הבירוקרטיה

החזר מס לעצמאים – האם גם לכם מגיע?

אם עבדתם כשכירים ודאי כל נושא הגשת דו"חות שנתיים ותשלום מס מעולם לא הטריד אתכם שכן קרה באופן אוטומטי על ידי המעסיק שלכם. כשמדובר בעצמאים, כל האחריות לתשלומים ולחובות היא עליהם. (מיסים)

כדי לא לפספס את הזכויות וההחזרים המגיעים לכם (צילום: freepik)

נושא החזר מס לעצמאים הוא נושא חשוב שרבים נמנעים ממנו מכיוון שהבירוקרטיה מול רשות המיסים נתפסת כמסובכת מאד. פעמים רבות עצמאים שזכאים להחזר מס לא מנסים אפילו להגיש בקשה ולקבל את ההחזר. לעיתים, עצמאים משלמים לאורך השנה סכומים גבוהים יותר למס הכנסה מאשר היו אמורים לשלם משום שהם משלמים מקדמות עבור ההכנסה המשוערת שלהם ולא עבור ההכנסה בפועל, לכן החזר מס לעצמאים הוא נושא שכדאי לבדוק.

לפי מה מחושב מס הכנסה?

עצמאים משלמים מס הכנסה מרגע שנפתח העסק שלהם, כאשר הם מקבלים את פנקס מקדמות מס. פקיד שומה מטיל על העצמאים את גובה מקדמות המס על פי הערכת ההכנסות שלהם. לעיתים, עצמאים משלמים מס באמצעות ניכוי המס במקור מהחשבונית שיוצאת ללקוח. משום שהחישובים מתבססים על ההערכות פעמים רבות ישנו החזר מס לעצמאים, מכיוון שיש תשלום מראש וכדי לאמת את הנתונים, רשות המס דורשת מכל עצמאי דו"ח שנתי המפרט את כל ההכנסות לאותה שנת מס.

לרוב, מגישים את הדו"ח באמצע השנה שלאחר שנת המס. פקיד שומה בודק את הדו"ח ומחליט אם העצמאי שילם מספיק מס, מעט מדי או יותר מדי. גובה המס שישלם העצמאי נקבע על פי אותו דו"ח שנתי בהתבסס על ההכנסות שלו. שיעור המס בישראל הוא פרוגריסיבי ומתחלק שונה בין מדרגות הכנסה שונות.

מתי יש החזר מס לעצמאים?

אם עצמאי שילם למס הכנסה מס גבוה יותר מאשר ההכנסות שהיו לו בפועל, בין אם במקדמות ובין אם בניכוי מס במקור, על פי חוק, במידה ויוגשו כל המסמכים הנדרשים כמו פנקסי חשבונאות, העצמאי יוכל לקבל החזר מס תוך תשעים יום מהגשת הדו"ח או לקראת סיום חודש יולי של השנה שלאחר שנת המס המדוברת, המאוחר יותר מבין התאריכים האלו. ניתן דוגמאות למספר מקרים בהם מתקבל החזר מס לעצמאים:

  • הוצאות מוכרות – הוצאה מוכרת היא כל הוצאה הנדרשת למען העסק ומוכרת על ידי רשות המס. באמצעות הסעיף של הוצאות מוכרות, המדינה תומכת בעצמאים בכל שמתחשבת בהוצאות שלהם כמו מחשב לצורך עבודה, טלפון נייד, קורסים וכדומה.
  • איחורים או טעויות בדיווחים על שינוי מצב משפחתי – שכירים ועצמאים פעמים רבות זכאים לנקודות לזיכוי מס המהוות הנחה נוספת של שיעור המס של העצמאי. לדוגמה, במקרה ונולד תינוק חדש זכאים ההורים לנקודות מס. אם מאיזושהי סיבה לא דווח על כך בדו"ח השנתי יתכן כי בבדיקה בדיעבד תהיו זכאים להחזר.
  • הפרשות פנסיה – עצמאים מחויבים החל משנת 2017 להפקיד לעצמם פנסיה, כשבגין ההפרשות האלו העצמאים יכולים לקבל ניכוי של ההכנסות.

כדי לא לפספס את הזכויות וההחזרים המגיעים לכם, שימו לב להקפיד למלא את הדו"חות השנתיים על פי החוק, באופן מדויק ורצוי בליווי איש מקצוע.

למידע נוסף ביקרו באתר: https://livseg-cpa.co.il

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר