למה בדיקת BRCA כל כך קריטית למי שחלתה בסרטן נשים?

בדיקה גנטית לסרטן נשים גרורתי- גן BRCA : למה היא קריטית למי שכבר ל"ע חלתה? וגם, בשורה חשובה: הבדיקה בסל הבריאות (חדשות הבריאות, מקודם)

המידע שאת צריכה כדי לקבל את ההחלטה שנכונה לך (צילום: יח"צ)

יש לך סרטן שד? כל מה שחשוב שתדעי על:

- מהי בדיקת BRCA ?

- למה חשוב לך לבדוק אותה?

- למה זה חשוב גם לבת שלך?

את מוצפת חששות?

שמעת כבר כמה פעמים על בדיקת BRCA אבל את מתלבטת האם לעשות?

בכתבה הזו תקבלי את המידע שאת צריכה כדי לקבל את ההחלטה שנכונה לך בעזרת השם!

ראשית, כמה מילות הסבר:

סרטן שד הוא סוג הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים בישראל. הסרטן מתפתח בעקבות מוטציות בדנ״א שיכולות לגרום לתאי שד תקינים להפוך לסרטניים. המוטציות הגנטיות הנפוצות ביותר בסרטן שד מתפתחות בגנים הן: BRCA1 ו-BRCA2. נשים (וגם גברים) הנושאות מוטציה בגן BRCA נמצאות בסיכון מוגבר לסרטן שד וכן לסרטן שחלה, סרטן לבלב ויתכן שסוגי סרטן נוספים. בנוסף, אנשים עם מוטציות בגנים אלה נוטים לפתח סרטן בגיל מוקדם יותר מאנשים ללא מוטציות אלה.

מהם BRCA1, BRCA2 ולמה לך לבדוק אותם?

BRCA-1 ו- BRCA-2 הם גנים אנושיים שתפקידם לתקן פגמים ולהבטיח את יציבותו של החומר הגנטי (DNA). מוטציה באחד מן הגנים הללו יכולה לגרום לתפקוד לקוי של הגן שיכול להוביל להתפתחות של גידול סרטני בשד ו/או גידולים סרטניים באיברים אחרים.

מוטציות בגנים BRCA1 ו-BRCA2 יכולות להיות תורשתיות (לעבור מהורים לילדיהם). אם גבר או אישה נושאים את המוטציה, קיים סיכוי של 1 מ-2 (50%) שגם להוריהם, לילדיהם או לאחיהם יש את אותה מוטציה. עם זאת, לא כל מי שנושא מוטציה בגניםBRCA1 או BRCA2 יפתח סרטן.

הבדיקה הזו היא האחריות שלך.

בדיקת סקר גנטית לאיתור מוטציה בגן BRCA נעשית באמצעות בדיקת דם או דגימת רוק.

על אף שהבדיקה עשויה להציל חיים, לא כל אישה בוחרת לעבור בדיקת סקר לגילוי מוטציות ב-BRCA1/2. מצד אחד, תוצאות הבדיקה אינן חד משמעיות – גם אם נמצאה מוטציה, לא ניתן לדעת מה תהיה השפעתה והאם באמת יתפתח סרטן. תשובה חיובית לבדיקה יכולה לגרום לחרדה מתמדת, ולכן ישנן נשים המעדיפות לא לדעת מראש מה הסיכון שלהן. מצד שני, ישנן נשים שהידיעה שיש להן מוטציה דווקא מפחיתה את המתח והחרדה המגיעות מאי הידיעה, שכן אם הבדיקה מגלה מוטציה בגן BRCA , יש לכך משמעויות רבות:

*אפשר לנקוט בצעדים שונים שעשויים להפחית את הסבירות שיתפתח סרטן או להקפיד על מעקב קבוע על מנת שתוכלי לגלות את המחלה בשלביה המוקדמים.

*אם חלית בסרטן שד, בדיקת איתור המוטציה יכולה לסייע בקבלת ההחלטות על סוג הטיפול.

* אם יש לך קרוב/ת משפחה מדרגה ראשונה חולה ונשא/ית של מוטצית BRCA (גבר או אישה), לתשובה חיובית ישנה משמעות הנוגעת גם לבני המשפחה, שכן כאמור, מדובר במוטציה תורשתית היכולה להופיע אצל נשים וגברים כאחד ויכולה לעבור בתורשה מכל אחד מההורים.

עד שנת 2019, מי שחלתה בסרטן השד ומי שיש לה רקע משפחתי של חולות בסרטן השד/השחלות (קרבה משפחתית מדרגה ראשונה או שניה) היתה זכאית לבצע בדיקת סקר גנטית BRCA, לאחר יעוץ גנטי ובהמלצת גנטיקאי או אונקולוג

יש לך זכאות!

בשנת 2020 הורחב סל שירותי הבריאות בישראל, וכעת כל אישה ממוצא אשכנזי יכולה לבצע בדיקת סקר לגילוי מוטציות BRCA1 ו-BRCA2, בין אם היא בריאה או שהיא חולה בסרטן ובין אם יש לה קרובי משפחה החולים בסרטן או לא. הזכאות לבדיקה אינה מחייבת ייעוץ גנטי והמשמעות היא שנשים יכולות לגשת לרופא המשפחה ולבקש הפניה לבדיקה.

אל תהססי!! את מקבלת את כל הכלים לשמור על עצמך!!

שיחה פתוחה עם הרופא, והערכת הסיכון מול התועלת יכולה לעזור לנשים בהחלטה האם לבצע את בדיקת הסקר הגנטית שכעת נגישה יותר.

למידע נוסף, ניתן לפנות לרופא המטפל

מידע נוסף הנוגע לסרטן שד תורשתי כנסו לכאן>>

שירות לציבור. מוגש בחסות חברת פייזר.

PP-TAL-ISR-0029

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר