חרדיות איננה יהדות! // משה גלסנר

במקרים רבים, לחרדי העמל לפרנסתו, יש תחושת חוסר חיבור ושייכות. כמדי שבוע, מפורסם ב'כיכר השבת', חוברת מיוחדת עם טור נבחר מביהמ"ד 'חלקי בעמלי', והשבוע; משה גלסנר מהו חרדי, מהי חרדיות, ומה נפקא מינה יש בסממנים חיצוניים (טור)

 (צילום מסך: ערוץ הכנסת)
(צילום מסך: ערוץ הכנסת)

צפו בתמונות נוספות:

תגובות
שימ/י לב! תגובתך תאושר אוטומטית ולא תעבור סינון של העורך. אנא קרא/י את התגובה שוב לפני השליחה! במידה ותגובה זו תימחק בגלל ביטויים לא הולמים והכפשות, תחסמ/י אוטומטית ע"י המערכת ולא תוכל/י יותר להגיב במנגנון זה.
יונתן | 16/03/202122
מסכים עם כל מילה.. הדרה חדה ומדויקת.. רק לא הבנתי למה זה קשור להצבעה בבחירות... לא רואה איך ההצבעה קשורה לעתיד של הילדים ולמה היא קובעת איפה אני..
▾ דווח על תגובה זו  0 
רואה חשבון | 14/03/202121
צורת התנהלות הקהילות של החרדים היא לא חדשה. יכול להיות שלפני המאה ה-18 לא קראו לזה "חרדים", אבל מדובר בדיוק באותם דפוסים, כולל ההקפדה על לבוש יהודי. מי שכותב שההתנהלות החלה במאה ה-18 טועה ומטעה.
▾ דווח על תגובה זו  0 
ליהודי הפשוט | 14/03/202120
אחר שהמפלגות החרדיות משתמשות בכותבי הדעת תורה החדשים הלא הם כוכבי תקשורת וזמרי חתונות וכיו"ב לשכנע אותנו להצביע להם - מי אנו שנהרהר?

אבל כנראה יש מהפך, כמו שאצל החילונים חותמים כל מיני פרופסורים למען מישהו מסויים, כך אצלנו החלו לשים את הרבנים בצד (זה נהיה איזה מוצג מוזאוני ה'קול קורא') ובחזית מוצבים מעצבי הדעת תורה, כאמור, אנשי התקשורת, כוכבי זמר, מוכרי ספרי קודש וקריאה, ומוכרים בדוכני מפעל הפיס, שישכנעו אותנו להצביע למקלב וגפני.
▾ דווח על תגובה זו  0 
יהודי פשוט | 14/03/202119
קראתי את כל התגובות כולל ההערות עליהם החל מהקנאי שמתנגד לבחירות עד למזרחיסט שמתנגד לחרדיות.

לדעתי כמו שכולם שמים לב ששנציגי הציבור החרדי מאד מפוחדים בסבב זה בגלל מרמור פנימי שנגרם מהתנהולתם בתקופת הקורונה.(שימו לב שכל היומונים החרדים כל הזמן על זה מתנצלים) וזו אמת ברורה. ולעומת זו ברור לי שלמרות שאני לא בא לי להצביע בכל זאת אלך להצביע בגלל שעל זה התחנכתי לשמוע לרבנים בכל מה שהם אומרים גם ובעיקר מה שלא בא לי.

ועכשיו אני רוצה לשים משהו עם דגש גדול ומשום מה כל הכותבים ברח להם הנושא הזה, והוא: אנחנו באנו לעולם לעבוד את ה' ולא להנות מהעולם אלא רק מדברים שמקרבים אותנו לעבודת ה' ומי שלא חושב כך מוזמן אחר כבוד לחזור לגן ילדים ושם יסבירו לו את זה לפי הרמה שלו. (דרך אגב זה לא כתוב רק בספרי מוסר וחסידות אלא זה שו"ע בסימן קל"א)

אם זה הנתון הברור אז מה יש לנו להלין על חברי הכנסת שלנו אם הרבנים שלנו מבחינתם בתחומים שהם חושבים שזה עבודת ה' ושם צריך להתמקד החברי כנסת פועלים ועושים את רצונם, אז אני הקטן למרות שאינני מקבל את עזרתם בתחומים שלי אוריד את אפי ואסתום את פי ולא אעז לצייץ אחרי גדולי ישראל.

לכן גם אם אתה חרדי עובד שמשום מה וברור לי שזה רק בגלל שאתה עובד ודי לחכימא ברמיזא... כי רוב אחי הנשואים עובדים וכולם נמצאים במוסדות חינוך מעולים.

בכל זאת תחשוב שעיקר תכליתנו לעבוד את ה', וגם אני בטוח שאתה רוצה שילדיך יעבדו את ה', וברור שהנציגים שלנו פועלים בתחום הזה ומונעים הרבה דברים שהם נגד רצון ה', מה שאף אחד לא יעשה בשבילנו,

אז בא נוריד את האגואיזם שלנו ונשמח שיש אחרים שעושים לנו את העבודה ונבחר בתורה ומשה עבדו ונצביע לרשימות שגדולי ישראל מאמינים בהם.

סליחה אם פגעתי במאן דהוא
▾ דווח על תגובה זו  0 
נעשית סם... | 12/03/202118
אוי איזו ירידה.

במקום לעסוק בערכים, במחשבה, בקדושה, מתרצים למה לסייע ביד חנפים, רמאים וביריוני דירושלם.
▾ דווח על תגובה זו  0 
משה | 12/03/202117
כמה שטויות אפשר לדחוס לתוך מאמר אחד !!!!!

זה שהוא כותב את רצונותיו כעובדות מוגמרות, לא הופך אותם לנכונות.

ובקיצור, צדקו המגיבים שהבינו שהוא מחפש דרך להצדיק את אורח חייו האישי.
▾ דווח על תגובה זו  0 
מאוכזב ג' | 12/03/202116
רק חזקתם אצלי את ההבנה שהפעם לא נתקעים להצביע דווקא למי שנראה חרדי, אלא לנציגים שבאמת נלחמים, ולא רק בדיבורים, על הקדוש והיקר לנו.

אצלנו הפעם ט'
▾ דווח על תגובה זו  0 
ש. | 12/03/2021 
זה לא הפעם תצביע... אתה מזרוחניק מתחזה שתמיד הצביע להם.

אם היו כ''כ הרבה ש'רק הפעם' כמו בתגובות, היינו רואים את זה בסקרים...

הכוח של ט' לא משקף מעבר לכוח של סמוטריץ' יחד עם עוצמה!

'מדבר שקר תרחק' זה לא מצע של פוליטיקאי חרדי...

והכישלון הכי עצוב של הסרוגים שמתוך ציבור דתי שיותר גדול בהרבה מהחרדי רק כ-20% מצביעים לט' שיש להם ערכים דתיים, כל השאר 80% נשרו...

ביבי ובנט קדמו לתורה :(
▾ דווח על תגובה זו  0 
א  | 12/03/2021 
הדיוט שלא יודע לענות ענייני,, לך פאיניק או חבדניק.. ותצביע לפי הכריזות שלך, כאילו סמוטריץ יפתור לך את הבעיות, תמים וטיפשון. יש רבנים בישראל.
▾ דווח על תגובה זו  0 
אתה חרדי? | 12/03/2021 
"ועשית ככל אשר יורוך"
▾ דווח על תגובה זו  0 
מישו | 12/03/202115
בחייאת אנחנו לא צריכים הסברים זה דברים פשוטים ברורים וידועים, בינינו, כל מה שאתה כותב את זה זה רק בשביל להצדיק את עצמך על הדברים שבהם אתה לא מתנהג כ"חרדי" אלא רק כ"יהודי" שתרגיש עם עצמך טוב. תחשוב על זה.
▾ דווח על תגובה זו  0 
א  | 12/03/2021 
זה דברים חכמים מאוד.. להגיד את הדברים הפשוטים.
▾ דווח על תגובה זו  0 
יאיר | 12/03/2021 
טוב מאוד!
▾ דווח על תגובה זו  0 
יעקב | 12/03/202114
אני ראית את משה גלסנר בחתונה של אח שלו בתוך רמה ב של בית שמש עם מאות אנשים במקום סגור (אוהל) לפני כחודשיים בזמן שהיה אסור, שקודם יטפל בעצמו ואחרי זה יטיף מוסר לאחרים, תתביש משה תתביש אני כחרדי ליטאי מתבייש להיות חרדי אם יש כאלו חרדים
▾ דווח על תגובה זו  0 
א  | 12/03/2021 
עוד סרוט מקרונה.. אתה גם מחמיר בעוד מצוות?
▾ דווח על תגובה זו  0 
חרדיות פירושה: | 11/03/202113
חרדיות פירושה:

בורות, צרות מוחין, אפליות וגזענות, זלזול במוסר ובדרך ארץ, חיים על חשבון הזולת, ניתוק מהעולם ואפס השפעה כעליו, הפיכת היהדות לנזירות נוצרית מסוגרת, הנאה מתפנוקי העולם המודרני תוך הטחת קללות וגידופים על החילוניות שהביאה לשגשוג של העולם המערבי, הנאה מהישגי הציונות תוך הטחת קללות וגידופים על הציונות, הברחת 90% מעם ישראל מהתורה ומהיהדות, חילול ה' בלי סוף, אפס יכולת לקבל ביקורת, בריחה משדה הקרב ואחר כך התרברבות באחוז הפצעים וההרוגים הקטן יחסית...

אין צורך להמשיך, גם ככה בעיניכם זו אנטישמיות והכותב ללא ספק הנו נאצי.

אגב, מסכים איתך לחלוטין, חרדיות ודאי שאינה יהדות, היא גרסה מאוד מעוותת שלה...
▾ דווח על תגובה זו  0 
אנטישמי נוכל! | 13/03/2021 
אנטישמי נוכל שכמוך! גועל נפש!
▾ דווח על תגובה זו  0 
א  | 12/03/2021 
מה הבדל בין חילוני לגוי? לחילוני אין תשובה.. מה הבדל בין חרדי לשעבר, לחילוני מלידה? כשהוא נפגש עם חרדי, האם הוא מתחיל לקלל כמוך.. או אומר, אם כל החרדים היו כמוך...
▾ דווח על תגובה זו  0 
ביתרי | 11/03/202112
כל כך הרבה קשקשת בכתבה אחת, מי שמשתכנע מהכתבה זה רק אחד מהעדר שהולך כסומא אחרי פיטום המוח עם "ככל אשר יורוך", כל השאר יעשו איש כרצונו .
▾ דווח על תגובה זו  0 
א  | 12/03/2021 
אתה פאיניק או חבדניק? או טיפש ושחצן, דף גמרא אתה יודע לומר בעל פה?
▾ דווח על תגובה זו  0 
דרךארץ | 14/03/2021 
דרך ארץ קדמה לתורה, תלמיד חכם שאין בו דעת נבלה טובה ממנו.

תלמיד חכם כראה שאתה לא, נבלה סרוחה בוודאי שכן.
▾ דווח על תגובה זו  0 
תמי | 11/03/202111
דרך ארץ קדמה לתורה !!!!!

ואהבת לרעך כמוך - הרי את הילדים שלהם הם זורקים אז קל וחומר יהודי אחר
▾ דווח על תגובה זו  0 
א  | 12/03/2021 
מה הקשקוש.. מי זרק?
▾ דווח על תגובה זו  0 
חני | 11/03/202110
חרדי זה אוהב את ה ואוהב את הבריות שזה כלל שהחרדים שחושבים שהם הכי חרדים לא מקיימים כלל ...אהבת הבריות כפשוטו הרי מי שלא כמוהם בדיוק נהפכים לשנואים ומוקיעים אותם מהחברה ... רק ה בוחן כליות ולב ומי שכל היום לומד תורה זה לא אומר עליו כלל שיש לו מידות טובות
▾ דווח על תגובה זו  0 
א  | 12/03/2021 
את אוהבת גדולה גדולה, לפי איך שאת משמיצה קהל קדוש
▾ דווח על תגובה זו  0 
יענקי | 11/03/20219
זו אינה תחושה בלבד אנו החרדים העובדים לא משוייכים כל ימות השנה פרט לתרומות ולערבי בחירות.

מוטב שתשכחו מאיתנו גם עתה.
▾ דווח על תגובה זו  0 
א  | 12/03/2021 
רוב הציבור החרדי עובד, מי מציק לך? תהיה יר"ש יקבלו אותך בכל מקום.
▾ דווח על תגובה זו  0 
משה | 11/03/20218
החרדות הרסה את היהדות. אלפי שנים היהדות היתה תשלובת של חיים גשמיים וחיי תורה.היהודי היה גם בעל מלאכה וגם לומד תורה .וראו איזה פלא כימעט כל היהודים שמרו תורה ומיצוות.ואז החרדות הגיעה ולקחה את היהדות לקצוניות ומאז רוב העם התרחק ממנה. רואים זאת אצל הספרדים שכולם ללא יוצא מהכלל היו יהודים שומרי מיצוות וגם בעלי בתים. וכאשר הגיעו לישראל הפכו חלק מהם לחרדים בטלנים והשאר התפקרו. הדרך החרדית היא אסון ליהדות.
▾ דווח על תגובה זו  0 
א  | 12/03/2021 
אתה ממש שיכור.. מי הרביץ לך? לך לפסיכולג.. לדבר נגד כל הרבנים.. לכל אחד יש בחירה וכל מי שכפר הוא ישלם בשמים את המחיר... אין תירוצים.. וגם לך לא יהיה תירוצים על דברים שדברת, זה נראה שמעולם לא פתחת ספר חסידות או מוסר.
▾ דווח על תגובה זו  0 
ש. | 11/03/2021 
קראת את הספר מהעמוד האחרון לראשון... החרדיות נוצרה כתגובה להשכלה ועצרה את ההתבוללות, הציונות היא זו שצמחה מתוך עולם הישיבות (הרבה מוולוז'ין) לולא החרדיות ועולם הישיבות לא הייתה יהדות אירופה ובהמשך בכלל לא, מה שכן מגיע קרדיט למשכילים שלוליהם לא הייתה שואה ולא היינו זוכים לאמפתיה מהאו'''ם בדרך להקמת מדינה...(על החלקים הכן טובים שבה)
▾ דווח על תגובה זו  0 
# | 12/03/2021 
גם אויל כי יחריש חכם יחשב

לידיעתך כל המשכילים והחילונים שרק בגללם לטענתך הגיע שואה, היו בהתחלה חרדים ....
▾ דווח על תגובה זו  0 
ש. | 12/03/2021 
הבנת הנקרא.

לא היו אז חרדים, היו יהודים שומרי תורה ומצוות.

החרדיות היא התבדלות והדגשת ערכי התורה שנועדה למנוע הישנות המקרה של ההשכלה.

אם המסקנה שלך שכיון שהמשכילים היו בתחילתם שומרי תורה ומצוות אז צריך להפסיק לשמור... זה כמו לומר שהדרך הבטוחה למנוע תמותה מקורונה זה להתאבד בתלייה...

אגב זה לא אני שאומר שהשואה הגיעה בגלל ההשכלה ולא רק המכתב מאליהו וזה לא רק עונש שמימי אלא צורה טבעית של ההשתלבות היהודית בתפקידים הבכירים ביותר בשלטון ובכלכלה בגרמניה שפרחה עם ההתבוללות (דומה לכמות הבלתי נתפסת של רפורמים מתבוללים אנטישמים שנמצאים בעמדות מפתח בשלטון ביידן, אם זה יוביל למרמור אצל הרפובליקנים שבעקבות כך מאבדים את מדינתם שנחרבת לטובת הגירה לא מבוקרת ואיבוד משרות, ירידה בביטחון עם כניסת מוסלמים קיצוניים והפקרות בהסכמי הגרעין, אני לא אתפלא אם זה יוביל לרצח אפילו יהודים חרדיים, הגוי לא מבדיל...) שהיותה הכר הפורה למצע האנטישמי של היטלר ולהזדהות והמרמור אצל העם הגרמני שקנה את ההסתה. כל ישראל ערבים, הם מפשלים ואנחנו משלמים.
▾ דווח על תגובה זו  0 
הוא לא ירד... | 11/03/20217
מבין
▾ דווח על תגובה זו  0 
פרסום של... | 11/03/20216
אז חלקי בעמלי הוא עלון פרסום עלוב של דגל התורה???

זה מה שגרינבוים הצליח לעשות?
▾ דווח על תגובה זו  0 
א  | 12/03/2021 
אתה שיכור? איך הגעת מהכתבה לדגל? ולא לשס או אגודה..
▾ דווח על תגובה זו  0 
ג'פרי  | 11/03/20215
איך אמר הרב אורי זהר אני לא חרדי אני חילוני שומר מצוות
▾ דווח על תגובה זו  0 
חנן. ב. | 11/03/20214
זו הבנה מרשימה מאוד מצד עיתונאי חרדי. הנה כמה דברים נוספים קטנים שפספסת:

יהדות היא דת, וכמו כל דת אחרת היא השתנתה מאוד במשך השנים. היהדות ממשיכה ומשתנה כל הזמן: לפי תרבות מקומית, לפי אנשים ספציפיים, לפי בעיות היסטוריות, ואפילו... לפי פוליטיקה.

מה שאתה מכנה "חרדיות", זה שם לקבוצה סוציולוגית ספציפית. האידיאולוגיה שעומדת מאחוריה היא הישארות כקבוצה מובחנת (התבדלות). מלבד זה, אין לה שום אידיאולוגיה אחרת. לא ציונות ולא אנטי ציונות; לא שמאל ולא ימין; לא כלכלה, לא פתיחות לעולם, לא פציפיזם, ולא שום דבר אחר. כל הדברים הנ"ל נתונים למשא ומתן, ובהקשר ההיסטורי הנכון, הם יקרו בקלות ללא הנד עפעף.

אין הנהגה אמיתית ל"חרדיות", משום שאין צורך בהנהגה - כי הרי אין אידיאולוגיה ספציפית שיש להנהיג לפיה. לתוך הוואקום המנהיגותי נכנסים אינשי דלא מעליא, ומשתמשים בתמימות מצביעיהם כדי לצבור כוח, השפעה, כבוד, וגם קצת כסף לא יזיק.

בהצלחה לכולנו בבחירות
▾ דווח על תגובה זו  0 
אבא  | 12/03/2021 
מי שרואה בדת.. היהודית עוד דת כמו דתות אחרות... לא דרכה רגלו במפתנה של היהדות, לך לערכים.
▾ דווח על תגובה זו  0 
ש. | 11/03/2021 
אדרבה ואדרבה... דווקא בגלל שלחרדיות 'אין אידאולוגיה' מלבד התורה, אין מחמאה גדולה מזו. וההישארות כקבוצה מובדלת היא זו ששומרת על ערכי התורה. היא מבטיחה שבראש המגזר החרדי תמיד יעמדו גדולי הדור וממילא גם האנשים הערכיים ביותר. בשונה מהציבור המזרחי שם ה'אידאולוגיות' תופסות מקום ראשון לפני התורה, תתכן הצבעה לאינשי דלא מעלי רק בגלל שהם ימניים יותר, ההצבעה נתפסת שם כאקט פוליטי עם התעלמות מוחלטת מהשלכות הלכתית וזה שמתוך ציבור דתי כ''כ גדול רק 4 מנדטים למפלגה עם ערכים דתיים (ט') מעידים יותר מכל על הריקבון בדת שנובע מדגש שגוי על ימניות ע''ח יהדות (כמה צדקו גדולי ישראל שזיהו את הסטייה הדקה מן הדקה כבר בתחילת הדרך...), הם צורכים כסף כבוד וכוח במידה כפולה ומכופלת אך ללא שום ריסון או גבול כי להם אין את מוסר התורה אלא יש את החוק שהוא המוסר ואת החוק הרי הם קובעים בעצמם הרי שהפוליטיקאים הם המוסר בעצמו גם הוא עדיין לא נחקק ויצא לפועל... אסור לגנוב? תהיה חסינות! אסור לחלל שבת או נישואים חד מיניים? יש ליברליות 'אחדות' ו''ימין מקרבת''....
▾ דווח על תגובה זו  0 
* | 12/03/2021 
אם לחרדיות אין אידיאולוגיה של שררה כוח וכסף חוץ מתורה, מאיפה מגיע כל המלחמות המרות והקשות בין הקבוצות החרדיות ????
▾ דווח על תגובה זו  0 
א  | 12/03/2021 
אבל נשארים מאוחדים מקום המדינה ג' מפלגה שתחת גדולי ישראל עם אותם עקרונות בדיוק [אחרי זה נוסף שס למגזר אחר...]
▾ דווח על תגובה זו  0 
עובד ולא... | 11/03/20213
אחלה לומדעס

מנסה לנגן על הרגש

אבל תכלס כל ערב בחירות אותו פולמוס והחרדים העובדים הכי מחוזרים

ואחרי הבחירות........ 🤣🤣

מתברר שצחקו לנו בפרצוף

הפעם נעזור לבן גביר וסמוטריץ (והפצועים שלהם יעזרו ל ג ו שס אז תמיד יוצא אותו דבר...)
▾ דווח על תגובה זו  0 
א  | 12/03/2021 
פאיניק, איכסססססססססססס "חכם" תגיד לי מה הרווחת מכל הפעמים שהצבעת לאיתמר בן גביר? מה מה? יש רבנים בישראל. יש יש .
▾ דווח על תגובה זו  0 
ג'פרי  | 11/03/20212
חרדי זה מי שלא משתתף כלל בבחירות נקודה, אף אחד עדיין לא הפריך את טענות הספר ויואל משה נגד השתתפות בבחירות, בכתב כמובן, בעל פה ללא כתיבה רשמית לא מעניין אותי כהוא זה [איני חסיד סאטמער אני בפירוש בעד כן לקחת כסף מהמדינה כמו שאני בעד השילומים מגרמניה]
▾ דווח על תגובה זו  0 
הטענות | 12/03/2021 
לא הפריכו את הטענות, פשוט כי אין טענות. נסה לסכם מה הטענות שיש שם, ותגלה שאין אף אחת. יש שם רק חזרה על טענות שונות ומשונות נגד עבודה זרה (ודאי נכון), וכיון שהכותב בטוח שציונות היא עבודה זרה (בלי הוכחה, בלי הסבר, סתם כי כך החליט) הרי שמסיק שאסור להשתתף בבחירות. אבל חובת הראיה על עיקר הדבר, מוטלת על המחבר, וזה לא נעשה.
▾ דווח על תגובה זו  0 
* | 12/03/2021 
היה דעת יחיד .........
▾ דווח על תגובה זו  0 
הצחקתם | 14/03/2021 
אחד מהאיסורים זה על ההצהרת אמונים לחוקיה של מדינת ישראל,

ויו"ד קנ"ז פסקו שאסור לאדם לומר גוי אני כדי שלא יהרגוהו, דנראה כמודה לדתם וכופר בעיקר וזה באיסור יהרג ואל יעבור, כ"ש במילים כאלו שהח"כ מצהיר, שזה יהרג ואל יעבור שאסור אפילו לומר את זה, והעיקר אמרתם בלי טעם ונימוק, ודעת יחיד, אם אף אחד מהמתירים עוד לא ענה טעם ונימוק, זה לא דעת יחיד,
▾ דווח על תגובה זו  0 
ש. | 11/03/20211
1

2

3

והנה ע''פ כתבות קודמות עשרות תגובות של מתחזים לא מוצלחים במיוחד... אני חרדי ש...

מילא זה שהם לא חרדים, אבל לומר אמת זה חובה ביהדות, האם זו עוד הוכחה אקטואלית יותר מנתוניו של פרו' שטרן אודות השימור הכושל של היהדות אצל החלופות..
▾ דווח על תגובה זו  0 
רוצה שהתגובות שלך יעלו אוטומטית? הירשם כעת ל"כיכר השבת"