כשבן גוריון צידד בהלכה; 75 שנים לחתימה על ה'סטטוס קוו'

אחד הנושאים המרכזיים בישראל הוא יחסי הדת והמדינה, ואגב הבחירות - ממשלות רבות נפלו בגלל עניינים אלו • זמן טוב לחזור למסמך המקורי שהבעיר את הכל - במלאות 75 שנה לכתיבתו (היסטוריה, מגזין)

בן גוריון מעיד בפני ועדת אונסקו"פ (צילום המסמך: הארכיון הציוני; צילום בן גוריון: פריץ כהן, לע"מ)
בן גוריון מעיד בפני ועדת אונסקו"פ (צילום המסמך: הארכיון הציוני; צילום בן גוריון: פריץ כהן, לע"מ)

צפו בתמונות נוספות:

תגובות
שימ/י לב! תגובתך תאושר אוטומטית ולא תעבור סינון של העורך. אנא קרא/י את התגובה שוב לפני השליחה! במידה ותגובה זו תימחק בגלל ביטויים לא הולמים והכפשות, תחסמ/י אוטומטית ע"י המערכת ולא תוכל/י יותר להגיב במנגנון זה.
יצחק | 01/07/20227
המסמך לא מחייב מבחינה משפטית .
▾ דווח על תגובה זו  0 
משה | 01/07/20226
נאלץ להתפשר למען האחדות , עד היום החילונים לא מייצגים את החרדים ,והם אזרחים בעל כורחם .
▾ דווח על תגובה זו  0 
ציון דורש... | 01/07/20225
זה תיאור מופרך ולא מדוייק לחלוטין. לא מבחינת הסיפור החרדי ולא מבחינת הסיפור הציוני לאומי. בואו נהיה היסטוריים כמו המורה הנפלאה שלנו אסתר פרבשטיין שבזכותה אנחנו יודעים יותר על השואה סבינו וסבותינו הקדושים הי"ד. אני מלמדת לבגרות כיתות של בית יעקב ובטוחה כי לדעת היסטוריה מחזק את ההשקפה ואפילו את ה"דע מה שתשיב".

ראשית, אגודת ישראל שיתפה פעולה עם התנועה הציונית כבר משנות השלושים בהסכם לפיו קיבלה 6% מרישיונות העלייה, זכתה לסיוע בחינוך מוועד לאומי בחלק ממוסדות (סמינר שרנסקי, פנימיות ועוד) וההקשר של ההסכם היה בעיקר סביב הסיוע של האגודה להשיג את ההצהרה של כ"ט בנובמבר באמצעות עזרה של החרדים בניו יורק בלחץ על חברי סנאט וקונגרס.

בתחום הזה אגודת ישראל עשתה עבודה מעולה ובלעדיה לא היתה קמה המדינה. הם סייעו גם להביא מדינות באמל"ט להצביע באו"ם בעד הקמת "המדינה היהודית". יש תיאורים בזכרונות של חרדים ואחרים איך הרחוב היהודי בניו יורק מהבונד האנטי ציוני ועד החרדים צהל לאחר ההחלטה. יש גם את ספרו של הרב צבי וימן ז"ל מקטוביץ עד ה' באייר שאולי לוקה באי דיוקים אבל מציג השקפה טהורה וביקורתית מעיניים של צא"י.

המכתב נמצא בהתאמה גם להסדרים מקומיים שהיו עוד לפני המסמך כפי שנכתב במסמך ממש. המכתב במתכוון לא נועד להיות מבן גוריון אלא שחתומים עליו גם גרינבויים ומנהיג המזרחי באותה עת (לא יזיק להתעמק במסמך עצמו פשט כמו שעשינו בכיתה ).

הסעיף בו בן גוריון עשה תרגיל להתחמק מההלכה נוגע לשבת שם אמר כי הבסיס הוא חוקי מנוחה סוציאליים חילוניים ולא ההלכה וזה חמור מאוד ואולי הדבר הכי בעייתי בכל ההסכם. היה ויכוח בנושא כמו שמספר הרב יצחק מאיר לוין ז"ל. לגבי מטבחים לא דובר על כשרות במוסדות ציבור אלא שיהיה מאכל כשר ערפול מכוון שרק מתוך שירות חיילים חרדיים בהגנה הפך למטבחים כשרים ומשם בכל שירות המדינה. צריך לדייק כי זה מלמד שעולם חרדי מורכב בהשקפה, בחברה ובפוליטיקה מכפי שנהוג לחשוב. בואו נהיה יותר בקיאים, הבה נמנע, כפי שעשו פה, להשמיץ את מי שהיו פעילים אחרי השואה כמו הרב יצחק מאיר לוין זצ"ל. המנהיגות שלו יכולה לתת שיעור לכל אלו שבאו אחריו בימים בהם החסידות שלנו היתה מגדל אור לכל יהודי.

ולבסוף צריך לקרוא את הסעיף על חינוך כי כאן ממש יש הטעיה מצד הכותב או שלא קרא את מכתב הסטטוס קוו . מדובר על לימודי מינימום חובה שעל אופיה אנחנו נאבקים 75 שנה.

אם תלמידה מגישה לי חיבור לא מדוייק אני מחזירה לה וכותבת טעון שיפור.

מלכה

מורה בסמינר רובע ג אשדוד
▾ דווח על תגובה זו  0 
מוטי  | 01/07/20224
בן גוריון זיע״א כמה זכויות יש לו. מקנא בעולם הבא שלו.
▾ דווח על תגובה זו  0 
מני | 30/06/20223
יצחק מאיר לוין אחד משותפי ילדי תימן. התוצר הרקוב של אגו"י. תשימו תחפושת. פורוש ידע ואמר שהם לא יכולים להגיד.

תשימו תחפושת של בני תורה. אנחנו יודעים בדיוק מה היה אז. גם אז החרדים בארץ עסקו בזה וגם היום עוסקים בזה בגור חוטפים ילדים, מנצלים מסכנות על ידי הפחדות.

נ.ב.

את בן גוריון לא עניין התורה כלל הוא פשוט ניצל קטעים ממנה לטובתו ולטובת הציונות.
▾ דווח על תגובה זו  0 
חיים אלעזר | 30/06/20222
מדהים איזה ראיה עמוקה היתה למרן הגה״ק בעל מנחת אלעזר ממונקאטש, שראה כבר אז את ה״סוף מעשה במחשבה תחילה״ וקבע שהמזרחיסטין והאגודיסטן הם גוונים שונים של הציונות, ומשום כך כולם פסולים. ואף שאז היו גדולי ישראל שלא השכילו לראות זאת, הנה כעת התברר למפרע כמה צדק הוא זכר צדיק וקדוש לברכה.
▾ דווח על תגובה זו  0 
אבי | 30/06/20221
בית המשפט העליון צריך להלחם לקיים את הסטטוס קוו מעניין שהוא לא עושה זאת
▾ דווח על תגובה זו  0 
רוצה שהתגובות שלך יעלו אוטומטית? הירשם כעת ל"כיכר השבת"