עתידנו בילדינו • סדרה חדשה

היועץ החינוכי על החוסן הנפשי בזמן משבר

בתכנית הראשונה מתארח באולפן היועץ החינוכי הרב דניאל מיימון המשמש כמנהל המרכז הארצי להדרכת הורים שידבר על קשיי הקבלה למוסדות לאחר משבר הקורונה•צפו (לימודים)

"אם לא נירתם בכל הכח ונהיה עירנים, הנערים יגיעו למצבי קיצון" - היועץ באולפן כיכר (צילום: כיכר השבת)

השפעות הקורונה על חינוך הילדים החרדים

בימים האחרונים מוצא את עצמו אודי עטיה, מנכ"ל ארגון 'כיוונים לחיים', כשהוא מקבל שיחות טלפון בזו אחר זו. כל אחת כואבת יותר מחברתה, זועקת יותר מחברתה, ומציגה תמונת מצב בלתי פשוטה של קשיי נעורים שהפכו למשברים של ממש בעקבות תקופת הקורונה.

אם ילדיכם נתקלים בבעיות רישום למוסדות? התקשרו 1800-20-25-20

"מתקשרים אליי בעיקר הורים", הוא אומר, "שמספרים על ילדיהם שעד לקורונה למדו בישיבות טובות ופרחו, אלא שפתאום, לאחר שהתחיל המשבר והם נשארו בבית במשך תקופה כה ארוכה, קרה להם משהו. לפעמים ההורים לא יודעים להצביע על הבעיה המדויקת, אך מספרים בבכי ובכאב על כך שבנם אינו מעוניין לחזור לישיבה בה למד קודם. במקרים אחרים הם יודעים להסביר באופן מדויק מה קרה, ומדווחים על חברים לא טובים שהבן פגש, או על התכתבויות גרועות שהיו לו דרך האינטרנט ועוד מאפיינים שונים שהובילו אותו להתדרדרות של ממש".

דברים דומים, לדבריו, עוברים גם על חלק מהבנות. "מדובר בבנות סמינרים טובות ממש, שהוריהן מתקשים להאמין להתדרדרות שחלה אצלן", הוא אומר בכאב, "אבל המציאות מוכיחה שגם הן מסרבות לשוב למקום הלימודים ומודיעות להורים שהן סיימו עם המסגרת".

את ארגון 'כיוונים לחיים' הקים עטיה לפני כ-20 שנה. "המטרה מלכתחילה הייתה לתת מענה לבנים ולבנות בגילי 6-20 שאינם מסתדרים במסגרות חינוך", הוא מסביר, "אבל עם הזמן התרחבנו וכיום יש לנו למעשה שתי מחלקות – האחת עוסקת בקירוב ומיועדת לתלמידים ממשפחות מסורתיות או חילוניות שההורים מעוניינים להכניס אותם למסגרות חזקות יותר, כמו תלמודי תורה ומוסדות חרדיים.

אנחנו מלווים אותם ומכוונים כל אחד בהתאם לרמה הרוחנית שלו.

המחלקה השנייה היא כיום המחלקה העיקרית שלנו, ומטפלת דווקא במשפחות דתיות וחרדיות שיש להן ילדים שאינם מוצאים את מקומם במסגרות הקיימות, מכל סיבה שהיא – רוחנית או לימודית, והם זקוקים למסגרת אחרת, פתוחה יותר.

כמובן שאם בהמשך מגיע רגע בו אנו רואים חיזוק גדול, אנו שמחים מאוד להחזיר את הילדים למוסדות חזקים יותר.

לאור התקופה המאתגרת, הגיע הרב אודי עטיה לאולפן כיכר השבת ויחד עם היועץ החינוכי הרב דניאל מיימון המשמש כמנהל המרכז הארצי להדרכת הורים הם ישוחחו על אתגרי הקבלה למוסדות לאחר משבר הקורונה.

הנושאים שעלו בתכנית הם סביב העצמת החוסן הנפשי, שהפך בתקופה זו לתפקיד הגדול שלנו כהורים ואנשי חינוך.

אנו נעשה זאת בשלשה היבטים: הענקת הרגשת שייכות, סיוע בגיבוש הזהות האישית והמרצת הנערים על ידי עידוד תחושת המסוגלות.

אם לא נירתם בכל הכח לכך, הנערים יגיעו למצבי קיצון כמו שקרה כבר בתקופה האחרונה:

למשל, היציבות הכלכלית של הורים רבים בתקופת המשבר התעררה, והביאה לידי כך שנערים רצו לסייע להוריהם ויצאו לעבוד בשעות הערב.

נערה בת 14.5 מתוך שעמום, יצרה קשרים דרך הרשת והגיעה למצב קיצון של עזיבת הדת היהודית.

אז איך נעשה זאת בתקופה המאתגרת הזו ? צפו בתכנית החדשה

ואם ילדיכם נתקלים בבעיות רישום למוסדות? אנו נסייע בטלפון 1800-20-25-20

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר