תיעוד: הגר"ש אוירבך ניחם את משפחת טברסקי

הגאון רבי שמואל אוירבך הגיע לניחום אבלים בבית משפחת טברסקי, האבלים על פטירת אביהם הרב משה טברסקי הי"ד, שנרצח בטבח הנורא בבית הכנסת • צפו בתיעוד (חרדים)

 (צילום: באדיבות המצלם)
(צילום: באדיבות המצלם)

צפו בתמונות נוספות:

תגובות
שימ/י לב! תגובתך תאושר אוטומטית ולא תעבור סינון של העורך. אנא קרא/י את התגובה שוב לפני השליחה! במידה ותגובה זו תימחק בגלל ביטויים לא הולמים והכפשות, תחסמ/י אוטומטית ע"י המערכת ולא תוכל/י יותר להגיב במנגנון זה.
שמעון | 20/11/20149
נראה ששכחו לבקש לזכות הקדושים משהנשים החרדות שישפרו הצניעות

זה לשון השולחן ערוך סי´ א:

שויתי ה´ לנגדי תמיד (תהילים טז, ח), הוא כלל גדול בתורה ובמעלות הצדיקים אשר הולכים לפני האלהים, כי אין ישיבת האדם ותנועותיו ועסקיו והוא לבדו בביתו, כישיבתו ותנועותיו ועסקיו והוא לפני מלך גדול, ולא דבורו והרחבת פיו כרצונו והוא עם אנשי ביתו וקרוביו, כדבורו במושב המלך.

כל שכן כשישים האדם אל לבו שהמלך הגדול הקב"ה, אשר מלא כל הארץ כבודו, עומד עליו ורואה במעשיו, כמו שנאמר: אם יסתר איש במסתרים ואני לא אראנו נאם ה´ (ירמיה כג, כד), מיד יגיע אליו היראה וההכנעה בפחד השי"ת ובושתו ממנו תמיד, ...גם בהצנע לכת ובשכבו על משכבו ידע לפני מי הוא שוכב. יש לנהוג בצניעות, אף במקום שאין גברים מפני כבוד השכינה.

הצניעות היא ללא ספק אחד מיסודות היהדות. את הציווי הכללי שבתורה (ויקרא יט, א): "קְדֹשִׁים תִּהְיוּ" מפרש רש"י: "הוו פרושים מהעריות ומן העבירה, שכל מקום שאתה מוצא גדר ערווה אתה מוצא קדושה". ועוד נאמר לגבי איסור עריות (ויקרא יח, כד): "אַל תִּטַּמְּאוּ בְּכָל אֵלֶּה, כִּי בְכָל אֵלֶּה נִטְמְאוּ הַגּוֹיִם".

יש קשר בין השמירה על הצניעות וההצטיינות של עם ישראל במשך כל הדורות בתחומי הרוח. גם כשהיינו משועבדים לאומה המצרית, שאמרו עליה חז"ל (תו"כ אחרי פ"ט) שלא היתה אומה שטופה בתאוות זימה ובגילוי-עריות כאומה המצרית, למרות שהיינו משועבדים להם, לא נסחפנו אחרי מנהגיהם ושמרנו על הצניעות, ומתוך אותה שמירה על הצניעות זכינו לעמוד לפני הר-סיני ולקבל תורה מן השמים.

הפריצות מדגישה את הצדדים הגופניים-חומריים שבאדם, ואילו הצניעות מדגישה את היסוד הרוחני נשמתי שבאדם. יתכן שלטווח קצר נראה כאילו הפריצות מסייעת לגילוי עוצמת החיים, אבל מי שמביט יותר לעומק ויותר לטווח ארוך, מבחין ללא ספק, שדווקא הצניעות מגלה את העוצמה הפנימית שבחיים, את הקדושה, ומתוך כך גם הצדדים החומריים שבחיים מתברכים ומתעלים.

אין לנו התנגדות לצדדים החומריים גשמיים שבחיינו, להיפך, לכל תחום יש ערך ומקום. אבל מי שאינו שומר על הצניעות, חוטא, בעל כורחו, בהדגשה יתירה של החומריות על פני הרוחניות, הגוף על פני הנשמה. וזאת משום שהרוחניות מטבעה נסתרת, וכדי לעמוד על טיבה של הנשמה, יש להעמיד את הגוף במקומו הראוי לו, ולא להדגישו ולהופכו לעיקר. ורק לאחר שהרוחניות הועמדה על מקומה המרכזי, ניתן להתבונן בצניעות בצדדים הגופניים שבחיינו, ולהפיק מהם את מלוא עוצמת החיים, בלי שהדבר יפגע בנשמה.

תכונת הצניעות, המוטבעת בעם הישראלי לדורותיו, היתה התשתית לכל ההישגים הרוחניים הכבירים של עם ישראל, ולכן התורה מדגישה כל כך את ערך הצניעות והקדושה.

...לא ילבש חלוקו מיושב אלא יקח חלוקו ויכניס בו ראשו וזרועותיו בעודנו שוכב, ונמצא כשיקום שהוא מכוסה. ואל יאמר: הנני בחדרי חדרים מי רואני, כי הקב"ה מלא כל הארץ כבודו (ישעיה ו, ג).
▾ דווח על תגובה זו  0 
5 | 20/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
יעל | 20/11/20148
▾ דווח על תגובה זו  0 
יהושע פולק | 20/11/2014 
▾ דווח על תגובה זו  0 
▾ דווח על תגובה זו  0 
ר"ש חומץ בן... | 20/11/20146
▾ דווח על תגובה זו  0 
בן תורה | 20/11/20145
שיפשפש במעשיו
▾ דווח על תגובה זו  0 
חני | 20/11/20144
ורק הוא לא מוכן להודות
▾ דווח על תגובה זו  0 
ר"ש חומץ בן... | 20/11/20143
▾ דווח על תגובה זו  0 
הר נוף | 20/11/20142
אם כבר שמה, למה שלא יבקר את יתר המשפחות, הרי הוא צעק להרבות אחדות!!!! האם הם לא קדושים מספיק???

או אולי שהם לא שייכים למפלגת "נצח" ואז דין אחדות לא שייך להם!!!!!
▾ דווח על תגובה זו  0 
עציץ שאינו... | 20/11/20141
ממש כל אחד יעשה כפי יכולתו ויתר מכך נורא נוראות נורא גיוואלד להלחם עד כלות הנפש ממש לא חשוב על מה העיקר להילחם בכל עוז ותעצומות ובנורא נוראות ממש ממש ממש
▾ דווח על תגובה זו  0 
רוצה שהתגובות שלך יעלו אוטומטית? הירשם כעת ל"כיכר השבת"