מסך הביתחרדיםחדשותמענייןיהדותמוזיקהברנז´האוכל ומתכוניםלמקרה שפספסתם‎MENדיגיטלבית וסטיילמשפט בריאותכלכלה חנוך לנועררכבתיירותדעותוידאוצרכנותמשפחה
חרדים

רבה של מוסקבה בטור אישי

זו העת לחשבון הנפש: מה מקור הגזענות ושנאת החרדים?

הרב פנחס גולדשמידט על רקע העצרת של 'יהדות התורה' (צילום: לוי נזרוב, יונתן זינדל - פלאש 90)

לחברי הכנסת החרדים, לא חשוב מה חושבים עליהם אזרחי המדינה - אלא רק מה המצביעים שלהם, חושבים. תוצאות הבחירות מציפות את התהיה - האם זו הדרך שהובילה לשנאת החרדים? (טור אישי)

הרב פנחס גולדשמידט  |  כ' באלול תשעט   20.09.19  14:44

ידועה אמרתו של דוד בן גוריון, שלא חשוב מה יאמרו הגויים - אלא מה יעשו היהודים. במקביל, אפשר לומר על חברי הכנסת החרדים, שלא חשוב להם מה חושבים עליהם אזרחי המדינה, חשוב להם רק מה המצביעים שלהם, חושבים עליהם.

זאת האמת באופן כללי, אף כי היו יוצאים מן הכלל, כמו הרב אברהם רביץ ומוניה שפירא זכרונם לברכה. רוב רובם של חברי הכנסת החרדים משמיעים את הצהרותיהם הפוליטיות, בעיקר לבוחריהם. בישראל, המחולקת לשבטים, עיקרון זה נכון גם לגבי הנבחרים של השבטים האחרים, כדוגמת נציגי המתנחלים, דוברי הרוסית ואחרים.

תוצאות הבחירות האחרונות מעלות את השאלה, האם ההתנהגות הזו היא הטובה ביותר עבור הציבור החרדי. והסיבה העיקרית היא, שלא מספיק לבחור בנציגים לכנסת, הנציגים האלה צריכים גם להיות ראויים לבא בקהל, קרי: להיבחר לממשלה.

מערכת הבחירות האחרונה הייתה רוויה בגזענות, שלא מביישת אף ארץ אירופאית לפני מאה שנה. תארו לעצמכם, אם היום בגרמניה, מועמד לקנצלר היה קורא לציבור בוחריו לבוא לבחור בגלל שיהודים נוהרים לקלפיות...

הגזענות בבחירות האחרונות התמקדה בעיקר בשני המיעוטים במדינה - החרדים והערבים. הערבים הם מוקצה מחמת מיאוס בימין, והחרדים, מוקצה מחמת חסרון כיס בשמאל. נכון, שגם החרדים הצהירו שלעולם לא ישבו ליד השולחן עם אדון לפיד, אבל מצד שני, ההחרמה נגד החרדים היא טוטלית ואבסולוטית.

שונה הייתה מערכת בחירות זו ממערכות קודמות, בגלל שהיא התקיימה בימי הדין והרחמים, בזמן שכל יהודי עם מעט יראת שמיים עושה קצת חשבון נפש. דווקא בגלל זה, כדאי לעשות חשבון נפש. כדאי לחשוב למה יש בישראל ציבור המיוצג על ידי עשרים-שלושים חברי כנסת, שחושבים שבעיית החרדים במדינה יותר חמורה, מאשר בעיות החמאס, החיזבאללה, הכלכלה, העוני והשוויון.

ההצלחה החרדית בבחירות לכנסת, אינה נעוצה בפופולריות של חברי הכנסת החרדים, אלא בעיקר בגלל הפחד והחרדה מהגזירות הכלכליות של אויביה, וגם בגלל מועד הבחירות, בימי הרחמים והסליחות.

זכיתי להיות שותף ולעזור לתחייה הרוחנית של יהדות הדממה, יהדות ברית המועצות. במשך שלושים שנה הנני זוכה לראות איך יהודים שרחוקים מתורה ומצוות מתקרבים ליהדות ולתורה, ואני יודע מה מקרב אותם. בשביל האחד, הזכות לחוות שבת במסגרת משפחה שומרת מצוות כאשר כל העולם החיצוני נעלם. בשביל אחרים, זאת הפגישה עם דף גמרא או עם צדיק.

מעולם לא ראיתי אדם שאמר לי שהחליט להתחיל לשמור תורה ומצוות בגלל ההתנהגות הפוליטית המוסרית של נציגי הציבור החרדי בכנסת. ההיפך הוא הנכון. כאשר אדם כן מתחיל להתקרב, המקרב צריך לעשות שמיניות באוויר ולהפוך לר' לוי יצחק מברדיטשוב כדי לסבר את האוזן וללמד זכות על הפוליטיקה החרדית.

פעם, עוד היה אפשרי לתת מסרים מסוימים לציבור פנימה, ולתת מסר אחר לגמרי, לציבור מבחוץ. כיום, כל ציוץ במקום אחד, יוצא ועובר בעולם כולו.

ולכן, עצה טובה קא משמע לן. השיח הלוחמני של "געוואלד, מוציאים את היהודים לשמד", הוא פיקנטי וממלא כיכרות עם בני נוער. הרב דוד זיכרמן מ'הפלג' שצועק "סטאלין" על ממשלת הזדון באמת משעשע. אולי כדאי שפעם יבוא לבקר במוזיאונים השונים במוסקבה ויראה איך באמת הייתה נראית ברית המועצות תחת סטאלין. לי לא ידוע שתלו אף ראש ישיבה על פנס רחוב ולא הכניסו בחורי חמד למחנות ריכוז וגם לא ירו ברבנים בכיתת יורים, אפילו אחרי שדתי רצח ראש ממשלה.

החרדים, אפילו שהינם מיעוט, זכו, הודות להנהגה פוליטית פרקטית ורציונלית, לשני שולחנות. מצד אחד בתוך קודש הקודשים של השלטון והתקציבים, ומצד שני להמשיך לבכות על הגלות המרה אצל אחיהם הטועים... סתירה מיניה וביה. אני לא אומר שהסתירות הפנימיות נמצאות אך ורק אצל החרדים. רחוק מכך.

כמו שהשיח הפרטי של בין אדם לחברו, של אדם שומר מצוות וקל וחומר של בן תורה, שונה מזה של אדם אחר, כך הפוליטיקה והשיח הפוליטי של המפלגות החרדיות צריכים להיות שונים מזה של מפלגה אחרת. כל מילה שנאמרת לציבור הבוחרים פנימה - צריכה להישקל, איך כל האחרים יקבלו את זה.

להיות פוליטיקאי חרדי, זה לא אומר להפוך לגולם מדבר, דוגמת מפלגת נועם, אלא ההיפך, להפוך, לחכמים יודעי עתים והזמנים המשתנים, שיודעים איך העידן משתנה ואיך העולם משתנה ולדעת לומר דבר הנשמע כמו לא לומר דבר שאינו נשמע.

תגובות

57
משה
יש מדרש שעונה על כל הדיונים הנל למה נקרא שמו סיני שעל ידו ירדה שנאה לעולם לכל מי שמחזיק בתורה שנאת עמי הארץ לתלמידי חכמים
56
משה
יש מדרש שעונה על כל הדיונים הנל למה נקרא שמו סיני שעל ידו ירדה שנאה לעולם לכל מי שמחזיק בתורה שנאת עמי הארץ לתלמידי חכמים
55
דבורה
זה כמו לשאול מה מקור שנאת היהודים
54
דבורה
לעשיו היו סיבות לשנוא את יעקוב.... מי אמר לאחיו הגווע ברעב אתן לך אוכל תמורת משהו,וכן לקחת את הברכה על ידי רמאות.כך שזאת לא היתה שנאת חינם וההלכה הזאת מעוותת. כמו שאתם תמיד חושבים שהדרך שלכם נכונה ואתם הבעלים של היהדות....ולכם הכל מותר בשם הכאילו יהדות שבכיסכם ...שאר העם רואה ולא מקבל ,כנראה בשמים גם לא מקבלים.
53
חז"ל
בעקבתא דמשיחא יראי חטא ימאסו

כמובן אין זה אומר שאל לנו להשתדל לעשות מצידנו קידוש השם
הצג את כל התגובות
52
אם אפשר
למה לא לקחת תקציבים וגם כסף מסטמאר עבור ה"בני תורה" ...
51
משה
תכלס - לא אמרת מה החרדים בפועל צריכים לשנות ,

רק דיברת בקו כללי ולא מחייב ובעיקר מראה שאין הכרח לאמיתיות דבריך.

בעניין שילוב החרדים בעבודה - הסיבה פשוטה רוב מקומות העבודה הריווחיים באמת הם מעורבים וה' שונא זימה

וגם הנשים לא מוכנות שהבעלים יכירו נשים אחרות.
50
מוסקבאי
איווט ליברמן רק עם כובע וזקן
49
יוסף
נראה שהרב שכח שהלכה עשיו שונא ליעקב

מקומכם בארץ ישראל ולא בגלות אל תאחרו את הרכבת
48
יצחק
יפה כתבת הרב גולדשמידט. אמליץ לכל בני המשפחה לקרוא מהגיגיך.
47
שרה
הכותרת קולעת וסוף סוף משהו שמסתכל בפנימיות. הכתבה ארוכה ומייגעת.
46
כל מילה בסלע!
45
שמואל
מסכים עם כל מילה שלו

אולי המאמר הכי רציני ועמוק שקראתי באתר
איציק
באמת? כזה רדוד אתה שזה המאמר הכי רציני שקראת.
44
שרבה של מוסקבה ינהל את מוסקבה.
נציגי היהדות החרדית הם שליחים העושים רצון גדולי ישראל, נקודה.

מי שיש לו בעיה איתם יש לו בעיה עם מי ששלח אותם.
43
שינאה יש גם בין חילונים לעצמם.
יש שינאה גם בין חילונים לחילונים...

ראו ערך ארגוני השמאל למינהם- בצלם.ושוברים שתיקה. וכו'....הם ותומכיהם
42
רבינו
כאשר ה' רוצה להעניש ציבור חרדי חוטא, מעמיד בראשם עיזים עיוורות.
41
ריאלי
כשראיתי את הכותרת חשבתי שיהיה חשבון נפש לקראת הימים הנוראים על הבנות שלא התקבלו לסמינרים ולמושכי החוטים במגזר הישיבתי שרואים חרדים מרקע אחר בדיוק כמו שלפיד מסתכל עליו.....
40
חלאס
ט
כרגע הרושם מ ג'

זה רק כסף לא אכפת להם מכלום רק הכסף
39
חילוני
מדהים לשמוע דברי חכמה כה עמוקים. גאווה יהודית
38
ראשי התיבות
ראשי התיבות של חודש אלול - אין לפיד ואין ליברמן
37
מאיר
חכמה גדולה לשבת במוסקבה ולחנך את העסקנים שמוסרים את נפשם למענינו, בושה
36
נחום
לא אהבתי את הזלזול במפלגת נועם. הם אומרים את המסרים הנורמליים והמתבקשים נוכח גל הסיאוב שעובר בארץ ואין פוצה פה ומפצף.
35
דוד
הנושא מאוד פשוט, לפני הכל שנאת החרדים במדינה היא בגלל שאם הם לא ישנאו אותנו זה אומר שאנו צודקים בדרכנו שיש אלוקים והתורה אמת ואם כן הם יצטרכו לחזור בתשובה זהו עד כאן בזה טמון הכל, וזה השורש תתבוננו טוב במה שכתבתי, כי אין מצב לכופר בתורה ובאלוקים לאהוב את מי שמאמין בזה כי זה אש ומים שלא יכולים להיות ביחד,

כל בן אדם כשהוא רואה קבוצה מסויימת ודרך חיים מסויימת מיד ראשו פועל ומתבונן בזה, וכשחילוני שכופר בתורה רואה חרדי שלא מתגייס ולא עובד ולא נותן למצעד התועבה ללכת ומבלבל את הראש על רכבת בשבת אז מה רציתם שיאהבו אותנו?

זה שני דרכים שכל אחת צועקת 360 מעלות אחורה מהצד השני הבנתם?
34
משה
צודק לגמרי
33
לדעתי זה קורה
בני
בגלל שזה המהות של החרדים להיבדל מכל החילונים ואם יקרבו אותם אז הציבור החרדי יכול להיגרר אחריהם
32
ציפקה
הרב אשלג זצ"ל אמר שהכל בתוכנו.

כשאנחנו נתקן את עצמנו ממילא הכל בחוץ יהיה טוב גמור.

ראו ספר "אותיות דליבא" של בנו ממשיך דרכו הרב"ש.

והלוואי ונתעורר רגע קודם.
31
לא חרדי
סוף סוף, קצת חשבון נפש. מקווה שכמה שנים טובות באופוזיציה ודילול בריא בתקציבים שאתם מוצצים מהמדינה ילמד אתכם דרך ארץ מה היא. בזיעת אפיך תאכל לחם, לא זיעת אפם של משלמי המיסים
די להפליה
שונה
אנחנו משלמים מיסים בדיוק כמוכם. המיסים הולכים לכל ההופעות להצגות כמו הבימה שלכם לכל הערוצים הרדיו שלכם שאנחנו לא רואים וצופים וכל זה מהכספים שאנחנו משלמים חצופים נמאסתם אתם לא רק משלמי מיסים גם אנחנו.
30
אפרת
ברור כאור השמש - השינאה שבתוכנו לעצמנו מובילה לשינאה כלפינו. כל אחד בא עם חרדומטר משלו, ומזלזל בחרדים אחרים שלא עומדים בקריטריונים שלו. אם היינו קצת יותר מכילים אחד את השני, סיכויים טובים שגם אחרים שאינם חרדים היו מגלים אמפתיה כלפינו.
29
חנן. ב.
לדעתי, ההפרדה שיצרת בין הח"כים החרדיים לבין החרדים עצמם, איננה נכונה. ההתנהגות החרדית עצמה היא מחפירה. החרדים מעולם לא הצהירו שהם חלק מן המדינה - להיפך; יסודו של הציבור החרדי בהתנגדו לתנועה הציונית, ועד היום הוא לא ייצר שום אמירה ברורה בנושא. הדרך החרדית היום היא לקחת כמה שיותר מחד, ולתת כמה שפחות מאידך.

החרדים מקבלים היום מעל לכל ציבור אחר: לא רק על תקציבים מדובר, אלא על הרעיון עצמו. החרדים בנו ציבור לא יצרני וטפילי. מס אי אפשר לגבות מהם (הם הרי מרוויחים מעט מדי), ואת הכלכלה הישראלית הם לא מפתחים בשום נושא; לצבא הם לא הולכים (לא המיינסטרים); את האקדמיה הם לא מקדמים (אין אף מדען חרדי ישראלי); ברור לכל בר דעת שאילו המדינה הייתה הופכת חרדית, היא הייתה מתמוטטת יום למחרת. מדינת ישראל היא מדינה מפותחת, והמשמעות היא שכל שאר הציבור מחזיק את החרדים בעל כורחו.

מן הצד השני, החרדים אינם מוכנים להרגיש חלק מן המדינה. אף חרדי לא שולח את ילדיו לצבא, ולא משנה כמה שעות הם מבזבזים על הברזלים. אף ישיבה קדושה לא תגיד תפילה לשלום המדינה ולא תדגיש בפני הבחורים שהם לומדים תורה למען עם ישראל. "עם ישראל" אצל החרדים הוא הם עצמם בלבד. מקסימום, הם יכללו גם את הספרדים.

כאשר באים לדבר בכנות על הנושא עם הציבור החרדי, נתקלים מייד בקריאות גנאי: "אנטישמיות", "פגיעה בחינוך הטהור" וכדומה. הציבור החרדי רגיל לפסול לגופן של אנשים, ואינו מסוגל להתמודד עם טענות רציונאליות. ההסתה משתוללת בציבור החרדי: ליברמן, לפיד, גנץ, רון קובי, עליזה בלוך, כרמל שאמה הכהן... איש מהם לא פסל מעולם את הציבור החרדי באופן גזעני: הם רק העזו להעלות טענות על הדרך החרדית. החרדים, אגב, הגיבו בפסילה אישית ובהסתה, ועוד התלוננו לאחר מכן שיריביהם עושים כך.

מבחינה הלכתית ודתית, החרדים נעוצים בין הפטיש לסדן. חלק גדול מהדרך החרדית היא המצאה נטו. למשל, החובה לציית לרבנים בכל נושא בשם "ועשית ככל אשר יורוך" - פסוק שנכתב בכלל על הסנהדרין הגדולה שבירושלים (רמב"ם ממרים א). למשל ענייני הלבוש, ועוד נושאים רבים. לחברה החרדית יש גבולות סוציולוגיים, לא גבולות הלכתיים.

אין תקומה לציבור החרדי כפי שהוא בנוי היום. ציבור כזה לא מסוגל להמשיך כפי שהוא. לדעתי האישית, על החברה הישראלית לאמץ את הליברליזם באופן גורף יותר: להמעיט במיסים לעשירונים העליונים (שהיום משלמים הרבה יותר, לא רק במספרים מוחלטים אלא גם מבחינת האחוזים), להמעיט משמעותית בתקציבי הרווחה, להוריד למינימום את תקציב הישיבות, לסגור את משרד הדתות ואת המשרד לפיתוח הפריפריה, ולהוציא את המושג "תקציבים חוץ פרלמנטריים" מהלקסיקון. זה מצב דומה לעולם המערבי, שבו הדת מופרדת מהמדינה, ואפילו החרדים הקיצוניים ביותר נאלצים לעבוד - כמו כל אדם נורמלי בעולם. זוהי הדרך היחידה לאפשר לישראל לשרוד לטווח הארוך, עם ילודה חרדית גבוהה ועם אוכלוסיה משכילה שמצטמצמת.

אני משער, שיגיע היום שבו החרדים ייאלצו להבין את המציאות. הדמוגרפיה החרדית גבוהה, ויגיע היום שהחרדים ייאלצו להבין שהם הם המדינה - ושאין יותר ציבורים אחרים שאפשר לשלוח לצבא, לאקדמיה, או לבקש מהם מיסים. וכאשר יגיע היום הזה, החרדים ייאלצו להיכנע: הרי הם מאז ומעולם היו ריאליים, ותמיד ידעו להגמיש את האידיאולוגיה שצריך. למרבה הצער, זה יהיה המצב בעוד עשורים בודדים, והחרדים עדיין לא הבינו זאת. אולי כמה שנים באופוזיציה יעזרו להם להבין?
ספרדי גאה
אנחנו אומרים כל שבת בהוצאת הספר תורה

תפילה לשלום והצלחת חייל ישראל העומדים על משמר ארצינו וערי אלוהינו.
28
דברים חכמים
דברי חכמה מאוד נכון הלוואי ויבינו סוף סוף
27
חרדים
חרד
כל מילה בסלע!
26
james
סוף סוף איש אמיץ מדבר !!!
25
גזענות בתוכנו
קודם נתקן מה שבתוכנו .סבל המשפחות .בתי ספר סמינרים. ישיבות וכו .ואחרי נראה מה הם חושבים

אנחנו נותנים להם כח
24
ירחמיאל
חבל שלא מספיק מרחיבים את הדיבור על זה. תמיד אחרים אשמים ואנחנו לא. אני בטוח שיש עוד הרבה שחושבים כמו הרב, אני מסופק אם הרבה יעיזו לכתוב ולומר את הדברים בקול ובגלוי.
23
כל מילה בסלע
רבקה
הלוואי ובארץ היו מנהיגים כמוהו...

כל מילה בסלע

חשבון נפש בחודש אלול

לנו החרדים...

על מה ולמה הד' עושה לנו זאת

מה בהתנהלות החרדים

גורם להקצנה נגדם בצד השני...

יש הרבה תשובות...

כל אחד עם חשבון הנפש שלו

כמה משתדל לקרב יהודי רחוק

ולא לקרוא לו בשמות גנאי

עד שהוא

מתפוצץ עלינו חזרה.
22
נעלם
ואווו, חזק וברוך כל מילה בסלע!! הרב גולדשמידיט ת'ח אמיתי!!
21
יוסף
דברים שרואים משם לא רואים מכאן
20
רפאל
דברי פי חכם חן!
19
אלול
מדהים! מדהים!
18
גלות.
אבי
ומה הסיבה לרדיפת העם היהודי 2000 שנה?
אסף
חוסר יכולת קבלת האחר שקיימת גם אצל החרדים
17
איש חכם
וואו . דברים כדורבנות. אמתיים ונכונים. חכי"ם יקרים תקראו תדפיסו ותתלו על הקיר אצלכם. תקראו את זה כל בוקר כמו איגרת הרמב"ן.
16
אבי
החרדים בעצמם הם שיא הגזענים.. תראו את האפליות כלפי הספרדים במוסדות חינוך.... לא מתחתנים בניהם ספרדים עם אשכנזים.... ועדות קבלה בפרוייקטים של מגורים...... אז על דאטפת אטפוך.....החרדים הם האחרונים שיכולים להתלונן על קיפוח וגזענות.
15
צביקה
כשביבי אמר שהערבים נוהרים לקלפיות, אמרו שהוא גזען. עכשיו שכולם ראו שביבי צודק כמו תמיד והערבים נוהרים לקלפיות אומרים שזה בגללו....
דבש, ירושלים
מצחיק. לא אומרים שהוא גזען בגלל שזה לא נכון, אלא בגלל עצם האמירה.
14
תכלית כבר
השמאל מציג: הווי של מחלקה סגורה

בחירות 2009 – ציפי לבני: "ניצחנו"

בחירות 2013 – יאיר לפיד: "ניצחנו"

בחירות 2019 (א) – בני גנץ: "ניצחנו"

בחירות 2019 (ב) – בני גנץ: "ניצחנו"

זה כבר לא מצחיק...

בעצם זה כן...
13
ישראלי
זכרו את הבחירות של 2009.

ציפי לבני ניצחה עם הכי הרבה מנדטים אך נכשלה להקים ממשלה.

מי שנהיה רה"מ היה ביבי. כך היה וכך יהיה גם הפעם.
12
הליכוד נגד עניים הוא קפיטליסט
אברהם
איך הדתיים הולכים איתו

המערך הוא סוסייליסט בעד העניים

לפיכך יש מפלה לליכוד כי אנשי הליכוד הבינו שהליכוד נגד עניים ובעד עשירים

אפילו חמור מבין שהליכוד נגד עניים
משה
ואיך הדרומים מצביעים לליכוד כשנתניהו מכניע אותם לטילי החאמס והג'יהאד העזתים????????????????.

5,000 מטופלים בשנה האחרונה במרכז החוסן בשדרות ה"י

מגיע לליכוד שירדו בארבע מנדטים.
11
ש
אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו

די לליכלוך של יושבי התפוצות עלינו

ודי לליכלוך שלנו על יושבי התפוצות

די לשינאת חינם בכלל

והשינאת חינם של החילונים אלינו אפילו לא מתקרבת לקרסולי שינאתנו אנו.................................. ודי למבין
10
יעקב הלוי
אגב, דבריך צריכים להיות אמורים בעיקר למפלגות הדתיות.
9
יעקב הלוי
השנאה ל'חרדים' כשלעצמה אינה דבר חדש.

בישראל של שנות ה-60 בה גדלתי לא היו הרבה חרדים. בקושי ראו אותם מחוץ למאה שערים ובני ברק. השואה מחקה את רוב יהדות אירופה, גם החרדית. אבל אף על פי שלא היה כל כך את מי לשנוא, וודאי שלא ציפו מהתמהונים השחורים המיוזעים הללו לקחת "אחריות לאומית" – אני מעיד שהשנאה לחרדים *היתה קיימת* ועוד איך. הנה שיר ילדים מצוי ששרו אז: "אשכנתוזי פך פך! למה באת? לך לך!". והדברים ידועים. וזה הרבה לפני שהחרדים הפכו להיות "איום דמוגרפי-כלכלי".
8
השוואה שלא במקומה
ההשוואה המקוממת בין נתניהו לגרמניה הנאצית - מקוממת.
7
מעניין
שהגזענות והאפליה בציבור החרדי לא מפריע לכם אלא רק השנאה מצד החילונים(שאגב הרווחתם אותה ביושר)
6
חיים
שטויות והבלים. יש להם אילוצים לקיים את עולם התורה וזה המקור לכל השנאה.
5
RAFI
נכון מאוד אבל קשה לשנות נורמות בציבור החרדי ועוד בישראל וגם אם יש רבנים שחושבים קדימה לא יעזו לדבר

פשוט ראש בקיר
4
אלי
חזק ביותר !!!
3
ספרדי
ליברמן יצא שקרן גדול אין 120 אחוז הצבעה אצל החרדים
2
אבי
אנשים קצת טועים, בציבור הכללי אין כ"כ שנאה לדת חוץ מציבור קטן מאוד אבל אם מגיע אדם שאפילו לא כ"כ שפוי כמו ליברמן ומסית ומדיח עם שקרים וחצאי אמיתות ואף אחד לא עומד מולו אז זו התוצאה ולא יעזור כלום נגד זה, זו לא אשמה של חברי הכנסת בכלל.
פיקו
לא מעט מהמסורתיים מתנערים מחברי הכנסת החרדיים...
1
יוני
ראשית, אין אני אוהב את המושג "מדינת הלכה". הוא לא משקף, לדעתי, את דמותה של המדינה כפי שאני שואף לה. אין זה בגלל שיש לי בעיה עם מדינה המחויבת להלכה, אך המדינה שאליה אני שואף היא לא מדינת הלכה אלא מדינה יהודית.

היהדות כוללת בתוכה ענפים רבים: מחשבה, הלכה, למדנות, חוק, מוסר, תנ"ך, רגש, חסידות, ועוד ועוד. אלא מה? המושג "מדינה יהודית" כבר נמצא בשימוש, כמו שאנו אומרים היום כי מדינת ישראל היא "יהודית ודמוקרטית", אך הביטוי הכפול מבטא סייג ולא שלמות, שכן היהודיות של המדינה לעיתים דוחקת את רגליה של הדמוקרטיה, ומאידך הדמוקרטיה מועדפת פעמים רבות על פני הצו הדתי. על כן, השימוש במושג "מדינת הלכה" הוא זה שנוהגים להשתמש בו, וכך נעשה אף אנו, אך חשוב שהקורא יידע שלמעשה מדינת ההלכה אינה מתאפיינת אך ורק בחוקים, אלא באווירה ובהשקפת עולם; ואין בה רק יישום קר של הלכות אלא יש בה הבנה ותובנה ופתיחות וקדמה ומודרנה. למדינה כזו אני מתכוון.

שנית, אינני רוצה שתחשבו כי כוונתי להטיף לנקיטת פעולות מעשיות בכיוון של מדינת ההלכה. לעניות דעתי, אין אני חושב שהאידיאל של מדינת ההלכה ישים בעת הזאת, ופעולות אגרסיביות בכיוון הזה רק ירחיקו אותנו מאותו אידיאל ולא יקרבו אותנו. שותפות הגורל בעם ישראל בין חילונים ודתיים הינה חשובה ביותר, וגם שברירית ביותר, ואסור לנו בעת הזאת לסכן שותפות זו. ומכל מקום, בתור חזון, מדינת ההלכה הינה מושג חשוב מאין כמותו כמו שיתבאר.

שלישית, קשה מאוד לדבר על מדינת הלכה. דומני שגם שני תלמידי חכמים שידברו בינם לבין עצמם לא יוכלו להגיע למסקנה ברורה איך אמורה להיראות מדינת הלכה בימינו, וקל וחומר הוא לחדר מלא תלמידי חכמים שיקשה הדבר מאוד. אם כן, אין זה מפתיע שכשמנסים להסביר את המושג מתקשים להבין במה מדובר, ומפני זה אף נרתעים - ואפילו סולדים - מרעיון שכזה. אצל חלק נכבד מהציבור הדתי-לאומי ישנה העדפה ברורה למשטר דמוקרטי-חילוני. פעמים רבות אני שומע התנגדויות למדינת הלכה, כגון: "מה, אתה רוצה להפוך את מדינת ישראל למשטר האייתולות של איראן?", "נו, ובמדינת ההלכה שלך, כל הנשים יצטרכו ללכת מכוסות מכף רגל ועד ראש, נכון?", "ואיך בדיוק תפעיל את צה"ל והמשטרה בשבת אם לא יהיו לך חילונים או גויים, שהרי הראשונים יחויבו להיות דתיים, והשניים יחויבו להתגייר או לעזוב?", ואחרון אחרון חביב: "אז מה, אם אני אחלל שבת אתה תסקול אותי?".

אני מבין את הפחד מדיני התורה. הם נראים לגמרי לא מתאימים למציאות המודרנית, לרגישויות המודרניות שלנו, ואפילו לדרכי החשיבה שלנו. המציאות נראית מורכבת מדי מכדי שתוכל להכיל את דיני התורה. משטר חילוני גמיש ונזיל, שבו האנושי שולט - ולא האלוקי - נראה מתאיים ככפפה ליד. אולם אני רוצה להדגיש שלהלכה גוונים הרבה, ומדינת ההלכה שעליה אני מדבר כלל לא חייבת להיראות כך. היא לא חייבת להיות מדינת מחנק. לא זה המקום להתחיל לצייר אותה, גם מפני קוצר המקום, גם מפני שכל אחד יצייר לו אחרת, ובעיקר מפני שאין זו מטרתי כאן. כרגע, אני רוצה רק להדגיש שגם למדינת הלכה, לעניות דעתי, יש את האפשרות להיות גמישה ולהתאים עצמה לחיים המודרניים, ללא פגיעה בשלמותה של ההלכה מצד אחד, וללא פגיעה במרקם העדין של החיים במאה ה-21 מצד שני, עם כך המשמעויות המודרניות והפוסט-מודרניות הכרוכות בכך. אני מאמין כי ניתן לקיים מדינת הלכה ולהכיל בה גם עוברי עבירה, גם אנשים עם אמונות שונות, וגם להכיל בה דרכים שונות לעבודת ה' עצמו. כך היה מעולם בעם ישראל, וכך גם יהיה במדינת ההלכה שתהיה בעתיד.

אולי יעניין אותך גם:

עוד בחרדים