תשעה באב

איך להתכונן תזונתית לצום? יועצת 'מכבי' מסבירה

צום תשעה באב יחול ביום ראשון מילד לאחר שבת - בה אנחנו מורגלים לאכול יותר מכל יום • רוחמה פרנקל, דיאטנית מכבי שירותי בריאות ויועצת משרד הבריאות לתזונה בציבור החרדי מסבירה איך לאכול נכון לפני הצום (בריאות)

אילוסטרציה (צילום: מכבי)

אכילה מוגזמת בשבת, גורמת לאנשים רבים, תופעות עיכוליות שונות, תחושת כובד וחוסר נוחות שנמשכות גם לאחר השבת והשילוב של צום עם תופעות אלו, עשוי להקשות עליכם מאד, השתדלו לא להרבות באכילה של מאכלים עתירי שומנים וסוכרים. ההמלצות הבאות מיועדות לאנשים בריאים.

נשים לפני לידה, אנשים שסובלים מתחלואה, אנשים שנוטלים תרופות, וכן אחרי ניתוחים- כל אלו צריכים להיוועץ עם רב בקיא ורופא מומחה כיצד לנהוג.

המלצות הכנה לצום

הקפידו לשתות לאורך כל היום ואל תסתמכו על השעות האחרונות כי שתיה מרוכזת של כמות גדולה בבת אחת אינה יעילה להרוויית הגוף. הימנעו משתיה מתוקה וכן ממשקאות מוגזים שגורמים לתנודות חדות של רמת הסוכר בדם. מומלץ לוותר על שתיית הקפה והתה, וכן משקאות שמכילים קפאין כמו קולה, ומשקאות אנרגיה.

לאנשים המורגלים לאכול כמויות קטנות, מומלץ לאכול כל שעתיים ולמלא את מאגרי האנרגיה של הגוף בין סעודה שניה לשלישית בפירות טריים או יבשים וכן אגוזים ושקדים לא מלוחים.

ככלל, העדיפו מזונות שמסומנים בסמל ירוק והפחיתו ככל הניתן מזונות עם סמל אדום. הימנעו מאכילה של מזונות מעובדים שמכילים רמות גבוהות של נתרן שגורמים לצמא כגון: פיצוחים עם מלח, מלפפון חמוץ, דגים מעושנים ומלוחים, אבקות מרק, רטבים קנויים כמו רוטב סויה, צילי, קטשופ וכמובן חטיפים. הימנעו ממאכלים מטוגנים וחריפים.

הכנת המזון לשבת

העדיפו הכנה ביתית. מאכלים קנויים מכילים כמות גבוהה של שומנים, סוכרים ומלח. כשאתם מכינים בבית אתם יודעים אילו חומרים הכנסתם לסיר. תבלו במידה את המזון והפחיתו שימוש במלח וברטבים מוכנים.

כמנה אחרונה העדיפו את פירות הקיץ הטריים מכל סוג והשתדלו לוותר על מנות הקינוח עתירות השומנים והסוכרים כגון גלידות, עוגות עם קצפת, מוסים וכו.

מה מומלץ לאכול בסעודה שלישית

בניגוד לשנה רגילה, הרי שבשבת זו אפשר לאכול יותר מתבשיל אחד בסעודה מפסקת וזה מאפשר לנו להרחיב את המזונות שניתן לאכול השנה בסעודה. מומלץ להתחיל את הסעודה מוקדם על מנת שיתאפשר לאכול בה במתינות וללעוס היטב את המזון. מומלץ להימנע מאכילת יתר שתכביד על הגוף.

מה מומלץ לאכול? בסעודה שלישית מומלץ לאכול דגנים מלאים שממלאים את מאגרי האנרגיה, חלבונים שתורמים לתחושת שובע , שומנים בריאים שמאריכים את תחושת השובע וירקות

דגנים מלאים כגון: חלה מקמח מלא, סלטים המבוססים על פסטה מקמח מלא, בורגול, קינואה בשילוב ירקות וכן מיגוון פשטידות, חלבונים כגון סלט ביצים ללא מיונז, עוף והודו שומנים כגון: שמן זית, טחינה, אבוקדו וכן ירקות מכל הסוגים

לגבי עוף העדיפו מבושל כי בבישול המלח של העוף יוצא למי הבישול. במידה ואתם מעדיפים עוף אפוי או צלוי, מומלץ להשרות תחילה את העוף במים כשעה לפני האפיה להוצאת המלח.

לגבי דגים- מומלץ לאכול מעט מהם, ובכל אופן להימנע מדגים מלוחים ומעושנים.

לאחר הצום

מומלץ להתחיל בשתיה חמה או קרה. לאכול משהו קל כמו לבן או יוגורט עם פירות עסיסיים כגון אבטיח, ענבים שמספקים אנרגיה זמינה ומהירה.

לאחר מנוחה מומלץ לאכול דגנים מלאים, חלבונים וירקות. במהלך כל הערב מומלץ להרבות בשתייה כדי להחזיר לגוף את הנוזלים שאיבד במהלך הצום.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר