אתגרים והזדמנויות

יחסינו לאן; שינויים ביחסי חרדים-אקדמיה? • בדקנו וחזרנו מופתעים

חרדים רבים פוקדים בשנים האחרונות את שערי האקדמיה ובייחוד את האוניברסיטה העברית בירושלים. הלימודים האקדמיים מזמנים אתגרים מסוגים שונים, אך ההתאמות שנעשו לצורך שמירת הזהות החרדית הופכת את האתגר לפחות מאיים, שכן כניסת חרדים לאקדמיה הישראלית פועלת לטובה על שני הצדדים – על החברה החרדית, ועל האקדמיה עצמה

האתגרים וההזדמנויות לחרדים באקדמיה (צילום: Yossi Zamir Flash90)

כניסתם של החרדים לאקדמיה היא מפגש בין עולמות מנוגדים בעלי הנחות יסוד שונות, אולם הצורך לפתח אפיקים כלכליים והשפעה על המרחב הציבורי במשרדי הממשלה ובמוקדי קבלת החלטות, כמו גם השתלבות במגזר העסקי והפרטי, או אפילו בתחום מומחיות מחקרי- הם רק חלק מהסיבות של הצטרפות רבים מבוגרי החינוך החרדי לאוניברסיטה העברית בירושלים.

בהתאם, פיתחה האוניברסיטה העברית מגוון כלים לשמירה על הזהות החרדית. כפי שמטיבה לתאר זאת גב' שרה גאדו, רכזת הסטודנטים והסטודנטיות החרדים באוניברסיטה העברית, שהציגה לנו בגאווה את הפעילות העניפה של פרויקט ליווי הסטודנטים הכולל, סיוע אקדמי מקיף בכל ארבעת הקמפוסים של האוניברסיטה העברית: ייעוץ, ליווי והכוונה ברמה הפרטנית והכוללנית. "האוניברסיטה העברית", אומרת גאדו, "מכירה בכך שהסטודנט החרדי הוא מיעוט שיש לו אתגרים מסויימים. לשם כך הקמנו את יחידת החרדים בתוך היחידה לשוויון בדיקנט הסטודנטים. היחידה דואגת למעטפת ייחודית הכוללת תוספת זמן במבחנים, התאמת מלגות וסיוע בכל הפניות של התלמידים והתלמידות כלפי האוניברסיטה".

צוותא ושלוחי ציבור

שני מיזמים המטפחים קבוצת זהות ושייכות הוקמו לאחרונה באוניברסיטה העברית:צוותא ושלוחי ציבור. מטרתם של מיזמים אלה היא לאפשר לסטודנטים והסטודנטיות החרדים, לממש את יכולותיהם ולשגשג בסביבה האקדמית, בד בבד עם נאמנותם לזהותם, לערכי הקהילה והוויית בית המדרש. התוכניות מציעות למשתתפים פלטפורמה לשיח, קהילה, כמו גם מרחב המאפשר שיתוף, תמיכה, העמקה, צמיחה ויצירה תורנית אינטלקטואלית. המפגשים במיזמים הללו מאפשרים מרחב אותנטי להתמודדויות היום יומיות, לדון בשאלות המתעוררות במהלך הלימודים, ובעיקר מהווים מרחב שבו הם מרגישים ב"נעלי בית".

חוויה אישית

תוך כדי שיטוט במסדרונות האוניברסיטה, פגשתי כמה סטודנטים מהמגזר החרדי ששיתפו אותי בתחושותיהם. "כחרדי שגדל בעולם הישיבות, ומנסה לשמר את עצמו באותה "תיבת נח" שהיא נגד העולם החיצוני הזר והמנוכר, המעבר לאוניברסיטה מלווה במגוון קשיים, תרבותיים, לימודיים ורגשיים", אומר לנו פ.כ, סטודנט לתואר שני במענה לשאלתנו על המעבר החד מהישיבה לאוניברסיטה. "עצם השהות עם אנשים ודעות שונות מעורר לא פעם אי נוחות תרבותית עמוקה, אך היחידה לשוויון הזדמנויות באוניברסיטה מאפשרת לסטודנטים מהחברה החרדית מרחב בו הם יוכלו להרגיש בנוחות, באמצעות פעילות חברתית, אירוע סוף ותחילת סמסטר, הרצאות, סדנאות, רשת חברתית עניפה, ואף תנאים גשמיים כמו מטבח כשר ועוד"

מעטפת כלכלית

בנושא שכר הלימוד והמלגות, שוחחנו עם א.ד, כעת בשנתו הראשונה, שנעזר לא מעט במלגות של האוניברסיטה. "בנימה אישית" אומר א.ד "חשוב לי להודות לאוניברסיטה העברית על העוגנים שנתנו לי ותמכו בי במהלך התקופה האחרונה בעקבות משבר משפחתי וכלכלי שעברתי. חשוב לי לציין את ההיענות האמפתית והאכפתית, אבל בעיקר הפרקטית. הצלחתי לסיים את השנה הודות למלגה מכובדת שאפשרה לי לנשום ונתנה לי שקט כלכלי".

לסיום, רציתי לשמוע איך מסכמים הסטודנטים את התחושה של סטודנט חרדי באוניברסיטה והמעבר מהישיבה או הסמינר למוסד אקדמי:
כסטודנט חרדי בוודאי חשובה לך אווירה חברתית, הווי תורני וסיפוק רוחני כחיבור לעולם ממנו אתה מגיע או משתייך. נשמח לשמוע אילו פלטפורמות מציעה האוניברסיטה או גופים שמתנהלים בשיתוף פעולה עם האוניברסיטה כמו ׳פלוגתא׳ ו׳מדעורייתא׳ (הרצאות לסטודנטים המקיימים אורח חיים חרדי דתי).

ר.ח, המסיים השנה בהצלחה תואר שני: "הידיעה שיש מישהו שיכול לעזור אם זה בהתלבטות רוחנית, לימודית, או בכלל אוזן קשבת במעבר החד בין המכללה החרדית לאוניברסיטה העניקה לי תחושת ביטחון ושייכות. אבל במיוחד, העזרה הלימודית לסטודנטים (פרויקט שנה א' לא לבד). בקורסים מסויימים בהם התקשיתי, היחידה דאגה לחונכת שהעניקה לי סיוע וליווי לימודי, שסייע בידי לצלוח את התואר בהצלחה".

ח.א, סטודנטית לתואר שני מציינת כי "כבעלת תואר ראשון כבר הכרתי טוב את האוניברסיטה, אבל כמובן שהתואר השני דרש ממני המון משאבים בהיבט של שמירה על הצביון והאופי החרדי ובנוסף, הייתי צריכה המון עזרה בתיאוריה. העזרה שקיבלתי ביחידה לשוויון הזדמנויות הייתה מאוד אפקטיבית ונתנה לי את היכולת והכח להמשיך".

עוד פרטים לייעוץ וקבלה לאוניברסיטה העברית בירושלים: הקליקו כאן

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר