כיכר talk

ברוכים הבאים ל"כיכר טוק",
זירת הטוקבקים המשודרגת של כיכר השבת.

בימים אלה, כשהמתקפה על הציבור החרדי נמצאת בשיאה,
זה המקום לשתף את כולנו בתחושות ובאירועים שחוויתם.

משה כרם
משה כרםכ"ב בשבט תשעב 10:23

דילמה מוסרית

תרגיל מחשבתי המבוסס על אתגר שקיבלתי פעם מאיש אחד חכם.

חוליית מחבלים בדרכה לבצע פיגוע בני-ערובה בגן ילדים בעיר ביתר-עילית. החוליה נתקלת בכוח משמר-הגבול. הכוח נלחם בחירוף נפש כנגד החוליה. בהיתקלות נהרגים שני חיילים: דוויד - חייל דתי ואיתו חברו הטוב ביותר - אלכס. אלכס הוא בן לאב יהודי (שנפטר) ואם לא יהודיה. הוא נולד בארץ,  גדל ולמד בה עד שהתגייס.  אימו של אלכס מבוגרת ואינה בקו הבריאות ומתגוררת בירושלים.

אתה חייב לפסוק היכן ייקבר אלכס.  

אשמח לקרוא את דעת המשתתפים

פתח/סגור הכל
יואליש1

שכחת לציין שאימו מסרה את נפשה למען עם ישראל

ואם חלילה יקברו אותו בבית חים נוצרי או מוסלמי שתואם את מוצאה היא תיפגע נורא וחלילה באשמת היהודונים המתנשאים גם תלקה בגופה ובבריאותה.

ובלה בלה בלה.. 

חבל שבמקום ליצור הבנה אתה פה בשביל להתנגח.

כ"ב בשבט תשעב 17:23
משה כרם

יואליש, זה ההפך מניגוח אלא תרגיל בחשיבה רב מימדית שאני עדיין מתקשה בו

תרגיל מחשבתי בהלכה כפי שצריך ליישמה כיום. בכל פניה שתפנה, יש מוקש (-:

בדרך אגב, אותו חייל אינו נוצרי (מעולם לא טבל ואף לא ביקר בכנסיה) ובוודאי שאינו מוסלמי.

בוא, אשמח שתלמד אותי איך תצא בסדר גם עם ההלכה וגם עם חבריו של החלל ואימו. כאשר אם היה יהודי בוודאי שהיה מוסכם שמסר את נפשו על קידוש השם בהגנה על יהודים אחרים (או שלא?). איזה מעמד יש לו אם אינו יהודי?

כ"ג בשבט תשעב 10:34
יואליש1

הוא לא שמע על "אל תיטוש תורת אימך"?

והפואנטה היא בדיוק בדבריך. לא, ממש לא. אין לי שום עניין לצאת בסדר עם שני הצדדים. אני אעשה את הנכון בלבד.

כ"ג בשבט תשעב 19:26
מאור בטאשוילי

תשמע מכיוון שהשאלה קשורה לצבא...

אני מביא לך פוסק מקובל על הצבא , מה שנקרא ציוני , הרב שלמה אבינר שהתייחס לסוגייה...וזוהי תשובתו... 

(מן הראוי לציין שאני הקטן לא תמיד מסכים עם הרב שליט"א , אך חלילה שזה בא להוריד מגדולתו) 

"

מן הדין אסור לקבור גוי בבית קברות יהודי. נפסק שאין קוברים רשע על יד צדיק, ואפילו רשע גדול על יד רשע קטן, כגון נסקלים על יד נחנקים. כמו כן אסור לקבור גוי על יד יהודי. מכל מקום מובא במסכת גיטין (סא, א), שמפני דרכי שלום התירו לקבור גוי על יד יהודי, וכן לפרנס את ענייהם ולבקר את חוליהם.

 

הרמב"ם אומר שקוברים גויים עם מתי ישראל, ומפרנסים עניים גוים עם עניים יהודים (הלכות מלכים י, יב). מה המובן של "עם"? הב"ח מביא פירוש ראשון, שאין מצווה לדאוג לגוי עני, חולה או מת, אלא אם כן הוא יחד עם יהודי באותו מצב, שאז יש לדאוג לו משום דרכי שלום. הב"ח דוחה פירוש זה, שהרי במקום אחר כותב הרמב"ם שגם גוי לבדו יש לקבור ולדאוג לו אם הוא חולה או עני (הלכות אבל יד, יב). לכן מפרש הב"ח את הביטוי "עם", שאם מצאו יהודי וגוי מתים ומונחים זה לצד זה, קוברים אותם יחד באותו מקום ובאותה חצר, לא כפי הדין הרגיל שאין קוברים גוי על יד יהודי (ב"ח יו"ד קנא).

 

לאור האמור, הגר"ש גורן פסק לקבור גוים יחד עם יהודים. אמנם לא ממש אחד ליד השני, אך באותו בית קברות, כך הוא הבין את הביטוי "באותה חצר". לעומתו, הג"ר קוליץ, הרב הראשי של ירושלים, הסביר ש"באותה חצר" הכוונה שהחצר תהיה משותפת, אך תהיה גדר שמפרידה בין הקברים. הגר"ש גורן הסביר שפסק כפי שפסק, משום שהוא לומד קל וחומר מדברי הב"ח: שם התירו לקוברם יחד מפני שהגוי נהרג יחד עם היהודי, אז קל וחומר במקרה שלנו, שמדובר בגוי שחושב שהוא יהודי וגם נלחם בשביל יהודים. אין זה גוי שנהרג בצורה אקראית, אלא גוי שמסר את נפשו בשביל עם ישראל, ולכן יש לקוברו באותו בית קברות.

"

אין הדברים לכאורה מוכרעים להלכה ובלי נדר שתגימר לי תקופת המבחנים אסתכל בחזון עובדיה בהלכות קבורה ואבילות. בלי נדר.

כ"ב בשבט תשעב 17:35
משה כרם

מאור, תשובה נאה-אני מחכה להמשך העיון

כ"ג בשבט תשעב 10:40
פתח/סגור הכל
חם בכיכר-TALK
המתולתלת
סתם משהו חמוד..
’המאסטר’’: למה כולם הפסיקו ליכתוב
sus5252
אפלית ספרדים
’המאסטר’’: משהוא יודע למה כולם הפסיקו ליכתוב
חיקי
מעוניין להצטרף לקבוצת וואטסאפ
של בחורי ישיבה אשמח אם מישהו יכול לעזור לי
אינסטלטור
ספר חן וכבוד
safra: אני מבין שאתה מתכוון לספרו של הרב ליאור עזרן שליט"א על כיסוי ראש, לבישת פאה ומטפחת וכל המסתעף
אתי2
מורה לנהיגה
אשמח להמלצות למורות לנהיגה באזור בני ברק, שזמינות