קורות הלבוש הירושלמי; מהיכן הגיע כובע הסוּפֶּר?!

ישנה מגבעת שהשתקעה בלבוש הירושלמי ומאחוריה מסתתר סיפור מרתק: המדובר על המגבעת שמכונה 'סוּפֶּר'. וגם, האם המגבעת הגנה נחת זרועם של השוטרים הטורקים? (היסטורי)

צ'אלמער עם כובע סופר במאה שערים, בשנת 2003 (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
צ'אלמער עם כובע סופר במאה שערים, בשנת 2003 (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
תגובות
שימ/י לב! תגובתך תאושר אוטומטית ולא תעבור סינון של העורך. אנא קרא/י את התגובה שוב לפני השליחה! במידה ותגובה זו תימחק בגלל ביטויים לא הולמים והכפשות, תחסמ/י אוטומטית ע"י המערכת ולא תוכל/י יותר להגיב במנגנון זה.
יצחק רפאל הכהן | 01/07/20215
למרות שאני אשכנזי טהור, אינני מדבר בעגה האידישאית. אני לא מכיר את המילה,"צ'אלמער".

אבקשם להסבירה וכן את דרך ביטויה.

תודה רבה.

י.ר.ה.

נ.ב. היתה לי הזכות ללמוד בישיבת "אור ישראל", הישיבה החרדית הראשונה בארץ, ששפת הלימוד היתה על טהרת העברית.(תש"ט )
▾ דווח על תגובה זו  0 
הכוונה ירושלמי | 04/07/2021 
מתחיל מ"ירושאלמער", ואז מתקצר ל"שאלמער" שנשמע כמו "צ'אלמער".
▾ דווח על תגובה זו  0 
יענקלה | 01/07/20214
כך או כך, ברור שזה מגיע מהונגריה ולא מליטא או מפולין.

איך זה התפשט גם לפרושים? יש כאן באמת סיפור מעניין.

בכתבה הבאה בטח תשאל למה הליטאים הירושלמיים לובשים שטריימל ופאות מסולסלות כמו חסידים.

אז הנה התשובה.

כך בדיוק נראו יהודי ליטא לפני כ200 שנה! שטריימל או כל כובע פרווה אחר ופאות עבותים, עם הזמן למדו מהחסידים (או להיפך) גם לסלסל את הפאות (מה שגם יותר נוח ומסודר), אבל במקור וכך גם בתמונות ישנות הפאות היו רחבים וגדולים ללא שום עיצוב.

בירושלים הפרושים המתנגדים היו שמרנים ולא עברו שינויים בלבוש, מאידך בליטא עצמה עקת התפרצות ההשכלה, בהוראת גדולי ישראל הציבור החל להתלבש ולהסתפר "מודרני" בכדי לשמר את גאוות שומרי תורה ומצוות ובני התורה ולא להרגיש נחיתות מול הלבוש המודרני של המשכילים.
▾ דווח על תגובה זו  0 
 | 30/06/20213
תודה רבה רבה מרתק
▾ דווח על תגובה זו  0 
צ'אלמער גאה | 30/06/20212
אכן היינו כאן עוד בזמן הטורקים ונהיה כאן אחרי הציונים
▾ דווח על תגובה זו  0 
סבתא | 30/06/20211
באבע מעיישעס
▾ דווח על תגובה זו  0 
רוצה שהתגובות שלך יעלו אוטומטית? הירשם כעת ל"כיכר השבת"