יצאתם לעבוד? למה להיות בעוכרנו // שמעון ברייטקופף

במקרים רבים, לחרדי העמל לפרנסתו, יש תחושת חוסר חיבור ושייכות, כמדי שבוע, מפורסם ב'כיכר השבת', חוברת מיוחדת עם טור נבחר מביהמ"ד 'חלקי בעמלי', והשבוע; שימע'ן ברייטקופף על המחיר להיות עובד • טור דעה (חרדים)

 (צילום: ארכיון 'כיכר')
(צילום: ארכיון 'כיכר')

צפו בתמונות נוספות:

תגובות
שימ/י לב! תגובתך תאושר אוטומטית ולא תעבור סינון של העורך. אנא קרא/י את התגובה שוב לפני השליחה! במידה ותגובה זו תימחק בגלל ביטויים לא הולמים והכפשות, תחסמ/י אוטומטית ע"י המערכת ולא תוכל/י יותר להגיב במנגנון זה.
מזדהה | 26/02/202162
שמעון אלוף

כל מילה - בסלע!

אל תדאג מהמלעיגים עליך.

או שמתעלמים ממה שקורה במגזר

או שהם כבר לא שם...
▾ דווח על תגובה זו  0 
Eli. M | 28/01/202161
המצחיק זה שעולם ה״אברכיים״ לא יכול לשרוד בלי עולם ה״עובדים״ כי הם הרי חיים מהכסף שלהם. (אוספים מהם כסף לכוילל, דורשים כסף מהשווער וכו׳ ) משא״כ ה״עובדים״ שרובם גם לומדים ומעריכים תורה יכולים לחיות יופי בלי ה״אבריכיים״ שחלקם יותר מבזבזים זמן מאשר להשקיע בתורה.
▾ דווח על תגובה זו  0 
יהודה | 25/01/202160
כל הקשקוש הזה בא מתוך התנשאות שטיפת מוח לכן העולם החרדי נראה כמו שהוא נראה חוליגנים שמגיע להם הכל מציתי אוטובוסים זורקי אבנים שורפי פחי אשפה מסכני חיים

אם לא הייתם דוחים ופוגעים ומתנשאים ובזים למי שהולך להשיג את מזונותיו בכבוד

לא היו צריכים לקום עשרות עשרות אירגונים שידאגו לגרום לעובדים הרגשת שייכות

רבי שמעון בר יוחאי הלל הזקן וכל שאר התנאים והאמורים עבדו ואתם אפילו לא הליכלוך שמתחת לציפוניים שלהם
▾ דווח על תגובה זו  0 
מישהו | 25/01/202159
רק בציבור הליטאי זה בושה לעבוד, בציבור החסידי זה מקובל מאוד, יש להם מרכזי השמה, לא מוציאים ילדים מהמוסדות וזה לא חיסרון בשידוכים. כדאי להפסיק את הגישה הזו, תמיד החרדים היו עובדים ולומדים. צריך להביא פרנסה הבייתה הרי זה מה שהתחייבנו עליו בכתובה לא?!
▾ דווח על תגובה זו  0 
אלי | 25/01/202158
שמעון היקר המוכשר והאהוב

קבע עיתים משמעותיים לתורה ולא תרגיש שום רגש שלילי ולא תכנס לדרוגים טיפשיים .

אם תשקיע באמת שעתים שלוש ביום בלימוד מעמיק תרגיש את הטעם הטוב של התורה ותתמלא וגם תהיה לך ההזדמנות להכיר את דעת תורתינו הקדושה על מגוון הנושאים שאתה דן בהם בטוריך , ושלא תבין אותי לא נכון אני מוקיר רבנן ורחים רבנן ואוהב אהבת נפש את כל אחי וגיסי ושכני האברכים , מעריץ אותם על מסירותם ואהבתם העצומה לתורתינו הקדושה , אבל אם תעמיק בתורה תראה שאין מקום למילים שכתבת (שבאו לפצות על איזה געגוע ענק שלך לימוד אז תפסיק להתגעגע בוא פשוט נשב ונלמד כל יום באהבה ובשמחה) ואינם משקפים את השו"ע בסימן קנ"ו ובכל דברי תורתינו הקדושה .
▾ דווח על תגובה זו  0 
חיים | 24/01/202157
דברי הבל ממש.

"שפוף ובוכה" בשפה טיפה יותר עדינה.

תרים ראש. לעבוד זה הדבר הנורמלי, השפוי, המתבקש מכל אדם. כך ברא הקב"ה את האדם וכל ניסיון לברוח מזה יתנפץ, וזה יהיה כואב. כבר עכשיו זה כואב.
▾ דווח על תגובה זו  0 
חנן. ב. | 24/01/202156
סבא שלי היה נוהג לומר: "כשאני הייתי ילד כולם עבדו. מי שלא עבד - מת מרעב. עבודה הייתה כורח של מבוגרים, ולאף אחד לא היו את המשאבים כדי להרשות לעצמו לשבת וללמוד". ואז הוא היה מהרהר לרגע, ואומר: "ומה אתה חושב? גם היום זה נסמך על משאבים של מישהו - המשאבים של מדינת ישראל".
▾ דווח על תגובה זו  0 
גםגם | 24/01/202155
העיקר יראת שמיים או העיקר מה הסביבה חושבת עלי שאני אברך משי?

כל הדורות עבדו ולמדו ולא ראו שום סתירה בעניין. לפני השואה בכל אירופה היו רק 600 בחורי ישיבות. תראו כמה נוער נושר יש, מסבירים להם כל הינקות שזה או שתהיה גדול הדור או שתהיה 'עמרץ' (עם-ארץ) ושהוא מגיע לגיל 14-16 והוא מבין שהוא לא יהיה גדול הדור כי קורא סיפורים ורואה שהוא אפילו לא 10% מהסיפורים אז הוא בוחר באפשרות השנייה.

במקום לחנך מלכתחילה על שמירת המצוות, אמונה, מידות ויראת שמיים ושכל אדם יש את התכלית שלו. כמאמר הגמרא שאלף נכנסים למקרא ואחד להוראה, אז וודאי שאם יש לו כשרונות אז צריך לטפח אותו ללימוד אבל אם הוא לא זכה- אז יש את הדרך שהייתה בכל הדורות- תהיה ירא שמיים, מדקדק קלה כבחמורה, קובע עיתים לתורה וכן גם עובד ובלי שום בושה. כמדומני שגם בדור המדבר...זה שזכה לקבל את התורה היו גם את יששכר וגם את זבולון.
▾ דווח על תגובה זו  0 
עידן | 24/01/202154
המטרה שלי היא לטייל בעולם, אכפת לך לעבוד קצת ולפרנס לי את הטיול כדי שאוכל להגשים את המימוש הנעלה שלי???
▾ דווח על תגובה זו  0 
רמבו | 24/01/202153
מוזכר בכתבה משהו רמבו. רק תסביר מה זה ואז נבין האם עדיין זה בושה מתוק וכו'
▾ דווח על תגובה זו  0 
 | 24/01/202152
בגלל אנשים כמוך, חתכתי על המגזר המכוער הזה.

לומר על אדם שיוצא לעבוד סוג ב מבחינתי זה יותר מקו אדום, ברור שמי שלומד תורה ומסתפק במועט הוא אדם מיוחד במינו זאת אומרת הוא מעל הא', אבל אדם שיוצא לעבוד הוא סוג א', רובו ככולו של האברכים כיום הם בטלנים מכך רגל ועד ראש.
▾ דווח על תגובה זו  0 
אבי | 24/01/202151
אתה פשוט חולה נפש !!!!
▾ דווח על תגובה זו  0 
צבי | 24/01/202150
בלה בלה בלה איזו אומלל. גש דחוף לפסיכולוג
▾ דווח על תגובה זו  0 
אחת | 23/01/202149
במסכת אבות כתוב "יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ, שיגיעת שניהם משכחת עוון" תסתכלו מה כותב הרב מברטנורא - מדובר בלימוד תורה עם מלאכה.

זה לא דיעבד אלא לכתחילה (אלא אם כן רבן גמליאל הוא לא מספיק גדול בעיניך לחוות דעה בעניין...)

תמיד היו גדולי הדור ועילויים, אבל אין שום דבר פסול בפרנסה בכבוד, אם אין קמח אין תורה.

פשוט נבלה בשוק ואל תצטרך לבריות ועוד כהנה וכהנה...

ההיסטוריה שלנו רצופה בזה, רק בארץ ישראל פתאום יש לנו מסורת חדשה שלימוד תורה מבוקר עד ערב זה הלכתחילה.

אבל זה עקום. חזז"ל לא ראו את זה ככה.

מה שהיה נכון להלל הזקן, בוודאי נכון לבעל משפחה ירא שמים בימינו אנו.
▾ דווח על תגובה זו  0 
עובד. ד'. גאה | 23/01/202148
כתיבה משובחת, מושחזת, פורטת על כל המיתרים הנכונים, הכל טוב ויפה.

אך יש כאם כמה עיוותים בסיסיים שקודמיי כבר ניסחו בטעם.

ראשית- ממתי הרצון של דור אחרי השואה להקים עולם תורה חדש ופורח הפך לגזירה עד אחרית כל הימים? מתי זה הפך מפיתרון קבוע למשהו זמני שהכופר בו כאילו כופר בתורה כולה?

שנית - עם כל הכבוד לברייטקופף וחבריו שהצליחו בעזרת כישרון וקסם להגיע לנקודות מפתח משמעותיות וכיום שולטים בעולם התקשורת החרדי, במה ייאמר ואיזו קולות יושמעו/ידוכאו עד חורמה, לא לכולם יש ''מזל'' מפוקפק שכזה, רוב הציבור העובד, הוא אנשים שנאלצו ללכת לעולם האקדמיה רח''ל להשקיע זמן ומאמץ אדיר תוך כדי הקמת משפחה וכו' על מנת להתפרנס, לא להתעשר, לא לטוס לדובאי, להתפרנס! לחיות ברווח בלי להזדקק לצדקה חס ושלום. לאותו רוב דומם אין את הפריבלגיה של מעמד העסקונה/יועצים פולטיים/אנשי תקשורת להתנהל בנהנתנות , בראוותנות, לעשות מה שרוצים, לבלות ולהינות מכל העולמות ועדיין להישאר בתוך ה''צ'ונט'' החרדי תוך שהם מצקצקים בזלזול על חבריהם ''הבזויים'' שהולכים לאדמיה ד' ירחם ונהיים ''חרדים חדשים'' כל זה כמובן ברכבי יוקר התוך אכילת הרינג ושתיית ויסקי יוקרתי לשובעה. לאנשים כאלה מאד נוח להכות על חטא ולהתוודות ולכתוב טורים סוחטי דמעות ורגשות אשם, וכי הם משלמים מחיר כלשהוא ביומיום? ילדיהם מתקבלים לאן שהם חפצים, הרבנים המקומיים רודפים אחריהם בחנופה על מנת לקבל הטבות והכרה , והם יכולים ללכת בלי כלום ולהרגיש הכל! אין לי בעיה אישית שברייקטופף וחבריו יבטאו השייכות (היחידה אגב) שלהם לחברה החרדית בכך שישפריצו ודויי סרק לכל עבר נוסח ''אם רק הייתי יכול הייתי יושב ולומד כל היום אבל מה לעשות ו...'' אבל שלא יתנו מוסר לאחרים. עם הסימן היכר היחיד שלהם לכך שהם חרדים מתבטא בהכאה מזויפת על עצמם בכיכר העיר,כי הרי חוצמזה אין בינם לבין מעמד ביניים בורגני פלצני חילוני שום הבדל.. שלא ירדפו את מי שלא כזה, הם יכולים להמשיך לאכול ולשתות לשובעה להסתובב במלונות יוקרה ברחבי העולם להתנייד ברכבי יוקרה ולהחנות אותם ברוב רושם על אדום לבן בגאולה תוך שהם מרוקנים את מיטב חנויות היוקרה, הכל בסדר. אבל תחסכו מאיתנו את הוידווים המוגזמים.
▾ דווח על תגובה זו  0 
אחד | 23/01/202147
אז נפתח עמותה ... בזה אפשר לעבוד . שנורר
▾ דווח על תגובה זו  0 
עובד. ד'. גאה | 23/01/202146
כתיבה משובחת, מושחזת, פורטת על כל המיתרים הנכונים, הכל טוב ויפה.

אך יש כאם כמה עיוותים בסיסיים שקודמיי כבר ניסחו בטעם.

ראשית- ממתי הרצון של דור אחרי השואה להקים עולם תורה חדש ופורח הפך לגזירה עד אחרית כל הימים? מתי זה הפך מפיתרון קבוע למשהו זמני שהכופר בו כאילו כופר בתורה כולה?

שנית - עם כל הכבוד לברייטקופף וחבריו שהצליחו בעזרת כישרון וקסם להגיע לנקודות מפתח משמעותיות וכיום שולטים בעולם התקשורת החרדי, במה ייאמר ואיזו קולות יושמעו/ידוכאו עד חורמה, לא לכולם יש ''מזל'' מפוקפק שכזה, רוב הציבור העובד, הוא אנשים שנאלצו ללכת לעולם האקדמיה רח''ל להשקיע זמן ומאמץ אדיר תוך כדי הקמת משפחה וכו' על מנת להתפרנס, לא להתעשר, לא לטוס לדובאי, להתפרנס! לחיות ברווח בלי להזדקק לצדקה חס ושלום. לאותו רוב דומם אין את הפריבלגיה של מעמד העסקונה/יועצים פולטיים/אנשי תקשורת להתנהל בנהנתנות , בראוותנות, לעשות מה שרוצים, לבלות ולהינות מכל העולמות ועדיין להישאר בתוך ה''צ'ונט'' החרדי תוך שהם מצקצקים בזלזול על חבריהם ''הבזויים'' שהולכים לאדמיה ד' ירחם ונהיים ''חרדים חדשים'' כל זה כמובן ברכבי יוקר התוך אכילת הרינג ושתיית ויסקי יוקרתי לשובעה. לאנשים כאלה מאד נוח להכות על חטא ולהתוודות ולכתוב טורים סוחטי דמעות ורגשות אשם, וכי הם משלמים מחיר כלשהוא ביומיום? ילדיהם מתקבלים לאן שהם חפצים, הרבנים המקומיים רודפים אחריהם בחנופה על מנת לקבל הטבות והכרה , והם יכולים ללכת בלי כלום ולהרגיש הכל! אין לי בעיה אישית שברייקטופף וחבריו יבטאו השייכות (היחידה אגב) שלהם לחברה החרדית בכך שישפריצו ודויי סרק לכל עבר נוסח ''אם רק הייתי יכול הייתי יושב ולומד כל היום אבל מה לעשות ו...'' אבל שלא יתנו מוסר לאחרים. עם הסימן היכר היחיד שלהם לכך שהם חרדים מתבטא בהכאה מזויפת על עצמם בכיכר העיר,כי הרי חוצמזה אין בינם לבין מעמד ביניים בורגני פלצני חילוני שום הבדל.. שלא ירדפו את מי שלא כזה, הם יכולים להמשיך לאכול ולשתות לשובעה להסתובב במלונות יוקרה ברחבי העולם להתנייד ברכבי יוקרה ולהחנות אותם ברוב רושם על אדום לבן בגאולה תוך שהם מרוקנים את מיטב חנויות היוקרה, הכל בסדר. אבל תחסכו מאיתנו את הוידווים המוגזמים.
▾ דווח על תגובה זו  0 
לב יהודי | 23/01/202145
תראו מה שכתב ר' ראובן מרגליות בהקדמה לספרו הידוע על סנבדרין "מרגליות הים"

ויותר מזה מה שכתב גדול הפוסקים מדורו של הגר"א מוילנא מרן הר' אברהם דנציג זצוק"ל בעמח"ס 'חיי אדם' וכו' כתב על עצמו בהקדמת ספרו 'חכמת אדם' ז"ל:

"והנה ידעתי כי יתלחשו עלי ויאמרו הגם שאול בנביאים הלא זה האיש ידענו בו שהיה מסוחרי ארץ פרנקפורט ולייפסיג יותר מט״ו שנים ותורתו אימת נעשית והתורה העידה לא מעבר לים הוא שאינה מצויה לא בתגרנין ולא בסחרנין, דע לך אחי כי נסיעתי למרחקים לא היה לקבץ עושר חלילה יעיד עלי אדון הכל רק לפרנס ב״ב וירושה היא בידי מאבותי הקדושים ה״ה אא״ז הרב הגדול המפורסם בדורו לצדיק תמים מוהר"ר שמואל בעהמח"ס 'נחמות ציון' חתן הגאון מוהר"ר יחיאל מיכל אב״ד דק״ק שאטלאנד פלך עיר דנציג... זה היה דרכו כל ימיו לא נהנה מהתורה והיו לו י׳ בנים וכלכל אותם בכבוד ביגיע כפו והיה דורש תמיד לרבים בדברי מוסר ובצע כסף לא לקח, גם אני הלכתי בעקבותיו ולא זזה הוראה מתוך ביתי זה יותר מעשרים שנה ולא נעשה דבר גדול בקהילתנו בלתי הסכמתי לא בכסף ולא במחיר, עד זה שנתיים שמטה ידי והייתי מוכרח לקבל עלי עול הוראה בקבלת פרס שהתירה התורה לת״ח בזקנותם וברוך אשר עשה לי הנפש הזה מעודי שלא לאהוב ממון.

כן אומר אני על עצמי הגם שנסעתי למרחקים והייתי סוחר אף חכמתי עמדה לי כי בנסיעתי לדרך דעתי עליה ובישיבתי בחנות דעתי עלי׳ ותיתי לי שאפילו בשעת מו״מ פעמים הרבה היה דעתי עליה בהרהור פירוש או קו׳ ובפרט בששה מ״ע שכתבתי בח״א כלל א׳. וקיימתי בעצמי אל תעזביה ותצרך...... ויעידו עלי הסוחרים שאפילו בעת נסיעתי בלייפסיג לא מנעתי ליקח עמי גמרא ומקרא ומשנה ואפי׳ בשעת יריד כמעט שלמדתי בכל יום דף וחצי גמרא חוץ משניות וחיי ראשי שאין אני כותב זאת להתגאות ולהתפאר כי מה אני ומה חיי ואם ריב״ז אמר אם למדת תורה הרבה אל תחזיק טובה לעצמך כי לכך נוצרת וכ״ש אם ילמוד מעט דמעט אשר כ״א מחוייב בזה וכי יש התפארות שמניח תפילין בכל יום כך החיוב ללמוד בכל יום כדכתיב ובלכתך בדרך ואני כותב זה רק לידע ולהודיע שטועים מאוד הסוחרים כשהם על הדרך ובפרט בשעת יריד אומרים כדרך הלצה 'כיון שנעשה 'מעס' פטור מן המצוות' חלילה לא זהו דרך התורה כמאמר ר׳ טרפון ואי אתה בן חורין להפטר ממנה וחיוב זה הוא בכל עת וזמן כדכתיב בשבתך בביתך ובלכתך בדרך ואולי ממני ילמדו בני יוצאי חלצי אם אפילו א׳ מאלף ויהיה לי לזכות קצת.
▾ דווח על תגובה זו  0 
אתה לא אמיתי | 23/01/202144
"הציבור שלנו הוא הציבור שמאפשר לכל אחד להגיע הכי גבוה שאפשר"

מעולם לא קראתי משפט מנותק כל כך מהמציאות....
▾ דווח על תגובה זו  0 
תמצית הטור | 23/01/202143
כל זה השתנה בשנים האחרונות. מצוקת הציבור החרדי העובד עלתה לראש סדר העדיפויות. המענה ניתן בשורה ארוכה של נושאים: מוסדות חינוך קמו, מסגרות לימודיות נוסדו ואפילו המפלגות הפוליטיות החרדיות נאלצו להיכנס לעובי הקורה.

בכל מערכות הבחירות האחרונות התקיימו חוגי בית ייעודיים לאותו ציבור ולמצע המפלגות החרדיות נכנסו לראשונה סוגיות שעוסקות במצוקות החרדים העובדים ואפילו הרשימות קלטו אנשים שבעבר היו נחשבים למוקצה מחמת מיאוס. מי שהפכו לשוליים בעל כורחם, חזרו למרכז הקונצנזוס החרדי.

אבל ישנה תחושה, סובייקטיבית כמובן, שהפעילות הזו הצליחה יותר מידי
▾ דווח על תגובה זו  0 
כל כך עצוב | 23/01/202142
כל כך עצוב לקרוא את הדברים...

הרי ישנם אנשים עובדים שעובדים את הקב"ה בכל ליבם וישנם "יושבי כוללים" כביכול שמנותקים בליבם מכל זיק של יראת שמים אולי המבט שלנו צריך לחלק בין יהודי שליבו בוער לה' גם אם הוא עובד לבין יהודי שליבו רחוק גם אם הוא חובש את הכובע "היוקרתי" כביכול של "אברך"...

הגיע הזמן לבקש אמת - באמת!!!
▾ דווח על תגובה זו  0 
 | 23/01/202141
יעטעע
▾ דווח על תגובה זו  0 
יפה תורה עם... | 23/01/202140
זה מפורש בפרקי אבות שיגיעת שניהם משכחת עוון ועדיף לעבוד ולחשוב על הלימוד מאשר ללמוד ולחשוב על הכסף ....
▾ דווח על תגובה זו  0 
עובד  | 23/01/202139
תנו לו דלי פופקורן דחוף

ושיהיה בשקט
▾ דווח על תגובה זו  0 
משה בן אברהם | 22/01/202138
טעות בהשקפה. 1) אפשר להיות הכולל לשתות קפה לפטפט לדבר בפלאפון ולהירדם, ואפשר תוך כדי עבודה לשמוע שיעורי דף יומי ומשניות ועוד. 2) רבי יוחנן הסנדלר, יוסף רועה צאן או מלך מצרים היה יוסף הצדיק. 3) היו צדיקים נסתרים שלמדו הרחק מעין רואים וכאשר היו מול הציבור פתחו תהילים והתבוננו בסוגיות שידעו בעל פה
▾ דווח על תגובה זו  0 
קמפיין... | 22/01/202137
תמצית המאמר:

"כל זה השתנה בשנים האחרונות. מצוקת הציבור החרדי העובד עלתה לראש סדר העדיפויות. המענה ניתן בשורה ארוכה של נושאים: מוסדות חינוך קמו, מסגרות לימודיות נוסדו ואפילו המפלגות הפוליטיות החרדיות נאלצו להיכנס לעובי הקורה.

בכל מערכות הבחירות האחרונות התקיימו חוגי בית ייעודיים לאותו ציבור ולמצע המפלגות החרדיות נכנסו לראשונה סוגיות שעוסקות במצוקות החרדים העובדים ואפילו הרשימות קלטו אנשים שבעבר היו נחשבים למוקצה מחמת מיאוס. מי שהפכו לשוליים בעל כורחם, חזרו למרכז הקונצנזוס החרדי.

אבל ישנה תחושה, סובייקטיבית כמובן, שהפעילות הזו הצליחה יותר מידי. מרוב מאבק על זכויות הפרט החרדי - אנחנו עלולים לאבד את הכלל."
▾ דווח על תגובה זו  0 
אוהבים אותך | 22/01/202136
הפרדוקס של שימען, אם היית כותב את מה שאתה באמת חושב כבר לא היית חרדי עובד...

זה בסדר תמשיך לבלבל במוח מה לא עושים בשביל פרנוסה, וכמו שאמר(בערך) אבי מ. בסדרה נייעס: "בדיוק כמו שגפני חייב לעשות מה שאמרו לו גם אנו יכולים לומר רק דברים שאישרו לנו"
▾ דווח על תגובה זו  0 
כפוף ובוכה  | 22/01/202135
כפוף ובוכה גירסת 2021
▾ דווח על תגובה זו  0 
אשרי הדור... | 22/01/202134
ישי
▾ דווח על תגובה זו  0 
יואל | 22/01/202133
לצערי כותב השורות חווה תהליך פסיכולגי של הרגשת נחיתות ממליץ מאד על טיפול ראוי

כדאי פעם אחת ולתמיד לומר שאין קשר בין עבודה ללימוד תורה במשך היסטוריה שילבו זאת יחד

היפך הוא הנכון לא היה קיים אדם שרק היה לומד בלי עבודה באופן כללי

לא היו הטבות ועזרה ממשלתית וכו
▾ דווח על תגובה זו  0 
 | 22/01/202132
אתה טועה בענק.

הסביבה העיקרית להתנתקות של חלק מהחרדים העובדים מהתורה והרוחניות היא דווקא העובדה שאין שום חינוך לאיך אמור להראות יהודי שאינו אברך.

הצגת האברכות כאופציה היחידה לחיי תורה ולמילוי הייעוד, במיוחד כשהיא מצטרפת לחינוך קלוקל של אפס בניה ומחשבה עצמאית, אלא היתלות מוחלטת באחרים שידעו ויחליטו עבורך בכל מה שנוגע לרוח, מותירה אלפי אנשים נבוכים ואבודים בלי כלים להתמודדות או בלי דרייב להשאר מחוברים, כי בכל מקרה הם לא הגיעו לאן שלכאורה היו חייבים להגיע.

ועוד משהו - אתה מציג את פתיחת מוסדות החינוך הנפרדים כהתקדמות. זאת התקדמות???? חברת אוהבי ה' ומקיימי מצוותיו צריכה להיות אחת, לתת מקום לכל אחד שחפץ לדבוק בה' ובתורתו, גם אם אינו מצליח או מיועד לשבת ורק ללמוד תורה. איך בדיוק יתבצע החיבור העמוק לתורה של אלה שעובדים לפרנסתם אם הם מתנתקים לגמרי מלומדי התורה? ואיך הם ישארו מחוברים אם ממשיכים לא לקבל אותם למוסדות הלימוד, לא לתת לילדים להתחבר לילדיהם ולא לכבד אותם? כי כן, מגיע להם כבוד. לכל חייל יש תפקיד. שום צבא לא יכול להישען רק על סיירת מטכל, זה פשוט לא עובד ולא נכון.
▾ דווח על תגובה זו  0 
יגיע כפיך | 22/01/202131
כי תאכל אשריך וטוב לך,

זה לא פרס נחמה אלא כל מילה מדוייקת בתכלית הדיוק.
▾ דווח על תגובה זו  0 
חרדי "עובד"... | 22/01/202130
שמעון ב. היקר

דבר אחד צריך להדגיש... שאם הציבור העובד היה שומר על האורח חיים שלו כחרדים הכל היה אחרת... אני עובד ואבא שלי עובד והשווער שלי עובד וגיסי עובדים וכולם שומרים על צביון חרדי... (כולם בעבודות מכובדות...בנק, ביטוח, שעונים, סיטונאות, סייבר, רפואה) לא אמרתי להראות חנון או להתלבש בצדיקות... אלא שבבית לא יהיה אינטרנט פתוח כמו שיש לרוב הציבור הזה יש ושהאשה תלך נורמאלי לא כמו שהם נראים.... המשפחה שלי כולם עובדים ונראים טוב... מכובד... וכולם מסודרים במוסדות הכי טובים ומתקבלים בקהילה בצורה מכבדת מאוד וזאת רק בגלל שאנו שומרים על אורח חיים חרדי מכובד ולא מתדרדרים לנראות אחרת....

תבדוק את השכנים שלך (שאני מכיר אותם טוב מאוד) ותראה שהם גם עובדים וגם מקובלים בחברה החרדית...

אני לא שולל קהילות עם השקפה מצומצמת וקטנונית שעל מי שלא בדיוק נראה כמוהם הוא... כי בדרך כלל בקהילות כאלה... השכונה נראת בהתאם... ואתה לא תלך לגור שם...
▾ דווח על תגובה זו  0 
לב יהודי | 24/01/2021 
באמת מעניין איזה פרוטקציות יש לך
▾ דווח על תגובה זו  0 
פרייר | 22/01/202129
תתביש לך שאתה דואג למשפחה.

באמת בושה!

תקרע תאישה שתעשה הכול ילדים בישולים כביסה ניקיונות.

תחזור בערב אחרי שהילדים ישנים ותצא מוקדם לפני שהם מתעוררים.
▾ דווח על תגובה זו  0 
אחד שעובד בשקט | 22/01/202128
יפה מאד חשוב ביותר. קצת ענווה. עיתון חשוב מאד עיצוב מיוחד
▾ דווח על תגובה זו  0 
חייל דוס | 22/01/202127
נכון שמעריצים את הרבנים

אבל אל תשכח כמה מעריצים את העסקנים והנגידים....

אולי ילדים לא אוספים תמונות של גפני או ויינרוט

אבל תמיד החרדים התגאו בהם !

בחברי הכנסת - בראשי ערים - באנשי עסקים

ואפי' סתם חברי עירייה פשוטים..

ואני לא מדבר על ילדים שמתלהבים מהוולו של החכ או הב.מ.ו של העשיר

אלא מהכבוד שמקבל כל אחד כזה בבית הכנסת

ובמזרח בכל אירוע

חרדי שיצא לעבוד אכן ירד בדרגה

אבל אם הוא יעבוד קשה ויצליח בחיים הוא יעלה לדרגת נגיד שזה גבוהה יותר מאברך...
▾ דווח על תגובה זו  0 
תלמדו מחב"ד | 22/01/202126
תכוונו לשם שמיים ולא למעמד החברתי, ממילא הכל יהיה לכם נעים וטוב
▾ דווח על תגובה זו  0 
איש יהודי | 22/01/202125
מ שקורה כאן זה עיוות השקפתי שנוצר בעשורים האחרונים על ידי הישיבות הליטאיות. כבר כתוב בגמרא שהרבה עשו כרשב"י וחבריו דהיינו רק ללמוד כל היום, ולא עלתה בידם. עניין זה אף נפסק בהלכה ומובא במשנה ברורה הליטאי שאדם לא אמור רק לשבת וללמוד כל היום, אלא לעבוד לפרנסתו ולקבוע עתים לתורה. ישנה הסתייגות כלפי יחידים שמרגישים שחשקה נפשם בתורה ותורת אומנותם שלהם מותר להתפרנס על חשבון הציבור, ולעסוק כל היום בתורה, אבל זה בפירוש לא הנהגה לכלל הציבור עיי"ש.

חבל שסתם מעוותים את השקפת היהדות המקורית, ואז אנשים מסתובבים עם רגשות אשם על לא עוול בכפם.
▾ דווח על תגובה זו  0 
שני | 22/01/202124
נו נו
▾ דווח על תגובה זו  0 
מה? | 22/01/202123
דם כחול? מעמדות ? שכחנו מאיין באנו ולאן.. מה זה לומדים בשביל מעמדות? כן ,זה ידוע ,טבע האדם, אבל שהוגה דעות מכובד כותב כך?! לאן הדרדרנו??

נראה כמו פלייר בחירות של יהדות התורה.

וד"ל.
▾ דווח על תגובה זו  0 
מוישי | 21/01/202122
מוזר שבכל העלון הזה, אין ספרדי אחד לקישוט לכל הפחות
▾ דווח על תגובה זו  0 
יהודי | 22/01/2021 
אין לו דם כחול...
▾ דווח על תגובה זו  0 
א | 22/01/2021 
אבי מימרן
▾ דווח על תגובה זו  0 
א | 21/01/202121
100%
▾ דווח על תגובה זו  0 
ישראל | 21/01/202120
מכעיס אותי העיוות,

לקחת את חיים וולדר ו"להלביש" לו (במסווה של אומנות) חולצה תכלת זה עוול!!!

אולי זה אומר משהו? תענו אתם!
▾ דווח על תגובה זו  0 
אני | 21/01/202119
המה יגידו זה הדיבר הראשון אצל אוכלוסיה מסוימת,

וחבל מאד שכך , כי אנשים מקריבים את מיטב שנותיהם ומצב רוחם ונשמתם על זה.

כשאנשים יתחילו לעשות מה שמרגיש להם טוב, ולא לשכנים, יהיה עולם מתוקן יותר.

כל אחד יש לו תפקיד בעולם ולא כולם בהכרח צריכים לשבת עד 120 בכולל, אם הם לא מסוגלים לכך.

ליבי על אלה שכל החיים בכולל בגלל השכנה.

הלחץ החברתי לא יכול לעבוד רק בנושא של שידוכים- שמפיל אנשים לחובות וסיפוריים הזויים,

ומצד שני בקטע של להשאר בכולל אוי ואבוי אם אחד בן ארבעים יעשה עוד משהו כדי לפרנס,

ובאיזשהו שלב כל ליטאי רוצה פראק כי הוא חייב להרגיש שווה משהו,

שלא לדבר על בתים שכל הפרנסה על האישה והאיש מחמם את הכסא בכולל.

למען הסר ספק, אין הדברים מכוונים למי שרוצים ומסוגלים לשבת וללמוד ולשאוב סיפוק מעצם הלימוד.

אבל אנשים שנשארים שם רק בגלל לחץ חברתי, ראוי שיעשו חישוב מסלול מחדש, לטובתם ולטובת הסובבים. שבת שלום.
▾ דווח על תגובה זו  0 
יעקב | 21/01/202118
דווקא אני חושב שהחינוך הנכון צריך להיות גם גשמית וגם רוחנית. ולא רק תיירה תיירה תיירה... כי אולי בסוף יגיע גאווה גאווה גאווה...מעניין שנראה מהכותב שהכיוון לעזור מגיעה ממפלגות חרדיות. דווקא נשמע שאולי שס היא אכן נכנסה לשם אך לא ג.
▾ דווח על תגובה זו  0 
רבקי | 21/01/202117
כמה מחברותיי לא יולדת ומונעות הריון.... עשו אותי עבד גם בחוץ . וגם בבית..... וגם לא יכולה לרץקנות דברים מינימליים.
▾ דווח על תגובה זו  0 
אני | 21/01/2021 
שבי עם בעלך ותעשו חושבים,

הוא התחייב בכתובה ולא את.

כל עוד שלא מדברים לא יודעים מה הצד השני חושב,

בהצלחה.
▾ דווח על תגובה זו  0 
איש אמת | 21/01/202116
מַרְגְּלָא בְּפוּמַּיְיהוּ דְּרַבָּנַן דְּיַבְנֶה: ״אֲנִי בְּרִיָּה, וַחֲבֵרִי בְּרִיָּה. אֲנִי מְלַאכְתִּי בָּעִיר וְהוּא מְלַאכְתּוֹ בַּשָּׂדֶה. אֲנִי מַשְׁכִּים לִמְלַאכְתִּי, וְהוּא מַשְׁכִּים לִמְלַאכְתּוֹ. כְּשֵׁם שֶׁהוּא אֵינוֹ מִתְגַּדֵּר בִּמְלַאכְתִּי, כָּךְ אֲנִי אֵינִי מִתְגַּדֵּר בִּמְלַאכְתּוֹ. וְשֶׁמָּא תֹּאמַר: אֲנִי מַרְבֶּה, וְהוּא מַמְעִיט — שָׁנִינוּ: אֶחָד הַמַּרְבֶּה וְאֶחָד הַמַּמְעִיט וּבִלְבַד שֶׁיְּכַוֵּין לִבּוֹ לַשָּׁמַיִם״ (ברכות יז ע"א)
▾ דווח על תגובה זו  0 
נלי  | 21/01/202115
וואו אני ככ לא מסכימה!!! אני שמסרתי את הנפש להיות אשת אברך במשך למעלה משמונה שנים, שהייתי יוצאת לעבודה בסדר יום מפרך בשעה חמש וחצי בבוקר! כל יום !! קיץ חורף סתיו אביב בתחילת הריון ובסופו כשהייתי כמה שעות לפני לידה, עם תינוק קטן ועוד אחד ועוד, ועוד ברוך ה.... תוך כדי שהמשפחה ב״ה גדלה וגדלה כי הרי גם משפחה גדולה היא שליחות והשקפה חרדית וכו וכו

ובסוף כשכלו כל הקיצין ולא היה כבר ממה! לחם וחלב! אך אחד לא מדבר על משהו אחר ! בעלי הוצרך לצאת לפרנס גם, בגלל זה אנחנו צריכים להרגיש פחות שווים?? כבר ככה זה קשה! כבר ככה צער גדול אבל מה לעשות?? האם לכולם הורים עשירים שמממנים אותם?? או השכלה רבת תארים שבסוף החודש מתבטאים בתלוש?? אז לא! לא לכולם! יש הרבה שהוריהם מתקיימים בקושי, והם נישאו ונזרקו לים החיים לשחיה חופשית, בלי שום עזרה כלכלית ותמיכה ובלי לימודים ותארים שווים (שכידוע עולים הון רב!) והם מנסים בסיעתא דישמיא להתקיים להאכיל משפחה ברוכה ולא לחיות בעניות מופלגת חלילה

האם אנחנו צריכים לקדש עוני? מחסור? דלות ואביונות? עוני זה קללה! בגלל שהורים בוחרים לדאוג לילדיהם הם אמורים להרגיש שפופים ונמוכי קומה עגומים ומדוכאים ושווים פחות?? בושה לחשוב ככה! אולי הורה שבוחר באגו ובמעמד מדומה ובבטלנות העיקר ״לצאת טוב״ ו״ליישר קו״ על חשבון חוסנם הנפשי והפיזי של אשתו וילדיו אולי הוא הוא זה שצריך להרגיש רע? נמוך קומה ושפל רוח???
▾ דווח על תגובה זו  0 
מאיר | 21/01/202114
למה מי שאמור לדאוג לפרנסתו צריך ללכת בגו שפוף??

מה המקור לכך מהתורה שמשום מה לא הזכרת אותה בכלל בדבריך הארוכים וחסרי התוכן..

לא מצליח להבין למי אתה מתחנף כרגע..

תתבייש!

אף אחד שיוצא לעבוד לא עושה את זה מרצונו החופשי כמובן אם הוא באמת רציני בלימוד..

לא צריך אותך שתחנך את אלפי האנשים המסורים שעובדים קשה לפרנסתם אנשי ביתם ולא שוכחים להסתכל אף פעם אחורה מנין הם באו..

ראוי שתתנצל
▾ דווח על תגובה זו  0 
פנחס | 23/01/2021 
בבא בתרא קמא. ״דתניא מצוה לזון את הבנות וק״ו לבנים דעסקי בתורה״.
▾ דווח על תגובה זו  0 
דני | 21/01/202113
לשבת וללמוד כל היום כציבור זה המצאה של הדור שלנו מעולם לא היה כזה דבר בעם ישראל זה פשוט תוצאה של הוראת שעה של החזון איש לשקם את עולם התורה אחרי השואה עיוור מי שלא רואה את התוצאות ההרסניות של טעות זו אלפי אברכים מסכנים גם אין להם פרנסה וגם מרגישים שהם מבזבזים את הזמן בכולל. לא סתם חזל אומרים באין ספור מקומות יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ. תורה שיש עימה מלאכה סופה להתקיים וכו'. לא צריך להיות גאון להבין את רצון התורה מבני אדם ואל תצטטו לי איזה ראש ישיבה חשוב שאומר אחרת.
▾ דווח על תגובה זו  0 
מאיר | 21/01/2021 
שגם שימען חושב ככה..

אבל כרגע נוח לו לכתוב אחרת אז כותבים אחרת
▾ דווח על תגובה זו  0 
מדוייק | 22/01/2021 
אהבתי
▾ דווח על תגובה זו  0 
מנחם | 21/01/202112
אני לא מבין את המשפט אנשים שיוצאים מהעולם הזה (בני תורה) צריכים להרגיש פחות שווים

מה עם "אני בריה וחברי בריה וכו"

ממתי יהודי עובד הוא פחות שווה? אני רוצה לראות גדויל אחד שאמר את זה!!

אין כזה דבר כולנו שווים!! והמלאכה שלנו היא לא להמעיט בערך העובדים אלא לייקר את הלומדים
▾ דווח על תגובה זו  0 
יהודי. | 21/01/202111
ללמוד מאנשי חו"ל....
▾ דווח על תגובה זו  0 
לב יהודי | 23/01/2021 
חלומות נעימים
▾ דווח על תגובה זו  0 
 | 21/01/202110
הכותב סותר את עצמו בכתבה.... מצד אחד הוא אומר שכל אחד יכול להגיע לפסגה מצד שני הוא אומר שילדי העובדים נתקלים בקשיים להתקבל למוסדות וכו... הוי אומר שהם כבר לא יכולים להגיע לפסגה. כי לצערנו, בחברה של היום, לא מספיק שאתה יושב ולומד, צריך ללמוד במקום הנכון כי אם לא אתה לא נחשב לשום דבר...
▾ דווח על תגובה זו  0 
מוישה | 21/01/20219
על התורה ועל העבודה. מאן דתני ליבה לא משתבש. גמרא מפורשת במסכת בבא קמא ס.
▾ דווח על תגובה זו  0 
דודו | 21/01/20218
שמעון אתה הולך עם גו שפוף? מרגיש פחות שווה!?

אוי מתוק שלי. תשאיר את הגו שפוף. ואל תשכח להתנצל על זה שיצאת לעבוד.

כנראה שמי שגדל בעולם הליטאי אינו יכול להשתחרר לנצח מתסמונת האישה המוכה.
▾ דווח על תגובה זו  0 
 | 21/01/20217
תוכן מדויק.כתיבה משובחת.יכולת מופלאה לתמרן בתוך גבעות הרגשות וגאיות המציאיות החברתיות התורתיות והמעמדיות.יישר כח.
▾ דווח על תגובה זו  0 
יצחק | 21/01/20216
מה יגידו זה אם כל חטאת חבל שאתה עדיין שם
▾ דווח על תגובה זו  0 
אריק | 21/01/20215
הרצון של להרוויח את ציבור העובדים גרמה לכם לחשוב שהגזמתם בלרצות את ציבור העובדים.

לגופו של עניין, ציבור העובדים מתחלק לשתי חלקים. ציבור שיצאו לעבוד בלית ברירה והם באמת סוג ב ושייכים לציבור החרדי הליטאי, ויש את ציבור העובדים מלכתחילה, הם סוג א אבל לא שייכים לשום דבר שקשור ליהדות התורה, ואותם אין צורך לרצות, הם צריכים להשתייך לציבור הרחב ולמצא דברים משותפים בין כלל האוכלוסייה ולפי זה לבחור את מקומם הפוליטי.
▾ דווח על תגובה זו  0 
 | 21/01/20214
מצחיק. יש לי תחושה שלא החזרת את הטופס ריק בגלל הבושה...
▾ דווח על תגובה זו  0 
לב יהודי | 23/01/2021 
ששששששששש אל תגיד בקול
▾ דווח על תגובה זו  0 
יוסי | 21/01/20213
חז"ל לא אמרו: אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוין ליבו לשמים? האם אין העיקר קרבת אלוקים? האם מדרגת האדם נקבעת לפי כמה שעות תורה הוא לומד? מתי המצאת דת חדשה למען השם!!??
▾ דווח על תגובה זו  0 
פשששש | 21/01/20212
דברי פי חכם חן ! אשריך רבי שמעון
▾ דווח על תגובה זו  0 
יניב | 21/01/20211
הרב גרינבוים מלך!
▾ דווח על תגובה זו  0 
רוצה שהתגובות שלך יעלו אוטומטית? הירשם כעת ל"כיכר השבת"