מגזין 'כיכר'

השירים שאולי פספסתם ב"מבול" הגדול של הקיץ

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, מצביע על השירים שאולי פספסתם בתוך שטף השירים הגדול שאחרי תשעה באב • ואיך היה המופע של משה קליין בירושלים? (מגזין כיכר)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אנחנו תחת מתקפה של ממש, מתקפה משמחת ומלאת אנרגיות של עשרות שירים חדשים. מאז תשעה באב, פחות משבועיים, הופצצנו בקרוב למאה שירים חדשים, מספר בלתי נתפס לצד ארבעה אלבומים חדשים שיצאו (נפתלי קמפה, אהרן רזאל, נהוראי אריאלי ועמרי בן עקיבא). קשה לאחוז ראש בתוך כמויות החומר העצומות האלה ולכן בחרתי השבוע להתמקד בכמה מהסינגלים שיצאו, לאו דווקא אלו שנחשבים ללהיטים, אלא אלו שאולי פספסתם.

>> למגזין 'כיכר' המלא - כנסו כנסו <<

אפתח בכישרון הענק אפרים מרקוביץ, שהוציא את "והוא יושיענו", ביצוע שלו ללחנו של מנחם אלבוים. מרקוביץ הוא אחד הכישרונות הגדולים ביותר במוזיקה החסידית בשנים האחרונות. המוזיקאי הצנום שעלה לישראל מלונדון מפליא לקחת שירים קיימים אל תוך עולמו המוזיקלי המורכב והמרגש כשהוא מפרק ומרכיב אותם מחדש בעיבודיו הקסומים.

הוא פסנתרן נפלא, מעבד בחסד וזמר נוגע, שיודע ליצור מורכבות כזו שכיף לשמוע אותה. רבים יודעים לעשות מוזיקה מורכבת אך כזו שלא עוברת בגרון והתחושה היא שנייר זכוכית מעוצב משייף לי את האוזן... מרקוביץ לעומת זאת מלטף את השיר במוזיקליות הנדירה שלו, כשהוא יוצר מורכבות מהסוג שגורם לי בסיום ההאזנה להיעמד, פשוטו כמשמעו, ולמחוא לו כפיים אפילו שרק אני נמצא כעת בבית. שאפו.

• • •

אני לא חסיד גדול של ראפ, אבל כשעושים את זה כמו שצריך זה יכול להיות ממש כיף, ואם זה בא עם אחלה קליפ זה בכלל תענוג. הראפר החרדי בנימין לוריא, השיק את הסינגל החדש שלו "חיים בסרט", שיר ראפ פאנקי כיף במיוחד בו הוא מארח לפזמונים את הזמר אדיר לב רועה, ווקאליסט מעולה שמרים את הפזמונים לשמים.

זהו הסינגל השלישי של לוריא, לקראת אלבום הבכורה שלו, וגם הקודמים היו כאלה ששווים חיפוש והאזנה.

אין צורך להכביר במילים אלא רק לפנות 3:20 דקות מזמנכם ולצפות בקליפ המחויך והקיצי של השיר החדש.

• • •

מי שקורא אותי בקביעות יודע שהזמר והיוצר דוד בן ארזה, חביב עליי מאד. אני שמח וגאה לומר שהבחור המוכשר והעניו הזה הפך בשנה האחרונה גם לחבר יקר, שחולק איתי לא מעט הופעות אליהן אנו הולכים יחד.

בן ארזה, בחור ישיבה, עדין נפש ורחב אופקים, הוא יוצר לא שגרתי בעולם המוזיקה היהודית. הוא יוצר להיטי נשמה גדולים כמו "לכו למים" שהפך לפזמון של ממש בעולם הישיבות וגם את "להיות" להיט פופ עדכני וחדשני במיוחד, כזה שלוקח את הפופ למקום האמנותי שלו וגורם לי לחשוב פעמיים האם הוא בכלל פופ...

הסינגל החדש שלו "נחמה כזו" הוא שילוב של רגש ומעט קצב בסגנון רייכלי מובהק. יש כאלו שגם ישמעו רמיזות רייכליות כבדות בלחן, בקטע הפזמון "שכשהיא תבוא אותך היא לא מפספסת". בן ארזה מבצע את השיר בדינמיות נפלאה שמביעה את המילים הנוגעות שכתב והלחין בצורה מצוינת.

על העיבוד וההפקה המוזיקלית אחראים כרגיל הצמד אלי קליין ואיצי ברי ששוב מראים את היכולות הרחבות שלהם ואת היכולת שלהם ליצור עיבודים עדכניים ברמה הגבוהה ביותר, שמשרתת את השיר בצורה מדויקת.

• • •

ברק גרוסברג, הוא גיטריסט נהדר ויותר חשוב, איש מתוק ומלא בנאיביות חיובית מדבקת. עד עתה הוציא גרוסברג כמה סינגלים, רובם, מלבד האחרון ("הנסתרות") בו היה שיפור בתחום זה, לא החמיאו במיוחד לשירתו של גרוסברג, שבניגוד לנגינת הגיטרה שלו, לא שויפה דיה. בסינגל החדש שלו שיצא עכשיו, גרוסברג סוף סוף עושה את התיקון המיוחל ובהפקת שירה מצוינת של המפיק המוזיקלי שלו, אפי "שיינר", לוקח את עצמו צעד ענק קדימה.

השיר החדש "הכל אתה", הוא כרגיל לחן ומילים של גרוסברג עצמו, שהפעם נתן את ההפקה המוזיקלית לשיינר שהכניס את הנגיעות האלקטרוניות שלו לשיר והפך אותו לכיפי להאזנה. לשיר מצורף גם קליפ מושקע, שצולם ברחובות תל אביב, עירו האהובה של גרוסברג.

• • •

בתחילת השבוע הגעתי למופע "ניצוץ יהודי" של הזמר משה קליין בהיכל שלמה בירושלים. האולם היה גדוש מפה לפה בבחורי ישיבה, חלק גדול מהם הגיעו עם כובעים וחליפות ונתנו אווירה ישיבתית חמימה כשהם גם שרים את כל מילות השירים בצורה שהפתיעה אותי.

קליין, ווקאליסט אדיר, לווה בתזמורתו של דוד ביתן המצוין, שעשה שימוש חכם בפלייבקים כשהלהקה מצטרפת אליהם ונותנת את הנפח הנכון לשירי פופ אלקטרוני מהסוג שקליין אוהב לבצע.

קליין אירח במופע את דוד בן ארזה והשילוב של השניים, השונים כל כך באופיים המוזיקלי והאישיותי, היה נפלא וכיפי לצפייה והאזנה. הם ביצעו יחד את "שיר פשוט", הלהיט המעולה של אלחנן אלחדד, את "לכו למים" הנפלא של בן ארזה עצמו שנשאר לבצע גם את הסינגל החדש "נחמה כזו".

ההפתעה הגדולה מבחינתי בערב זה, היה אביו של קליין, שעלה לבצע יחד איתו כמה קטעים והתגלה כפייטן מצוין ובעל קול נפלא לא פחות מבנו.

הקהל, כאמור, שיתף פעולה בצורה מצוינת, רקד ושר לאורך המופע כולו והיה זה משמח מאד לראות כיצד ניתן לקיים הופעות מושקעות ומלאות גם של אמנים שעדיין נחשבים בתחילת דרכם וכבר יש להם קהל חם ואוהב שכזה.

ולפינת השירים האהובים עליכם הגולשים:

במקום הראשון: הקליפ החדש של יעקב שוואקי - "זה יכול להיות אתה"

במקום השני: חולקים נפתלי קמפה עם המחרוזת מתוך האלבום החדש שלו "זמן אלול" ולהיט הפופ החדש של אבי אילסון - "יש לי הכל".

במקום השלישי: נמצאים יחד "הגבול זה השמים", סינגל מתוך אלבום הבכורה של נהוראי אריאלי והסינגל החדש של משה פלד - "בשורה טובה".

  • להערות, הארות ושוב קריאה נוספת להצעות למועמדים לקראת המצעד השנתי: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר