"הרב טעה - זו ההוכחה" • צפו

הקרב בין התימנים להגר"א יוסף מחריף: "ביזה אותנו"

הגאון רבי אברהם יוסף, כינה את התימנים שאוכלים בשר בתשעת הימים "חסרי דעת", מאז פרצה סערה שלא שקטה, ובמוצ"ש הקרוב ייערך כנס מחאה | הרב יוסף ניסה להסביר את כוונתו - ומנגד הרב צדוק הוכיח אחרת • צפו (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הרב אברהם יוסף והרב אורן צדוק (צילום: יעקב לדרמן - פלאש 90, שאטרסטוק)

הסערה, חוסר ההתנצלות וכנס מחאה גדול של עדת תימן: לפני כשבועיים, פרסם ישראל שפירא ב'כיכר השבת', כתבה בנושא אכילת בשר בתשעת הימים והביא את דבריו של הגאון רבי אברהם יוסף, שאמר מעל גלי האתר, כי תימנים שאוכלים בשר בימים אלו, הם חסרי דעת, בעקבות כך, פרצה סערה ובמוצ"ש הקרוב מתוכנן כנס מחאה.

בפינתו ברדיו 'קול חי', הסביר הרב יוסף את המקור למנהג שלא לאכול בשר ועוף בתשעת הימים, ומסקנתו: "אין מי שיפרוץ גדר, אין מי שיזוז מהמנהג, ויאמר אנחנו לא נהגנו". וכנגד מנהגם של יהודי תימן לאכול בשר בתשעת הימים התבטא הרב יוסף: "לצערי יש בארץ קבוצות של תימנים חסרי דעת".

הרב אברהם יוסף הדגיש כי הוא קורא לחלק מהתימנים 'חסרי דעת' כי "הם לא מוכנים לקבל את דעת הכלל, הם מוכנים לעשות הכל לשמר את מנהגי אבותיהם", והמשיך: "ובאמת אם היה בדעתם לחזור לתימן. בבקשה שיאכלו בשר. אני לא מכיר תימני אחד שרוצה לחזור לתימן. הם באו לארץ במטרה להישאר בארץ. אם כך איזה סיבה יש להקל ראש בעניין אבלות על תשעה באב. וכי תשעה באב שייך לכל העדות חוץ מהתימנים? מה הם לא בכלל ישראל?. חלילה. לכן צריך ללמד אותם מוסר השכל להיות חלק מעם ישראל להיות מהמתאבלים על ירושלים ולא לאכול בשר בתשעת הימים כמו כלל ישראל" סיים הרב אברהם יוסף את דבריו החריפים.

מאז שפורסמו הדברים, התעוררה תסיסה בקרב 'התימנים', שכעסו על ביזוי המנהגים שלהם מאות בשנים על ידי הרב יוסף, 18 מרבני העדה הוציאו מכתב מחאה, בו ביקשו מהרב אברהם יוסף להתנצל על הדברים החריפים שאמר כנגד "עדה קדושה".

מכתב המחאה של הרבנים

בתוכניתו הקבועה ברדיו, התייחס הרב יוסף לסערה, אך לדברי הרבנים, "במקום להתנצל, הוא בחר להוסיף חטא על פשע והמשיך לתקוף את התימנים וקרא להם לנטוש את מנהגי אבותם, והגדיל לעשות בתוקפו בצורה אישית ובוטה את הגאון הרב שלמה מחפוד".

הרב יוסף אמר בשיעורו: "לאחר שעברו שלוש השבועות, אני מרגיש חובה להגיב על הביזוי של אבי מורי זצ"ל (מרן רבינו הגר"ע יוסף זצוק"ל)".

"דיברתי על התימנים שאוכלים בשר בתשעת הימים, הדיבור שלי התייחס לאפשרויות הקיימות בארץ, להבדיל ממה שהיה בתימן. בתימן לא היו הרבה אפשרויות לאכול".

עוד הוסיף הרב אברהם יוסף בדבריו ברדיו: "בתימן הייתה אפשרות לאכול או בשר או חלב, לא היו דגים או דברים אחרים, כך לימד אותי זקן תימני. כל מוצרי המזון שיש לנו היום - לא היה שם ולכן הם היו מוגבלים. אך פה בארץ, האפשרויות הרבה יותר גדולות ולכן לא חייבים לאכול בשר".

"האם ייתכן להגיד שאני מזלזל בתימנים? הרי אבי מורי ענה על הרבה שאלות של תימנים בישיבות אשכנזיות, שאני הבאתי בפניו את אותן השאלות. אני יודע את הערך שלא יסולא בפז של רבותינו התימנים, הייתי מקורב לרבני התימנים בתל אביב, להאשים אותי שאני מזלזל? מצאו תקופה של לפני בחירות ובחרו לתקוף אותי".

התגובה של הרב אברהם יוסף לסערה שנוצרה בעקבות דבריו על התימנים (ההקלטה באדיבות 'קול חי'; צילום תמונה: יעקב לדרמן - פלאש 90)

מי שבחר להתייחס לדברי הרב יוסף באופן פומבי, הוא הגאון רבי אורן צדוק, רב הקהילה התימנית במודיעין עילית, וכך הוא אמר בשיעור: "הרב אברהם יוסף דיבר בשיעורו השבועי אודות הסערה שהתהוותה בעקבות דבריו שנאמרו על קהילת קדש 'יהדות תימן', שאינם נוהגים להימנע מלאכול בשר בתשעת הימים, וביאר שדבריו היו מבוססים על כך שבתימן לא היה מה לאכול רק בשר ולא יותר", לדברי הרב צדוק, "מלבד שאין כן רוח הדברים שאמר (הרב יוסף) בשיעורו הקודם כאשר כינה עדה שלימה קדושה 'חסרי דעת', שכל 'חטאם' שאינם נוהגים כמנהגו, ולא רק זו אלא המליץ למי שרוצה לאכול בשר שיחזור לתימן, שאין חריפות דבריו אלו עולים בקנה אחד עם מה שאומר כעת".

"עוד זאת", הוסיף הרב צדוק, "שאין הדברים שאומר כעת נכונים כלל ועיקר, שאמנם בתימן הבשר היה עיקר מאכלם, מלבד כל המאכלים העשויים מבצק שאנו מכירים היום, כג'חנון מלוואח ועוד, מכל מקום לא זו הסיבה שמיאנו לנהוג מנהג זה, שהרי היו עוד הרבה מקומות בעולם שלא נמנעו מלאכול בשר כפי שפירט בשיעור ברעננה, למרות שהיו להם הרבה מאכלים לאכול. ועוד זאת יש להוסיף, שהרי לא נמנעו בתימן מלשתות יין, למרות שמרן כותב בשלחן ערוך, שהמנהג הוא להימנע מלשתות יין בתשעת הימים, ובשתיה הרי היו עוד הרבה משקאות ששתו, אם כן מדוע על בסיס דבריו לא נמנעו מלשתות יין, הרי יש מה לשתות שלא כבאכילה שלא היה אלא רק בשר".

תשובתו של הרב צדוק להגר"א יוסף

"אלא", מוסיף הרב צדוק ומגיב: "זאת למודעי שלא העדר שאר המזון הוא הגורם שלא לאכול בשר, אלא שהסיבה הינה, שלא נהגו להימנע מלאכול כמו שנזכר כבר בגאונים ובראשונים רבים, על פי המשנה בתענית שכל האיסור הינו רק בסעודה מפסקת בלבד ולא קודם, וזאת דרכינו ואופיינו שלא לספוח מנהגים שונים, וכבר ניסו עוד בתימן השד"רים הספרדיים לחנך אותנו ולא עלתה בידם, ראה ענין תספורת בימי העומר וכן הספד על תלמיד חכם ביום טוב שני ועוד".

"ואגב", מוסיף הרב צדוק, "גם אחינו הספרדים אינם נמנעים מלשתות יין, למרות שמרן כותב שהמנהג להימנע, ויש לשאול מדוע אינם עושים כדעת מרן, ועד שבאין ומוכיחים אותנו על אכילת בשר בתשעת הימים, יתרצו ויישבו הם קודם לכן את עצמם מדוע הם שותים יין באמצע השבוע, כלום אין הם רוצים להתאבל על חרבן הבית, הרי שני מנהגים אלו כתובים בשלחן ערוך סימן תקנ"א באותו סעיף זה לצד זה, ומה ראו לנהוג בזה ולא בזה".

"עוד העלה טיעון מעניין, מדוע לא נהגו בתימן מנהגי אבלות על חרבן הבית בבין המיצרים, זאת משום שכל השנה כולה חיו את חרבן הבית, שגלות זו היתה גלות נוראה מצד האומה ששכנו בתוכה, על כן לא היה כלל מן הצורך לנהוג מנהגים שאינם מובאים בתלמוד (מלבד נישואין), בהיות שכל מטרת מנהגים אלו להזכיר לאדם אבלות חרבן בית המקדש, וכאן ההתנהלות היומיומית בכל השנה כולה, היתה מזכירה להם טוב טוב את חרבן הבית, שלא כבשאר עדות ישראל שאף שהיו בגלות מכל מקום היו תקופות טובות ותקופות רעות, ועל כן היו צריכים למנהגים שיזכירום, אולם בתימן הכל שווים לרעה".

"ולעיקר טענתו", משיב הרב צדוק להרב יוסף, "מדוע נוהגים אחרת משאר העדות הרי הורו חכמים 'אל יהי יושב בין העומדים' - וכי מי שאוכל בשר האם עושה זאת בפרהסיא בין שאר העדות, הרי אכילה זו נעשית בביתו פנימה, הרי אולמות אין, ובבריתות כולם אוכלים בשר, ובמסעדות מי יגיש לו בשר, ואם כן האם בביתו פנימה יש 'יושב בין העומדים' וחסרון דרך ארץ. ואף לטענתו הרי בפסח הספרדים בפרט שומעי לקחו של מרן הראשון לציון הגאון רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, אוכלים קטניות לא רק בביתם אלא בראש כל חוצות, בחול המועד בגנים ציבוריים ובפארקים, בכל המקומות בהם נמצאים רבים רבים מכלל ישראל המקפידים שלא לאכלן, לא רק האשכנזים אלא רבים מבני עדות המזרח כקהילות צפון אפריקה, האם אין בכך 'יושב בין העומדים', וחסרון דרך ארץ לתת לילדים לאכול בראש כל חוצות חטיפים מחטיפים שונים העשויים מקטניות, מדוע לא חשו על הדבר למנוע מכך, וכאן זה יותר מאשר אכילת בשר בתשעת הימים, כאן הם מחזיקים אותו כמאכל איסור ממש, מדוע לא חשו על הקלה ברגשות הציבור הקדוש, וחסרון דרך ארץ משווע".

"והנה בכל שנה ענין זה חוזר על עצמו כאילו אין עוד עניינים הלכתיים לדבר, כמו שבפסח יהודי צפון אפריקה בענין הקטניות, כן יהדות תימן בתשעת הימים בענין הבשר, רק שכעת הדבר יצא מכלל שליטה לכנות עדה שלימה קדושה ויקרה בכינוי משפיל בראש כל חוצות, לכנותינו 'חסרי דעת' ה' ירחם, מה גם בעיצומם של ימי בכי ואבל על חרבן בית מקדשינו, שהוא הסיבה והוא הגורם לחורבנו, 'שנאת חינם', וכי יעלה על הדעת [אם אין חסרון דעת..] שמניעת מאכל זה או אחר בימים אלו יהיה גורם לבניינו, בו בשעה שמכנים בראש כל חוצות שבט קדוש מישראל כ'חסירי דעת', ה' ישמור ויציל מהאיי דעתא", הסביר הרב צדוק.

ההודעה על המחאה

כך או כך, במוצאי השבת הקרובה, יתקיים כנס מחאה גדול באולמי אוורסט בראש העין, בהשתתפות רבנים, אנשי ציבור ועוד, בו יימחו על דברי הרב, הכנס יועבר גם בשידור ישיר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר