בדיון אצל הראב"ד הוכרע: אין להשתמש בשיער מהודו לפאות
גדולי הרבנים ופוסקי ההלכה התכנסו במעונו של ראב"ד הגר"מ שטרנבוך לדיון בכשרות השערות שמקורם מהודו לייצור פאות. המסקנה: אין להשתמש בשיער המגיע מהודו (חדשות)
(באדיבות המצלם)
צפו בתמונות נוספות:
ישעיה | 19/06/2018
29
לכסות את הראש דוקא בפאה!
"לאור הכרוזים על "איסור" לאשה לצאת בפאה נכרית, והשמועה שיש נשים ובמיוחד מהספרדים שהורידו הפאה נכרית ולובשות מטפחת, יש בזה מכשול רב מאוד, דמצוי שאינה מכסה כל שערות ראשה, וכן ברשות הרבים לא מספיק מטפחת לבד, וצריכה מעיקר הדין גם רדיד, דהיינו שני כיסויים כמפורש בשו"ע, שלא להיכשל במקצת שערות מגולות, והיות שלא מסכימות לכסות כל השערות, על כן מקצת שערותיהן מגולות, ויש בזה איסור תורה וגילוי ערוה. הריני מודיע דעתי שכל המהרהר אחר מנהג שנהגו בו רבבות אלפי כשרי ישראל, ובראשם גאונים וצדיקים, ידו על התחתונה, שיש לפאה נכרית יסוד בהלכה במנהגי ישראל וגדולי הפוסקים, ואין לחלק בין אשכנזים לספרדים, שהפוסקים שהתירו סמכו על הגאון הספרדי שלטי גיבורים".
▾ דווח על תגובה זו0
חיים | 19/06/2018
28
ורק צריך לברר עם הפיאנית שהשיער אינו מעובד. שיער שאינו מעובד, אינו מהודו.
וכל העסקנים והמשועממים יכולים לפרסם מהבוקר עד הערב מה שבא להם, אף אחד כבר לא מתייחס אליהם.
▾ דווח על תגובה זו0
מיכאל טולדנו | 19/06/2018
27
הגריש"א אסר מספק, ולא בהחלט. האיסור שלו היה בנוי על כמה חידושים הלכתיים. כמעט אף אחד לא הסכים איתו, ובטח שלא הגר"ש וואזנר והגרנ"ק. בנו של הגר"ש פירסם תשובה הלכתית ארוכה, שהמסקנה שלה להתיר, הכל ע"פ דעת אביו. והגר"ש עצמו והגרנ"ק פירסמו שניהם 'קול קורא' שהפאות מהודו "ישתדלו להחליפן" ומזה תבין שפאה שלא ידוע מה מקורה אין איסור כלל.
▾ דווח על תגובה זו0
הרשקוביץ | 19/06/2018
26
את העדות של השליח הקודם, הרב דונר, שעדותו הוכחשה לחלוטין ע"י עדים רבים ומומחים רבים.
▾ דווח על תגובה זו0
דניאל | 19/06/2018
25
לאסור פאות מהודו? הרב אלישיב לא אמר את זה לפני 14 שנה?
▾ דווח על תגובה זו0
אפרים | 19/06/2018
24
לא היו שם גדולי הרבנים, אלא 7 רבני שכונות ודיין אחד. הרבה מוזמנים לא ראו לנכון להופיע. השליח גילה בורות עמוקה ולא ידע להשיב על שאלות פשוטות. אין מילה אחת נכונה בכתבה הזו.
▾ דווח על תגובה זו0
מנסה להבין? | 18/06/2018
23
וערווה של אשה אחרת לא נקרא ערווה?
מבלבל! למה בכלל לכסות?!
▾ דווח על תגובה זו0
משה | 19/06/2018
אלא רק בשר הקרקפת הנראה עם השיער. כמה ראיות לזה:
אשה עם קרחת חייבת לכסות הראש.
מותר לאשה להוציא שיער מהכיסוי (חוץ לצמתה) ואינו נקרא ערוה.
לרווקות מותר לגלות שיער.
▾ דווח על תגובה זו0
חנן .ב. | 15/06/2018
22
היה צריך לשלוח שלוחים הרבה, ולפסוק ביישוב הדעת אחרי ידיעה ברורה ומקיפה (הודו היא מדינה עצומה, ומגוונת מאוד מבחינה תרבותית).
▾ דווח על תגובה זו0
דוד | 19/06/2018
▾ דווח על תגובה זו0
היי טעות כנסו | 15/06/2018
21
לפקח על השער מאיפה הוא מגיע כי אחרי הודו זה עובר לאירופה ושם זה עובר עיבוד ונהיה בלונדי ויפה כמו אירופאי בדיוק. אז מה זה עוזר שאמרו שאסור לקנות בהודו הרי כולם קונים מאירופה ובטוחים שזה אירופאי כשזה בעצם הודי גם המשגיחים של שס לא יכולים לעלות על זה בחיים , יודע כי עסקתי בזה ופרשתי לאחר ההוראה של הרב אלישיב זי"ע ולא רוצה להיכנס לזה כי זה לא ככ תמים אנשים נשלחו לבית חולים , סיבכו אנשים עם רשויות המס וכו
▾ דווח על תגובה זו0
ירמי | 19/06/2018
השיער המיוצא מהודו הוא 1500 טון. משאר הארצות מיוצא 8000 טון לפי נתוני האו"ם. גם אם השיער ההודי מיוצא ונמכר במדינה אחרת, עדיין למעלה מ6000 טון בוודאי לא הגיעו מהודו.
▾ דווח על תגובה זו0
דן סגל | 14/06/2018
20
וחכמים התירו לה משום מואבי ולא מואבית.
▾ דווח על תגובה זו0
אברהם אבינו | 14/06/2018
19
סערה בכוס יין
ריבון העולמים איך אוחזים בספק עבודת אלילים וממירים אותה בספק פריצות הנשמע כדבר הזה
שיכורי כח שכמותכם
▾ דווח על תגובה זו0
משה רבינו | 19/06/2018
גדולי הפוסקים כבר חקרו את כל הכמרים שלהם, ועשרות עדים שחיו שם ודוברים את השפה (ולא עשו טיול של שבועיים עם מתורגמן) והסיקו להתיר את השיער ההודי.
ושיער אינו פריצות בעצם כי אם כן לא היינו מתירים לפנויות ללכת בגילוי השיער. אלא הוא תלוי בהרגל, וכיום כולם התרגלו ללכת כך ואף אחד לא מתלהב מזה.
▾ דווח על תגובה זו0
אתם... | 14/06/2018
18
כסף על חשבון אוכל וביגוד ילדיכם
אתם סתומים ומפגרים
רחמנות עליכם
▾ דווח על תגובה זו0
גד | 19/06/2018
איך רווקה יכולה ללכת בפריצות כזאת איומה ונוראה, והדבר מותר על פי ההלכה?
▾ דווח על תגובה זו0
נוית לוי | 14/06/2018
17
שום פאה לא מותרת "מהודו ועד כוש", חבל על הזמן "כל כבודה בת מלך פנימה", לא ברחוב מה עוד לא ברור? אתה מוכן שאשתך
תכשיל אחרים ברחובות העיר?
▾ דווח על תגובה זו0
שלמה | 19/06/2018
כל צורת הלבוש היום לא מכשילה? או שאת בעד שכולן ילכו עם רעלות כמו ערביות ונוצריות?
ואיפה הקטע שהגבר צריך לעבוד על שמירת העיניים? כל הנשים הולכות עם אוהלים, וזהו!
לידיעתך, גדולי הפוסקים התירו את הלבוש הזה, והתורה לא אסרה לנשים להתייפות, כל עוד זה לא לבוש חריג ובולט במיוחד.
▾ דווח על תגובה זו0
אב | 14/06/2018
16
הרי גם לפני עשרות שנים כשכל גדולי הפוסקים התירו השיער מהודו סבר הגהר״מ שטרנבוך שאסור. עתה כשכולם הלכו לעולמם אין דעתו מכריע.
▾ דווח על תגובה זו0
יעקב | 14/06/2018
15
אתספרו של הרב וולפא יקם שערה לדממה שבירר סוגיא זאת
אם באמת היו הנ"ל "גאונים" לא היו מתירים פאה נוכרית{כשמה כן היא-נוכרית}אפילו אם היא היתה מיוצרת לעיני הבד"ץ והרב שטרנבוך...בקיצור, מבלבלים את הנשים המבולבלות!!!!!!!
▾ דווח על תגובה זו0
בנימין הכהן | 19/06/2018
ואם רב מתיר פאות אז הוא סתם עם הארץ, אבל אם הוא אוסר אז הוא רב גאון...
נכון ילד?
▾ דווח על תגובה זו0
שוקומוקו | 14/06/2018
13
מהודו ועד כוש
▾ דווח על תגובה זו0
דוד | 14/06/2018
12
▾ דווח על תגובה זו0
מיימון | 19/06/2018
חבל. הרבה פוסקים התירו, אין צורך להתחרפן.
▾ דווח על תגובה זו0
איינער | 14/06/2018
לט"ז, לב"ח, לגר"א, לגר"ז מלאדי בעל שו"ע הרב, לפרי מגדים ועוד.
אני בטוח שתשכנע אותם לחזור בהם...
▾ דווח על תגובה זו0
י. | 15/06/2018
כם
▾ דווח על תגובה זו0
רפאל | 19/06/2018
❖משפטי עוזיאל (ח"ז, אה"ע סי' צ"ד)
❖דובב מישרים (חלק א' סי' קכ"ד)
❖דינים והנהגות מהחזון איש (חלק ב' פ"ח אות ט', וכן בספר "מעשה איש" ח"ג פרק ו' - מעשה רב)
❖עובדות והנהגות לבית בריסק (חלק ב' עמ' מ"ז)
❖הר צבי (אה"ע ח"א סי' פ"ט)
❖ישכיל עבדי (חלק ז', אה"ע סי' ט"ז)
❖קיצור שולחן ערוך (טולידנו, ח"א, או"ח סי' קע"א סעיף ב')
❖שערי הלכה ומנהג (אה"ע סי' נ', וכן בתורת מנחם חלק י"ב עמ' קפ"ח, וכן באגרות קודש חלק י"ט, איגרת ז'תכ"ה ושם בעוד עשרות מקומות. וכן בספר "ליקוטי שיחות" חלק י"ג עמ' קפ"ז ועוד)
❖מנחת שלמה (ח"ב סי' נ"ח אות כ"ט, וכן בספר "שולחן שלמה" חלק א' סי' ש"ג אות י"ב, וכן בספר "ועלהו לא יבול" ח"א עמ' שי"ד)
❖אור לציון (חלק א' סי' י"א וחלק ב' פרק מ"ה הלכה ט"ז)
❖החיים והשלום (אבן העזר סי' ג')
❖תבואות שמש (חלק אה"ע סי' קל"ז-קל"ח וכן בשו"ת "שמש ומגן" חלק ב' אה"ע סי' ט"ו-י"ז, וחלק ד' אה"ע סי' צ"ג)
❖הגאון רבי ישראל יעקב פיעקארסקי זצ"ל, (רב ואב"ד דק"ק בית יעקב בארה"ב, בהסכמה לספר "כבודה בת מלך")
❖הגאון רבי זלמן רוטנברג זצ"ל (ראש ישיבת בית מאיר, בהסכמה לספר "כפתור ופרח")
❖אז נדברו (חלק י"א סי' נ', חלק י' סי' כ"ח, חלק י"ב סי' מ"א, חלק י"ג סי' נ"ה - נ"ו, וחלק י"ד סי' מ"ח)
❖באר אליהו (אה"ע סי' כ"ב)
❖אמרי המז"ג (שבת פ"ו)
❖דעת יהודה (תשובות בהלכה ובהנהגה)
❖כבודה בת מלך (עמ' ס"ד)
❖דת והלכה (סי' א')
❖רבבות אפרים (חלק ו' סי' ת"ס ענף ז', וחלק ז' סי' רמ"ג וסי' תכ"ט, וכן בהסכמה לספר חו"כ)
❖הגאון רבי חיים ישעיה קעניג שליט"א, אב"ד ור"מ דק"ק יאקע בברוקלין ניו יורק (הובאו דבריו בשו"ת "רבבות אפרים" הנ"ל)
❖הגאון רבי יוסף שלום אלישיב זצ"ל (דברים שהוסרטו והתפרסמו)
❖שונה הלכות (חלק א', סי' ע"ה ס"ק כ"ב. וכן בספר "אורחות רבנו הקהילות יעקב" חלק ג' אות ס"ג, וכן בספר "דרך אמונה - אגרות וכתבים מהגר"ח קניבסקי סי' קנ"א, וכן בספר "נזר החיים" דף רי"ד, וכן בספר "שערי דן" כת"י, הובא בקובץ "אליבא דהלכתא" ח', וכן בספר חו"כ פרק א', וכן בספר "מאיר עוז" סי' ע"ה סעיף ב' אות ב')
❖חוט שני (חלק ג', על שו"ע אה"ע סי' כ"א הנדפס בסוף הספר)
❖אור יצחק (אה"ע סי' ג')
❖הגאון רבי יהודה סילמן שליט"א, אב"ד בבית דינו של הגר"נ קרליץ שליט"א (בהסכמה לספר "כפתור ופרח")
❖הגאון רבי יעקב פוזן שליט"א, רב דק"ק זכרון יעקב (מכתב שהובא בספר "שערי חיים" חלק ג' סימן צ"ד)
❖שערי תורת הבית (פרק ה' עמ' שי"ד)
❖אבני ישפה (חלק ה' סי' קמ"ה)
❖שיחות מוהרא"ש (חלק ט' וחלק י"ג, וכן בספר "אשר בנחל" חלק ל"א, תשובה ה'-כ"ד ותשובות נוספות שעדיין לא נדפסו בספרים)
❖אום אני חומה (דף צ"ד, וכן בספר "והיה מחניך קדוש" - שיעורים בהלכות צניעות דף י"ז
❖הגאון רבי מרדכי שמואל אשכנזי זצ"ל, רב ואב"ד דכפר חב"ד (במכתב מיוחד שפירסם בתשס"ח)
❖הגאון רבי אהרן יעקב שווי שליט"א, חבר בד"צ דשכונת קראון הייטס בברוקלין (במכתב שפירסם)
❖חידושי בתרא (על מסכת שבת והפוסקים דף ס"ד ועל משנה ברורה הלכות ק"ש)
❖הגאון רבי גבריאל ציננער שליט"א, רב ומו"צ בבורו פארק (מח"ס נטעי גבריאל, בקובץ "אור ישראל" ל"ו)
❖הגאון רבי מיכל יהודה לפקוביץ זצ"ל, ראש ישיבת פוניבז' (הובאו דבריו בקובץ בית הלל י"ט)
❖הגאון רבי אליהו בקשי דורון שליט"א, הראשון לציון (בהסכמה לספר חו"כ)
❖הגאון רבי עזריה בסיס שליט"א, רבה של ראש העין (בהסכמה לספר חו"כ)
❖הגאון רבי אליהו אברז'ל שליט"א, ראב"ד ירושלים (בהסכמה לספר חו"כ, ובשו"ת "דברות אליהו" חלק ז' יורה דעה סי' מ"ו)
❖הגאון רבי אברהם יצחק הלוי כלאב שליט"א, אב בית הדין הרבני בירושלים (בהסכמה לספר חו"כ)
❖הגאון רבי שלמה קורח שליט"א, רב העיר ואב"ד בני ברק (בהסכמה לספר חו"כ)
❖הגאון רבי אברהם שלוש שליט"א, רב העיר כפר סבא (בהסכמה לספר חו"כ)
❖הגאון רבי משה אלחרר שליט"א, רבה של העיר שלומי (בהסכמה לספר חו"כ), ועוד.
▾ דווח על תגובה זו0
פרנסה טובה | 14/06/2018
11
כל פעם שאוסרים משהו, תוך זמן קצר צץ הכשר על הפריט.
ומפרנס אותנו כלנו ביחד בברכה שלמה
▾ דווח על תגובה זו0
אלי | 14/06/2018
10
לא בכל מקום שיש כסף או אינטרסים אל אנשים פרטיים מותר או אפשר לעשות חילול השם, מגיעים כמה אנשים אינטרסנטיים ומדליקים את הרבנים על שטויות שאין להם שום מקור וגורמים חילול השם נוראי ובזבוז של כספי ציבור יקר וקדוש. הנושא של פאות זה לא נושא פוליטי או ציבורי, כל אחד ילך כפי שרבו מורה לו או אנשים אחרים ילכו כפי שהורו דגולי ישראל שהם בוחרים ולא ילכו כפי שכמה עסקנים החליטו.
די לבלאגן המיותר.
▾ דווח על תגובה זו0
משה | 14/06/2018
9
▾ דווח על תגובה זו0
לוי | 14/06/2018
8
▾ דווח על תגובה זו0
לוי | 14/06/2018
7
▾ דווח על תגובה זו0
אורחת | 14/06/2018
העבודה זרה היא לא בשיער עצמו-אלא התגלחת מסמלת קורבן......
▾ דווח על תגובה זו0
אברהם אבינו | 14/06/2018
▾ דווח על תגובה זו0
Sternhill | 14/06/2018
קרבן אינו בטלה עולמית. הרב וואפא קודם יתקן העבודה זרה שהרבי חי והיא משיח ואחר כך נדבר
▾ דווח על תגובה זו0
לוי | 19/06/2018
מעשרות עדויות וכן מקריאה בספרי הע"ז ההיא של ההינדו, ותיחקור של הכמרים, עולה מסקנה נחרצת שהאדם מקריב קרבן אישי בהקרבת השיער, כמו ויתור אישי על היופי שלו, ולא מקריב קרבן כמו קרבן עולה.
וכבר בגמרא מסופר על נזיר שאמר "העבודה שאגלחך לשמים" וכוונתו היתה לוותר על יופי השיער עבור הקב"ה, ולא להקריב אותו קרבן.
▾ דווח על תגובה זו0
איילה | 14/06/2018
6
איך יעלה על הדעת שניתן לכסות את הראש בפאה - שיותר יפה מהשיער הטבעי?????
על מי אתם "עובדים" על בורא עולם? בוחן כליות ולב??? ועוד אתם אומרים שזה הכי צנוע יותר ממטפחת????? השתגעו על כל הראש... תרתי משמע, כנראה שהפאה עם העבודה זרה מטמטמת להם את הראש, גוונים, אורך, ביביבליס,
האם המטרה היא רק לכסות את הראש????? או להצניע את היופי של השיער בכיסוי???????
הבעייה שלנו היא שכאשר יורדת גזירה לעולם (עקב עבודה זרה גילוי עריות ושפיכות דמים) היא לא מבחינה בין צדיק לרשע...!!! אנא חזרו בתשובה שלמה??? לא הודו, רק מטפחת יהודית!!!
▾ דווח על תגובה זו0
יהונתן | 19/06/2018
גם בגמרא, וגם ברמב"ם, וגם בשולחן ערוך, נפסק שאסור לאשה לכסות ראשה במטפחת, והיוצאת במטפחת - צריך בעלה לגרשה, ויוצאת בלי כתובה. אלא חייבת לכסות ראשה ב"רדיד".
רק אחרי שנשים פורקות עול הורידו את הרדיד מהראש, וכיסו במטפחת קטנה, כתבו הפוסקים להתיר בדיעבד. לכן מצחיק שאת קוראת למטפחת "יהודית" ומתייחסת אליה כהידור.
▾ דווח על תגובה זו0
יאיר | 15/06/2018
המטרה היא לכסות,ותו לא.
ואם את צודקת,שאסור שהכיסוי יהיה יפה-אז אל תחבשי גם מטפחות עם כל מיני קשירות מוזרות,כי זה יפה(אמנם לא לטעמי,אך הרבה חושביםות שזה יפה),אז תלבשי סמרטוט מגעיל שיכסה ותשימי לב שיהיה מכוער.בהצלחה.
▾ דווח על תגובה זו0
יאללה יאללה | 14/06/2018
השיער האמיתי. לא שהכיסוי לא יהיה יפה!!!!!
▾ דווח על תגובה זו0
דווקא לא | 14/06/2018
5
▾ דווח על תגובה זו0
רפואה שלמה | 14/06/2018
▾ דווח על תגובה זו0
יוני | 19/06/2018
איזה פסיכיאטר אתה ממליץ, מי הכי עזר לך?
▾ דווח על תגובה זו0
משנאי ה' אשנא | 15/06/2018
▾ דווח על תגובה זו0
המברך | 19/06/2018
ושם יהיה לך הרבה זמן לחשוב על כל מה שעשית בעולם הזה, כולל התגובה הזאת, ואם זה נובע מיראת שמים או שזה נובע ממידות מושחתות.
▾ דווח על תגובה זו0
משה | 14/06/2018
4
▾ דווח על תגובה זו0
אבי | 14/06/2018
אתה 0 לעומתו. וגם אם יש חולקים בנושא הבחירות זהופסק לכתי לכל דבר ועניין וודאי שהוא מבין בזה לפחו יותר ממך.
אז אנא ממך משה עד כאן עד לגדולים.
▾ דווח על תגובה זו0
תנוחו כבר | 14/06/2018
3
▾ דווח על תגובה זו0
דוד | 14/06/2018
2
▾ דווח על תגובה זו0
אלי | 14/06/2018
יש נשים שהם הולכות אם פאה כבר שנים ויש להם התר ברבנים או שמשתייכים למגזרים מסויימים לכן הם הולכות.
▾ דווח על תגובה זו0
למה לשנות? | 14/06/2018
1
תפסיקו כבר , הרבה מאוד תלמידי חכמים גדולים מאוד פסקו שמותר!
▾ דווח על תגובה זו0
יהודי | 14/06/2018
▾ דווח על תגובה זו0
חרדי יקר | 14/06/2018
תן שמות
▾ דווח על תגובה זו0
יצחקי | 19/06/2018
הגר"ש וואזנר, דעתו הובאה ע"י בנו - הגרב"צ וואזנר שליט"א, שכתב תשובה ארוכה להתיר.
הגר"נ קרליץ, שהצטרף איתו יחד במכתב שבו נאמר שאת הפאות שיובאו ישירות מהודו "ישתדלו להחליפן" ואת כלל הפאות שלא ברור מהיכן הגיעו, אפשר להשאיר.
הגר"נ רוטשטיין, ראש ישיבת נזר התורה, שכתב מאמר ארוך ומקיף בענין עם פלפול וחריפות גאונית.
הגר"מ קליין, גאב"ד אונגוואר ומראשי פוסקי ארה"ב, שחקר היטב את הנושא וכתב תשובה הלכתית מקיפה.
הגר"י בעלסקי, ראש ישיבת תורה ודעת בארה"ב, שחקר כמרים ועשרות עדים וירד לעומקו של ענין, והתיר. גם התכתב עם הגרי"ש אלישיב.
הגרחיד"ו וויס, מגדולי הדיינים בחו"ל, שחקר גם הוא את הנושא וכתב תשובה הלכתית להתיר.
הגר"י עבאדי, פוסק מפורסם שעבר מחו"ל לירושלים, תלמידו של החזו"א ושל הגר"מ פיינשטיין, כתב גם הוא תשובה להתיר.
רוצה עוד שמות?
▾ דווח על תגובה זו0
אפרת | 14/06/2018
ואני מדברת מידיעה.
זה ממש אסור
▾ דווח על תגובה זו0
גולן | 19/06/2018
אין לך מושג קלוש בזה....
▾ דווח על תגובה זו0
רוצה שהתגובות שלך יעלו אוטומטית? הירשם כעת ל"כיכר השבת"
"לאור הכרוזים על "איסור" לאשה לצאת בפאה נכרית, והשמועה שיש נשים ובמיוחד מהספרדים שהורידו הפאה נכרית ולובשות מטפחת, יש בזה מכשול רב מאוד, דמצוי שאינה מכסה כל שערות ראשה, וכן ברשות הרבים לא מספיק מטפחת לבד, וצריכה מעיקר הדין גם רדיד, דהיינו שני כיסויים כמפורש בשו"ע, שלא להיכשל במקצת שערות מגולות, והיות שלא מסכימות לכסות כל השערות, על כן מקצת שערותיהן מגולות, ויש בזה איסור תורה וגילוי ערוה. הריני מודיע דעתי שכל המהרהר אחר מנהג שנהגו בו רבבות אלפי כשרי ישראל, ובראשם גאונים וצדיקים, ידו על התחתונה, שיש לפאה נכרית יסוד בהלכה במנהגי ישראל וגדולי הפוסקים, ואין לחלק בין אשכנזים לספרדים, שהפוסקים שהתירו סמכו על הגאון הספרדי שלטי גיבורים".