סאטמר בבני ברק ציינו את 'יום ההצלה' של הרבי

בבית המדרש סאטמר בבני ברק ציינו ביום חמישי האחרון את כ"א בכסלו - יום ההצלה של האדמו"ר בעל ה'דברי יואל' זיע"א, שניצל מציפורני הנאצים ימ"ש • במעמד שנערך בראשות הגרח"צ מייזליש השתתפו מאות מבני הקהילה, אברכים ובחורים ואף רבנים שנשאו דברים לרגל המעמד שהסתיים בריקוד של שמחה • צפו (חסידים)

 (צילום: יהושע פרוכטר)
(צילום: יהושע פרוכטר)

צפו בתמונות נוספות:

תגובות
שימ/י לב! תגובתך תאושר אוטומטית ולא תעבור סינון של העורך. אנא קרא/י את התגובה שוב לפני השליחה! במידה ותגובה זו תימחק בגלל ביטויים לא הולמים והכפשות, תחסמ/י אוטומטית ע"י המערכת ולא תוכל/י יותר להגיב במנגנון זה.
 | 09/03/202217
ההצלה או הבריחה? האם הזכירו את הציונים שעזרו לו לברוח?
▾ דווח על תגובה זו  0 
חיים | 30/11/202116
הקהילה.עשתה.באודיטרוים.של.בב.הרבה.יותר.ג דול.אם.לא.תפרסמו.נפרסם.אותכם
▾ דווח על תגובה זו  0 
יעסף | 29/11/202115
יום ההצלה או יום הבריחה והפקרת מיליוני היהודים שסמכו על האדמו"ר בעיניים עצומות
▾ דווח על תגובה זו  0 
יצחק | 28/11/202114
הרבי הריי"צ הציל את האדמו"ר מסאטמר
▾ דווח על תגובה זו  0 
נא לדייק | 28/11/2021 
הרבי הריי"צ הציל את הרבי מבעלזא כידוע. אך את הסאטמאר רב הציל קסטנר!
▾ דווח על תגובה זו  0 
 | 28/11/202113
▾ דווח על תגובה זו  0 
יחזקאליסט | 28/11/202112
כמה שורות היה לכם להם הלכו ללבוש שחורים ויעשו מה שלבם חפץ כלשון הנגיד כמו שדוד המלך אמר לאיזה בית אני הולך טופס 17 לא יזיק להם לשוונצנים אבל בבוסטר ליחזקרונה
▾ דווח על תגובה זו  0 
שלום  | 28/11/202111
10.מלחמת מצווה רמב"ן מצוה ד-יכולה להיות רק ע"י מלך(רמב"ם מלכים ה,ב) ומלך אפשר להמליך רק ע"י סנהדרין ונביא(שם א,ג)ובספר המצוות הקדמה שורש יד כתב שכל המלחמות אינם אלא "בפני הבית".והרמב"ן(בשכחת לאוין) כתב שאפשר שצריך גם אורים ותומים.וראה בחתם סופר אבה"ע קנה ובנודע ביהודה אבה"ע קכט ובבאר הגולה פרק כה שכתבו שאין דיני מלחמה כלל בזה"ז.בנוסף גם הרמב"ן הביא בספריו את 3 השבועות כמו באמונה וביטחון פרק ה,יט,כב ופירושו על שיר השירים ב,ז ג,ה ז,י ח,ח .וכן הביאו תלמידיו אמרי שפר וירא יד וישלח ח אהל יעקב סימן סח שושן סודות אות תקעו רבי אברהם תמך שיר השירים ב,ז ג,ה ה,ח ועוד.

11.מלחמה מדין פיקוח נפש-אם עי"ז עוברים על השבועות ומקימים את המלוכה האסורה- אסור והוא יהרג ואל יעבור כי הוא מעשה של כפירה בגזירת הגלות ובמשיח(מהר"ל נצח ישראל פרק כד זכות אבות על המשנה ואל תתודע לרשות אגרת תימן ויואל משה סימן עה)(ואפילו אם לא מתכוונים לכפור אסור כי הוא מצוות קידוש ה' שלא נתעהו לגוי שכפרנו באלקינו ופשוט).וראה עוד בעקבתא דמשיחא לגר"א ווסרמן מאמר גלות וגאולה.אך אם לא עוברים על השבועות ואין עושים מלוכה ובאים להורגו מותר.והעיקר להסתכל ולהתבונן על ההצלה וכמו שרבי יוחנן בן זכאי נכנע לרומאים כי הבין שיש בזה הצלה.(ומה שהחשמונאים לחמו נגד היוונים זה היה בזמן הבית ובגלל הצלת הדת ואינו הצלת הגוף-שערי חיים חנוכה ועוד).(ומה שיש מביאים את סימן שכט אינו כלל לענינינו כיוון ששם מדברים מענין ליסטים גרידא וראה בערוך השלחן סעיף ט מעשה רוקח על הרמב"ם שבת ב,כג הגהות אשרי עירובין ד,ו כף החיים אות כא שארית יוסף הובא בקובץ מפרשים בסוף הטור בהוצאת המאור ועוד).

12.עול הגלות-עיין בשם משמואל שמות תרע"ז שכתב שאם גוי מקלל יהודי והיהודי עונה לו לעומתו הרי הוא מאריך הגלות וצריך להיכנע ולסבול עול הגלות ועיין בדברי האר"י בשער הפסוקים וליקוטי תורה איכה על הפסוק יתן למכהו לחי ובבניהו בן יהוידע סנהדרין דף צא ועוד.
▾ דווח על תגובה זו  0 
שלום  | 28/11/202110
קיצור הטענות בענין 3 השבועות-באריכות ראה בספר ויואל משה עם פירוש הבהיר.

1.שלא יעלו בחומה-אפשר לפרש 3 פירושים .א.עליה של כל ישראל ורוב ככולו ויש ראיה לזה מיומא ט ע"ב .ב.עליה של חבורה וכנופיא אפילו לא רוב ישראל ויש ראיה לזה ממדרש שיר השירים פרשה ח אות יא .ג.עליה בלי רשות האומות כך כתב האבני נזר והביא ראיה מפירוש רש"י "יחד ביד חזקה" אך בויואל משה דחה זאת מכמה ראיות שיד חזקה היינו כל התחזקות ואפילו ברשות(ראה מפרשים על שמות ו,א ודברים ד,לב אור החיים על ויקרא כו,לג ספר הגאולה לרמב"ן סוף שער א אהבת יהונתן הפטרת ואתחנן יפה קול שיר השירים פרשה ב אות ז פאת השולחן סימן א סעיף ג ועוד).שלא ימרדו באומות-בכל מקום.שלא ידחקו את הקץ-פירש רש"י בתפילות ותחנונים בויואל משה פירש את דבריו היינו ע"י השבעות ויחודים אך סתם תפילות מותר

2.לא נפסק להלכה וזה אגדה-נפסק להלכה בשותי"ם פסקי ריא"ז יג,ו הריב"ש סימן קא הרשב"ש סימן ב מגילת אסתר מצוה ד כפתור ופרח פרק י מהרשד"ם חו"מ סימן שסד מהר"ש לניאדו סימן ח באר עושק שאלה א וכט דבר שמואל שאלה שעה נשמת כל חי ח"י סימן מט צרור החיים חלק קץ הימין חתם סופר ח"י תשובה רכ כתב סופר סימן נג ערוך השלחן חו"מ סימן א סעיף ב ועוד רבים.

3.השבועות תלויות אלו באלו כדין "שניים שנשבעו" ואם האומות עברו על שבועתן מותר גם לנו לעבור על שבועתנו-.א.לשון השו"ע שנשבעו "לדבר אחד" אבל פה אין דבר אחד אלא שני דברים שונים .ב.הקב"ה השביע אותנו ולא אנו נשבענו לאומות העולם.וראה ביפה תלמוד כתובות קי"א.ובויואל משה סימן פו הוסיף שהשבועות הם לטובתנו כדי לכפר על עוונותינו.(ומה שהביאו מהזרע שמשון במגילת אסתר בפורים היינו שאחשורוש נתן אישור להרוג את העמלקים ואין זה כלל מרידה במלכות ובזרע שמשון לפרשת ואתחנן ובשיר השירים כתב שהשבועות הם עד שהתבטל יצר הרע מן העולם).

4.רבי זירא חזר בו במדרש שיר השירים על פסוק "אם חומה היא"-הוא אמר "יפה לימדני עם ארץ זה" והעם הארץ דיבר על "ההיא שעתא" היינו עלית עזרא שהיתה ברשות וע"י נביאים ועוד שרבי זירא לא עלה לארץ עד שראה שעורים בחלום שמורה על נקיות מעבירות וכן לא עבר על 3 השבועות.

5.השו"ע והרמב"ם לא כתבו-אין דרכו של השו"ע לדבר אלא במצוות המצויות אבל לעבור על 3 השבועות זה כלל לא היה מצוי.הרמב"ם באגרת תימן כותב ומזכיר את 3 השבועות ומה שכתב שם "על דרך משל" היינו שהמשל הוא הפסוק בשיר השירים והנמשל הם השבועות ופשוט.וכן רימז במשנה תורה על השבועות שכתב שאין ישראל נגאלין אלא בתשובה ושוב כתב שסימני משיח שיחזיר כל ישראל בתשובה כי רק שכל ישראל יחזרו בתשובה זה סימן על הגאולה ועד אז אסור לנו לעשות שום דבר של גאולה.ויואל משה סימן פ וסימן פא.

6.השבועות התבטלו אחר אלף שנה-רח"ו כתב שהיו אמורים להתבטל עם ביאת משיח אבל לא שהתבטלו גם מה שהביא שם מפרקי היכלות לא נמצא רק שמשיח היה אמור להיגלות בשנת ד'תת"צ וגם תלמידיו כתבו על השבועות(רי"ף על עין יעקב כתובות קיא אות מו,טור ברקת סימן תצח סעיף ט וסימן תקלט סעיף יד,רמ"ז זוהר פרשת נח שמות ותזריע ועוד)וראה בויואל משה סימן ע-עד.

7.המהר"ם חגיז כתב בספרו שפת אמת שבעלי 3 השבועות הם עמי ארצות או כופרים-הוא כתב זה על אותם אנשים שלא רצו לתרום כסף לעניי א"י בגלל שאמרו שבזה הם עוברים על השבועות.וגם בתחילת ספרו שבר פוסעים הזכיר את 3 השבועות.

8.האור שמח כתב ש"סר פחד השבועות"-אותו מכתב התפרסם בעת שהיה חולה בעיתון של המזרחי והוא מזויף ועיין במשך חכמה פרשת ויחי שכתב שהשבועות מתבטלים ע"י נביא(משיח)כמו ביציאת מצרים ע"י משה(וגם אם נניח שהמכתב אמיתי הרי כתב שם רק שסר ה"פחד" ולא שהתבטל ועוד שכתב שחייב "לשמור על צניעות" וכתב שצריך לחיות תחת שלטון "בריטניה המתונה" וכוונתו במכתב היא לחזק ישוב הארץ ולא לומר שהתבטלו השבועות כפירוש הציונות הדתית).

9.האו"ם נתן "רשיון" על המדינה-האו"ם לא סנהדרין שיכול להחליט ברוב דעות וגם הערבים תושבי הארץ לא הסכימו וגם לפי האבני נזר דיבר רק ברשות האומות בלי שום מלחמה אבל הציונים דרכם במלחמות וכן דיבר רק על השבועה של עליה בחומה ולא על השבועה של מרידה באומות ודחיקת הקץ ועוד שהאו"ם לא נתן שום היתר אלא רק דן ב"אפשרות" של הקמת שני מדינות לשני עמים ולא פסק זאת "הלכה למעשה" וראש הכופרים קפץ על ההזדמנות והכריז על הקמת המדינה.
▾ דווח על תגובה זו  0 
שלום  | 28/11/20219
2.אחרונים-אוצר החיים(קאמרנא)על רמב"ן מצות עשה ד-"אדרבה אנו מושבעין שלא ימרדו במלכיות אלא נקבלם באהבה עד בוא יבוא משיח צדקינו" עכ"ל.טור ברקת אורח חיים סי' תקלט סעיף יד לאחד מתלמידי מהרח"ו-"כי ענין משיח כבר נאמר השבעתי אתכם...השביע הקב"ה לישראל שלא ידחקו את הקץ" עכ"ל.שבר פושעים(למהר" חגיז)הקדמה-"חלילה להיות נידונים כמורדים ומפירי השבועה שהשביע הקב"ה את ישראל בשעה שגלו בין אהלי אדום וישמעאלים" עכ"ל.שו"ת תשובה מאהבה חלק א סי' קיז-"אני נכון לשמוא פי מלכי אומות העולם בלבד שלא יעבורונו את השבועה שנשבענו למקום ברוך הוא" עכ"ל.מנחת פתים(מודעה רבה)-"צוו לנו רבותינו חכמי המשניות הוי מתפלל בשלומה של מלכות וכן רבותינו בעלי התלמוד אמרו(כתובו קיא)שהרגיע הקב"ה את ישראל שלא יעשו שום השתדלות לנתק מעליהם ממשלת האומה אשר הם דרים תחתם ולא ידחקו קץ המשיח דברים אלה גלוים וידועים מאד" עכ"ל.שו"ת נשמת כל חי חלק יו"ד סי' מט-"וגם בגלות החל הזה הוי כה"ג שלא יעלו ישראל בחומה ר"ל בחוזק יד אבל ברשות האומות שעולין כל אחד בפרטות לא קפיד" עכ"ל.שו"ת עט סופר(מצא חיים דרוש ד לשבת כלה)-"דהיינו שהשביע הקב"ה את ישראל שלא ימרדו באומות אפילו שיש יכול בידם עד שיבוא הגואל הגם שיש סיפק בידם לפרוק עול הגוים מעל צוארם" עכ"ל.שו"ת צרור החיים(חלק קץ הימין)-"אמנם היותנו מצוים לבלתי שלוח יד בשום אופן ובשום זמן למהר גאולתינו ע"י איזה פעולה מצידנו והיותינו לעבוד את אדוני הארץ בכל לבבינו ובכל נפשנו מבואר מן המקרא ומן הגמרא ומן הקבלה ומן הסברא ומן הניסיון" עכ"ל וראה שם שהביא ראיות חזקות רבות. האדר"ת בקונטרס זכר למקדש-" מאחר שא"א להיות לנו מלך עד בא משיח צדקינו כאשר השביע השי"ת שלוש שבועות חמורות ואם לאו אני מתיר את בשרכם" עכ"ל.שו"ת נחל יצחק(לרבי יצחק אלחנן ספקטור)חלק א הודעה-"אנו חייבים בכבודו(של המלכיות-הערה)ולעבדו בלב שלם אף אם אינו מתנהג במדת החסד וכן אמרו בכתובות קיא...ג"כ מחויבים אנחנו מצד חוב השבועה" עכ"ל.שו"ת חתם סופר חלק יו"ד תשובה רכ-"תדע לך שהרי אמרינן שלהי כתובות ג' שבועות השביע הקב"ה את ישראל ומפיק להו מג' קראי השבעתי אתכם בנות ירושלים אלו הפסוקים שנאמרו ברוח הקודש לשלמה המלך ע"ה היא גופיה השבועה" עכ"ל.שו"ת כתב סופר סי' נג-"וכן תהיה הגאולה העתידה ע"י תשובה יגאלינו ה' ולא בכח ולא בחיל כ"א ברוחי אמר ה' צבקות שלא נצטרך ללחום כדרך הלוחמים שנופלים מב' הצדדים ויגעו ויעפו כי ה' ילחם לנו בזכות התשובה ואמר קרא ע"י שתשמרו משפט קרובה ישועתי לבוא שאושיע אתכם בלי אמצעית פעולתכם והיינו ובא לציון גואל מלא שתבוא מעצה בלא כח ובלא חיל משלנו" עכ"ל. ערוך השלחן חושן משפט סימן ב-"וכן מחויבים להשגיח שלא ימצא חלילה בין ישראל איזה מחשבת מרד אף בלב נגד אדונינו הקיר"ה ושריו וכבר אמרו חז"ל שהקב"ה השביע את ישראל שלא ימרדו במלכיות" עכ"ל.שו"ת נר למאור סי' יג-"והרא"ש כתב כאן בשם הירושלמי כשנחרבה ביתר נגדעה קרן ישראל ואין עתיד לחזור עד שיבוא בן דוד ועל כן נראה שלזכר הדבר הזה שלא לשוב לעשות ולעבור על השבועות שהשביע הקב"ה את ישראל להיות לנו למזכרת לבלי לעורר את האהבה עד שתחפץ" עכ"ל.שו"ת אמרי דוד סי' ריט-"שלא ידחקו את הקץ...בצבאות או באילות השדה אם אתם משמרין את השבועה מוטב ואם לאו אני מתיר(בשרכם כאילות וכצבאות השדה ופירש"י לשון הפקר-הערה)" עכ"ל.השל"ה במסכת תענית דרוש לפרשת מטות-"אנחנו קיבלנו השבועה שלא למהר את הקץ" עכ"ל.ציצית נובל צבי (לרבי יעקב ששפורט שנלחם בכץ הש"ץ)בהוצאה החדשה בעמוד 182-"אשרי המחכה לקץ הימין עד שיגיע ואוי לו למי שכופר בו ודוחק את השעה וקץ קודם שתחפץ האהבה הרצון האלקי" עכ"ל.מגדל עוז(ליעב"ץ)עלית הטבע אות ו-"הנבלים המשוגעים כמו המומרים ש"ץ אשר חטאו והחטיאו מתוך שבקשו לדחוק את השעה סוף יצאו לתרבות רעה" עכ"ל.מהר"ל בנצח ישראל פרק כד-"השביעם שלא ימרדו על המלכיות ושלא ידחקו את הקץ ולכך השביעם בדורו של שמד רוצה לומר אף אם יהיו רוצים להמית אותם בעינוי קשה לא יהיו יוצאים ולא יהיו משנים בזה וכן הפירוש אצל כל אחד ואחד" עכ"ל.משך חכמה(בראשית נ,כד)-"פקוד יפקוד אתכם והעלה אתכם הנה למדם כי לא יעלו בחומה עד בוא נביא מהשי"ת ויאמר פקד וזה לימוד לדורות שלא יעלו מעצמן ולא כמו שעשו בני אפרים שהקדימו הקץ" עכ"ל.אור החיים בחוקותי על הפסוק ואתכם אזרה בגוים-"שהשביע ה' את ישראל וכו' שלא יעלו בחומה פי' ביד חזקה והוא מאמר ואתכם אזרה בגוים ואומרו והריקותי אחריכם חרב יתבאר ע"ד שאמרו שאם אין מקיימין השבועה אני מתיר את בשרכם שתהיה חרב מרוטה לפניכם אם לא תקימו גזירת זירוי בגוים" עכ"ל.
▾ דווח על תגובה זו  0 
שלום  | 28/11/20218
קצת ליקוט מדברי צדיקים ראשונים ואחרונים מענין 3 השבועות וגזירת הגלות(וראה עוד באריכות בספר אפס בלתך גואלינו ובקונטרסים באתר ילקוט השבעתי אתכם) -

1.ראשונים-פסקי ריא"ז כתובות פרק יג סימן ו -"ואעפ"כ אין להם לישראל לעלות יחד וביד חזקה כעין קיבוץ גלויות שאין להם למהר הקץ עד שיחיש הבורא גאולתינו שנאמר אם תעירו ואם תעוררו את האהבה עד שתחפץ" עכ"ל.שו"ת הריב"ש סימן קא -"וגם עתה אחת משלש שבועות שהשביע הקב "ה לישראל שלא יעלו כחומה" עכ"ל.שו"ת הרשב"ש סימן ב-"אמנם מצוה זו(ישוב הארץ לשיטת הרמב"ן)אינה מצוה כוללת לכל ישראל בגלות החל הזה , אבל היא נמנעת כלל כמו שאמרו ז"ל בגמרא כתובות פרק האחרון שהיא מכלל שבועות שהשביע הקב"ה את ישראל לא ימהרו את הקץ ושלא יעלו בחומה וצא וראה בני אפרים מה קרה להם שמהרו את הקץ אמנם מצוה היא על כל יחיד לעלות לדור שם" עכ"ל.מגילת אסתר שכחת עשין לרמב"ן מצוה ד -"אחר שגלו מעל אדמתם אין מצוה זו נוהגת לדורות עד עת בוא המשיח כי אדרבא נצטוינו לפי מה שאמרו בסוף כתובות (דף קי "א)שלא נמרוד באומות ללכת לכבוש את הארץ בחזקה והוכיחו מפסוק השבעתי אתכם בנות ירושלים וגו' ודרשו בו שלא יעלו ישראל בחומה" עכ"ל.כפתור ופרח פרק י -"לא יעלו על מנת לכבוש עד שיבא הקץ וכדאיתא סוף מסכת כתובות (קיא,א)אם תעירו ואם תעוררו וגו'(שה"ש ב,ז)רבי זירא ההוא שלא יעלו ישראל כחומה" עכ"ל.שו"ת מהרד"ם חו"מ סימן שסד -"ואחר שאנחנו משועבדים תחתם אנו מחויבים לקבל כל דינא דמלכותא כאשר נשבענו שלא נמרוד בהם כמוזכר בשלהי כתובות(קיא)" עכ"ל.רמב"ם אגרת תימן-"ואלו הם הדברים אשר כבר קדם יעוד הנביאים בהם , והודיעונו במה שספרתי לכם אשר בקרב ביאת המשיח האמתי ירבו המתנשאים והמכניסים ספק בלבות בני אדם ולא תתאמת טענתם ויאבדו הם ויאבדו עמהם רבים ולפי שידע שלמה עליו השלום ברוח הקודש שהאומה הזאת באורך זמן גלותה תפצר להתנועע בלא עתה הראויה ויאבדו בשביל זה ויבואו עליהם צרות והזהיר מלעשות זה והשביע האומה על דרך משל ואמר השבעתי אתכם בנות ירושלים בצבאות או באילות השדה אם תעירו ואם תעוררו את האהבה עד שתחפץ ואתם אחינו אהובינו קבלו עליכם שבועתו ואל תעירו את האהבה עד שתחפץ" עכ"ל.בעל התוס' על התורה פרשת יתרו על הפסוק"השמרו לכם עלות בהר רמז השביע את ישראל שלא לדחוק את הקץ ושלא לעלות לארץ ישראל קודם הזמן כדכתיב השבעתי אתכם בנות ירושלים מה תעירו וגו' וזהו השמרו לכם עלות בהר בהר זו ארץ ישראל והר הבית ונגוע בקצהו רמז שלא יגעו לבנות את בית המקדש קודם זמנו מות יומת לא תגע בו יד כי סקול יסקל כל הממהר לא יחיה כל העולה קודם הקץ שעבוד הגלות" עכ"ל.באר הגולה(לאחד ממגורשי ספרד)פרק כה אות ה-"כיוון שראו ישראל כך בחרו להם לפזר עצמן בכל ארבע כנפות הארץ וכדי שיראו האומות שלא יעלה על לבם לערוך מלחמה עוד עמהם ושלא יצאו מן הגלות עד זמן שיבא המשיח...עד שיהיה רצון וחפץ השי"ת בכך וישלח לכם המשיח כדרך ששלח משה למצרים" עכ"ל.מקור ברוך על שיר השירים דף ז ע"א "השבעתי אתכם בנות ירושלים כי הכל ברצונו הפשוט ובהשגחתו הפרטית השביעו אב לבן ובן לבניו ובניו לבניהם ובניהם לדור אחר והם לבאים אחריהם עדינו היום ואנחנו לבנינו עד בוא משיח שלא נמרוד ברצונו יתברך להתגאל ושאפילו שתהיה יד האומות תקיפה עלינו ותתכפונו צרות וגרושים שנסבול הכל כי זה הוא חיינו ותקנתינו וקיומנו ואורך ימינו על פני האדמה ואלה השש שבועות שלא יעלו בחומות שלא ימרדו בגוים שלא ידחקו את הקץ" עכ"ל.שר שלום דף ל ע"ב(לרבי שמואל אריפול)על שיר השירים "השבעתי אתכם שלא תעירו לקום קודם הקץ גם שלא תתעוררו מלך או שר עמכם שיקום עמכם למען לא יעפילו לעלות קודם הזמן" עכ"ל.ריטב"א יומא לח ע"א "והנכון יותר שאין איסור אלא בזמן שישראל שרויי על אדמתם.אבל בזה"ז שנגזר עלינו להיות נדחים בכל קצוי ארץ. כל ח"ל אחת היא ואין איסור אלא שלא לצאת מדעת מארץ לחו"ל" עכ"ל.
▾ דווח על תגובה זו  0 
יצמח | 28/11/20217
יפה מאוד! כה לחי!
▾ דווח על תגובה זו  0 
חסיד שפוי | 28/11/20216
עכשיו כבר יש שלש חסידיות סאטמר: סאטמר וויליאמסבורג בראשות מהרז"ל, סאטמר מונרו בראשות מהר"א, וסאטמר ב"ב בראשות מהרח"צ. לא יאומן איך הוא הצליח לצחוק בפנים של מהר"א ולגנוב מתחת אפיו את ביה"מ והחסידים של סאטמר ב"ב.
▾ דווח על תגובה זו  0 
שלום  | 27/11/20215
3 שבועות השביע הקב"ה את ישראל שלא ידחקו את הקץ!!!
▾ דווח על תגובה זו  0 
זה לא סאטמאר... | 29/11/2021 
זה לא סאטמארבני ברק זה סאטמאר נושרים
▾ דווח על תגובה זו  0 
שלום  | 27/11/20214
ויואל משה אמת ותורתו אמת!
▾ דווח על תגובה זו  0 
דודי | 27/11/20213
לא שייך לאחד מהצדדים האלו אבל מסקנתי שצריך לעדכן את מי שצריך שטרור לא עובד היום ותמונות אלו הם ההוכחה למי שעדיין חושב על טרור.
▾ דווח על תגובה זו  0 
יואלי | 28/11/2021 
תלחש את זה באוזן גם לנדבורנא ב"ב יש להם גם רוטר אחד שקוראים לו לוין
▾ דווח על תגובה זו  0 
מייזליש  | 27/11/20212
סאטמר זאלי = מייזליש
▾ דווח על תגובה זו  0 
הסטוריה | 27/11/20211
האם הזכירו גם מי הציל אותו? חשוב לדייק בפרטים על הרכבת של הציונים שעליה ברח לארץ.
▾ דווח על תגובה זו  0 
רוצה שהתגובות שלך יעלו אוטומטית? הירשם כעת ל"כיכר השבת"