תמ"א 38

"השנה הקרובה תהיה שנת שיא במיזמי התחדשות עירונית"

במנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית משוכנעים כי תמריצי הממשלה לרשויות המקומיות והורדת החסמים תביא את תכניות פינוי בינוי בשנת תשפ"ב לשיא חדש • יקי רייסנר בעלים חברת "רייסדור" המוביל תכנית להתחדשות עירונית, מספר על הקשיים שעדיין קיימים מבעלי הדירות ועל הזהירות מהתקשרות עם קבלנים לא מקצועיים (נדל"ן)

הממשלה הקצתה תקציב משמעותי של כחצי מיליארד שקל לטובת חתימת הסכמי מסגרת (צילום: פלאש 90)

מתחדשים במרץ: מדינת ישראל מסמנת את תכנית 'התחדשות עירונית' כמנוע העיקרי לפתרון הדיור בשנה הקרובה. העדר קרקעות זמינות לבניה במרכז הארץ והצורך החיוני בחיזוק המבנים הקיימים הופכים את היוזמות הללו להיצע הזמין והמיידי של דירות חדשות. ואם עד לפני כמה שנים תוכניות פינוי בינוי התנהלו בעצלתיים בשל ריבוי רגולציה, הרי שבזמן האחרון התקבלו החלטות חשובות שהקלו על התהליכים והאצו אותם.

בשל כך, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הפכה בשנים האחרונות לשחקן מפתח בתחום. כחלק מהפעילות, הרשות והעומדים בראשה היו מעורבים בקידום החקיקה במסגרת חוק ההסדרים האחרון, שכלל רפורמה רחבה מאי פעם בתחום הפינוי־בינוי. "האישור נותן מענה למגוון חסמים", קבע עו"ד אלעזר במברגר, מנהל הרשות הממשלתית בריאיון לתקשורת ומוסיף, כי חלק ניכר מהרפורמה צפוי לחזק את אמון כלל השחקנים בתהליך, "דבר העשוי לסייע כשלעצמו לקידום התחדשות עירונית".

לדבריו, כחלק מהתמריצים, הממשלה הקצתה תקציב משמעותי של כחצי מיליארד שקל לטובת חתימת הסכמי מסגרת כאלה עם רשויות מקומיות המקדמות פרויקטים גדולים של התחדשות עירונית בתחומן. על־פי ההסכמים שייחתמו, הרשויות יקבלו תקציב כנגד כל היתר בנייה שיוציאו ליחידות דיור בפרויקטים של התחדשות עירונית, כאשר הכסף ישמש לסיוע במימון התשתיות הנלוות. כמו כן יתבצע פיילוט קרקע משלימה – במודל חדש של שימוש בקרקע המדינה לטובת יצירת כדאיות כלכלית לפרויקטים של פינוי־בינוי, שאינם כלכליים כשלעצמם.

מסיבות אלו מעריך עו"ד במברגר, כי שנת תשפ"ב תהיה שנת שיא בהתחדשות עירונית, הן בהיבט של תכנון מתחמים חדשים והן בהיבט של הוצאת היתר בנייה וביצוע פרויקטים. "שילוב הכלים שתוארו יביא להאצה של ההליכים שאנו רואים כיום ולהגדלה משמעותית של פעילות ההתחדשות העירונית במרכז הארץ ולראשונה גם באזורים נוספים".

אולם, במקביל לתמריצים, עדיין קיימים מגוון חסמים המאטים את הפרויקטים, שלא לומר תוקעים אותם. יקי רייסנר בעלים של חברת הבניה "רייסדור" המובילה לא מעט פרויקטים להתחדשות עירונית מספר על הקשיים והאתגרים הנפוצים ביוזמות אלו. "ראשית כל, יש את החששות של בעלי הדירות, במיוחד הקשישים, לעזוב את דירתם הישנה והבטוחה למקום לא נודע. דרושים מלווים מנוסים היודעים לתת מענה אישי ופרטני לבעלי דירות אלו, בפתרונות דיור חלופיים, דיור מוגן וליווי אישי על מנת שהם ירגישו בטוחים שהם מקבלים את כל התנאים שהם זקוקים להם", אומר רייסנר.

"לפני ביצוע מהלך כה משמעותי של הריסת הבניין הישן ובניית חדש במקומו, חשוב מאד לוודא שהולכים על קרקע מוצקה", הוא מוסיף, "התקשרות עם יזמים או קבלנים לא מנוסים, 'חאפרים' בלע"ז, שאינם בקיאים ברזי התהליך המורכב של הפרויקט ואינם מבטיחים את זכויותיהם של הדיירים בכל המקרים, עלולה לגרום לשיברון לב גדול. העיתונים מלאים בסיפורים על קבלנים מפוקפקים שהבטיחו לדיירים הרים וגבעות, אך הסתבכו במהלך הדרך והותירו אותם קרחים מכאן ומכאן".

רייסנר מוסיף, כי דיירים רבים הבינו את התחום המתעתע, ופועלים בליווי צמוד של עורכי דין כדי להשיג את מלא זכויותיהם. "לדוגמה, קבלנים שמבטיחים תמורות לא הגיוניות בידיעה מוחלטת שלא יוכלו לתת זאת ויפתרו את הבעיה הזו בעתיד מול הדיירים שכבר כבולים בהסכם עימם. רוב הרשויות היום אוסרות על תמורה של מעבר ל 12 מ"ר + 10 מרפסת וכך יהיה בכל פרויקט".

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר