הגר"ד יוסף בפנייה לרה"מ: 'סגור את הר הבית ליהודים'

בעקבת ההסלמה הביטחונית לאור העלייה היהודית להר הבית, פונה הגאון רבי דוד יוסף, חבר מועצת חכמי התורה, במכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו הוא קורא לסגור את ההר ליהודים. "המתפלל שם תפילתו תועבה", כותב הגר"ד ותוקף: "אל תלך שולל אחר מיעוט קטן תמהוני וקיצוני" (אקטואליה)

 (צילום: שלומי כהן)
(צילום: שלומי כהן)
תגובות
שימ/י לב! תגובתך תאושר אוטומטית ולא תעבור סינון של העורך. אנא קרא/י את התגובה שוב לפני השליחה! במידה ותגובה זו תימחק בגלל ביטויים לא הולמים והכפשות, תחסמ/י אוטומטית ע"י המערכת ולא תוכל/י יותר להגיב במנגנון זה.
יהודי אמיתי | 05/02/201588
הוא מעודד כרת של אי הקרבת קרבן פסח (שעליו נאמר שהטומאה הותרה בציבור ומקריבין אע"פ שאין בית)

ואילו הכניסה למחנה לוייה (הר הבית) לטמא מת הר הבית מותרת מפורש בתורה וכמו שהגמ' אומרת "ויקח משה את עצמות יוסף עימו עימו במחנה לוייה ואפילו המת עצמו" ועל דבר המפורש בתורה להיתר כתב הט"ז שאין כח ביד חכמים לאסור , וגבולות המקדש בתוך הר הבית ומקום קודש הקדשים יש מסורת רצופה (איפה שכיפת הסלע (בתוך החלק הגבוה ביותר בהר) (וכך כתבו כל הפוסקים הרדב"ז הברכי יוסף) מי שמפקפק במסורת יכול גם לפקפק על מקום הר הבית ומקום ירושלים,, בנוסף יש לכך תיעוד בספרי הראשונים והאחרונים ובכתבים קדומים יותר, כמו גם כך כתוב במשנה במידות על המבנה הטבעי של ההר, שינוי ההר היה שינוע של מעל 150,000אלף משאיות עמוסות באבנים ועפר מחצבות ועוד.

(חשוב לזכור שהמוסלמים לא מכירים במושג אבן השתייה או קודש הקודשים הם כופרים שהיה בית המקדש כלל)

וכידוע הרמב"ם כותב כמה פעמים כי עלה עם בני משפחתו להר הבית, וכן כתב במגילת המגלה על העליה בטהרה.

מי שאומר שיש לאו וכרת בטמא מת שנכנס להר הבית ואינו נכנס לעזרה מחנה שכינה זה גילוי פנים בתורה שלא כהלכה שעליו נאמר אף על פי שיש בידו תורה ומעשים טובים - אין לו חלק לעולם הבא.

ובזכות אמיתה של תורה נזכה לגאולה השלימה בביאת המשיח
▾ דווח על תגובה זו  0 
אליהו פרץ | 20/11/201487
דברי האור החיים הקדוש פרשת בהר פרק כה פס' כה וז"ל" ובעונותינו נמכר הבית ביד האומות ,וכמאמרם ז"ל (שוחר טוב עג) בפירוש פס' "מזמור לאסף באו גוים וגו' " והודיע הכתוב כי גאולתו היא ביד הצדיק אשר יהיה קרוב לה' על דרך אומרו "בקרובי אקדש",הוא יגאל ממכר אחיו,כי האדון ב"ה יקרא לצדיקים אח כביכול (זוה"ק ח"ג קס ע"ב) דכתיב (תהילים קכב ח) "למען אחי ורעי",והגאולה תהיה בהעיר לבות בני אדם ויאמר להם הטוב לכם כי תשבו בחוץ,גולים מעל שלחן אביכם,ומה יערב לכם החיים בעולם,זולת החברה העליונה אשר הייתם סמוכים סביב לשלחן אביכם,הוא אלהי עולם ב"ה לעד ,וימאיס בעיניו תאות הנדמים ויעירם בחשק הרוחני ,גם נרגש לבעל נפש חי עד אשר יטיבו מעשיהם,ובזה יגאל ה' ממכרו,"ועל זה עתידין ליתן את הדין כל אדוני הארץ גדולי ישראל,ומהם יבקש ה' עלבון הבית העלוב" עכ"ל הטהורה.

במחילה ממורי ורבי האדמו"ר מסאטמאר.

אתם יושבים כמלכים במונרו…טישים עם אלפי חסידים חצרות וקהלים עשירים... ולמי אתם מחכים ? למשיח מעופף בעל כנפיים ? או למקדש שירד בנוי מהשמים ?

הרי כל זה ברור שמדרשים אלו נאמרו לנחם את ישראל בגלותם. אך בפועל כל יודע ספר יודע שבניין הבית יהיה על ידי בני אדם והגואל בשר ודם.

אבל כנראה "טוב לכם כי תשבו בחוץ,גולים מעל שלחן אביכם. ונהנים בשולחנכם [טיש]"…... ועל זה אתם עתידין ליתן את הדין אתם וכל כל אדוני הארץ גדולי ישראל,המתנערים והבורחים מהאחריות לעורר הגאולה האמיתית וממכם יבקש ה' עלבון הבית העלוב"….
▾ דווח על תגובה זו  0 
אריק | 16/11/201486
אח בעד הנצרות בישראל ובי-ם

והאח השני בעד המוסלמים במקום בית המקדש

פשוט חרפה לעם ולארצו כביכול בשם "ההלכה והתורה"....
▾ דווח על תגובה זו  0 
מצחיק... | 11/11/201485
▾ דווח על תגובה זו  0 
חבל מאוד | 11/11/201484
▾ דווח על תגובה זו  0 
שי | 11/11/201483
▾ דווח על תגובה זו  0 
יונתן | 20/11/2014 
אין לך טיפה של כבוד??? קל לשבת בבית ולחלק "מתמאות" לכל אחד. גם אם אתה לא מסכים אם הדרך שלו זה לא סיבה לשבת בבית ולקלל את כל העולם!! הוא בפרוש מסר את הנפש שלו בשביל עם ישראל.
▾ דווח על תגובה זו  0 
חיים | 17/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
ש | 10/11/201482
▾ דווח על תגובה זו  0 
אליעזר | 10/11/201481
פסחים סז א

וטמא מת מותר ליכנס למחנה לויה ולא טמא מת בלבד אמרו אלא אפילו מת עצמו שנאמר (שמות יג) ויקח משה את עצמות יוסף עמו עמו במחיצתו

תוספתא כלים פרק א הלכה ז

זבין וזבות נדות ויולדות להר הבית לוקין שמונים טמא נכנס להר הבית ולא טמא מת אמרו אלא אפילו מת עצמו שנא' (שמות יג) ויקח משה את עצמות יוסף עמו עמו במחנה לויה ר' שמעון אומר החיל ועזרת נשים בבית העולמים והטמאים שנכנסו לשם פטורין

רמב"ם הלכות ביאת המקדש פרק ג הלכה ד

טמא מת, אפילו המת עצמו--מותר להיכנס להר הבית: שנאמר "וייקח משה את עצמות יוסף, עימו" (שמות יג,יט), עימו במחנה לוייה
▾ דווח על תגובה זו  0 
שמואל | 13/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
שי | 11/11/2014 
מה נראה לך ? שגדולי ישראל לא מכירים את זה ?

אתה וחבריך חבורת מטמטמים שרק סבל נראה ממכם
▾ דווח על תגובה זו  0 
נחמן | 20/11/2014 
טיפש מי שחושב שמשפחת יוסף הם גדולי ישראל

היחיד הנורמלי במשפחה הזו היה הרה"ג יעקב יוסף זצוק"ל
▾ דווח על תגובה זו  0 
זה בשם... | 11/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
קודם זה | 10/11/201480
▾ דווח על תגובה זו  +1 
רק פוליטיקה | 09/11/201479
לא מצאתי נימוק הלכתי אחד במכתב הארוך הזה. פוליטיקה יש. וכן השקפת עולם גלותית לצערי, התואמת את השקפת סאטמר, שיהודים בהר הבית מתגרים באומות העולם, צריך להמשיך את הקו הזה עד הסוף, ואז ייצא שיהודי בארץ ישראל זו התגרות באומות העולם. חבל שהשקפת סאטמר השתרשה כל כך חזק בש"ס. וזהו כמובן המשך הקו הברור שלו ש"אין לנו חלק עם המזרחי" וכל מיני התבטאויות אומללות כאלה, אך בעיקר פוליטיות ולא הלכתיות.

אין רב רציני מליגה א, ב, ג, או ד כדברי אחיו שיטען שמי שטבל במקוה ועלה להר הבית במקומות המותרים לכל הדעות, עבר על איזה שהוא איסור הלכתי מדאורייתא או מדרבנן.
▾ דווח על תגובה זו  0 
יונתן | 09/11/201478
אז מזרנוקים תמשיכו לעלות להר הבית ולהקים התנחלויות ואת שאר המצוות יקימו היהודים ושלום על ישראל
▾ דווח על תגובה זו  0 
אליעזר | 09/11/201477
נניח שהר' סבור שעליה להר מחייב את העולה בכרת, בדיוק כמו אכילה ביום כיפור, אכילה חמץ בפסח, בעילת נידה, ביטול עשה של ברית מילה ועוד. מכל מקום התורה, לא ה"מזרחוניקים" נתנה את האפשרות לאדם להחליט בינו לבין עצמו "ראה נתתי לכם את החיים ואת המוות" או בלשון אחר כדברי ה' לקין "אם תטיב שאת, ואם לא תטיב לפתח חטאת רועץ וגו'" קרי ה' מתוך אהבתו אלינו רוצה שנשמור מצוותיו "ובחרת בחיים" אבל זה חייב להיות בחירת האדם.

ועל כן, אם כב' הר' סבור שישנו איסור חמור לעלות להר עליך להוכיח את העולים (כמוני) ולשכנע אותם לא לעלות להר, כמובן מתוך אהבה רבה לאותם אישים כדברי הכתוב "הוכייח תוכיח את עמיתך ולא תישא עליו חטא, ואהבת לרעך כמוך", אבל ודאי לא על ידי כפיה, מה שיכול ליצור ראקציה (תגובה) הפוכה ועליה המונית. בצפיה בבניין ארירל בקרוב ממש.
▾ דווח על תגובה זו  0 
אליעזר | 11/11/2014 
שכחת לכתוב: "מחייב את העולה בכרת, בדיוק כמו ... ביטול עשה של הקרבת קרבן פסח"
▾ דווח על תגובה זו  0 
שי | 11/11/2014 
אתה אפילו לא מבין מה אתה אומר

עושה סלט מההלכה

כמנהג המסרוחניקים
▾ דווח על תגובה זו  0 
אבל אסור !... | 09/11/201476
▾ דווח על תגובה זו  0 
אבל אסור !... | 09/11/201475
אבל אסור ! אבל אסור ! נקודה, אסור !
▾ דווח על תגובה זו  0 
חסיד חכם | 09/11/201474
בלי קשר לתורה או להלכה העלייה להר הבית גורם לרצח יהודים תמימים שלא קשורים כלל לסיפור של "נאמני המקדש" "ונאמני הר הבית"

והרב דוד יוסף צודק שחייבים דחוף לסגור את הר הבית לכניסת יהודים
▾ דווח על תגובה זו  0 
אברך | 09/11/201473
נמכר עקב חוסר עניין לציבור.וגילוי פנים שלא כהלכה של המחבר.
▾ דווח על תגובה זו  0 
גד | 10/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
העולה בטהרה  | 09/11/201472
הגלות- ההמתנה לגאולה

זכיתי להבנה שבידיים שלנו לשנות את המציאות, ומחובתינו לעשות כך....

וזכיתי לרב צדיק שנותן לי הלכה ולא פוליטיקה מפוחדת....
▾ דווח על תגובה זו  0 
המערבי | 09/11/201471
▾ דווח על תגובה זו  0 
אבל אסור !... | 09/11/2014 
אבל אסור ! אבל אסור ! נקודה, אסור !
▾ דווח על תגובה זו  0 
עמי-הארצות=ה... | 09/11/2014 
עמי-הארצות=הטמבלים ->>> לא מבינים את זה ! ->>> אסור !
▾ דווח על תגובה זו  0 
יעקב | 09/11/201470
כך יהיה עוד מישהו שיכריז "הר הבית בידינו"

מישהו יהודי כמובן

לגבי השאלה אם מותר לעלות

צריך לבקש רשות ממוטה גור
▾ דווח על תגובה זו  0 
יהודי | 09/11/201469
הרי גם בזמנינו אנחנו מקוים שבהסכמה עם הגוים נזכה להקריב קרבנות שם כמו שהשתדלו כל גדולי ישראל ביניהם החתם סופר והגאון ר' עקיבא איגר, אז נכון שהיום אנחנו נמנעים לעלות (מחשש שמתוך כך יעלו אחרים בטומאת קרי/זיבה/נידה) אבל לגוי ודאי אסור לעלות ואנחנו מצווים למנוע זאת מדין משמרת המקדש איך אפשר?

צריך לזכור שמתפללים כל יום לזכות לחזור לשם צריכים לדא
▾ דווח על תגובה זו  0 
עמי-הארצות=ה... | 09/11/2014 
עמי-הארצות=הטמבלים ->>> לא מבינים את זה ! ->>> אסור !
▾ דווח על תגובה זו  0 
משה | 09/11/201468
רק היהודים צריכים לשלם מחיר.
▾ דווח על תגובה זו  0 
עמי-הארצות=ה... | 09/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
שלם  | 09/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
עמי-הארצות=ה... | 09/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
ברוך | 09/11/201467
"גורמים לנזק עצום לעם היושב בציון ומתגרים באומות העולם, ומביאים לידי שנאה כלפינו, ומעשיהם משמשמים כתירוץ בידי שונאי ישראל לתת חרב בידם להורגנו ולבצע בנו רציחות ופיגועים, ולהסית את כל העולם נגדנו".

אולי עצם זה שאנו חיים בא"י זה גם התגרות?

הרי מעשי הרצח החלו מבלי קשר לעליה להר הבית,הם התחילו לפני שנת 67 ולפני שנת 48.

המסקנה - הערבים ימ"ש לא צריכים סיבות בכדי לטבוח ביהודים.
▾ דווח על תגובה זו  +1 
עמי-הארצות=ה... | 09/11/2014 
עמי-הארצות=הטמבלים ->>> לא מבינים את זה ! ->>> אסור !
▾ דווח על תגובה זו  0 
אהההההה | 09/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
עמי-הארצות=ה... | 09/11/2014 
עמי-הארצות=הטמבלים ->>> לא מבינים את זה ! ->>> אסור !
▾ דווח על תגובה זו  0 
אליעזר  | 09/11/201466
▾ דווח על תגובה זו  0 
שירה ס.ג | 09/11/201465
▾ דווח על תגובה זו  0 
עמי-הארצות=ה... | 09/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
אינשאללה | 09/11/201464
▾ דווח על תגובה זו  0 
ולכן מותר ?... | 13/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
יהודי | 09/11/201463
לכ=גוי אסור יותר להיכנס, ואף שלעלות סתם לא נעלה משום שמא יעלו בטומאת הגוף (קרי זיבה נידה) הרי השאיפה שלנו שבהסכמה עם הערבים נוכל להקריב גם בזמן הזה שהרי טומאה הותרה בציבור.
▾ דווח על תגובה זו  0 
עמי-הארצות=ה... | 09/11/2014 
עמי-הארצות=הטמבלים ->>> לא מבינים את זה ! ->>> אסור !
▾ דווח על תגובה זו  0 
עובדיה יוסף... | 09/11/201462
תקצצנה ידי מי שכותב שאסור רק ליהודים אסור גם לגויים ומי שמתיימר לעסוק בהלכה שלא יעסוק בפוליטקה
▾ דווח על תגובה זו  0 
עמי-הארצות=ה... | 09/11/2014 
עמי-הארצות=הטמבלים ->>> לא מבינים את זה ! ->>> אסור !
▾ דווח על תגובה זו  0 
כותב  | 09/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
לא אתה | 09/11/201461
דעתי הוא שאסור לעלות להר הבית בין עם ביסלי ובין בלי ביסלי
▾ דווח על תגובה זו  0 
שי | 09/11/201460
▾ דווח על תגובה זו  0 
חוה | 09/11/201459
כאחת שנפצעה קשה בפיגוע באוטובוס, עצוב לי מאד לשמוע את דברי הרב.

הערבים לא צריכים סיבות כדי להרוג אותנו. דברי הרב, בעת הזו, משחקים לידי האויב הערבי. כמה עצוב!!!
▾ דווח על תגובה זו  +1 
עמי-הארצות=ה... | 09/11/2014 
עמי-הארצות=הטמבלים ->>> לא מבינים את זה ! ->>> אסור !
▾ דווח על תגובה זו  0 
מושי | 09/11/201458
▾ דווח על תגובה זו  0 
יוחנן | 09/11/201457
צודק בהחלט
▾ דווח על תגובה זו  0 
יוגב | 09/11/201456
▾ דווח על תגובה זו  0 
דבורה | 19/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
מימון | 09/11/201455
אז הם מתדפקים באתרים החרדים
▾ דווח על תגובה זו  0 
יוסף דידי | 09/11/201454
דבריך תועבה.

הרמבם במפורש מתיר עליה להר הבית ואתה מעות את ההלכה.

אם עליה של יהודים להר הקדוש שלנו מתפרש אצלך כהתגרות אז לידיעתך קיומנו בעולם מרגיז אותם ומה תגיד על כך ?

למה אתה מבקש לסגור את ההר ליהודים כי לדעתך אסור אז אני שואל וכי לגויים מותר והרי גם להם אסור אז למה אינך מבקש לסגור את ההר לגויים ?

אלא שאינך מחפש את האמת
▾ דווח על תגובה זו  +1 
עמי-הארצות=ה... | 09/11/2014 
עמי-הארצות=הטמבלים ->>> לא מבינים את זה ! ->>> אסור !
▾ דווח על תגובה זו  0 
oook | 09/11/201453
באמת אמרת שמי שמתפלל במקום שאליו אנו פונים בתפילה תפילתו תועבה?

מי שמתפלל במקום שאליו עלו לרגל יהודים בזמן ששני בתי המקדש עמדו על תילם תפילתו תועבה?

אתה עד כדי כך מאוהב בגלות עד שאתה אומר שמי שחפץ בגאולה תפילתו תועבה?
▾ דווח על תגובה זו  +1 
יהודי | 09/11/2014 
הם המעפילים
▾ דווח על תגובה זו  0 
נחמן | 20/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
אילנית | 09/11/201452
מה אכפת לנו מהערבים, לא אנחנו צריכים להתחשבן איתם. לנו יש תורה ולנו אסור.
▾ דווח על תגובה זו  -1 
אבל אסור ! | 09/11/201451
▾ דווח על תגובה זו  -1 
אבל אסור ! | 09/11/201450
▾ דווח על תגובה זו  -1 
אבל אסור ! | 09/11/201449
▾ דווח על תגובה זו  -1 
אברהם ומשה. | 09/11/201448
אז למה אתה מביע דעה?
▾ דווח על תגובה זו  0 
בני | 09/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
בתמיה | 09/11/201447
למה אינך כורך בקשה לאיסור עלית גויים?
▾ דווח על תגובה זו  +1 
מיה | 09/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
עמי-הארצות=ה... | 09/11/2014 
עמי-הארצות=הטמבלים ->>> לא מבינים את זה ! ->>> אסור !
▾ דווח על תגובה זו  0 
בתמיה | 09/11/201446
▾ דווח על תגובה זו  +1 
שמעון | 09/11/201445
ההלכה אומרת שאסור לעלות להר הבית.

חבר מועצת החכמים הגאון הגדול רבי דוד יוסף קורא : לסגור לגמרי לכניסת יהודים והוא צודק לגמרי.

האם אנו מחכים חס וחלילה להרוג הבא ? ?

האם בגלל קומץ קטן חיינו לא יהיו חיים ? ? ?
▾ דווח על תגובה זו  -1 
ג. צדקה | 09/11/201444
לאחר שהבטיח למלך ירדן לסגור את הר הבית, ואנשי אוסלו ששים למלא בקשתו. הר הבית אם הוא אסור ליהודים כל שכן שהערבים אסורים לטמא אותו!
▾ דווח על תגובה זו  0 
זוכרים | 09/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
יוסי | 09/11/201443
איך אפשר לכתוב דברים כאלה?

כל הפוסקים? אין אחרים?

תפילתם תועבה?

אני הייתי נזהר מפסקים של רב שמסוגל לכתוב דברים כאלה ברבים!
▾ דווח על תגובה זו  +1 
הרד"י | 09/11/2014 
ולא רב אלא ערב רב
▾ דווח על תגובה זו  0 
ישראלי | 09/11/201442
החדשה ש'תפילתו תועבה', ואוסרים עלינו להתפלל שם. זוהי הסיבה האמיתית לאיסור להתפלל שם. ממש צדיקים. כיוונו לדעת...

על זה היה דווה ליבנו!!!
▾ דווח על תגובה זו  0 
מ.פ | 09/11/201441
▾ דווח על תגובה זו  +1 
מ.פ | 09/11/201440
▾ דווח על תגובה זו  0 
מ.פ | 09/11/201439
▾ דווח על תגובה זו  0 
אבל אסור | 09/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
משה  | 09/11/201438
איך כל האנשים שעולים להר הבית לא מפחדים מאיסור כרת

פחד פחדים נניח שיש פוסקים שמתירים

מר"ן זצ"ל מביא להקת פוסקים ראשונים ואחרונים

שאוסרים זאת וידוע שמר"ן פעל בכח שדהיתרא ובעניין זה החמיר ,

על אחת כמה וכמה שמקום המקדש המדויק אינו ידוע יש פוסקים שהחמירו עוד יותר החוצה מבחינת המיקום

למה לקחת סיכון ? בע"ה בעתו ובזמנו נעלה כולם יחד בשמחה לשם

ולמתעקשים יש מקומות אחרים שאפשר להלחם עם הערבים למה להתעקש בנושא ?
▾ דווח על תגובה זו  0 
בבישול אחר בישול יש ספק סקילה ובמישמוש הסירכות יש ספק טריפה

ולא חסרות דוגמאות למחלוקות בהלכה
▾ דווח על תגובה זו  0 
שלום | 09/11/2014 
ועולה למקום שנשאר
▾ דווח על תגובה זו  0 
אמיתי | 09/11/201437
ועכשיו פונה אליו בכבוד רב??
▾ דווח על תגובה זו  0 
בני תורה | 09/11/201436
הרמב"ם של דורנו פסק שחייבים לבנות ביכ"נ ליהודים בהר הבית, אז מי זה הילד הזה שיחלוק על הנשר הגדול???
▾ דווח על תגובה זו  0 
מעודה | 09/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
בני תורה | 09/11/2014 
וכן היא דעת גדול חכמי ישראל הרמב"ם שהתנגד לכל הבאבות למיניהם. מתנגדי הדרדעים מאמינים בשדים ורוחות ופרצופים דמיוניים, ומכוונים תפילותיהם לאלילים קטנים.

בעולם האמת כל עובדי האלילים האלה נמצאים בגיהינם הנצחי. כי הקב"ה לא סובל אנשים שמאמינים בכוחות נוספים חוץ ממנו. תכניס טוב טוב לראש "אין עוד מלבדו"! אם לא תלך בדרך הדרדעים, תמצא את עצמך בסוף בכף הקלע.
▾ דווח על תגובה זו  0 
אבל אין ספק שהוא היה ענק מענקי הענקים של המאה האחרונה הרב עובדיה זצ"ל כבר אמר שלא היו לו שנים יפות כמו שהיו לו עם הענק ר' קאפח ולראות רבנים תימנים תחמנים וספרדים מדדים ואשכנזים הוזים מתעלמים מפסקיו רק מראה את ההידרדרות של מעמד ההלכה בדור

מפוסקי עולם לתאבי שררה וכבוד,אוי לה לאותה בושה וכלימה
▾ דווח על תגובה זו  0 
קלמן | 09/11/2014 
מופת הדור הגר"י קאפח זצ"ל לא צריך אישורים ממך.

אדם שזכה לחבר חיבור על כל התורה כולה בעיון באורך וברוחב.
▾ דווח על תגובה זו  +1 
בן-דוד | 09/11/201435
הפסיקה מוכיחה את גאונותו של הגר"ד יוסף, הרואה את החיים לפני הכל.
▾ דווח על תגובה זו  0 
יהודי חרד | 09/11/201434
פסק דין שגורם להרג יהודים הוא פסק דין מוטעה.

המציאות היום היא שקריאה לאסור עליית יהודים להר תגרום לתחושת ניצחון אצל המחבלים ימ"ש והתוצאות הם התגברות שפיכת דם יהודים ר"ל.
▾ דווח על תגובה זו  0 
חרד | 09/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
בת ישראל  | 09/11/201433
1. על איסור אכילה ביום כיפור כולם מסכימים. על עליה להר הבית לא.

כמו שעל הסכמי אוסלו עם העמלקים של האזור לא כולם הסכימו, במיוחד כבוד אביך שקראתי מכתב ידו - בלי דוברים שונים ומשונים שהיו סביבו- על התנגדותו הנחרצת , ועל מה הוא כותב דברי חיזוק למתנחלים.

2. עד שמשיח גלוי בימינו בקרוב ממש בעזרת ה', המינימום לרבנים לעשות ספרדים ואשכנזים , זה להתאחד בסוגיה הזו -לשבת יחד- (כן, כן יחד כל שבטי ישראל ) כדי שאף אחד לא יחשוב שהחושן מדבר מגרונו. אך כדי לשבת יחד צריך אהבה צריך ענווה צריך חזון של אחדות. יש רבנים כמו הרב דוד יצחק גרוסמן ועוד שמוכרים בדבר הזה וטוב שכאלו שמקובלים על הכלל יארגנו דבר כזה שנוגע לכלל.
▾ דווח על תגובה זו  0 
ישראל | 09/11/2014 
אך משראה שהערבים לא מכבדים התנגד
▾ דווח על תגובה זו  0 
יואל | 09/11/201432
▾ דווח על תגובה זו  0 
מימון | 09/11/201431
מדקדקים בהלכה ודבקים במצוות
▾ דווח על תגובה זו  0 
מסכים | 09/11/201430
▾ דווח על תגובה זו  0 
מיקי | 09/11/201429
כל הכבוד לרב דוד מעשה כזה עושה נחת למרן זצק"ל בשמים.הולכים לפי ההלכה האמיתית ולא עושים פשרות בדברים שא"א לעשות איתם פשרות
▾ דווח על תגובה זו  0 
אסף פריד | 09/11/201428
לאיזו עוד שפלות אפשר לרדת?

מאז ימי אדריאנוס לא ראינו שפלות כזאת
▾ דווח על תגובה זו  0 
pinhas ben... | 09/11/201427
ani omer beekvot a bakacha chel a rav a rachi sefarade et bevakech mi a roch a mimchala lo lizgor et ar a bait la yeoudimbechvil a aaravimze yehe nitsakhon et yagdil et a maavak negdenou
▾ דווח על תגובה זו  0 
יוסי | 09/11/201426
דבר ראשון יש הרבה ראשונים שעלו להר הבית וכן רבי עקיבא ועוד תנאים שעלו אחרי החורבן היום יודעים בוודעות היכן מותר ללכת בהר והיכן לא וכל הסיבוב שאנחנו עושים זה מותר לכתחילה וכן שמעתי מפי הרב אברהם יוסף שאמר שכל מי שיודע את כל ההלכות של הר הבית אין לזה שום איסור אך היות ואנשים חילונים שלא יודעים את ההלכות יעלו ללא טבילה אך גם לזה יש פתרון כמו שיש אנשים בכניסה לכותל שנותנים לאנשים כיפה כך צריך לעשות בהר הבית לשים אנשים מלומדים בכניסה ובנוסף לבנות מקווה ולהסביר ולבדוק שכל אחד ייכנס כהלכה אך במקום שיעשו כך תמיד יאשימו את היהודי בכל מה שקורה בעולם
▾ דווח על תגובה זו  0 
מישהו | 09/11/201425
מדובר באותם אנשים שתמכו בהסכמי אוסלו, בשם אותו פיקוח נפש והצלת יהודים. זה הוביל לשפיכות דמים איומה ונוראה.
▾ דווח על תגובה זו  0 
יהודי | 09/11/201424
כאשר נשלחו יהודי ורשה לגטו, חלקם נשמו לרווחה. כי במקום להיות נרדפים בכל מקום, הם נמצאים במקום בו יש רק יהודים. איש לא יצעק להם "ז'יד" ואף אחד לא יכה אותם ככה סתם ברחוב.

הרב יוסף מציע את אותו פטנט - הערבים משתוללים, אז בואו נברח לגטו הקטן ששמו הכותל.

כבוד הרב, לא התפללנו אלפים שנה 'ותחזינה עינינו בשובך לציון' רק כדי להיעצר בכותל המערבי. 'שועלים הילכו בו' זה לא ייעוד אלא אסון, ואין שום סיבה לקדש אותו.
▾ דווח על תגובה זו  0 
יהודי | 09/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
יצחק | 09/11/201423
▾ דווח על תגובה זו  0 
יודע | 09/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
גד | 09/11/201422
▾ דווח על תגובה זו  0 
דוד | 09/11/201421
▾ דווח על תגובה זו  0 
לוי | 09/11/201420
▾ דווח על תגובה זו  0 
אשר | 09/11/201419
מצוה לבנות מקדש

והמצוה העשרים היא, שציוונו לבנות בית עבודה. בו יהיה ההקרבה, והבערת האש תמיד. ואליו יהיה ההליכה, והעליה לרגל, והקבוץ בכל שנה. והוא אמרו יתעלה (ר"פ תרומה) ועשו לי מקדש.

(רמב"ם, ספר המצוות, מצות עשה כ)

מצות עשה לעשות בית לה' מוכן להיות מקריבים בו הקרבנות, וחוגגין אליו שלש פעמים בשנה שנאמר ועשו לי מקדש... ואלו הן הדברים שהן עיקר בבנין הבית: עושין בו קֹדש, וקֹדש הקדשים, ויהיה לפני הקֹדש מקום אחד והוא הנקרא אולם, ושלשתן נקראין היכל. ועושין מחיצה אחרת סביב להיכל רחוקה ממנו, כעין קלעי החצר שהיו במדבר, וכל המוקף במחיצה זו שהוא כעין חצר אהל מועד הוא הנקרא עזרה, והכל נקרא מקדש...

ומצוה מן המובחר, לחזק את הבנין ולהגביהו כפי כח הציבור, שנאמר "ולרומם את בית אלוקינו". ומפארין אותו, ומייפין, כפי כחן. אם יכולין לטוח אותו בזהב, ולהגדיל במעשיו, ה"ז מצוה.

(רמב"ם, הלכות בית הבחירה, פרק א)

אפילו בטומאה

הכל נכנסים לבנות, ולתקן, ולהוציא את הטומאה. מצוה בכהנים. אין כהנים, נכנסין לוים. אין לוים, נכנסים ישראלים. מצוה בטהורים. אין טהורים, נכנסים טמאין. מצוה בתמימין. אין תמימין, נכנסין בעלי מומין. מצוה שיכנסו בתיבות. אין שם תיבות, נכנסין דרך פתחין.

(תוספתא, מסכת כלים, פרק א)

בשעה שנכנסין הבנאים לבנות ולתקן בהיכל, או להוציא משם את הטומאה, מצוה שיהיו הנכנסין כהנים תמימים. לא מצאו תמימים, יכנסו בעלי מומין. ואם אין שם כהנים, יכנסו לוים. לא מצאו לוים, יכנסו ישראל. מצוה בטהורים. לא מצאו טהורים, יכנסו טמאים.

(רמב"ם, הלכות בית הבחירה, פרק ז)

כל קרבן שקבוע לו זמן, בין קרבן ציבור, בין קרבן יחיד, דוחה את השבת, ודוחה את הטומאה... כל קרבנות הציבור קבוע זמנם, לפיכך כולן דוחין את השבת, ואת טומאת המת...

כיצד דוחה את הטומאה. הגיע זמנו של אותו קרבן, והיו רוב הקהל שמקריבין אותו טמאין למת, או שהיו הקהל טהורים, והיו הכהנים המקריבין טמאים למת, או שהיו אלו ואלו טהורין, והיו כלי השרת טמאים במת. הרי זה יעשה בטומאה, ויתעסקו בו הטמאים והטהורים כאחד, ויכנסו כולן לעזרה...

ופסח שבא בטומאה, ודחקו טמאי מת ונכנסו להיכל פטורין, אף על פי שלא הותרו אלא לעזרה, הואיל ואין אני קורא בהם "אל מחוץ למחנה תשלחום" (במדבר ה, ג), הרי אלו פטורין.

(רמב"ם, הל' ביאת המקדש, פרק ד)

לצורך המקדש כל הטמאים מותרים ליכנס. כגון שצריך להוציא הטומאה שבמקדש או לבנות ולתקן (וכן לתקן הספר תורה שבארון. תוספות בבא בתרא יד ע"א) ואי אפשר לעשות בטהורים, רשאים הטמאים לעשות, ולהיכנס לעזרה, ולהיכל, ואפילו לקדשי קדשים, אם אי אפשר זולתם. לפי שטומאת המקדש עכשיו על ידם, זהו תיקונו,

ועדיף ליה...

וטמאי מתים רשאים עוד, להיכנס למקדש אפילו שלא לצורך המקדש, אלא לצורך עצמם. והוא, בקרבנות שקבוע להם זמן, כתמידין ומוספין, וכיוצא. שקריבים בטומאה, אם היו רוב ציבור, או כהנים, טמאים. דמותרים כל הטמאים ליכנס לעזרה לצורך הקרבן...

ונתברר כי הרי שתרשינו המלכות לבנות בית המקדש בעיר הקודש בירושלים (כדאיתא בירושלמי דמעשר שני ושאר דוכתי דמתחילה בונה ירושלים ה', ואחר כך נדחי ישראל יכנס), אף על פי שכולנו טמאי מתים, נהיה רשאים לבנותו. מיהו נראה, הבעל קרי וזבים יטבלו לקריין ויעריב שמשן... אם לא שאי אפשר בענין אחר, שאין פנאי להמתין, דאז הותרו כטמא מת, וכמו שנתבאר. והרחמן יזכנו לראות במהרה בימינו אמן.

(ר' צדוק הכהן, ספר הזכרונות, במדבר, פר' נשא, סימן ש')

נראה דכל שנכנס לצורך תיקון אינו כלל באיסור כניסה אפי׳ בטמא. שאיסור הכניסה כשהוא טמא, הוא מפני כבוד המקדש, ומראה שאינו נרתע מפני קדושתו. אבל כשנכנס לצורך תיקון אינו בכלל זה... ולפי זה, אפילו יש טהורים, ועבר טמא, ונכנס, אינו חייב. וכן משמע לשון "מצוה בטהורים"...

(חזון איש, גליונות לחדושי רבנו חיים הלוי, הל' ביאת מקדש, פרק א)

קרבנות ללא מקדש

מִיּוֹם אֶחָד, לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי, הֵחֵלּוּ, לְהַעֲלוֹת עֹלוֹת לה'; וְהֵיכַל ה', לֹא יֻסָּד.

(עזרא, פרק ג)

שכבר הקריבו קרבנות טרם זה כמה שנים. כי מיום שעלו הראשונים העולים מהגולה, כשהגיעו בעריהם בנו המזבח, והקריבו עליו והיכל ה' לא יסד. וי"ט שנה נבנה המזבח קודם בנין הבית.

(רד"ק, חגי פרק ב)

מקריבין הקרבנות כולן אע"פ שאין שם בית בנוי. ואוכלין קדשי קדשים בכל העזרה, אע"פ שהיא חריבה, ואינה מוקפת במחיצה. ואוכלין קדשים קלים, ומעשר שני בכל ירושלים, אף על פי שאין שם חומות. שהקדושה ראשונה קדשה לשעתה, וקדשה לעתיד לבא.

(רמב"ם, הל' בית הבחירה, פרק ו)

לאחר החורבן

שמא בזמן החרבן יותן לנו רשות להקריב.

(כסף משנה, הלכות בית הבחירה, פרק ו)

מקריבין אע"פ שאין בית. וכמו שפסק גם הר"מ ז"ל בפ"ה מהל' ב"ה, ובימי אלו הנשיאים שהיו סמוכים לחורבנו של בית, וקרובים למלכות ואהובים, אולי הי' עדיין המזבח קיים, והקריבו קרבנות ציבור, (וכדרך שעשו בתחלת בנינו ככתוב בעזרא), כמו בימי הבית. או לכל הפחות פסחים.

(שו"ת שאילת יעבץ, ח"א סי' פט)

בימי ר' יהושע בן חנניה, גזרה מלכות שיבנה בית המקדש, הושיבו פפוס ולוליאנוס טרפיזין מעכו ועד אנטוכיא, והיו מספיקים לעולי גולה כסף וזהב וכל צרכם.

(בראשית רבה, פרשה סד)

ומהמדרש הנ"ל מוכח שאנחנו בעצמנו נבנה ביהמ"ק. ומעשה רב ודאי היו בזה הסכמת ריב"ח, והלכה כמותו בכל מקום.

(עזרת כהנים, פנות העזרה, ח"ג)

ד'קכ"ה. מלך יוליאוס אפאסטאט, ויהי מלך חסד, ובשנת ב' למלכו צוה לנשיא הארץ (ר' הלל) שיבנו בית המקדש, והתחיל לבנות. אכן, המלך מת, ויחדלו לבנות.

(תבואות הארץ, מעשה הארץ, זמן א)

נחשוב מזמן הראשון שהוא מימי עתליה שמלכה שש שנים, ובסוף ימיה בטלה התמיד ולכן אז התחזק יהוידע כנגדה. והיא מתה בשנת ג' אלפים ס"א, ובטל התמיד ג' אלפים ס'. וכשתחשוב מאז אלף מאתים ותשעים כלו בשנת ד' אלפים ש"נ, שמאז התחיל אפשריות הגאולה שיגאלו בכל עת שיזכו, שעל זה אמר אשרי המחכה, ר"ל שמאז יש לנו לחכות על הגאולה, ונודע כי בעת ההיא נתן רשות מהקיסר לבנות בית המקדש בירושלים, וגם נבנה מאת היהודים ע"פ פקודת הקיסר יוליוס בהוצאה רבה.

(מלבי"ם, דניאל פי"ב)

אחרי זה כאשר הוטב מצב היהודים בארץ הצבי תחת ממשלת הקיסר נערווא, ותחת ממשלת טריאנוס, והשיגו בני עמנו משפט אזרחי ארץ ומני אז התחילו כפעם בפעם לבנות המזבח, ולתקן ההיכל קצת וכו'. סוף דבר כל ימים של הקרבת הקרבנות אחר החרבן לא היה רק ערך עשרים שנה וכו'.

(עבודת המקדש, קונטרס אחרון, פ"ד)

רבנו חננאל דפריש ז"ל (ויש גורסין רבנו יחיאל מפאריס, וי"ג הר' חיים הכהן) אמר לבֹא לירושלם, והוא בשנת שבע עשרה לאלף הששי, ושיקריב קרבנות בזמן הזה. ואני מטרדתי להשלים עמו המלאכה, לא שאלתיו מה נעשה מטומאתנו, ואנה הכהן המיוחס. אנכי בדרך לפני שילה שב למקומי, נזכרתי הלכה שאין לחוש על הטומאה, כדאמרינן שקרבנות צבור דוחין את השבת, ואת הטומאה וכו'

(כפתור ופרח, פ"ו)

המצוה הזאת מצות הקרבנות לעולם על ישראל, ואיננה על זמן.

(רד"ק, דברי הימים ב, פ"ב)

ועשו לי מקדש, היא מצות עשה כוללת כל הזמנים, בין במדבר, בין בכניסתן לארץ בכל זמן שיהיו ישראל שם, לדורות. וצריכין היו ישראל לעשות כן אפילו בגלויות. אלא שמצינו שאסר ה' כל המקומות מעת שנבנה בית המקדש כאומרו (דברים יב ט) כי לא באתם עד עתה אל המנוחה ואל הנחלה.

(אור החיים, פר' תרומה, עה"פ ועשו לי מקדש)

בזמן הזה

כקש"ת מו"ה עקיבא [איגר] נ"י אב"ד דק"ק פוזנא יע"א. יקרת קדשו הגיעני, ומ"ש מו"ח הגאון [רע"א] נ"י לבקש משר ירושלים ליתן רשות להקריב, הוא קפדן גדול. כי ההוא אמר. לבל יקרב שם מי שאינו מאמונת ישמעאל.

(שו"ת חתם סופר, יו"ד, ס' רלו)

וגם היום, אפשר שאם יתנו המלכויות רשות לבנות בית המקדש, מצוה לבנות. כמבואר במדרש [בראשית רבה ד', י'], בימי רבי יהושע בן חנניה, דנתנו רשות והתחילו לבנות, ועיין בספר כפות תמרים [סוכה ל"ד ע"ב] שרבינו יחיאל בעל התוספות רצה לילך להקריב קרבנות בירושלים, א"כ הוא הדין לבנות בית המקדש.

(מנחת חינוך, מצוה צה)

גם הפי' כפשוטו. שבכל עת שיהיה לבנ"י נדבת הלב בזה, יכולין להתרומם ולבנות מקדש ה'. כאשר הי' אח"כ בבנין בהמ"ק שהתנדבו בשמחה בזמן דוד המלך ע"ה. וכמו כן בבית שני בנדבות השרים בעזרא. וכמו כן יש לקוות להש"י בגאולה העתידה, כשיהי' תשוקה בלבות בנ"י אליו ית' בנדבת הלב בשמחה. וז"ש וכן תעשו לדורות: ואמר למרע"ה ויקחו לי תרומה כו' ועשו לי מקדש כו'. ומ"מ הוא מצוה לדורות שמצווין

לבנות בית הבחירה. ולכן אמרו חז"ל דור שאין ביהמ"ק נבנה בימיו כאלו נחרב. והטעם, כי בכל עת שיתנדבו בנ"י בלב שלם, להשתוקק לבנות לו בית, יכולין למצוא מבוקשם.

(שפת אמת, פר' תרומה, תר"מ; תר"נ)

אולי הגיע עת דודים, באתערותא דלמטה, למצוא חן להרשות לנו לבנות מזבח, להקריב עליו קרבנות, כאשר היה בתחילת בית שני.

(ר' שמעון סופר, התעוררות תשובה)

בידי אדם

צוּרַת הַבַּיִת וּתְכוּנָתוֹ וּמוֹצָאָיו וּמוֹבָאָיו וְכָל-צוּרֹתָו וְאֵת כָּל-חֻקֹּתָיו וְכָל-צוּרֹתָו וְכָל-תּוֹרֹתָו הוֹדַע אוֹתָם.

(יחזקאל, פרק מג)

וישמרו - ילמדו ענייני המדות מפיך, שידעו לעשותם לעת קץ.

(רש"י, שם)

וישמרו את כל צורתו ואת כל חקותיו ועשו אותם - ישמרו אותם בלבם ויאמינו כי כן יהיה, ויעשו אותם הבניינים, והצורות, והתורות, לעתיד. ואם לא ישמרו אותם בלבם, ולא יאמינו, לא יעשו אותם. כי כן מדת הקדוש ברוך הוא, ישלם לאדם מדה כנגד מדה.

(רד"ק, שם)

עורי צפון ובואי תימן. רבי יוסי בר חנינה, לכשיתעוררו הגלויות שהן נתונות בצפון, ויבואו ויבנו בית המקדש, שהוא נתון בדרום.

(תלמוד ירושלמי, מגילה, פ"א הי"א)

דודאי ביהמ"ק לעתיד לבא יבנה בנין ממש בידי אדם. ומה שנאמר מקדש ד' כוננו ידיך שנדרש בתנחומא שירד למטה, הוא ביהמ"ק רוחני, שיבא לתוך ביהמ"ק הנבנה גשמי, כנשמה בתוך הגוף. וכמו שירד במשכן ובבית המקדש האש של מעלה, תוך האש של הדיוט, שנבער בעצים.

וכן נראה במכילתא. דדרש מפסוק מכון לשבתך פעלת ד', שבית המקדש של מעלה מכוון כנגד בית המקדש של מטה. ועל זה קאמר, מקדש ד' כוננו ידיך. שלעתיד לבא, כשימלוך ד' לעולם ועד לעיני כל באי עולם, ישכון למטה בתוך מקדש שכבר בנוי הוא, ומכוון כנגד ביהמ"ק של מטה. והיינו שירד למטה תוך המקדש שיבנה. ועיין בזוהר פ' וישב שמשמע שם כן. אמנם, כמו שלמטה בארץ אין נשמה בלא גוף, כמו כן המקדש רוחני לא יקום בלא מקדש גשמי. ולכן א"ש הלשון 'בנין', בביהמ"ק שלעתיד ג"כ.

(ערוך לנר, מסכת סוכה, מא.)

בנה ביתך כבתחילה, וכונן מקדשך על מכונו, והראנו בבניינו, ושמחנו בתיקונו. מרמז מ"ש התוי"ט במסכת מעשר שני, דתחילה יהיה נבנה הבהמ"ק ע"י מלכות, ואח"כ יהיה בנין שלו ית' באש. ולכך מדויק זה היטב בנוסח התפלה, דתחילה אנו מבקשים בנה ביתך כבתחילה, על ידי אדם. ואח"כ וכונן מקדשך, שיהיה על ידך ית' על מכונו.

(יריעות שלמה, סידור הגר"י יעבץ, מוסף לשלש רגלים)

אפשר, וקרוב הדבר לאמר, דכל דברי חכמים קיימים. והיינו, שיהיה כמו בנין שלמה, דכתיב והבית בהבנותו וכו', ופרשו בו חז"ל, מאליו. אבל היה באמצעו יד אדם. הכי נמי נימא שיהיה כן לימות המשיח.

ומה שכתוב במדרש שייבנה מאליו, רוצה לומר, שתהיה המלאכה מתברכת ביד הבונים, וכמעט רגע יבנה וישתכלל בסיוע ה' וכו', אך לעולם צריך שיהיה באמצעות יד אדם, תדע שהרי היא אחד ממנין מצות עשה, לבנות בית הבחירה.

(שושנים לדוד, הקדמה למס' מדות)

לא יוכל לרדת הבית העליון שהוא הנשמה. עד שיבנו ישראל את הבית התחתון שהוא הגוף.

(גורל לה', סעיף ט)

כאשר יופסק שעבוד מלכיות ודאי יהיה החיוב הגדול לעסוק בעבודת המזבח, בלא מקדש אש. דכי לזה יגאלנו מן השעבוד, שנעבור חלילה על מצות התורה, שלא להקריב קרבן התמיד, ושאר קרבנות ציבור. וכי ישונה חס ושלום שום מצוה מן התורה. הלא זה מינות גדול, ואפיקורסות, מי שאומר כן.

(דרישת ציון, הוספות למאמר קדישין, אות ד)

לפני ביאת המשיח

שנו רבותינו, בשעה שמלך המשיח נגלה, בא ועומד על גג של בית המקדש.

(פסיקתא רבתי, פיסקא לו)

אמר רבי אחא, זאת אומרת שבית המקדש עתיד להיבנות קודם למלכות בית דוד. דכתיב, ודם ענב תשתה חמר.

(תלמוד ירושלמי, מעשר שני, פ"ה ה"ב)

וכן משמע בגמרתינו (תלמוד בבלי, פסחים, ה ע"א) בשכר שלשה ראשון זכו לשלשה ראשון. להכרית זרעו של עמלק, ולבנות בית המקדש, ולשמו של משיח. הרי קחשיב שמו של משיח אחר בנין בית המקדש וכו'. לעתיד יהיה בנין בית המקדש קודם לביאת בן דוד.

(מעשה רוקח, מעשר שני, פ"ה)

אל יעלה על לב איש, לחשוב ולומר, אם נזכה להגיע לעת בוא הבית להבנות, אזי יבוא משיח צדקנו והוא יורה לנו איך לבנותו. לא כן הדבר. הלא איתא בירושלמי דמסכת מע"ש וכו', ור"ל שמלכי האומות יתנו לנו רשות לבנות את הבית וכו', הרי מבואר מכל הנ"ל שכתבנו שאנחנו בעצמנו נבננו קודם ביאת משיחנו.

(עזרת כהנים, מבוא המקדש)

פשוט, שבית המקדש שלמטה, שיהיה מעשה ידי אדם, יבנה עוד קודם ביאת המשיח. שיהיה קיבוץ ישראל תחילה ע"י רשיון המלכויות, ונבנה בית המקדש שלמטה, (ואפשר, שע"י זכות הרבים יגלו האבנים שנגנזו) ואח"כ יבא משיח, ואח"כ ירד בית המקדש שלמעלה.

(אם הבנים שמחה, מאמר מקדש ה')

טרם בֹא נביא

יכול תמתין עד שיאמר לך נביא, תלמוד לומר, לשכנו תדרשו ובאת שמה. דרוש ומְצָא, ואחר כך יאמר לך נביא.

(ספרי, פרשת ראה, פיסקא סב)

לשכנו תדרשו, שהדרישה היא מה שחוקר בעצמו למצוא את הדבר. וז"ש (ספרי) דרוש ומְצָא. לימד להם שלא יגלה ה' סודו ע"י נביאיו להודיעם מקום הנבחר רק אם ישתדלו בזה וידרשו אחריו, ואז יערה עליהם רוח ממרומים אחר ההכנה הראויה.

(מלבי"ם, פר' ראה)

מבורר כאן, דאף דהיתה בחירת מקום המקדש על ידי נביא, מ"מ, דין הוא דקודם ידרשו לבד את המקום.

(חידושי הגרי"ז החדשים סימן מא)

לפי שבטלו צרי יהודה מהם בנין הבית כל השנים שעברו, נואשו העם מבנין הבית. והיו אומרים, עדיין לא הגיע עת הבנין ... והיה להם לדעת, כי לא לחנם העלה האל מהגולה. ואעפ"י שלא אמר להם הנביא עדיין, היה להם להחל מעצמם, ולהתעורר על הדבר ... וכשראה האל יתברך שלא היו מתעוררים מעצמם שלח להם ביד חגי הנביא.

(רד"ק, חגי א')

לשכנו תדרשו

אַחַר, יָשֻׁבוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וּבִקְשׁוּ אֶת ה' אֱלֹהֵיהֶם, וְאֵת דָּוִיד מַלְכָּם וּפָחֲדוּ אֶל ה' וְאֶל טוּבוֹ, בְּאַחֲרִית הַיָּמִים.

(הושע, פרק ג)

ויתבעון ית פולחנא דה'.

(תרגום יונתן, שם)

תני ר' שמעון בן יוחאי אומר, לא אותך מאסו, כי אותי מאסו וכו'. בשלשה דברים עתידים למאוס. במלכות שמים", ובמלכות בית דוד, "ובבנין בית המקדש".

אימתי מאסו שלשתם, בימי ירבעם. הדא הוא דכתיב, ויען איש ישראל, ויאמרו, אין לנו חלק בדוד, זו מלכות שמים. ולא נחלה בבן ישי, זו מלכות בית דוד. איש לאהליו ישראל, ולא לבית המקדש. אל תקרי לאהליו, אלא לאלהיו.

א"ר סימון בר מנסיא, אין ישראל רואין סימן גאולה לעולם, עד שיחזרו ויבקשו שלשתם. הדא הוא דכתיב, אחר ישובו בני ישראל, ובקשו את ה' אלוקיהם, זו מלכות שמים. ואת דוד מלכם, זו מלכות בית דוד. ופחדו אל ה' ואל טובו, זה בית המקדש.

(ילקוט שמעוני, שמואל א, רמז קו)

אין דור שאין בו ליצנים. מה היו פריצי הדור עושין? היו הולכים אצל חלונותיו של דוד, ואומרים לו: דוד, אימת יבנה בית המקדש? אימתי בית ה' נלך? והוא אומר: אע"פ שמתכוונין להכעיסני יבא עלי, שאני שמח בלבי, שמחתי באו' לי בית ה' נלך.

(תלמוד ירושלמי, ברכות, פ"ב ה"א)

ובאת שמה

שיר המעלות לדוד שמחתי באומרים לי בית ה' נלך. אמר רבי יהושע בן לוי: אמר דוד לפני הקב"ה: רבש"ע, שמעתי בני אדם שהיו אומרים מתי ימות זקן זה, ויבא שלמה בנו, ויבנה בית הבחירה, ונעלה לרגל. ושמחתי.

(מדרש תהלים, מזמור קכב)

והמצוה העשרים היא, שצונו לבנות בית לעבודה. בו יהיה ההקרבה, והבערת האש תמיד. ואליו יהיה ההליכה, והעליה לרגל.

(רמב"ם, סה"מ, מ"ע כ')

ובמשנתו של ר' אליעזר בנו של ר' יוסי הגלילי אמרו: "מנין לעיקר תפילה בתוך המצוות? מהכא: את-ה' אלקיך תירא ואתו תעבד" (שם ו, יג). ואמרו: "עבדהו בתורתו, עבדהו במקדשו" הכוונה לשאוף להתפלל בו, ונכחו. כמו שביאר שלמה.

(רמב"ם, סה"מ, מ"ע ה')

לשכנו תדרשו... שתלכו לו מארץ מרחקים, ותשאלו אנה דרך בית השם, ותאמרו איש אל רעהו, לכו ונעלה אל הר ה', אל בית אלוקי יעקב (ישעיה ב ג)... ועל דרך האמת לשכנו תדרשו, לכבודו תדרשו. ובאת שמה, לראות את פני האדון ה', א-לוהי ישראל.

(רמב"ן, פרשת ראה)

גם אם בלכתכם שמה אתם מחוסרי אחדות, והולכים בפירוד לבבות, תקנו אחדות עצום לעשות המצוה ההיא. וזהו לשכנו 'תדרשו' בלשון רבים, ו'באת' שמה בלשון יחיד. כי גם שבעת הדרישה יהיה בפירוד, אחר כך ימשך ממנה כי ובאת שמה באחדות ... ולא עוד, אלא שגם אתם השואלים תדרשו בפירוד הלבבות. כי קצתכם יהיה לבם נוקפם על זה, וקצתכם ייטיב לבם. באופן שיצדק לומר בכם 'תדרשו' לשון רבים על פירוד שבלבבות. ועם כל זה אין צריך לומר שלא תמנעו מלבא שמה.

(אלשיך, פרשת ראה)

יען ביתי אשר הוא חרב

תני ר' שמעון בן יוחי משל לאחד שהיה מכה את בנו, ולא היה יודע הבן על מה הוא מוכה, לאחר שהכהו אמר לו לך ועשה דבר פלוני שצויתיך היום כמה ימים ולא השגחת בי, כך כל אותן אלפים שנפלו במלחמה בימי דוד, לא נפלו אלא על שלא תבעו בנין בית המקדש.

(מדרש תהלים, מזמור יז)

שהיה עונש על ישראל בהתאחר בנין בית הבחירה. שהיה הארון הולך מאהל אל אהל כגר בארץ, ואין השבטים מתעוררים לאמר נדרוש את ה' ונבנה הבית לשמו, כענין שנאמר לשכנו תדרשו ובאת שמה.

עד שנתעורר דוד לדבר מימים רבים ולזמן ארוך... שנאמר ויהי כי ישב המלך בביתו בבית ארזים וארון האלקים יושב בתוך היריעה. והנה דוד מנעו השי"ת [מלבנות הבית] וכו', ונתאחר עוד הבנין עד מלוך שלמה. ואילו היו ישראל חפצים בדבר ונתעוררו בו מתחילה, היה נעשה בימי אחד מהשופטים או בימי שאול המלך או גם בימי דוד, כי אם שבטי ישראל היו מתעוררים בדבר לא היה הוא הבונה. אבל ישראל הם היו הבונים. אבל כאשר העם לא השגיחו, ודוד הוא המשגיח והמתעורר, והוא המבין הכל,

היה הוא הבונה וכו',

ועל כן נתאחר הבנין כל ימי דוד בפשיעת ישראל, ועל כן היה הקצף עליהם. ועל כן היה המקום אשר יבחר ה' לשום שמו שם נודע בעונשם ובמגפותם, והכתוב ירמוז כל זה שנאמר כי לא ישבתי בבית למיום אשר העליתי את ישראל מארץ מצרים עד היום הזה.

(רמב"ן, במדבר פרשת קרח)

עיקר הגזירה [של היוונים] היתה על שהתרשלו בעבודה. וע"כ היתה הגזירה לבטל מהם העבודה. כדתניא בברייתא שגזר עליהן אותו הרשע לבטל התמיד. ועוד א"ל מצוה אחת יש בידם, אם אתה מבטל אותה מידם, כבר הם אבודין. ואיזו זו, הדלקת מנורה. שכתוב בה להעלות נר תמיד. כל זמן שמדליקין אותן, תמיד הם עומדין כו'. עמדו וטמאו כל השמנים.

וכשחזרו בתשובה, למסור נפשם על העבודה, הושיעם ה' על ידי הכהנים עובדי העבודה בבית ה'. ע"כ נעשה להם הנס גם כן בנרות, תחת אשר הערו נפשם, למות על קיום העבודה.

(ב"ח, או"ח, סי' תר"ע)
▾ דווח על תגובה זו  0 
אברהם | 09/11/201418
לספרדים ובני עדות המזרח. (זו גזענות? ולסגור רק ליהודים זה מה?)
▾ דווח על תגובה זו  0 
משיב חכמים... | 09/11/201417
כאשר ברור שלפחות עמדתו של הגר"ש אליהו שליט"א אינה כך. וגם חלק מחברי מועצת הרה"ר בעבר כגון הגר"ש גורן והגרח"ד הלוי זצ"ל ויבל"א הגאון הרב שאר ישוב הכהן שליט"א
▾ דווח על תגובה זו  0 
בני תורה | 09/11/201416
רבינו הרמב"ם, ובדורנו הגר"י קאפח, הגר"מ אליהו, הגר"ש גורן ויבדלו לחיים ארוכים הגר"מ מאזוז הגר"ד ליאור ועוד ועוד.
▾ דווח על תגובה זו  0 
עבד ה | 09/11/2014 
בושה וחרפה
▾ דווח על תגובה זו  0 
טמבל גדול | 11/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
דודו | 09/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
אל תתעצבן! | 09/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
דני | 09/11/201415
▾ דווח על תגובה זו  0 
משיב חכמים... | 09/11/201414
בכל מקום שליהודים אסור לעלות אסור גם לגויים בקל וחומר.
▾ דווח על תגובה זו  0 
כגד | 09/11/201413
שס אני כבר לא אצביע יותר.

תקרא לאנשים תמהוניים תקרא לממשלה רשעה.

ההבדל בינכם לבין סאטמר שהם אמתיים.
▾ דווח על תגובה זו  0 
גד | 09/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
שי  | 09/11/201412
מאוסלו מיעוט קטן וצרחני
▾ דווח על תגובה זו  0 
יהודי | 09/11/201411
▾ דווח על תגובה זו  0 
יהודי | 09/11/201410
▾ דווח על תגובה זו  0 
יש | 09/11/20149
לא צריך שגם אריה יגיד וגם חכם דוד מספיק לנו מה שמרן רבנו יצחק אמר
▾ דווח על תגובה זו  0 
מאיר | 09/11/20148
כל עוד הוא עושה נגד יהודים בלבד, זה מעורר חשד שכל תורתו חלולה לחלוטין..
▾ דווח על תגובה זו  0 
יעקב | 09/11/20147
▾ דווח על תגובה זו  0 
שי | 09/11/20146
▾ דווח על תגובה זו  0 
מועתז חיג'אזי | 09/11/20145
על החתום מועתז חיג'אזי (המתנקש ביהודה גליק).

אתה ואחיך ממשיכים בגאון את מה שניסיתי לעשות וכמעט נכשלתי - למנוע עליית יהודים להר הבית
▾ דווח על תגובה זו  0 
ערן | 09/11/20144
ומגדפים ציבור שלם ודורות שלמים. וגדולי תורה שחושבים אחרת מכם.
▾ דווח על תגובה זו  0 
יענקי | 09/11/20143
לעיתים רבנים פוסלים פסקים של רבנים אחרים האם הרב גורן זצ"ל לא היה מספיק גדול הרי הוא שרטט איפה כן ואיפה לא מותר לעלות להר נראה שני משפחת הרב יוסף המנוח עה' חושבים שהכל צריך להתנהל כבחצרם והדבר לא כך יש לאפשר עליה להר הבית כפי שהיה תמיד יחד עם התחשבות עם המוסלמים הערלים . דינא דמלכותא דינא
▾ דווח על תגובה זו  +1 
מוות לבוגדים | 09/11/20142
▾ דווח על תגובה זו  +1 
אברהם | 09/11/20141
אם כבר לסגור, זה לסגור את הכל ולא לאפשר לאף אדם להיכנס לשטח המקודש !! איסור הכניסה ליהודים מוכיחה חד משמעית נסיגה !!!
▾ דווח על תגובה זו  +1 
אינשאללה | 09/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
רוצה שהתגובות שלך יעלו אוטומטית? הירשם כעת ל"כיכר השבת"