשנה האחרונה, מלבד הכינוס האחרון ביום ראשון השבוע - אותו הוא הוביל, היו כמה נושאים ציבוריים מרכזיים בהם היה מעורב, כמו מכתבו המשותף עם הגר"ג אדלשטיין לנשיא מועצת גדולי התורה בארה"ב האדמו"ר מנובומינסק, ומכתבו לאדמו"ר מפאשוורסק לפני העצרת של חסידות סאטמר האחרונה.

הרב קסלר מקריא את מכתבו של הגר"ד לנדו בכינוס

נוכחותו של הגר"ד לנדו נראתה גם מיד לאחר הפגיעה בגאון רבי יגאל רוזן, ראש ישיבת 'אור ישראל', בעת שהוציא מכתב לגר"י רוזן, צעד שמוכיח את הסכמתו להתערב בנושאים ציבוריים מה שלא הסכים עד לאחרונה.

אך אין ספק כי גם שאר הנוכחים בפגישה נכנסו לנושאי ההנהגה הציבורית, כך למשל הגרמ"ה הירש ראש ישיבת סלבודקא, וראש ישיבת חברון הגאון רבי דוד כהן, שמונה על ידי מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן, להיות בוועדת הרבנים של דגל התורה בירושלים והוא יחד עם הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק מנהלים כיום את הנושאים הציבוריים ומקבלים גיבוי מלא ממרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי והגר"ג אדלשטיין.

גם הגאון רבי יגאל רוזן שהשתתף בכינוס ועמד בעין הסערה של אנשי 'הפלג הירושלמי' בתקופה האחרונה, מעורב בנושאים ציבוריים נרחבים, אם זה בסיוע לעמוד מול שלטונות החוק בעניין ביטול חוג הגיוס ופעילותו למען יחוקק חוק מוסדר עבור עולם התורה.

אין ספק כי מכתבו של מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי על ביזוי כבוד התורה שנעשה ומכתבו של הגר"ג אדלשטיין אליו הצטרפו כל ראשי הישיבות וחברי מועצת גדולי התורה, מראים על היחס המיוחד אותו רוכשים לגר"י רוזן, שכידוע הינו ממקורביו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן.

הגרמ"ה הירש נושא דברים בכינוס

מי שעוד השתתף ומעורב בנושאים ציבוריים הוא הדיין הגאון רבי יהודה סילמן, הידוע כמי שמעורב בנושאים ציבוריים רבים ואין ספק שההשתתפותו בכינוס מעידה על מעורבתו הציבורית והכרעות ציבוריות כבדות משקל שנופלות לפתחו, כאשר כבר בעבר מרן הגראי"ל שטיינמן ראה בו דמות של דיין ראוי להכרעות ציבוריות הנשואים במחלוקת.

גם הגאון רבי מאיר קסלר, חבר ועדת הרבנים לענייני חינוך של דגל התורה, ומי שנחשב לדמות הרוחנית המשפיעה בעיר מודיעין עילית, נחשב למעורב בנושאים חינוכיים רבים כמו גם בפתרון בעיות שונות.

הגאון רבי נתן זוכובסקי, העומד בראשות ועדת הרבנים של 'יתד נאמן' ומכהן גם כחבר ועדת הרבנים הארצית של דגל התורה, מעורב מטבע הדברים בהרבה נושאים ציבוריים העומדים על הפרק.

הרב זוכובסקי גם עומד בראשות ישיבת גאון יעקב בבני ברק שבנשיאות מרן הגראי"ל שטיינמן והוא היה תלמידו עוד מזמן שמרן הגראי"ל כיהן בראשות הישיבה בכפר סבא לפני קרוב ל-80 שנה.

תוכן שאסור לפספס
45 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
13
אשרינו זכינו שזקני וגדולי ראשי הישבות גאוני עולם כפשוטו, נוטלים אחריות מעשית ומנווטים את הספינה הגדולה של רבבות בני התורה והישיבות, שבחרו לא להיסחף אחרי מעשים מבזים ומשועמים והשתוללות ברחובות ולקבל הוראות מקוו ניעס ושדרנים צערים ומטופשים, ולהישאר דבוקים לתורה הקדושה ומחפשים את דרך העליה בתורת ד'. קר
הר26.11.17
12
ככה עורכים דיון? יושבים בשורה למצלמת שוקי לרר?
מוטי פלאיי22.11.17
11
הרב שטיינמן מעולם הוא לא שלח לשאול את הרב אדלשטיין בהכרעות ציבוריות. הדבר היחידי שהיה, שהוא נכנס איתו לכנס הארצי של דגל התורה, נו, אם זו הכתרה אני צנצנת. עד לפני ארבע חמש שנים, הרב אדלשטיין לא חתם על אף מכתב ציבורי, וכל שכן שהוא לא היה מעורב בשום הכרעה ציבורית הרב שטיינמן שלח אנשים לשאול את הרב משה
זוכר טוב22.11.17
בשום מקום הרב שטינמן לא מינה את הרב אדלשטיין. הרב סולוביצ'יק מירושלים אמר: "דגל התורה חיפשו בובה שיוכלו לעשות מה שהם רוצים".
מונהג22.11.17
ברגע שדגל התורה נשמעת לגר"ד לנדא, שכתב במפורש שלא חייבים לשמוע למנהיג או לגדול הדור. עכשיו הם יחליפו את הדיסק ויגידו יחיד ורבים, אבל הגר"ד לנדא כתב במפורש במכתבו המפורסם נגד מרן הגרא"מ שך, שכל גדול יכול לחשוב ולעשות מה שהוא רוצה ולא מחוייב, לא לרוב ולא למנהיג. הגר"ד לנדא היה אז במיעוט, וודאי לא היה
לא מבין מה קורה26.11.17
אתה לא שוה תגובה. אבל רק רציתי למחות בגדול איך אתה מעיז לדבר. חצוף מחוצף שכמוך.
11122.11.17
אתה כותב כך כי אין לך תשובה עניינית למה להם היה מותר לא לשמוע בקול מנהיגי הדור הרב שך והרב אלישיב. ואילו אנחנו והרב שמואל אויערבאך חייבים לשמוע להם ?
11223.11.17
כמי שמכיר את דעותיו והנהגתו בכל התחומים, היא זהה לדעותיו והנהגותיו ופיקחותו וחסידותו של הגראי"ל. הוא קרוב אליו בגיל, ושניהם נשאו באותה משרה עשרות שנים: ראשות ישיבת פוניבז'. שניהם היו קרובים מאד למרן החזו"א. בקשר לר' שמואל מרקוביץ, שהוא כידוע תלמידו של הרב אדלשטיין שמרד בו, אין צורך להגיב, ועיין בשו"
...24.11.17
לא היתה גישה לבית הגרי"ש אלישיב? - זה בדיוק מה שהעצניקים טוענים על הגדולים של דגל התורה. הגראי"ל שטיינמן לא גיבה את הגרי"ג בנוגע לדין התורה. אנשי הגרי"ג מרדו בגרי"ש אלישיב בנושאים נוספים, כמו פתיחת עיתון בשם יום חדש, כנגד יתד נאמן דאז, פתחו מערכת כשרות בשם יראים, ורובם אף נמנעו מלהצביע בבחירות לכנסת
ציות לגדולים?24.11.17
מרן הגראי"ל גיבה את הגרי"ג בכך ששלח את ניניו ומקורביו ללמוד בצד שלו ולא בצד השני. מעבר לתמיכה המפורשת של מרן הגרמי"ל לפקוביץ זצ"ל ומרנן הגר"ח קנייבסקי והגר"נ קרליץ שליט"א. לעומת הגר"ש אויירבך שהוא במיעוט מוחלט נגד רוב מניין ובניין של גדולי הדור, והוא היה חבר במועצת ועזב מפני שדעתו לא התקבלה, ומאז מו
....25.11.17
על דבר אחד אין שום ויכוח שגם אם תגיד על טרור של הרב שך עפ"ל, רו רובו של עולם התורה הלך מרצונו אחרי דעתו של הרב שך. ולמרות זאת הרב דב לנדא יצא נגד דעת הרב שך. אתם מלאים בסתירות כרימון
מלאים בסתירות26.11.17
אחרי הגראי"ל שטיינמן שליט"א, לא פחות ממה שהלך אחרי הרב שך. אתם מלאים סתירות כרימון...
תגובה27.11.17
לי בעצמי הוא המליץ לפני שמונה שנים ללכת לישיבת פוניבז' של הרב מרקוביץ'.
חיים26.11.17
לפני כשנה הוציא הרב יעקב ב. פרידמן ספר חשוב המספר על גדולי ישראל היושבים בינינו. ביניהם גם על מרן הגר"ש אויערבך שליט"א במאמרו בבקהילה כתב שכאשר עלה אל הגר"ד לנדוי שליט"א הביא לא את הספר שיצא לפני הספר הנ"ל , הגר"ד דפדף בספר במהירות ושאלו "היכן הפרק על הגר"ש" וכשהשיבו כי אין זה בספר הנ"ל נסתמנה אכזבה
אחד שיודע25.11.17

הצגת כל התגובות

10
א. סכסוך כלשהו עם הרב שך ואו הרב אלישיב ב. לא מסתדר ח"ו עם הפלג ג.שלח לפחות שני ספרדים ואשכנזי אחד לצבא
משה25.11.17
9
ערמה עלובה של פוליטיקאים שהתיישבו בצורה שחס וחלילה לא יחסר משהוא בתמונה
משה25.11.17
8
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רפאל22.11.17
7
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם23.11.17
6
אשרינו שזכינו שגם לחסידים יש גדולי תורה, כמו שהיו באירופה הארחות חיים והמהרש''ם. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
סתם ליטאי27.11.17
5
רבי שמואל יש לו את מסורת ההנהגה של הרב שך, ולמעלה בקודש הבריסקר רב והחזון איש והחפץ חיים, הצד השני הדרך שלהם הולכת לתהום, אין להם מסורת ולכן הכשירו את הצבא ואת האינטרנט. לציבור בני התורה אי אפשר למכור תותים כי כולם יודעים למי יש מסורת ומי ממציא שיטות חדשות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מסורת הדורות22.11.17
4
אבל כלום לא מעבר לזה, (זה אומר שאפילו אות אחת באנגלית לא יודעיםשלא לדבר על שאר עניני העולם) ומחליטים איך יראה ציבור ענק ואולי אף מדינה (בעתיד) אותי על כל פנים זה מלחיץ (ראה ערך אירן)
מפחד מאנשי דת 22.11.17
לידיעתך הגרמ'''ש הירש יליד ארה''ב
יהודי23.11.17
רק על השם שלך רואים כמה אתה בור ועם הארץ. "מפחד מאנשי דת" תוסיף גם שאתה מפחד מהצל שלך. ואגב שכל אלה הפוליטיקאים אפילו השמאלנים כשצריכים ברכה או יעוץ טוב הם רצים רק לרבנים האלו. להבא תחשוב לפני שאתה מדבר. שומר פיו ולשונו.....
11123.11.17
ברמה גבוהה יותר מאוני' כמו ר יגאל ובוודאי הרב הירש וגם ר גרשון ובוודאי הרב קסלר והרב זכובסקי הרב לאנדו? כהן? סילמן גאון יודע אף חוזים באנגלית..... אז תרגע... הם הרבה מעבר ל5 יחי באנגלית.
הרב הקובע23.11.17
הרב משה הלל הירש הוא אמריקאי שיודע אנגלית ברמה שפת אם
חרדי22.11.17
דברי כפירה. הנה ירחם עליך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרד. לדבר ה'25.11.17
ותתבייש על דברי הבלע האחרים
ס''ט22.11.17
3
האמת שזה די ברור הגרי רוזן הוא תלמידו חביבו של הגריג אדלשטיין וגם ר' דב לנדא בתקופה האחרונה נהיה מעריץ שלו למי ששומע לפי המכתב ועוד כהנה נכדו של הרב לנדא טוביה הוא תלמיד של הרב רוזן
אלי22.11.17
2
הם נמצאים בבית מדרש ולומדים ושמם הולך מאליו מקצה העולם ועד קצהו, דוגמת מרן הגאון רשכבה"ג ר' שמואל אויערבך שליט"א.
יוסי22.11.17
1
יש להביא את תמונות הנהגת הליטאים של גפני, מקלב, אשר וכו'. למעשה הם הקובעים את המדיניות הליטאית וגדולי הדור שליט"א כפופים להם.
נטע וולדמן22.11.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

יו"ר דגל התורה מגיב לסערת הגיוס: "בלי תורה אין עתיד"

חזקי שטרן | 14:29

"ההצעה בתוקף גם היום"

בני גנץ מכחיש את הדיווח נגדו: "לא אתן יד לעקוף את בג"ץ"

יוני גבאי | 11:14

צפו בנתונים המעניינים

מה החרדים חושבים: האם יש כעס חילוני, ומה הפתרון? | סקר

יעקב מתן | 10:29

הטור השבועי

התגמול – טובת הציבור // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

פרשת השבוע | צפו

איזה ציורים היו על המטבעות שהונפקו לכבוד אברהם ומרדכי?

כיכר השבת | 08:11
ש

טרגדיה כפולה בירושלים:

נפטרה בפתאומיות לעיני בעלה והותירה 3 ילדים מתוכם 2 חולים

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

"שבט לוי פטור מהצבא"

'נעזוב את הארץ' | הקו של הראש"ל שהבהיר את עמדת המגזר

ישי כהן | 07:36

מחשבות של אברך

"הלילה הפכתי לפליליסט בגלל שאני מגן על העם" // טור כואב

משה כהן | 07:31

הדרמה בציבור החרדי

המדינה קיבלה דחייה של יום בתגובה לבג"ץ על חוק הגיוס | "מדוע לא מגייסים גם ערבים?"

חזקי שטרן | 07:11

מה יקרה עם עולם התורה?

"להתחלחל", אפשר להחליף" | העיתונאים החרדים מגיבים

יאיר טוקר | 27.03.24
ש

חבילת שירותים ייחודית

ליסינג פרטי מורחב לפסגת הטכנולוגיה של מיצובישי 7 מקומות

כיכר בשיתוף מיצובישי | מקודם

לקראת פיצוץ

היועמ"שית בתגובה חריפה: "אין תשתית מקצועית מינימלית"

נחמן שטרנהרץ | 27.03.24

לא יבקשו דחייה

כיוון חדש: האפשרות שנבחנת בממשלה בסאגת חוק הגיוס

נחמן שטרנהרץ | 27.03.24

תיעוד מרהיב

שולחן מיוחד לחלה הארוכה: פורים בחצר סערט-ויז'ניץ

חיים רוזנבוים | 27.03.24

שנים אחרי הפילוג

בעלי העיתונים המתחרים של פלגי סאטמר פיזזו יחד | צפו

חיים רוזנבוים | 27.03.24
ש

בריאות זה הכול

מלחמה? אזעקות? דואגים לנפש הילדים!

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

כל הפרטים

לקראת חודש ניסן: איפה ינפשו האדמו"רים בשבוע הקרוב?

חיים רוזנבוים | 27.03.24

דרמה היסטורית | "ממשלת ימין על מלא"

פחות משעתיים עד לפקיעת מעמדם של בני הישיבות | גדו"י: לא נבהלים מקיצוץ התקציבים

איצלה כץ | 27.03.24

בכירים: "מעולם לא היינו בכזה משבר"

עוד ראש ישיבה ספרדי נגד החוק המתגבש: "שמד, נלך לכלא"

חנני ברייטקופף | 27.03.24