ביש על העדה ● דעה

הוא היה עורך "העיירה", הוא כתב כמעט הכל על העסקנים, וניסה להבעיר אש. אבל יש מי שחושב כי הוא לא מייצג אפילו את עצמו ● מכתב דמיוני גלוי לדודו טופז של מאה שערים (דעות)

עמרם ב. כץ | כיכר השבת |
מה זה? נוער שוליים? (פלאש 90)

גדולי ישראל החליטו לצאת למערכה למען ביצור חומת השבת ונגד מחלליה, ראש עיריית ירושלים, ושלחו לשם כך נציגיהם הלוא הם סיעת יהדות התורה וש"ס.

גדולי ישראל ועיני העדה הם המחליטים לעם ישראל כדת מה לעשות, ואם הם החליטו והם המנתבים את המערכה, חייבים כל ישראל לילך בדרכם ולהצטרף למערכה, כמו גם לעשות ככל אשר יורו גם אם יאמרו על שמאל שהוא ימין. ומי רואה אותם יוצאים ואינו יוצא?!

אבל יש אנשים החכמים בעיניהם, שתמיד יש להם אג'נדה עצמאית משלהם: מה שהם אוחזים הוא בגדר קידוש השם, ומי שחושב אחרת מהם הרי זה בגדר חילול השם.

למשל לדידו של ישראל נעים גוגנהיים (שם בדוי), הפגנות הן קידוש השם הגורמות לקירוב רחוקים. אבל כל מומחי התקשורת והמנתחים הפוליטיים יודעים להצביע בבירור, כי הולדתה של השנאה לחרדים, והבערתה מחדש בכל פעם, נוצרה באותם רגעים בהם המוני מופרעים, חלקם לבושים בשמונה בגדים, השליכו טיטולים, אבנים וכל הבא ליד גם כאשר כוחות המשטרה עדיין לא החלו בפרעות.

אותה שנאה שהמשיכה כאשר קבוצות אנשים אשר באו להתקרב להשי"ת בימי הסליחות, ביקשו לראות את היהדות ה"אותנטית" ובשל טעות קלה חשבו כי היא נמצאת במאה שערים וספגו מטח אבנים, נאצות ויריקות. כן כן, איך קרא לזה גוגנהיים? "יש אמנם סיפור פה וסיפור שם של אוירה דוחה ונפילה של השקעה, אבל זה בשוליים".

בשוליים? לדבריך יוצא שכל שכונת מאה שערים היא כובע סופר ירושלמי. טיפה כובע והרבה שוליים.... ועדיין לא נולד זה שחזר בתשובה ונתקרב לאבינו שבשמים בזכות פעילותם הכבירה של אותם קנאים, שכבר אין כלל מושג כזה, וקיומו הוא רק בפאשקעווילים או ראיונות פומפוזיים גוגנהיימים תחת כל מיקרופון זמין.

גוגנהיים. ישראל, אף על פי שחטא ישראל הוא.

אולי, בתוך שכבות רוע המכוסות באצטלת הקנאות שאפילו כאלה המכונים קנאים הסירו מעליך, תנסה להקשיב.

אתה יכול לקחת קרדיט על כל החוזרים בתשובה לדורותיהם. הרי הם ביקרו במאה שערים... תהיה בטוח שלא זה מה שהוביל אותם לתשובה. לא אנשים כמוך מלאי שנאה.

אתה ואנשי מר"צ חד הם. שניכם זוכרים את יום העצמאות מדי שנה, שניכם, יודעים שהחילונים אשמים בהרבה דברים, אבל מעדיפים להאשים את החרדים. בעצם שניכם שונאים אותם. שניכם גם מבזים את גדולי ישראל בטענה שהם אינם מבינים או שעובדים עליהם.

תגיד, אתה השתגעת?

ראית פעם את מרן הגרי"ש אלישיב? נראה לך שאפשר 'לעבוד' עליו (עפ"ל) נראה לך שאפשר להשתיק את דבריו או לומר בשמו דברים אחרים ואף אחד למעט אתה לא ידע עליהם?

פעם עוד לקחו אותך ברצינות, היום זה נגמר. אתה חלמת להיות חלק מהברנז'ה, ראיינת את עצמך לדעת, רצת לקמפים ומה בעצם לא עשית בשביל להרגיש חלק מהחבר'ה? אתה כמו כולם. כולם עיתונאים, רק שאתה מייצג את העדה החרדית. ומה קרה כאשר נזרקת, או עזבת – איך שתבחר – ממערכת "העיירה החרדית"? גם אז עשית את מה שאתה יודע לעשות הכי טוב – השמצת!

השמצת את העסקנים החרדיים, השמצת את גדולי הדור שאתה הרי חכם מהם. פתאום, השמצת גם את עורך "העיירה" החדש. לפתע הוא נהיה סתם קיצוני, פתאום בעדה אין אנשים מוכשרים שיכולים לדברר. פשוט מאוד, הרגשת את הקרקע בוערת תחתיך. עד היום, היית היחיד שמוכן למכור את עצמו ולהתראיין לכל כלי התקשורת, גם אם מדובר בתוכנית זניחה בערוץ הכנסת. נו, אתה יודע שכל מי שקרוב לעדה החרדית ויסכים להתראיין ימצא עצמו מבוקש. השאלה מה קורה כשיש לך מתחרים...

יש אחד, לא בטוח ששמעת עליו. הוא, מעניין מדוע, עדיין לא חזר בתשובה אחרי שראה את ה"שוליים" בהפגנות במאה שערים. קוראים לו דודו טופז. הוא ביקש רייטינג, ביקש וביקש וכשלא הצליח להגיע לאחוזי רייטינג גבוהים, הוא התחיל לעשות זאת בשיטה פשוטה – לפגוע באנשים. רק שבשונה ממך, הוא לא עצר במילים, והשתמש גם בכח. כולנו תקווה שגם אצלך זה ייגמר רק במילים.

אבל אל תשכח, גם מילים הם כלי נשק. אותה תורה שבשמה את שומר על השבת, היא אותה תורה שציוותה על דיני בן אדם לחברו, על הלבנת פנים שהם אביזרייהו של שפיכות דמים. אין שליח אחד של גדולי הדור שלא תקפת וכינית בכינויי שוק "שקרן, נבזה" ועוד. כולם אשמים, כולם שכנעו את ראש העיר לחלל שבת. איך אתה יודע? שמעת רכילויות... זה בסדר, הגיוני שיש לך קשרים בצינורות הפוליטיים. בכל אופן אתה מייצג חברים שונים כאשר צריך להפעיל פרוטקציה.

האם אי פעם תקפת ממש את הנציגים החילוניים מחללי השבת, או שמא תמיד החרדים הם אלו שתתקוף? מילים על גבי מילים ידעת להטיף למה החרדים לא בסדר. והחילוניים? נו, אייכלר אשם, הוא גרם להם להיות כה רודפי דת.

חבל, גוגנהיים. חבל. עשה צעד אחד חכם. תתחיל לייצג נאמנה את הקנאים האמיתיים, אלו שרוח אחרת בהם, שכבוד שמיים חשוב להם יותר מכבוד חשיפה תקשורתית.

או, שפשוט, תעשה את מה שעשה יהודה משי זהב. במקום לפסוח על שני הסעיפים, הוא כבר עשה את מה שאתה כל כך רוצה לעשות אבל מפחד ומתבייש. לעבוד צד.

נהיה איתך הוגנים. אם תעבור צד, כבר לא תהיה חריג ופופולארי, אך לפחות, תהיה אדם, תתקרב ליהדות, לדבר האמיתי. לתורה אותה מקיימים רבני העדה שכביכול אתה מתיימר לייצגה. אל תדאג, אנשים ישמעו אותך ויקראו את מה שתאמר, זה יהיה אפילו יותר נעים בלי שתשמיץ לכל הכיוונים ללא קשר. תכתוב את דעתך האמיתית. תאמר את האמת!

וכמו שלימדתנו, נסיים בשורת הסיום הפוטרת מכל דיני אדם ושמיים לשיטתך:

הכותב אינו מייצג אף אחד, אפילו לא את עצמו.


כל הדמויות הינם פרי דמיון הכותב בכלל וכל קשר בינם לבין המציאות, הוא על אחריות הקורא בלבד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר