אאא

1.מי שנמנע מחלב עלול לפתח חוסרים תזונתיים? 

כן ולא

חלב נחשב מקור מצוין לסידן ורכיבים תזונתיים נוספים, אך לא חייבים לצרוך אותו אם מספקים סידן לגוף ממקורות אחרים כמו: קטניות, טחינה גולמית משומשום מלא, סרדינים ועוד. להבטחת תפריט מאוזן ללא מוצרי חלב יש להיוועץ עם דיאטנית.

2.מי שיש לו אלרגיה צריך להימנע ממוצרי חלב?

כן

אלרגיה זו תגובה חיסונית של הגוף לחלבון של החלב המחייבת להימנע באופן מוחלט ממוצרי חלב וכן מכל המוצרים שמכילים רכיבי חלב, תגובת הגוף יכולה להתבטא בתפרחת ובמקרים קיצוניים אף במוות.

3.מי שיש לו רגישות למוצרי חלב צריך להימנע 

לא

המונח הרפואי של רגישות לחלב הוא "אי סבילות ללקטוז". רמת אי הסבילות ללקטוז, משתנה מאדם לאדם אבל רובם יכולים ליהנות ממוצרים דלי לקטוז כמו: קוטג', יוגורט או מוצרי חלב בכמות מותאמת לתגובת הגוף. 

4.משקאות כמו: שקדים, קוקוס, אורז, סויה או שיבולת שועל - הם תחליפים טובים לחלב?

ממש לא

עבור רבים, משקאות אלו נתפסים בטעות כתחליף לחלב, אך הם לא נחשבים כחלב בשום היבט תזונתי. מבין המשקאות שהוזכרו, משקה הסויה כן יכול להוות תחליף טוב לחלב פרה. 

5.צריך לאכול 3 מנות מוצרי חלב ביום? 

לא

על פי ההמלצות התזונתיות הלאומיות של משרד הבריאות המבוססות על עקרונות התזונה הים תיכונית, ההמלצה היא לצריכה של כ- 2 מנות מוצרי חלב ביום למבוגרים. הדגש הוא על מוצרי חלב ולא משקה החלב. להעדיף מוצרי חלב בסיסיים שלא עברו תהליכי עיבוד רבים, כאלו שיש להם סמל ירוק ולהפחית ככל הניתן מוצרים עם סמל אדום שמכילים כמות גבוהה של שומן רווי, סוכר ונתרן.

6.עדיף לצרוך יוגורט מועשר בחלבון?

לא בהכרח

לאנשים בריאים אין סיבה לצרוך יוגורט עשיר בחלבון. במצבים בהם יש קושי לאכול ולספק לגוף את כמות החלבון הנדרשת או במצבים בהם יש צורך מוגבר בחלבון שלא ניתן לספק באמצעות התפריט הרגיל, אז לשילוב יוגורט עשיר בחלבון בתפריט היומי עשוי להיות יתרון. 

7.מי שסובל מכאב בטן או אי נוחות, עדיף תמיד שיוריד את צריכת מוצרי החלב? 

לא 

כאבי בטן לא קשורים למוצרי החלב שאכלתם למעט אם אתם סובלים מאי סבילות ללקטוז. זה יכול לנבוע מסיבות מגוונות ובמידה שהם נמשכים יש לברר את הסיבה לכך. 

8.גבינה צהובה היא עתירת קלוריות ושומנים ולכן עדיף לוותר עליה?

לא תמיד

פרוסת גבינה צהובה דלת שומן מנצחת את החלב בכל הפרמטרים למעט נתרן ולכן אין סיבה לוותר עליה וניתן לשלב אותה בתפריט השבועי. בהיבט התזונתי, המרקם השומני של הגבינה והצורך ללעוס - שניהם תורמים להשגת תחושת שובע. 

9 .מאכלי חג השבועות אינם בריאים?

לא בהכרח

מאכלי החג יכולים להיות בריאים או מזיקים - לשיקולכם. מוצרי החלב מכילים חומרים חיוניים, אך מנגד חלקם מכילים גם רכיבים המזיקים לבריאותנו. בחירה מושכלת תאפשר לכם גם ליהנות ממאכלי החג וגם לשמור על בריאותכם ולהימנע מעליה במשקל. 

10.מאכלי חג השבועות משמינים?

לא בהכרח, אם תאמצו את הטיפים הבאים:

אל תימנעו לגמרי ממאכלי חלב כדי שלא תצטרכו פיצוי, השתדלו לאכול מנה אחת מכל סוג, הכינו לעצמכם צלחת חלבית בכל טוב ואיכלו רק ממנה במהלך החג, צלחת אחת, איכלו בישיבה מתוך צלחת, קחו לעצמכם מנה שלמה, לא פירורים, לא את הקצה, לא מיישרים ולא מנשנשים. אחרי זה חיזרו לשגרה ואל תעשו צומות וקיזוזים.