הרב עמיהוד סלומוןרב קהילת "כנסת ישראל" פתח תקווה, ראש בתי מדרש בעיר ועורך העלון השבועי "בטוב טעם"
Amiuds@gmail.com | י"ב בטבת תשעו גם אחר שגילה יעקב - שיוסף חי, וגם אחר שירד בעקבותיו למצרים וחי שם שבע עשרה שנים, לא ידע יעקב - עד יום מותו, את מעשה "מכירת יוסף" על ידי האחים, כך עולה מהמדרש (פרשת השבוע) | | | ו' בטבת תשעו חז"ל מתעקשים "להשבית את השמחה" ולראות פה מסר אישי כואב ותובעני - לאדם הפרטי: "אוי לנו מיום הדין! אוי לנו מיום התוכחה! יוסף קטנן של שבטים היה ולא היו יכולים לעמוד בתוכחתו" (הפרשה) | | | כ"ט בכסלו תשעו כיצד ניתן להבין את התנהגותו של יוסף? במקום לשמוח על המפגש המחודש עם אחיו - הוא מתנכר אליהם, מתעלל בהם, כולא אותם, מעליל עליהם עלילות, וגורם להם סבל וצער עמוק (יהדות) | | | כ"א בכסלו תשעו אחר מעשה אשת פוטיפר, הנושא המרכזי ב'שיחות הסלון' בקהיר נסובו בגנות יוסף. אבל כל זה נמשך עד שהופיעו הכותרות החדשות: "שחיתות שלטונית!" "שר המשקים ושר האופים חטאו" (יהדות) | | | י"ד בכסלו תשעו בשונה מגלות מצרים, בבל, או רומא, דווקא היוונים - על ידי "החיבוק" שלהם ובעזרת הקדמה והיופי של "תרבות יוון", פגעו יותר מכל - ברוח היהודית, והפילו חללים מתוך מחנה ישראל (פרשת השבוע) | | | ח' בכסלו תשעו לבן מִתְחַסֵּד, הוא אינו מוכן להודות ברמאותו, ותולה את מעשיו - בחוקי המקום. זו דוגמה מובהקת ל"הִיתַּמְּמוּת" המצויה בכל מקום: האיש הפוגע, שאינו מוכן לקחת אחריות אישית על מעשיו (הפרשה) | | | א' בכסלו תשעו לפי הרמב"ן - "עוני" הוא עונש לאדם בעבור עבירות שעשה. ולפי ה"אבן עזרא" - עוני אינו בהכרח מבטא כעס מאת האלוקים, ופעמים שנגזר על אדם צדיק - להיות עני, בשביל סיבה נסתרת (הפרשה) | | | כ"ד בחשוון תשעו "תכונות אופי" עוברות בירושה, וקשה להפטר מהם. מה שאין כן, דעות קְלוֹקְלוֹת והרהורי כפירה, שהן "נרכשות" על ידי חינוך גרוע. הנה לנו "תורת הגזע היהודית" על האישיות והאופי (פרשת שבוע) | | | י"ז בחשוון תשעו מתחת לפני השטח סדום הסתירה סוד גדול! מערכת החוק והמשפט הייתה שקר, הכל היה רקוּב. הרוע שלט, אטימות הלב לבשה צורה חוקית, הסֵּדֶר והמִקצוֹעיוּת היו "פשע מאורגן" (הפרשה) | | | י' בחשוון תשעו תחושת "חוסר הצדק" הקיים בעולם, והצפייה הארוכה לישועה, עלולה לשבור את רוחנו. עלינו להעמיד אל מול עינינו את דמותו של אברהם אבינו שהיה נוֹן-קוֹנְפוֹרְמִיסְט, ו"סרבן המַצְפּוּן" הראשון (טור) | |
|