המדד- סובייקטיבי, חוסר הנוחות- גדול, הפתרון – פשוט מאד

ראיון עם ד"ר חנה קטן על יובש אינטימי, אחת מהתופעות הנשיות שאחת מחמש סובלות ממנה • תופעה פיוזיולוגית, אך יכולים להיות לה היבטים רגשיים (בריאות האשה)

ד"ר חנה קטן מומחית לרפואת נשים (צילום: יח"צ)

רעות (22) היא כלה טרייה שמחכה ליומה הגדול, יחד עם ההתרגשות הגדולה יש חשש קל מהמפגש שאחריו, היא טיפוס ביישן ויודעת שייקח לה זמן להיפתח, ובינתיים הגוף שלה מסתגר ומתכווץ.

תמר (32) היא אישה אחרי לידה, רוב יומה מוקדש לתינוק החדש, בו היא מטפלת באהבה. היא מרגישה כיצד הגוף שלה השתנה, לפעמים קצת קשה לה לזהות את עצמה. למרות שכבר עבר חודש וחצי מהלידה, היא מרגישה שהיא עדיין לא כשירה למפגש מחודש עם האיש שלה, והמחשבה על כך מעוררת בה חוסר נוחות. היא אפילו לא מבינה למה.

פנינה (38) היא אישה חיונית, עם ילדים מעט בוגרים, ושלל משימות יומיומיות. במפגשים האינטימיים עם בעלה לא תמיד נוח לה, לפעמים מעקצץ וההנאה יורדת.

כך מאפיינת ד"ר חנה קטן, רופאת נשים, סופרת ומרצה, שלוש מטופלות קלאסיות שהגיעו אליה בעקבות בעיה של יובש. "המושג יובש בנרתיק הוא מושג סובייקטיבי, אין לנו מד של רטיבות. הוא עניין של תחושה. אדם קרוב אצל עצמו, מתי התופעה של יובש הופך לבעיה? כאישה מרגישה שיש לה בעיית יובש. שלא נעים לה. שהיא מתכווצת.

זה יכול לבוא לידי ביטוי בכאב, תחושה של עקצוץ, במצבים קיצוניים מאד גם גרד. אמנם אני כרופאה יכולה לראות שישנו יובש בריריות, אפילו של צוואר הרחם, אבל יכולים להיות מצבים בהם קיימת רטיבות מסוימת, שנשים אחרות אולי מסתדרות איתה, אך האישה שמגיעה אלי עדיין מרגישה יבשה".

האם היא יכולה לנבוע גם מסיבות פסיכולוגיות, או שמדובר על תופעה פיזיולוגית נטו?

זו תופעה פיוזיולוגית, אך יכולים להיות לה היבטים רגשיים, למשל מצבים בהם לאישה לא מספיק טוב מספיק במן החיבור, לא נעים לה, היא לחוצה, היא מתביישת, וברגע שאין מספיק עוררות, ישנה תחושה של יובש. אבל זה מצב ריגשי נקודתי, לא הייתי מגדירה אותו פסיכולוגי".

האם יש תקופות בהן נשים יותר סובלות מיובש?

"בהחלט, מצב היובש תלוי בכמות ההורמונים, ובפרט בהורמון אסטרוגן. זו תופעה חגמרי נורמלית וטיבעית שהגוף של כולנו עובר מידי חודש. כל אישה חווה את זה אחרת. ככל שאישה יותר הורמונאלית, כך היא פחות סובלת פחות מיובש, אבל מאידך, ככל שהיא פחות הורמונאלית, שהגוף שלה מייצר פחות אסטרוגן, כך הוא יותר יבש. מצב קלאסי כזה, הוא מצב של אחרי לידה, בפרט כאשר האישה מניקה. במצב זה רמת האסטרוגן יורדת, והגוף כולו מרוכז בלספק את צרכי התינוק, כתוצאה מכך, רמת הלחות נפגעת. גם גלולות (של יבוש הנקה וגם רגילות) מדכאות את הורמון האסטרוגן וגורמות ליובש". אבל לא רק, יש נשים שחוות את זה כל חודש כחלק מהמעגל החודשי שלהן.

עד כמה יובש יכול להשפיע על יחסי אישות?

"לא כל דבר הוא מדיד ולכן הביטוי עד כמה בעייתי. הדבר היחיד שאני מתייחסת אליו הוא מה האישה אומרת לי. מה החוויה שהיא מתארת. אבל אין ספק אלו דברים שיכולים להפריע בחיי אישה. כשאישה כואב לה היא נמנעת, זה יוצר מתח, האיש לא מבין, הוא חושב שהיא לא רוצה. ואם זה קורה אחרי לידה, קיימים אלמנטים נוספים שהופכים את המצב למורכב יותר, האישה עם דימוי גוף ירוד גם ככה, הכל גם ככה כואב לה, והיובש שמתווסף גורם לאישה להרגיש ממש גרוע"

למה, לדעתך, יש כל כך הרבה חוסר מודעות במגזר לתופעה הזו?

"האמת שמגיעות אלי הרבה פניות וקריאות לעזרה. הנשים החרדיות הן נשים מודעות מאד, אלא מה פחות ניתן לכתוב ולדבר על זה. כמישהי שכתבה ספר על טהרה שבו נכנסתי לסוגיות מאד רגישות, אי יודעת עד כמה קשה להתראיין בכל מיני מקומות, גם כשאת מדברת על דברים בקדושה. עד כמה שהנושא חשוב, זה פחות מתאים לכלי תקשורת שפונים לכלל המגזר, ונחשפים גם לגברים וילדים. לאורך השנים גיליתי שאי אפשר באמת לחסום את המידע מנשים והן בסופו של דבר מקבלות אותו בדרכים אחרות. אני מאד מכבדת את האופן שבו נשים חרדיות מתעדכנות, יש רשת של נשים שמעבירות מידע אחת לשנייה שלא דרך התקשורת הממוסדת. דברים עוברים באינטימיות מפה לאוזן בעזרת בלניות, בודקות, חברות, רבניות. וכיום קיימות גם מדיות דיגיטליות שפונות אך ורק לנשים, וחסומות מפני גברים וילדים, שגם דרכם ניתן לדבר על הדברים הסמויים מן העין. בסופו של דבר, נשים חייבות לדעת את זה, זה חשוב לשלום בית".

בשורה התחתונה, כיצד ניתן להתגבר על הבעיה?

"הפתרון פשוט מאד, ניתן להקל על המצב לחלוטין על ידי שימוש בחומר סיכה של דורקס .

הג'ל עשוי מ 100 אחוז רכיבים טבעיים, הוא נותן תחושת לחות טבעית, שומר על האיזון הטבעי בנרתיק, ומאפשר שיגרת חיי אישות נוחים.

מה היתרונות של הג'ל על פני האופציות האחרות?

בניגוד לג'ל הסיכוך של דורקס ישנם אמצעי סיכוך כמו שמן תינוקות או שמנים טבעיים (דוגמת שמן שקדים, שמן קוקוס וכדומה). שמנים אלו אינם מתאימים לשימוש וגינאלי. החומציות שלהם אינם מתאימה לחומציות הנרתיקית ולכן חומרי סיכוך המבוססים על שמנים (גם טבעיים) או על חומרים שומניים (כמו וזלין) עלולים לפגוע בפלורה החיידקית של האזור ואפילו לפגוע בתנועתיות הזרע ועלולים לחבל בסיכויים להיכנס להריון.

באישור מורי הוראה ובהמלצת יועצות נישואין>>

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר