דיאטנית ראשית, מומחית בהפרעות אכילה

תזונה נכונה בשגרת הקורונה

אנחנו בעיצומה של פנדמיה עולמית, קשה להתעלם מתחושת החרדה סביב נושאי בריאות, התמודדויות כלכליות מורכבות ומשברים, אך השיח החברתי גורם לנו לחשוב כי המשבר האמיתי וההתמודדות המשמעותית ביותר, היא מניעת עליה במשקל בתקופה זו (בריאות, מקודם)

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

זה התחיל מבדיחות סביב נושא העלייה במשקל במהלך הסגר, עבר לכתבות במדיה וראיונות עם מסרים חדים כגון "שמרו על דיאטה בזמן הבידוד", "מגפת ההשמנה שתגיע אחרי קורונה", ו"תפריטים להרזיה בזמן הבידוד". נוצר גל חדש של עיסוק קיצוני במראה ובמשקל, גל שמוביל באופן כמעט בלתי נמנע לתחושת כישלון אצל רבים מאתנו.

מבחינה פסיכולוגית – הקשר הוא ברור. כשהתחושה סביבנו היא של אובדן שליטה, כשאנחנו לא יודעים מה יקרה מחר, לאילו מגבלות חדשות נתעורר בבוקר, או כיצד אנחנו מצופים להתנהל, אנו נוטים לחפש את המקומות בהם אנחנו כן יכולים להפגין שליטה. את כל החרדות והדאגות שלנו, אנחנו מנקזים ומרכזים אל תוך נושא המשקל.

השילוב של בידוד, העדר סדר יום מובנה, רכישות של כמויות גדולות של אוכל מצד אחד, ומחסורים בשווקים מנגד, כל אלו מהווים טריגר עבור רבים. ההתייחסות למשקל הופכת לעיסוק בהצלחות, ובמקרים רבים – לכישלונות. לא הצלחנו כי לא התאמצנו מספיק, כי לא עשינו מספיק, כי לא רצינו את זה מספיק, כי אנחנו חלשים. אנחנו מרגישים כי השליטה האמיתית, התוצאה המיוחלת היא בידינו בלבד, גם אם צריך להקצין את ההתנהלות שלנו סביב זה.

המסר שמועבר לנו, לחברינו ולילדינו הוא שיש משקל או מבנה גוף טוב, נכון ורצוי, שאליו צריך לשאוף, ושכל מבנה גוף שאינו עונה על ההגדרה הזו הוא מקור להשפלה ומבוכה.

המסר הזה פוגע בכולנו. הוא שקרי ושגוי, ושידורו מסוכן. עבור אנשים הסובלים מהפרעת אכילה, המסר שמופץ ומועבר בימים אלו, הוא לא פחות מהרסני.

חשוב לזכור שהדרך היחידה לשרוד את המשבר הנוכחי הוא על ידי תמיכה זה בזו ועבודה ביחד למען הבריאות הנפשית אחד של השנייה:

  • הממדים שלנו, המשקל שלנו והגוף שלנו, אינם דברים שיש לנו שליטה עליהם. אנחנו לא יכולים לשלוט על כל גרם וגרם, בדיוק כמו שאנחנו לא יכולים לשלוט בציפורניים שנשברות, או בשיער המתקרזל. למעשה, הדבר האחרון שאנחנו צריכים לעסוק בו באופן אובססיבי בזמן משבר עולמי הוא בביוש גוף (body shaming) או התנהלות קיצונית סביב אוכל.

  • הערות לגבי המשקל שלכם, או ההתמודדות שלכם סביב האכילה, משפיעים גם על אחרים, וגם על ההתמודדות שלהם. גם אם עבורכם השיח הוא צחוק שמהול במעט עצב וייאוש, יש אנשים שעבורם שיח כזה מתברר כמערער ומטלטל.

  • לספר בדיחות וסיפורים הומוריסטים בנושא עליה במשקל, היא שמנופוביה (שנאת שמנים) לכל דבר, וחשוב לעצור את מעגל ההשפלה, ולהגן על חבריכם ממנה. אל תספר בדיחות ששמעתם, ועוררו את מודעותם של המספרים לנזק המהותי שהם עושים. חלק יתעלמו, אך אחרים יפנימו ויקטעו את מעגל השליחה.

  • סלחו לעצמכם. התקופה היא מורכבת, העומס הרגשי עצום. זה הזמן לקבל באהבה את השינויים, להשאיר את חוסר החמלה העצמית בצד. כשאתם סולחים לעצמכם, אתם גם מהווים דוגמה עבור אחרים, ובעצם הופכים עבורם למקור של חוסן ותמיכה שעוצרת את הסחרחרת סביב נושא הגוף.

  • הגוף שלנו הוא מתנה. תפקידו לשאת אותנו, והתפקיד שלנו לתת לו את מה שאנחנו מסוגלים, על מנת שיבצע את העבודה שלו. לפעמים מדובר בנוטריאנטים ומאכלים מזינים שמחזקים את השרירים, ולפעמים מדובר בחטיף או ממתק שיחזקו את הנפש. אל תענישו את הגוף או הנפש, אל תגבילו את מה שהם צריכים כרגע. התייחסו אל הגוף שלכם בכבוד.

  • המטרה של כולנו כיום היא הישרדות, הישרדות פיזית והישרדות נפשית. זה חייב להיות המהות. לא כמה קלוריות אכלתם היום, לא כמה אתם שוקלים. חשוב לזכור ולהזכיר לסביבה שלכם, שכל יום בו קמים בבוקר ומתפקדים הוא יום טוב וכל השאר "קישוט".

  • הפחיתו את הציפיות שלכם מעצמכם. לא כל ארוחה חייבת להיות מושלמת ומאוזנת. כרגע, בעיצומו של המשבר, אפשר לשחרר מעט את הצורך בפרפקציוניזם, ולהפגין גמישות סביב בחירות המזון שלנו. המטרה היא שרוב הבחירות שלנו יהיו בריאות, ובו בזמן להבין שהעולם לא מתמוטט כאשר משולבות ביום שלנו גם בחירות פחות מוצלחות.

  • חפשו דרכים להסיט את המחשבות סביב המשקל והאכילה. קראו ספר, עסקו בפעילות גופנית (בהתאם להוראות משרד הבריאות) או שקעו אל תוך תחביב אהוב. ככל שתהיו עסוקים יותר, כך המחשבות ההרסניות יפתחו.

  • שתו הרבה, ובעיקר מים. פעמים רבות השתייה עונה על הצורך הפסיכולוגי של עיסוק במשהו (לקום, למלא כוס, להוסיף קרח או לקטוף עלה נענע), וממלאת את החלל שנוצר בבטן.

  • זכרו שמחר יום חדש. יום בו נוכל לנסות שוב, לחייך שוב, להעניק לגוף שלנו את מה שהוא צריך, ואת מה שהוא רוצה.

אם אתם מרגישים שאתם נאבקים כרגע סביב נושא דימוי גוף או צורך בהשגת שליטה על ידי שיטה באכילה, דעו שאינכם לבד. צוות עשרות הדיאטנים, יועצים ופסיכולוגים, כאן בשבילכם, בתורים בווידאו או בטלפון. המחיר לייעוץ תזונתי ברבעון ללא הגבלת טיפולים וללא הפניה מרופא הינו 30 ₪ בלבד.

לזימון תור יש להיכנס לאתר לאומית או לאפליקציה או ליצור קשר עם מוקד שירות הלקוחות של לאומית הפועל 24 שעות בימים אלו בטלפון :507*

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר