צפו בעו"ד רוזנבלום

'המעט מהאמת ינצח הרבה מהשקר'// דעה

הבחירות שוב, תכף כאן - והפייק ניוז, השקרים וחצאי האמיתות ישטפו אותנו יחד איתם. חשוב להיות מודעים דוקא בימי החנוכה שבהם 'מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך' (מקודם)

המסר של עו"ד יחזקאל רוזנבלום (צילום: אדברה)

מכירים את המשפט "מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך?" הנה הציטוט המלא: "המעט מן האמת ינצח הרבה מן השקר, כאשר המעט מן האור דוחה הרבה מן החושך" (רבנו בחיי).

דווקא עכשיו, רגע לפני בחירות, כשהחיסון לקורונה כבר בדרך, אנחנו מותקפים ב"ידיעות כזב" או בשמם המוכר יותר"פייק ניוז" כמעט בכל מקום.

אז מה זה בעצם פייק ניוז? ולמה זה כל כך מסוכן לכולנו?

דיסאינפורמציה היא הצגה של טענות שקריות או שקריות-למחצה בפורמט שיכול להיראות כמו תוכן אותנטי של משתמשים ברשתות או של אמצעי תקשורת ממוסדים. זה יכול להיות סיפורים שרצים ברשת, בקבוצות הווטסאפ או בקווי הנייעס על מתמודדים בבחירות, על הכחשות משבר האקלים והתנגדות לחיסונים, כן, גם לחיסון הקורונה.

את הדיסאינפורמציה הזו- מייצרים ומפיצים במיוחד ארגונים שרוצים לייצר השפעה בתהליכים חברתיים או במהלכי בחירות.לפעמים זה "סתם" בשביל בידור או כדי לקבל קליקים של משתמשים ברשת.

למה לדאוג מפייק ניוז? הרי כולנו חכמים וכולנו יודעים להבדיל בין "אמת" ו"פייק"? זהו, שלא. אנחנו לא יודעים ופעמים רבות גם לא נדע ולא נבחין בין השניים. מחקרים שעשו בתחום הראו שרוב האנשים לא מצליחים להבחין בין תוכן שווקי לתוכן חדשותי.

בנוסף, מהירות ההפצה של החדשות האלה מהירה יותר ומשפיע יותר מהאמת. גם אתם כנראה מקבלים יותר ידיעות דרך קוי הנייעס, המיילים ואתרי האינטרנט, יותר מאשר תחנות הרדיו או העיתונים הכתובים (אתם כאן עכשיו, לא?!) פייק ניוז גם עובר בצורה משכנעת, אנושית שמעוררת בנו לא רק חשיבה, אלא גם רגש. אנחנו נזכור את זה הרבה יותר, ונעביר אותו הלאה במהירות, כי הוא יותר מעניין. למשל, אנחנו מאמינים יותר למידע שחברים ומשפחה מעבירים- בקבוצות המייל והווטסאפ המשפחתיות מאשר לקריין בחדשות, נכון?!

אנחנו יודעים, מבינים ומודעים. ובכל זאת, נותנים למידע הכוזב, לחדשות הלא מאותמתות, להשפיע עלינו- על המחשבות, הרגשות ואפילו ההתנהגות שלנו.

אז מה נעשה?

נדבק בהמלצה של רבינו בחיי- מעט אמת, עדיפה על הרבה שקר. נבדוק עובדות, לא נעביר ידיעות לא מאומתות, אפילו אם הן נראות לנו רגשות או מסקרנות. נקח בערבון יותר מוגבל כל מידע שנקבל בסרטון בתקופה הקרובה על הפוליטיקה, על הקורונה, על אלו או אחרים שנדבקים יותר או פחות. גם אם הם יופיעו בתור "ציטוטים של מקורות" ולא רק בפשקווילים ברחובות.

במסכת שבת דף קד עמוד א' מסופר על ילדים חכמים שהיו דורשים את האותיות וצורתן. הם אמרו שאותיות המילה שקר- קרובות זו לזו, וכולן ועומדות על רגל אחת. כדי שנזכור שהשקר שכיח והאמת פחות, ונפנים כשלשקר אין רגליים הוא אינו עומד, לעומת האמת שעומדת יציבה תמיד. אם נזכור זאת כשאנחנו צורכים את הידיעות והחדשות שלנו, אולי נצליח לקבל מידע אמין יותר בין כל השקר.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר