פטירה פתאומית

מציל הילדים - ד"ר אלי שוסהיים ז"ל

"כל המציל נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא" מאמר חז"ל זה היה המוטו לחיים של ד"ר אלי שוסהיים ז"ל, יו"ר ומייסד אגודת אפרת לעידוד הילודה בעם ישראל.קוים לדמותו (חרדים)

ד"ר שוסהיים הוסמך כרופא כירורג ועלה ארצה בשנת תשכ"ד (1964). (צילום: באדיבות המצלם)

ספק אם יש בדורות האחרונים אדם שיכול לזקוף לזכותו כל הרבה מקרים של הצלת חיים כמו ד"ר אלי שוסהיים ז"ל ואין ספק שהוא קיים את הערך של הצלת חיים בהידור רב ובהיקף שלא היה כמותו.

נולד בבואיינס איירס להוריו, ניצולי שואה אשר הגיעו בדרך פלאית מגליציה שבפולין

ד"ר שוסהיים נולד בבואנוס איירס שבארגנטינה בשנת תש"א (1941). הוריו, ניצולי שואה אשר הגיעו בדרך פלאית מגליציה שבפולין היו היחידים מכל משפחתם ששרדו את השואה הנוראה. הם היו שבורים מבחינה גשמית אולם חזקים ואיתנים ברוחם וביהדותם.

ממשיכים את ד"ר שוסהיים: מצילים תינוקות - תומכים ומסייעים >>

ד"ר שוסהיים החל ללמוד רפואה בשל רצונו העז להיות שותף להצלת חיים. "הבנתי שהצלת חיים היא הדבר הכי נעלה והכי חשוב בעולם", הוא אמר, "ורציתי להיות שותף לצד הזה של החיים". הוא היה סטודנט יהודי יחידי בין אלפי לא יהודים ומעט יהודים שהיו רחוקים מאוד מהיהדות. עוד בהיותו סטודנט קידש שם שמים שכאשר סירב להבחן בשבת. באופן חריג הפרופסור שהיה אחראי על הפקולטה לרפואה התיר לו להבחן ביום שישי באומרו "על אדם כמוך אני יכול לסמוך בעינים עצומות שלא יפרסם את השאלות של המבחן".

ד"ר שוסהיים הוסמך כרופא כירורג ועלה ארצה בשנת תשכ"ד (1964). הוא עבד בבית החולים שערי צדק ולאחר מכן בהדסה עין כרם, ואף שימש שימש כרופא הכנסת. במהלך אותן שנים הוא הקים את בית החולים הסיעודי נווה שמחה ואף ניהל אותו.

במשך השנים הוא היה גם רופאם האישי של גדולי ישראל מכל החוגים והעדות. הם ידעו להעריך את פועלו של האיש הגדול הזה למען הילודה בעם ישראל.

הוא החליט להקדיש את חייו להצלת תינוקות

השינוי הגדול בחייו חל בשנת תשל"ו (77'), לאחר שאושר החוק שהתיר הפסקת היריון מסיבות כלכליות. "זה היה שלושים שנה בלבד אחרי השואה, שבה איבדנו מיליון ילדים יהודים. כבן לניצולי שואה, הזדעזעתי", אמר. הוא החליט להקדיש את חייו להצלת תינוקות. באותו זמן כבר פעלה בארץ אגודת 'אפרת', שהוקמה על-ידי ניצול שואה ושמו הרשל פייגנבוים שהציב לעצמו מטרה עליונה בחייו – לפעול להחזרת האובדן העצום של מיליון וחצי ילדים יהודיים שנספו בשואה על-ידי פעילות לעידוד הגדלת הילודה בישראל. וכך השתלב ד"ר שוסהיים בפעילות האגודה כשעד מהרה הועמד בראשה.

ממשיכים את ד"ר שוסהיים: מצילים תינוקות - תומכים ומסייעים >>

כרופא וגם כאיש בעל חשיבה אנליטית הוא ניתח את הסיבות שבגללן ישנן הפלות. הוא מצא שישנה חוסר מודעות, ואפילו בורות של ממש, ביחס לחיי העובר. "מחקרים שעשינו העלו כי רבים אינם קולטים שעוּבָּר, גם בחודשים הראשונים לחייו, הוא למעשה יצור חי, שיש לו מוח ולב", נהג לומר ולהסביר "זה קו ההסברה שלנו. אנחנו רוצים שקודם קבלת החלטה גורלית כל-כך יהיה לאנשים המידע הזה. לאחר הסברה מתאימה רוב ההורים אינם מסכימים להרוג את פרי-בטנם".

באופן אישי הציל הד"ר שוסהיים אלפים רבים של ילדים - בברית של אחד מילדיו שהציל - הרב מרדכי אליהו שימש כסנדק

קולו הבוטח ואישיותו הסמכותית לצד מאוד הפנים הייחודי שלו השפיע כמעט מיידית על כל אם שבאה אליו להתייעצות. כך באופן אישי הציל הד"ר שוסהיים אלפים רבים של ילדים.

מאידך הוא נחשף גם לסיבה האחרת שבגללה נשים מבצעות הפלה – המצוקה הכספית. זוגות רבים חוששים שלא יעמדו בנטל הכספי הכרוך בגידול עוד ילדים ופונים לפתרון הקל בעבורם – הפלה.

כאן התגלה ד"ר שוסהיים במלאו הדרו. אלפי מקרים של משפחות במצוקה הובאו אליו ישירות והוא בקולו האסרטיבי והבוטח, נוסך בהם בטחון. 'תדעי לך שעוד לא הכרתי אימא שהצטערה על תינוק שנולד לה. אנחנו נעזור'. והוא עזר. באמצעות אגודת אפרת חולקו עשרות אלפי עריסות ומיטות תינוק סלי מזון וסלי לידה. לעיתים הייתה התמיכה בכסף למשך חודשים ארוכים עד שהמצב בבית התייצב. הכל מתוך מסירות ודאגה ומתוך תחושת שליחות וערבות הדדית.

את הכסף לתרומות גייס ד"ר שוסהיים בעצמו. הוא לא חס על זמנו היקר ונסע למסעות התרמה בחו"ל כשהוא אוסף כספים נואם בעצרות ומעורר על עניין חשוב זה.

מארזים ליולדות שזקוקות לתמיכה ועידוד

ד"ר חנה קטן, רופאת נשים ידועה, מספרת כי "ד"ר שוסהיים היה כל כך גאה בתינוקות שנולדו בעזרתו. הוא היה נוכח בבריתות, ושמר אלבומים עבי כרס של 'ילדיו'. מי שלא ראה את ד"ר שוסהיים עומד ומתבונן סביבו בתמונות של מאות ואלפי הילדים שהגיעו לעולם בזכות הלב הרחב שלו ומסירות נפשו, לא ראה שמחה מימיו. הוא היה מונה אותם. אחד ואחד. אחד ושניים. כבקרת רועה עדרו, מעביר צאנו תחת שבטו, ברוך ובחמלה".

במהלך 45 שנותיו כיו"ר האגודה זכה הד"ר שוסהיים להציל 79,000 ילדים

במהלך 45 שנותיו כיו"ר האגודה זכה הד"ר שוסהיים להציל 79,000 ילדים. כמות עצומה ובלתי נתפסת של חיים, חיים יהודים שממשיכים להוליד עוד חיים.

זכרו של ד"ר שוסהיים נשאר לנצח בדמות אותן תינוקות חיים שזכה להציל. יהיה זכרו ברוך!

ממשיכים את ד"ר שוסהיים: מצילים תינוקות - תומכים ומסייעים >>

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר