משברים בזוגיות

להתמודד לבד או להתייעץ? מתלבטים? כנסו

"לחוקק חוק שכל זוג שמתחתן חייב להשתתף במספר מפגשי ייעוץ לאחר החתונה" • "האם המריבות שלנו נורמטיביות או חריגות?" • מומחים משיבים על השאלות הקשות (ייעוץ וזוגיות)

זוגות צריכים להבין שבכל מערכת זוגית קיימות מחלוקות (צילום: שאטרסטוק )

שאלה: האם לדעתך כל זוג שמתחתן צריך להגיע לייעוץ נישואין? בחור ישיבה שמתחתן עם בחורת סמינר ושניהם מגיעים ממשפחה נורמטיבית, תמליצי להם להגיע לייעוץ לאחר החתונה?

"חד משמעית כן. אם הייתי יכולה הייתי מחוקקת חוק שכל זוג שמתחתן חייב להשתתף במספר מפגשי ייעוץ לאחר החתונה. כשם שאנחנו שולחים את הבחור להדרכה לפני החתונה, כך זוגות זקוקים להדרכה משותפת לאחר החתונה. מבלי להמעיט מערכה, הדרכה לפני החתונה דומה במעט ללימוד נהיגה מבלי לשבת ברכב. בני הזוג קולטים את הדברים בצורה ראשונית ותיאורטית. משכך, אין קשר לעובדת היות בני הזוג משכילים או בני משפחות איכותיות. הקשיים בחיי הנישואין בפרט בשנה הראשונה הם מנת חלקן של מרבית הזוגות, ללא קשר למעמד או להשכלה ומהווים שלב הכרחי בבניית התא הזוגי והמשפחתי.

שאלה: בתודעה החברתית קיימת סטיגמה רווחת, שייעוץ נישואין נועד רק לאנשים בעיתיים ולא לאנשים נורמטיביים.

זו הנחת יסוד מוטעית. זוגות צריכים להבין שבכל מערכת זוגית קיימות מחלוקות. בכל מערכת זוגית קיימים משברים. ההבדל הוא לא בין זוגות שחווים משברים או זוגות שאינם חווים משברים. אלא ההבדל הוא בין זוגות שבוחרים להתמודד עם הקונפליקטים במערכת הזוגית באמצעות ייעוץ, לבין כאלה שמסיבות אישיות, תרבותיות, וחברתיות בוחרים להתעלם וחיים בתוך מערכת זוגית מורכבת".

שאלה: ברגעים אלה, יושב זוג, בשנה הראשונה לנישואיו, וקורא את הכתבה. בואי נניח שמדובר בזוג נורמטיבי, הבעל אברך מכובד, אשתו מורה בבית יעקב, שניהם גדלו בבתים מכובדים. הם שואלים את עצמם: יש לנו מריבות אבל יש לנו גם רגעים יפים. האם אנחנו בסיכון? האם הזוגיות שלנו תקינה? האם המריבות שלנו נורמטיביות או חריגות? כיצד הם יכולים לדעת האם עליהם לפנות לייעוץ?

"השאלה שהם צריכים לשאול את עצמם היא האם אנו מרגישים מסופקים במערכת הזוגית? האם אנו שבעי רצון מהזוגיות? האם הזוגיות עונה על הציפיות שלנו? "

שאלה: אבל אותו זוג בשנה הראשונה יבוא ויאמר לך: "אנחנו לא צריכים ללכת לטיפול. אנחנו זוג נורמטיבי, אנחנו מכירים היטב את כל ההרצאות המוכרות, אנחנו מבינים ש"גברים רציונליים" ו"נשים רגשיות". למה שנלך ליעוץ?

נכון. הטענה הזאת רווחת ולצערנו אינה מדויקת ואף לא הוכיחה את עצמה. בראש ובראשונה חשוב שנבין שבציבור קיימים סטראוטיפים והנחות יסוד שגויות. הניסיון המקצועי שצברנו לאורך השנים מלמד אותנו שישנם גם גברים רגישים וישנן גם נשים רציונליות. בנוסף אין קשר בין רמת המודעות של בני הזוג, לבין שביעות הרצון של בני הזוג במערכת היחסים.

מניסיון של שנים רבות בעבודה עם זוגות, טיפלנו בזוגות שהבינו את המורכבות ביחסים ועדיין נזקקו לייעוץ רגשי, משום שבאופן טבעי וצפוי, לא יכלו לתקן בכוחות עצמם, ונזקקו כמו זוגות רבים, לסיוע שלנו כמומחים, לחולל את השינוי ולהגיע למערכת יחסים משביעת רצון.

בנוסף, חשוב לנו להביא כאן שני מסרים חשובים:

לעולם לא מאוחר לפנות לטיפול. הניסיון הרב שצברנו לאורך השנים לימד אותנו שגם זוגות, שנשואים שנים רבות, והגיעו אלינו עם מערכות יחסים מורכבות, בטיפול מתאים הצליחו לבנות מערכת זוגית משביעת רצון.

המסר הנוסף שחשוב לנו לומר לציבור הוא "שיפה שעה אחת קודם". ככל שנקדים לפנות לטיפול, כך הפרוגנוזה להצלחת בטיפול גבוהה יותר.

מהטעמים הללו, יצאנו במיזם שמלווה זוגות צעירים בראשית דרכם. המיזם כולל הדרכה קצרה בה שני בני הזוג מקבלים כלים לשיפור התקשורת הזוגית.

שאלה: האם טיפול זוגי מוקדם בכוחו למנוע משברים, או שהם בלתי נמנעים?

משברים בזוגיות ובחיים זה דבר נורמטיבי. כשאנחנו מפתחים מודעות למרכיבי הקשר הזוגי, ותקשורת נכונה בשלב ראשוני של הקשר, אנחנו מצמצמים תסכולים ומתמודדים איתם בצורה טובה יותר. נאמר איפוא שככל שרמת המודעות שלנו לצרכים שלנו ושל בן הזוג עולה, וערוצי התקשורת אפקטיביים יותר – כך נצליח לנהל את המחלוקות בצורה אפקטיבית ובריאה".

שאלה: אנו מניחים שקיימים זוגות שמבינים כי זקוקים לייעוץ אך לא מעוניינים לשתף את ההורים, או גורם קרוב אחר. כיצד היית ממליצה להם לפנות? ולמי לפנות? איך זוג צעיר יידע שהוא בחר במטפל המתאים?

השאלה שהעלית מאוד חשובה. מהיכרות שלנו עם עולם הטיפול, אנו מכירים היטב שישנם מטפלים בעלי ידע, הסמכה וניסיון מקצועי, ולצערנו ישנם מטפלים ללא הסמכה וללא השכלה רלוונטית. כשבני זוג מחליטים לפנות לייעוץ, חשוב מאד שיפנו לארגון המתמחה בתחום. חשוב לוודא שהמטפל שייך לאגודה מקצועית המבצעת פיקוח ובקרה. חשוב שבני זוג יפנו למטפל המתמחה בבעיות המטרידות אותם. התאמה זו חשובה מאד להצלחת התהליך.

אנו במטיבת"א (מרכז טיפול ייעוץ במשפחה תורני-ארצי), מעסיקים אנשי מקצוע מפרופסיות שונות: פסיכולוגים, עובדים סוציאלים, יועצים חינוכיים, מטפלים זוגיים, משפחתיים ופסיכותריסטיים. כולם אנשי מקצוע יראי שמים, שומרי תורה ומצוות. כולם ללא יוצא מן הכלל בעלי הכשרה וניסיון רב בייעוץ וטיפול. כמו כן חשוב לציין שאנו מתמחים בהתאמה מרבית בין היועץ לאופי הפניה ומלווים את בני הזוג לאורך כל התהליך. נציין שלנוחיות הזוגות, הקליניקות שלנו פזורות ברחבי הארץ על מנת להנגיש את הטיפול לכלל הפונים. שיטת הטיפול שלנו בזוגות הנה פרי התפתחות של ידע וניסיון רב שצברנו במשך 20 שנות עבודה, עם זוגות ומשפחות. שיטה המוכיחה את עצמה כיעילה בפתרון בעיות והשגת שלום בית.

שאלה: שמעתי שאתם מחלקים שוברים של 2 טיפולים חינם לזוגות צעירים בתחילת הדרך. מה גרם לכם להתחיל עם מיזם חלוקת השוברים?

"ערכנו סקר למטופלים שמגיעים לטיפול זוגי וזיהינו שלמעלה מ-68% מהפונים שהגיעו לטיפול זוגי מדווחים על כך שהקושי התחיל כבר בשנה הראשונה לנישואין.

למעלה מ-78% מדווחים שהקושי התחיל בשנה הראשונה או השנייה לנישואין.

הנתון המעניין הוא שהממוצע להגעה לטיפול זוגי הוא רק לאחר 7-8 שנות נישואים, כשבני הזוג כבר לרוב שבורים, מתוסכלים, חסרי אמון בקשר וביכולת שלהם להציל את המצב.

זיהינו שהסיבות שמנעו מזוגות לפנות ולבקש עזרה הן שונות: בושה (מה זה אומר עלינו?"), הכחשה ")זוג נורמטיבי כמונו וודאי לא זקוק לטיפול זוגי ,כולם מתמודדים וזה נורמלי"). הקטנת הבעיה ("אנחנו יכולים לטפל בדברים בעצמנו"). חוסר מודעות של בני הזוג לכך שהאתגרים רבים ולא ניתן להתמודד איתם ללא סיוע והכוונה מקצועית . כמו כן מצאנו זוגות שפנו לעזרת גורמים לא מקצועיים אשר עודדו אותם לחיות עם הבעיות ולהמשיך הלאה. ניתוח הממצאים הללו הביא אותנו לפיתוח המיזם חלוקת שוברי טיפול לזוגות צעירים.

והיוזמה אכן הצליחה?

"בהחלט. ברוב המקרים בני הזוג קיבלו מיומנויות וכלים בסיסיים לתקשר בצורה נכונה. בחלק מהמקרים זיהינו מורכבויות. בזכות האבחון יכולנו לסייע להם, עוד בטרם חלה הדרדרות במצב ולשמור על שלמות הבית.

לאן אפשר לפנות כדי לקבל את השובר? כנסו >>

או בטלפון 2837*

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר