כיכר talk

ברוכים הבאים ל"כיכר טוק",
זירת הטוקבקים המשודרגת של כיכר השבת.

בימים אלה, כשהמתקפה על הציבור החרדי נמצאת בשיאה,
זה המקום לשתף את כולנו בתחושות ובאירועים שחוויתם.

איש_אחד
איש_אחדז' בטבת תשעב 17:03

אחי (?) החרדים - לא שונא, אבל כועס (מאוד)

יש הבדל גדול בין שנאה וכעס.

 יש לי סיבות רבות לכעוס. חלקן טריויאליות ובנאליות כגון התחושה (הסובייקטיבית, כדי שלא נתווכח) שהציבור החרדי בוחר בחיי עוני ולמעשה חולב קצבאות בצורה זו, שאני רס"ן במילואים ואילו רוב החרדים מעולם לא נשאו בעול השירות הצבאי (ולצערי גם מס' החילונים הולך ומתמעט). שאתם מחילים עלי תירוצים כגון "זבולון ויששכר" ללא הסכמתי, אבל כל דרישה ממני אליכם (לימודי ליבה) זו "שנאה וכפיה". שיש לכם הרבה סיפורים על החברה החילונית "הרקובה" שאותה רובכם כלל לא מכירים, אבל בעצם אינכם שונים ממנה. על כך שלמעשה אתם נותנים לי הרגשה שאני הפריץ  ולא אח יהודי (וכידוע, רצוי XXXX את הפריץ).

 ומעבר לכל אלה יש לי שתי סיבות נוספות:

1. הרוב החרדי הדומם (רוב?) לא נוקף אצבע לעצור המיעוט הקיצוני (מיעוט? אולי רוב?). רק בוכה על כמה החילונים שונאים אותו.

2. כנכד לניצולי שואה, הקו האדום שנחצה בהפגנה האחרונה גרם לי לרצות ולחנוק את אותם מפגינים במו ידי. זוהי יריקה לא וירטואלית בפני ובפני כל אותם מבני משפחתי שנרצחו ע"י הנאצים. על כך אין סליחה ואין מחילה.

 אלו דברים מן הלב. חישבו עליהם לפני שתגיבו.

עופר.

 

פתח/סגור הכל
יוני01

שלום עופר

כחילוני, לא היינו דורשים ממך לפעול נגד חילונים אחרים שעושים מעשים שלא ייעשו. באותה מידה, חשוב לזכור שלמרות שאנחנו מכונים המגזר החרדי, כל חרדי חי לגופו ברוב המקרים. נכון, הוא מחובר לקהילה, לכל אחד יש את בית-הכנסת שלו, אבל זה לא אומר שעליו לקחת אחריות על מעשים של חרדי אחר. אין שום סיבה שיעשה זאת. 

בעניין זילות השואה אני מסכים איתך לחלוטין.

ז' בטבת תשעב 17:09
איש_אחד

יוני01 שלום

מסכים איתך ברמת הפרט, אבל: 1. אלו הנקראים גדולי התורה האשכנזים, היכן הם? שתיקה כמוה כרוח גבית לקיצונים. רק הרב עובדיה יודע לדבר? 2. עברתי על כל האתרים החרדים שיכולתי למצוא - הנימה בכולם אחידה: מסע הסתה חילוני כנגדנו, אין שמץ של חשבון נפש. אם כל החילונים הם גוש אחד לציבור החרדי, מדוע שלא אתייחס לכל החרדים כמקשה אחת ? (חוץ מלחברי החב״דניקים :-)) 3. כפי שהפגינו הקיצוניים עם הטלאי, צא גם אתה והפגן. העבר לי מסר שאני אח ולא הפריץ. חובת ההוכחה היא עליך ועל שכמותך. בברכה, עופר.
ז' בטבת תשעב 19:00
אחת שאכפת לה

שלום שלום

אני לא ממש בטוחה שאתה באמת מכיר את הציבור החרדי , ורוב הדעות שלך מגיעות כנראה רק מהתקשורת וזה מאוד חבל .

לגבי שאר הדברים שאמרת בענין השואה אני מסכימה.

ז' בטבת תשעב 17:32
איש_אחד

אני מכיר את החרד״לי לא רע (קרובי משפחה)

לא חושב שדעותי מגיעות רק מהתקשורת, אם כי ללא ספק חלק מהן כן (בדיוק כמו כל אלה הניזונים מהעיתונות החרדית). אשמח אם תאירי את עיני לגבי פערי הידע שלי. תודה, עופר
ז' בטבת תשעב 19:04
ארהלה שלומפרמעכר

איש קטן תקשיב טוב.

כמו שכתבת, אתה נכד לניצולי שואה שמזועזע מהשימוש בתלאי. אז ככה, יפה ירקוני התרבותית, (זאת שמתה אמש, ע"ה) יותר טובה בעיניך? היא השוותה ברמז את חיילי צה"ל לנאצים. גם בהפגנת הצדק חברתי היו כאלה שנשאו עליהם תלאי צהוב, הזדעזעת גם אז? לא נראה לי... כי אחרי שלש זעזועים לא נראה לי שהיית במצב בריאותי סביר. 

זה היה ציני.

ועכשיו ברצינות, תפסיקו להכתיב לנו מה לעשות, זו מדינה דמוקרטית. זכותו של כל אדם להפגין נגד הכיבוש המשחית, וגם לענוד תלאי צהוב, וגם אם אתה "מזועזע" ממנו, אני מציע לך לאכול מרק חם וללכת לישון. כי במדינה דמוקרטית לכל אדם יש זכות דיבור. וגם זכות ענידה, לאף אחד גם לא אחד כמוך (שמזועזע וכ"ו) אין זכות לכפות עלי שלא לעשות מעשה בגלל שהוא פוגע ברגשותיך. 

ז' בטבת תשעב 17:58
יוני01

למה איש קטן?

הוא דיבר אליך בכבוד, תענה לו באותה צורה

ז' בטבת תשעב 18:20
איש_אחד

האם למדת לימודי ליבה? אם כן, ישנת בשיעור אזרחות

אכן זו מדינה דמוקרטית, אולם היותה דמוקרטית אינה אומרת שאין בה חוק. אתה רשאי להגיד ולהתנהג כפי נפשך, במסגרת החוק! ואם נמשיך לשיטתך, זכותי לפתוח חנות לממכר בשר חזיר מול דלת ביתך, לצפור בקול מול בית הכנסת בעת התפילה בשבת בבוקר ועוד כהנה וכהנה. דמוקרטיה, לא?  אם אהיה ציני (כמוך) אומר שבפעמים האחרונות שאדם חילוני עשה מעשים כאלה, חנותו נשרפה, רכבו נרגם ושמשותיו נופצו, וזאת ע״י אנשים חרדים שהדמוקרטיה יקרה לליבם (כמוך). המשך לזרוע רוח (רעה) ואל תתפלא כשהסופה תגיע. עופר
ז' בטבת תשעב 18:51
איש_אחד

ההודעה כוונה ל״אהרלה״

ז' בטבת תשעב 19:01
ארהלה שלומפרמעכר

יקירי

ממש לא איכפת לי שתפתח חנות לממכר בשר לא כשר.זו הדמוקרטיה וזה זכותך.

אני אגב, לא ישרוף לך את החנות, מי שכן יעשה את זה יהיה כנראה ערס חילוני בעבר שחזר בתשובה 

ז' בטבת תשעב 20:40
ארהלה שלומפרמעכר

ואותו ערס

כן למד את לימודי הליב"ה.


ז' בטבת תשעב 20:40
איש_אחד

אתה בבדיחות הדעת ואני מנהמת ליבי

ומאחר וידיעותך באותם חסילים הנקראים בשפת הקודש ״הערינג״ שובבו נפשי, אותיר אותך לבלוע זנבו של זה בטרם יכתים את זקנך. שובה אלי כאשר תתישב עליך דעתך.
ז' בטבת תשעב 22:38
דושי

צודק...הם הכי קנאים הערסים...

ח' בטבת תשעב 18:51
zviizi

מה אנחנו בדיוק אמורים לעשות?

לכל אלו שאומרים למה אתם החרדים השפויים ...שותקים.

בואו ותגידו מה אפשר לעשות במסגרת החוק?

 

ז' בטבת תשעב 19:15
איש_אחד

במסגרת החוק אפשר:

1. להפגין הפגנת נגד שתראה לחילוני הממוצע שאינכם מסכימים עם הקיצוניים. 2. להתלונן במשטרה כשאתה רואה מעשה ונדליזם כמו תלישת הכרזה מהאוטובוס שכה רבים היללו באתר זה (בושה להם). 3. לחסום בגופך (אם אתה בסביבה) בדרכי נועם את האלימים. ואם יתקיפו, יש הגנה עצמית. אם רק רוצים, אפשר. תודה, עופר
ז' בטבת תשעב 19:37
יוני01

ואז?

אם הייתי מכיר את הציבור החרדי היית מודע למושג החמור "מוסר". לא מאמין שחרדי אמיתי באמת יתלונן

ז' בטבת תשעב 19:40
איש_אחד

אני מודע היטב ל״מויסר״ ואין כל נחמה עבורך, להיפך.

באבחה אחת הרמת חומה בינך וביני, כי דבריך אומרים דבר פשוט: אין חלקי עימכם. אם החוק לא רלוונטי לגבי הציבור החרדי. מה לו כי ילין על הסתה ועל דין מלכות? או במילים פשוטות:למה שיהיה לי אכפת כלל מהציבור החרדי ותחושותיו, אם עצירת פורעי חוק הינה ״מוסר״? ומלבד זאת, לא ענית לי על אלו הנקראים גדולי התורה האשכנזים. שא ברכה, עופר  
ז' בטבת תשעב 19:54
שמעלץ

למה מי שמדווח למשטרה הוא "מוסר"?

פגיעה ברכוש ציבורי, או - "גזל ציבור", זה לא רק עבירה חוקית אלא גם הלכתית.

 

(לענ "ד, מי שמפחד להתלונן למשטרה בגלל חשש מ"מוסר" הוא חסיד שוטה. אםא יש ממש בתלונתו- הרי שלא רק שאיננו מוסר, אלא מקיים ממש "ואהבת לרעך כמוך". אם אין בתלונתו ממש- הרי שבכל מקרה הוא מוציא שם רע, ולא נראה לי שעניין מוסר מטריד אותו בכל מקרה)

ח' בטבת תשעב 09:44
רוצה משיח

אין דבר כזה "יהודי חילוני"

המילה "חיולני" באה ממילה "חול" או "חולין". על יהודי, כל יהודי ללא קשר לרמת "דתיותו" לא שייך להגיד מילים כאלו כי יש לו נשמה אלוקית שהיא חלק אלוקה ממעל ממש (ראו בספר תניא פרק ב' באריכות).

חלק אלוקה ממעל פירושו שהיא (בשרשה הראשון) עצם אחד עם הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו ומי שקורה ליהודי "חילוני" מכנה כך את בורא העולם ומנהיגו חס ושלום!

בקיצור, אין חילונים, דתיים, חרדים - יש יהודים!

ז' בטבת תשעב 19:35
איש_אחד

חן חן. חב״ד אכן השכילו להבין דרכי נועם מה הם.

ז' בטבת תשעב 19:40
emona

תגיד לי איש אחד רק שנימצאים בצד שלך זוכים שתיצא מפיך מחמאה

ח' בטבת תשעב 21:32
חב"דצקער

חחחחחמוד!!!!!!!!!!!!!

ח' בטבת תשעב 18:18
אשרינו

שלום לך "איש אחד" , לפני שנתווכח בענייני חילונים חרדים,אני חייב קודם להבין

אם אתה איש מאמין או איש שכופר בקיום כוח עליון בדמותו של הקב"ה,

אם אתה כופר, אני כחרדי ואתה ככופר רחוקים האחד מן השני כרחוק מזרח ממערב! ולכאורה בסוף (בעוד 30שנה תהיה כאן מדינה בתוך מדינה) או שהרוב יהיה חרדי ואילו החילונים יקבלו אוטונומיה. או שהחילונים יהיו רוב, ואילו החרדים יקבלו אוטונומיה. עד אז נצטרך לכעוס האחד על השני או לחלופין לוותר כל הזמן האחד לשני, ולהרגיש מקופח או סוחב אתהשני על הגב.

אם אתה חילוני אבל מאמין, אנחנו כנראה נוכל לחיות טוב מאוד כאן ביחד. ונוכל להמשיך להתכתב על הדברים ששנויים במחולוקת.

ז' בטבת תשעב 20:49
איש_אחד

שלום ל״אשרינו״

אעמיד אותך בפני דילמה קטנה: אני חילוני ואינני מאמין. עם זאת, אני מקדש ובביתי שומרים כשרות ושבת (הילדים ואשתי). ילדי לומדים במסגרות ד״ל. המוטיבציה לכך אינה אמונה בכוח עליון (גם ל״טבע״ אפשר לקרוא ״כח עליון״) אלא קשרים משפחתיים ומסורת אבות (דע מנין אתה בא ולאן אתה הולך. לגבי בפני מי ניתן את הדין - מן הסתם דעותינו תחלקנה). ככלל יש לי בעיה עם האמונה בכוח עליון ובנגזרותיו. האמונה מתחילה במקום בו נגמרת הידיעה. יש בנינו (כמוך) הבוחרים/מתחנכים להאמין, ויש כמוני המודים שבנקודה זו נגמרת ידיעתם, ובוחרים לחיות עם אי הידיעה. לתחושתי זוהי דרך קשה יותר (בהנחה שאתה אדם מוסרי) מאשר אלו שהכל הוכתב להם ״מידי שמיים״, אולם שכרה בצידה. האם תרצה לדבר איתי? מכאן זה תלוי בך.   עופר.
ז' בטבת תשעב 22:27
רוצה משיח

אמונה

אתה מזכיר לי סיפור ששמעתי על יהודי אחד שנכנס לאחד מאדמו"רי חב"ד מהדורות הקודמים (זה היה בתקופה שבה תנועת ההשכלה צברה פופולריות)

אמר היהודי: "רבי, אני לא מאמין באלוקים". ענה לו הרבי: "באלוקים שאינך מאמין בו גם אני לא מאמין"

הכוונה היא שבשביל לדבר על מושגים שקשורים ב"כוח עליון" - הקדוש ברוך הוא - צריכים קודם כל להבין למה אנחנו מתכוונים כשמדברים על מושג "האלוקים". אני ממליץ לך בחום ללמוד בעיון את "שער הייחוד והאמונה" בספר התניא - ספר היסוד של חסידות חב"ד

בברכה

ז' בטבת תשעב 22:44
חב"דצקער

היום אין מצב של 'כופר'

קטע ממאמר שפורסם בעיתון 'כפר חב"ד':

תינוקות שנישבו

שיחת-הקודש של השבת האחרונה, שהרבי הגיה עבור העיתון, הגיעה לידינו ביום שלישי בבוקר. זו היתה שיחה עמוקה ומקיפה שהסבירה בהרחבה רבה ויסודית את הגישה הנכונה לעם ישראל ולכל יהודי, והיו בה לכל אורכה דברי סנגוריה של רועה ישראל ומנהיגו על בניו של הקב"ה, במיוחד בימינו. (על השיחה המיוחדת ראה בהרחבה בגיליון זה – עמוד 40 - מאמר נפלא של הרב מנחם-מענדל ברונפמן).

נביא כאן רק אי-אלו קטעים בודדים כדי 'לטעום' מאותה שיחת קודש ארוכה:
"כיוון שאלה שאינם מקיימים תורה-ומצוות בדורנו הם "כתינוק שנשבה... שהוא כאנוס" – הרי "אונס רחמנא פטריה"; ולאידך, כאשר אותם "תינוקות שנשבו" מקיימים אפילו מצווה אחת בלבד (ועל-אחת-כמה-וכמה כמה מצוות, והעידו חז"ל שאין לך אדם מישראל שלא קיים כמה וכמה מצוות), הרי זה חשוב ויקר ביותר וביותר אצל הקב"ה!

"ועוד וגם זה עיקר: דווקא בדורנו זה גדולה ביותר ההתעוררות של אותם "תינוקות שנשבו" לשוב לדרך התורה ומצוות, עד כדי כך, שעשרות אלפי יהודים התקרבו ונעשו שומרי תורה ומצוות בפועל ממש, ומוסיף והולך ביתר שאת וביתר עוז.

"ומי הוא זה ואי זה הוא אשר ימלאו לבו לשקול בדעתו (דעת בשר ודם) חשבון העוונות, ולא עוד אלא להעלות על דל שפתיו שבגלל שבדורנו זה ישנם כמה וכמה מישראל שלעת עתה אינם מקיימים תורה ומצוות לכן יבואו עונשים הכי מבהילים, ר"ל היל"ת – היפך "דעתו של א-ל דעות" המפורשת בתורה שיהודים אלה דינם "כתינוק שנשבה.. שהוא כאנוס", ש"רחמנא פטרי'ה"!

"תיאורו של הקב"ה כמי שיושב ומחשב חשבון העונות וממתין (ר"ל ור"ל) עד שתתמלא הסאה, ואינו זז משם עד שגובה עבור כל העונות, וחוזר ומתחיל חשבון חדש של עונות וממתין ר"ל ור"ל עד שתתמלא הסאה כו' – הוא היפך הכבוד כלפי מעלה, כיון שזהו כמשל מלך אכזרי שמחכה ורוצה להפרע.. בה בשעה שהמציאות היא להיפך ממש – שהקב"ה הוא "אב הרחמים".

"דורנו זה, שארית הפליטה מהשואה שבה נהרגו על קידוש השם ששה מליון יהודים השם יקום דמם, הוא בבחינת "אוד מוצל מאש", "כאוד שניצל משריפה". וחלילה וחס לקטרג עליהם, ועל-אחת-כמה-וכמה בקטרוג חמור, שהנהגתם עלולה להביא שואה נוספת, ר"ל, היל"ת, "לא תקום פעמיים צרה".

"דבר זה חמור שבעתיים – כשהקטרוג על דורנו זה, "אוד מוצל מאש", נעשה תוך כדי חילול כבודם של הקדושים שנהרגו על קידוש השם, על-ידי הצדקת השואה בכך שנתמלאה הסאה של העונות.

"ובודאי שדברי שטנה אלו לא יעשו שום רושם כלל וכלל, ויקויים המשך הכתוב: "ראה העברתי מעליך עונך והלבש מחלצות.. וישימו הצניף הטהור על ראשו", ובהמשך הענין: "וישב המלאך הדובר בי ויעירני.. ויאמר אלי מה אתה רואה ואומר ראיתי והנה מנורת זהב כולה וגו'" – שרואים בפועל ובגלוי שלימות מעלתם כולה של בני-ישראל כולם שמאירים ב"נר מצוה ותורה אור".כיוון שאנו בדור שהם תינוקות שנשבו,

ח' בטבת תשעב 18:28
פתח/סגור הכל