אאא

בפתח הדברים

ביטחון עצמי הוא הצל שנלווה לאדם משלב לידתו למשך כל חייו. הביטחון העצמי ישפיע על מידת הצלחתו של האדם, השפעתו והערכתו בעיני עצמו וסביבתו. למושג בטחון עצמי נלווים המושגים דימוי עצמי והערכה עצמית, הנראים זהים, אך משלימים את תחושת הערך הכללית ונבנים נדבך על גבי נדבך החל מרגע הלידה ובמהלך התפתחותו וגדילתו של כל יצור אנושי.

מאמר:

ביטחון עצמי הוא היכולת של האדם לפעול ללא פחד, להעז, ליזום, לתרום ועוד, ללא חשש מטעויות. שכן עבור אדם בעל בטחון עצמי גבוה, טעויות מהוות בסיס ללמידה. הביטחון העצמי נוצר ונבנה כתוצאה מהערכה עצמית, אוסף אמונות ומחשבות שיש לנו לגבי עצמנו. ככל שהמחשבות שלנו לגבי עצמנו יהיו גבוהות וחיוביות יותר כך נוכל ליצור מציאות טובה יותר. 

הערכה עצמית הוא מונח בפסיכולוגיה המתאר את השווי וההערכה שיש לאדם על עצמו בשלושה רבדים נפשיים: בתפיסה, ברגשות ובהתנהגות. הערכה עצמית יכולה להיות שלילית ו/או חיובית והיא מתארת כיצד האדם מרגיש כלפי עצמו. המונח נקבע באמצע שנות השישים, כאשר מוריס רוזנברג ועוד תיאורטיקנים חברתיים הגדירו את ההערכה העצמית כיכולת החווייתית של האדם להתמודד עם האתגרים הבסיסיים שבחיים, ולהיות ראוי לאושר. 

גורם נוסף המשפיע על הביטחון העצמי הוא דימוי עצמי – מושג המכונה גם בשם דימוי גוף. זהו מונח המתייחס לחיצוניות שלנו, ומתאר כיצד האדם תופס את הגוף שלו.

רוצים או מרגישים שצריכים עזרה? כנסו >>

במחקרים שנעשו גילו כי רמת הביטחון העצמי הינה תכונה מולדת. כמו בתחומים נוספים בהם קיימים יחסי גומלין משפיעים בין תורשה לסביבה, גם בבניית הביטחון העצמי, יש לחברה יכולת לסיוע במיצוי התכונה המולדת או בדיכויה. כלומר, ילד שנולד להורים בעלי ביטחון עצמי גבוה, סביר להניח שיהיה בעל בטחון עצמי גבוה גם כן, במידה ויגדל בתנאים שיאפשרו לו זאת. כלומר יש קשר למבנה האישיות של האדם בתגובה לאירועים וחוויות שנצברו במהלך השנים.

לאדם בעל בטחון עצמי גבוה תהיה יכולת העברת ביקורת עצמית טובה ואובייקטיבית יותר בזכות הקבלה העצמית האמתית שלו. אדם כזה ישמח להודות בטעויות שלו, ללמוד מהן ולהמשיך הלאה. אצל אדם חסר בטחון טעות תיתפס כחולשה. אדם זה יעדיף, בדרך כלל, להמשיך לטעות ולומר לעצמו שהוא צודק מאשר להודו בטעות. זאת משום שההערכה העצמית שלו נמוכה וטעות תתפרש אצלו כחוסר יכולת, ככישלון וכהוכחה לכך שאינו מסוגל. 

בעל ביטחון עצמי: 

  • ישתפר כל הזמן מתוך תחושת בטחון במקום שלו 

  • יוכל לסמוך על שיקול הדעת של עצמו 

  • ירגיש בטוח יותר עם הסובבים אותו.

חסר ביטחון:

  • יחשוש להתקדם, לבצע שינויים מפחד מכשלון וחוסר יכולת

  • יתקשה בקבלת החלטות 

  • יהיה חסר אמון עצמי 

  • יבטל את ההצלחות של עצמו, גם כאשר הוא מצליח

  • עסוק במידה רבה במה יגידו אנשים אחרים ומה יחשבו עליו 

  • יעדיף את טובת האחר על פני טובתו העצמית.

מאחר ולביטחון העצמי יש השפעה על כל תחום בחיינו, חשוב לסייע לעצמנו ולילדינו בהשגתו ובנייתו. חשוב לציין כי ניתן לשפר בכל שלב בחיים את ההערכה העצמית, הדימוי העצמי ואת תחושת הביטחון העצמי.   

דרכים להעלאת הביטחון העצמי בקרב עצמנו ובקרב ילדינו: 

  1. ציון לשבח על התנהגות טובה. יש לשבח על התנהגות טובה, והחשוב הוא להסביר על מה אנחנו משבחים. לא להסתפק בהערכה כללית אלא להסביר בדיוק על מה הציון לשבח. כך הילד לומד לקשר בין השבח למעשה.
    הספר האמריקאי (Bronson & Nurture Shock Merryman 2009) "חשיבה חדשה של ילדים" מעורר מחדש את הוויכוח בדבר מתן שבחים לילדים ועוסק בשאלה עד כמה נכון לשבח. אחת הטעויות הגדולות המוצגות בספר היא שהתרבות המערבית מייחסת חשיבות מוגזמת לטיפוח הדימוי העצמי והביטחון העצמי של הילד וגורמת להורים לשבח את הילד ללא הרף, גם כאשר הוא אינו ראוי לכך. הסכנה בהתנהגות זו היא שאנו מגדלים דור של "מכורים לשבחים", שבשעת האמת יתקשו להתמודד עם אתגרי ומכשולי החיים. מסיבה זו יש להשתמש במתן שבח באופן מבוקר ונכון. 

  2. לאפשר להיכשל וללמוד מהכישלון
    מחקרים אמריקאים שנעשו על "דור השבחים" – ילדים שגדלו במציאות של הצפה בשבחים, העידו על כך שהיה קשה לצעירים אלה להתמיד במקום עבודה בבגרותם. בכל פעם שהמעסיק שלהם היה מפסיק לשבח אותם ומתחיל לדרוש, הם נטשו את העבודה ופנו לחפש עבודה חדשה תחת מעסיק חדש. ילד שלומד שכישלון הוא עוד שלב בחיים ומקור לצמיחה ולמידה יגדל להיות מבוגר בעל ערך עצמי גבוה יותר.

  3. להדגיש את החוזקות והייחודיות של הילד: יש לשקף לילד את היכולות שלו, התחומים בהם הוא מוכשר ולהימנע מביקורתיות בתחומים שהם פחות מפותחים אצלו.

  4. שלטו במחשבות שלכם: חשבו חיובי ודאגו לשלוט בחשיבה השלילית שלכם. בכל פעם שהיא צפה ועולה החליפו אותה במשפטים שעוזרים לכם להתגבר ולהמשיך בדרך.

  5. תיהנו מהצלחות קטנות. זכרו: הצלחה קטנה מביאה להצלחה גדולה.

  6. אדיסון מצא 9999 דרכים עד שהגיע לכך שנורת החשמל תעבוד זכרו: "מה שלא הורג מחשל". אורך רוח וסבלנות יקדמו אתכם לעבר המטרה.

  7. קבלה עצמית – היו חברים של עצמכם, אף אחד אינו מושלם, אין לאחרים שום דבר שאין לכם – הכל קיים בתוככם, קבלו את עצמכם ותכבדו את עצמכם.

  8. התרחקו ממצבים שמורידים אתכם למטה: מריבות, רכילות, להימצא בקרבת מתלוננים

  9. התעלו על הכישלונות שהתרחשו בעבר. חפש בזיכרונך מה הייתה המטרה לפני שנכשלת והצת אותה מחדש. נסה להיזכר בסיבות מדוע התלהבת מלכתחילה – ולהתלהב שוב מהמטרה הזאת. ויליאם יאנג אליוט אמר: "תעצים את הנקודות החזקות שלך, אפשר לחולשות שלך לגסוס, תן להם למות מחוסר תזונה..." 

ולסיום, דבריו המעודדים והמחזקים של רבי נחמן מברסלב: "צריך האדם להיזהר מאוד, להיות בשמחה תמיד. ואפילו כשהוא מתחיל להסתכל בעצמו, ורואה שאין בו שום טוב, אף-על-פי-כן אסור לו ליפול מזה, אלא צריך לחפש ולמצוא בעצמו איזה מעט טוב, כי איך אפשר שלא עשה מימיו איזה מצווה או דבר טוב"

רוצים או מרגישים שצריכים עזרה? כנסו >>

הכותבת: מיכל אמיר M.A  יועצת חינוכית, פסיכוטרפיסטית, מאמנת משפחות לילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז.
חברת אגודת היועצים והמטפלים במשפחה' ומטפלת במרכז 'מטיבת"א'

 

כיכר בשיתוף מטיבת"א