כשהרמ"א קבע: "השם יתעלה הוא המוחץ והרופא"

כבר לפני 500 שנים, הרמ"א, רבי משה איסרלישׂ, התייחס במענה לשאלה שנשאל, לסוגיה שרלוונטית גם בימינו אנו, בעקבות מגיפת ה'קורונה' שוררת בעקבותיה משבר (היסטורי)

הרמ"א (מתוך ויקיפדיה) (צילום: שאטרסטוק)
הרמ"א (מתוך ויקיפדיה) (צילום: שאטרסטוק)
תגובות
שימ/י לב! תגובתך תאושר אוטומטית ולא תעבור סינון של העורך. אנא קרא/י את התגובה שוב לפני השליחה! במידה ותגובה זו תימחק בגלל ביטויים לא הולמים והכפשות, תחסמ/י אוטומטית ע"י המערכת ולא תוכל/י יותר להגיב במנגנון זה.
קובי | 17/03/20208
שם זה היה מקרה בודד. אבל לגבי הקורונה רואים איך שזה עובר להמונים בכל העולם....אז במקום ששכיח היזקא יש לחוש ולהחמיר....כלומר הכל משמיים אבל עובדה שהולכים לרופא...ולוקחים תרופה.....דהיינו השתדלות מצד האדם והתוצאה היא ביד ה' יתברך.
▾ דווח על תגובה זו  0 
אידישאי | 16/03/20207
געלזוכט זו צהבת! כך היא נקראת עד היום בפי ותיקי דוברי האידיש.
▾ דווח על תגובה זו  0 
oshi | 16/03/20206
כך כתב החסיד רבי יוסף יעבץ זצ"ל (חי לפני למעלה מ-500 שנה, בתקופת גירוש ספרד) בספרו אור החיים (תחילת פרק ט) אשר כבר נתפרסם על הרמב"ם "ממשה ועד משה לא קם כמשה". וכ"כ עוד החיד"א זצ"ל בספרו שם הגדולים (מערכת מ אות קי) שמצא כתוב שלא היה שום תנא או אמורא שנקרא משה, והיינו דאמרי אינשי על הרמב"ם ממשה ועד משה וכו' שלא היה תנא או אמורא שנקרא משה, ע"ש

"אז למה החלטתם שזה הרמ"א?"

והאם ישלכם מקור?
▾ דווח על תגובה זו  0 
יצחק | 16/03/20205
חבל לכתוב דברים כאלו, ח''ו הרמ''א ידע מה קורא עם מגיפה, הרי הוא עצמו ברח מעירו כאשר היתה מגיפה, הגמ' מייעצת לברוח כשיש מגיפה.

אבל הענין הוא /הרמ''א מדבר כאשר יש רק נגועה אחת בלבד והמגיפה עדיין לא התפשטה ולכן הוא לא חשדש וכמו שתכב גם בשו''ת צי''א.

בבקשה אל תמהרו תכתוב אלשיות מדומות בפרט אם אתם לא מונחים בסוגיות תודה
▾ דווח על תגובה זו  0 
גזירה | 16/03/20204
מי שנגזר עליו לחלות או למות שום בידוד לא יעזור צריך לזכור שאנחנו בגלות תחת שלטון הערב רב שלא מאמינים באלוקים ורואים את הכל בעין הסטטיסטיקה אם היתה פה מדינה חרדית לא היו משביתים כלום הכל היה כרגיל כי יודעים שהכל נגזר
▾ דווח על תגובה זו  0 
תהילה | 17/03/2020 
את מכיר המקרה את המשפט "ונישמרת מאוד לנפשותכם" אז צריך לעשות הישתדלות וה' יחליט מה לעשות וגם הרבנים מישתדלים ולא אומרים למה להישתדל כבר כתוב שאני ימות וז אל תהיה מהקיצונים האלא שאפילו לא מיתחסנים ואז ניפטרים אז לכן אלא שעשו ישתדלות לא ניזוקו מעניין למה
▾ דווח על תגובה זו  0 
חרדי | 16/03/2020 
כסילים מתי תשכילו
▾ דווח על תגובה זו  0 
סתם אדם | 16/03/2020 
צרחך לנהוג כדרך בני אדם
▾ דווח על תגובה זו  0 
חרדי | 16/03/20203
הרמב''ם במורה מסביר למה צרעת יושב בבידוד וכך לשונו

ותועלת הדעה הזו ברורה בהשפעתה, נוסף על כך שהצרעת מתדבקת, וכל בני אדם נפשם קהה ממנו וכמעט שזה בטבע.
▾ דווח על תגובה זו  0 
שימי | 16/03/20202
לדעתי מקרה זה שונה כי כמו שפירסמתם ר' חיים אמר לחתנו שיהיה בבידוד
▾ דווח על תגובה זו  0 
דוד | 16/03/20201
הוצאת דברי הרמ"א הקדוש מהקשרם. הרמא דיבר רק על אותה המחלה של אותה אישה. הוא עצמו מסכים כמו שכתוב בגמרא שבעל ראתן וכל מחלה אחרת שהיא באותה רמת סיכון שאסור אפילו לישב אצלו.

אתה הוא הבור ולא הרמ"א ח"ו
▾ דווח על תגובה זו  0 
יצחק | 16/03/2020 
חזק.

בשו''ת צי''א כבר פלפל בדברי הרמ''א האלו, וכתב שכל דבריון אינם אלא במגיפה לאשה בודדה אבל אם המגיפה התפשטה גם הרמ''א מודה שיש לברוח וכמו שהוא עצמו ברח מעירו בתקופה מסויימת כאשר היתה בה מגיפה. והרי הגמ' אומרת שכשיש מגיפה או שיש להסגר או שיש לברוח.

כל טוב
▾ דווח על תגובה זו  0 
רוצה שהתגובות שלך יעלו אוטומטית? הירשם כעת ל"כיכר השבת"